Snart är vi i slagsmål "långt"

Z

zillax89

Alltså, som några här kanske vet har jag en paintkorsning, 1,5 år gammal, valack. Nu är det såhär, att han har blivit riktigt aggro mot mej vid vissa tillfällen. Första gången jag ens ladde märke till att han hade tendens till tjurigheter var när jag skulle ta en tömkörningsgjord runt magen på honom. Det var inte första gången jag gjort det, men den här gången blev han PISSUR! Han försökte attakera och han fick en sne vänster ifrån mig, alltså kändes jättedumt efteråt men det var bara min reflex att NEJ, håll dig utanför mitt område! Såklart höll han sig undan, för övrigt var vi i boxen. Sen skulle han då få kraftfodret i en halvstor plastgrej som vi har på golvet. Så han fick det, som alltid, men sen gjorde han utfall IGEN när jag stod för nära, och sånt har jag aldrig tolererat, så vi hade världens diskussion och alltså han kunde gjort mig illa om han velat.

Men jag tog maten och stod där och till slut gick han till andra sidan av boxen och åt av sitt ensilage istället, precis som att han accepterade att han inte fick ta del av kraftfodret. Då fick han såklart jättemycket beröm, jag ställde ner maten och kallade på honom och då fick jag stå bredvid och klappa och allt sånt.
Visst det ska man väl inte göra egentligen, hästen ska ju få äta sin mat ifred men han ska absolut inte göra utfall!

Sen för några dagar sen då... Var vi i paddocken, han har massa mugg som jag tar hand om och det har vi ju skilda meningar om, det gör ju ont på honom, han är riktigt öm osv, veterinären rekommenderar bara någon salva men den hjälper inte och jag blir inte klok på det.

Men så skulle jag be honom flytta sig, var gräs på marken så han stod ju och åt och tyckte jag var otroligt respektlös som störde honom i maten. Så alltså han vände arslet mot mig och försökte definitivt kicka mig. Då kom den där reflexen igen att jag bara slog till med grimskaftet på rumpan på honom vilket fick honom att stå still. Men han vägrade flytta på sig.

Alltså jag vet inte alls vad jag ska göra, jag vill inte slå honom!! Jag vill inte att vi ska hamna i såna här fighter!!! Känner mej så GRYMT elak och att jag inte vet vad jag ska göra gör bara saken ännu värre. Har inte stött på såna här problem innan, har haft ungston och pissmärrar som har gjort utfall men då har det räckt med att bara markera att du - passa dig, sen har det var bra igen.

jag känner inte igen honom, bara för en månad sen var han världens gentleman och vi började introducera en westernpad för honom, och tömkörningsgjord...bett...och han accepterade allt. Men sen efter årskitet verkar han vara en helt annan häst.

För övrigt går han med sin mamma som han får mycket stöd av, då hon är ledaren i flocken så jag har börjat fundera på om det är så att han tror att han är störst bäst och vackrast....hon åker ju förhoppningsvis så fort som möjligt men ja...Det är ju en ganska stor flock på....8 hästar, alltså min, hans mamma och en massa russ.

HJÄLP, känns nästan som om ja börjar förvandlas till djurplågare här, måste ju finnas någon anledning till att han gör som han gör.
 
Sv: Snart är vi i slagsmål "långt"

Hmm...när jag läser ditt inlägg så tycker jag mig kunna se att han räknar dig som " lägre" i flocken!
Att han "attackerar" dig är ju ganska tydligt tecken..
Jag har själv en totto som har ett liknande beteénde, jag får jobba dagligen med henne.
Om jag vore du så skulle jag ta hjälp, dels för att du som häst ägare ska lära dig att känna igen hans signaler och dels för att ni ska kunna läsa varandra och vara trygga tillsammans!
När jag insåg att min totto var så här så började jag med att ta med mig en pall ut i hagen, jag satte mig där o satt bara där, tills hästen i fråga kom till mig!
Sedan har jag avancerat där ifrån...
 
