Bukefalos 28 år!

Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

CallMeAce

Trådstartare
Sned?

Har aldrig blivit kollad eller något sådär i kroppen men jag tror mitt ena ben är längre än det andra för alltid när ja rider så är det högra stiglädret kortare än det vänstra trots att de är på samma hål. Inte kan det väl ändå vara så att alla stigläder är felkonstruerade just på samma sätt så det måste vara jag som antingen sitter snett elelr är knäpp i benen? Dessutom får ja väldigt ofta ont i ryggen när ja rider.

Någon som har någon bra förklaring eller tips på hur man ska göra?
 
Sv: Sned?

Välkommen i Klubben för Skeva Ryttare!

1. Rider du i samma sadlar hela tiden?
Växla då hö/vä sida på lädren, då vänster töjer sig aningens vid uppsittningen...

2. Boka tid hos kotknackar'n! PRONTO!!
Behöver inte kosta mer än en 300:-... Berätta om problemet, så masserar h*n upp dig och knakar upp dina låsningar så du blir jämn igen (gissar att det kan vara problemet, då det är VÄLDIGT vanligt med låsningar i ryggen som ger olika långa ben). H*n kan också ge tips på hur du ska hålla detta i schack.

ERFARENHET:
Jag rider alltid 'bogen in' på mina hästar pga roterat bäcken. Så pass illa kan det vara av att vara sned som ryttare... Inte skojsigt alls, när man rider för allt vad tygen håller och ändå inte kommer till ngt bra resultat.:crazy: Jag är 'förstörd' på detta