Sv: Snart är vi i slagsmål "långt"

Jag förstår att du blir upprörd och inte vet vad du ska göra, men utav det du skrivit här tycker jag absolut INTE att du ska känna dej som någon djurplågare!.. Man måste sätta ut tydliga gränser och vissa hästar protesterar mer än andra..
Jag tycker i vanliga fall inte heller att man ska slå sin häst, men om man måste välja mellan att han ska slå dig, eller du honom så tycker jag definitivt inte han ska vara den som slår...
Hästar är stora djur och tillåter man dom så kan vissa också blir farliga djur...inte för dom menar något illa, utan just för att dom börjar behandla människor som andra hästar, som tål betydligt hårdare tag än vad vi gör...

Lycka till!
 
Sv: Snart är vi i slagsmål "långt"

Jag svarar båda nu - hehe*

Jo, jag ska boka in honom på en clinic med en duktig hästsnubbe som kommer ner från fastlandet, för därifrån kan vi nog få mycket hjälp tror jag. Dock dröjer det för han kommer inte ner förrän i mars.

Min häst kommer alltid fram till mig när jag ropar på honom i hagen, så på så sätt är han ju snäll osv.

Jo det här med att attackera måste ju betyda att han helt enkelt ser mig som lägre i rang, hur jag ska klättra över honom vet jag inte, just för att inget verkar "bita" på honom. Jag har gjort jumping jacks mitt framför näsan på honom och försökt visa mig stor men han totalvägrar att flytta på sig.

Jag får absolut inte röra honom under magen längre, borsta går bra, men klappa - ICKE. Så bara där är det ju nått som inte stämmer, att jag inte får röra honom överallt, har jag ju fått förut.

Sen funderar jag på att försöka komma iväg med honom till ett ställa där dom tränar natural trick training, horsemanship...hästhantering i största allmänhet, för då finns det ju folk runt omkring en, bara att då ska man över på fastlandet och så vidare...

Det finns inga direkta tips ni kan ge mej? Ska jag bara undvika situationer då jag vet att han reagerar eller ska jag provocera fram beteendet och försöka "sätta honom på plats" ? Eller ska man helt enkelt inte bry sig..? Ska man bara försöka "komma överrens" tills vi får hjälp?

Jag är så avis på den relationen han och hans mamma har, han tuggar så fort hon kommer inärheten och dom har så mysigt tillsammans, det är DET jag vill få fram ur honom, för man ser hur glad han är då. Han är egentligen jättemysig, men han har tydligen börjat få sina idéer om hur han vill ha saker och ting och att jag ska bestämma går helt enkelt inte för sig.

Jag är nästan lite orolig när hovslagaren ska komma, han brukar vara snäll, men som han är nu skulle han lätt kunna sparka efter hovis.
 
Sv: Snart är vi i slagsmål "långt"

Mitt enda svar är att inte vara rädd för att säga ifrån ordentligt! Självklart är det jättebra att du tar hjälp men tills du kommer dit hade iallafall jag gett tillbaa rejält om hästen sparkar/hugger emot mig. Det är trotalt oacceptabelt och farligt och där anser jag INTE att du är elak om han fr sig en smäll. Se bara till att det ger effekt. Att smådutta lär bara göra honom tjurigare.
 
Sv: Snart är vi i slagsmål "långt"

mmm, okey, ja alltså egentligen är det väl int så elakt, han borde bli mer förvirrad om jag slår löst någon gång ibland istället för att konsekvent slå tillbaka - hårt, beroende på hur han gör.
Skall iväg till honom här om en timme, tar nog med mig både hjälm och en longerpisk i paddocken, inte för att slå men för att kanske förstärka signalen om jag ber honom flytta på sig, har lite längre räckvidd :D

Kommer dom in i någon slags trotsperiod vid den här åldern kanske? Eller är det bara jag som varit inkonsekvent och att han börjat försöka ta över?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
991
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 302
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp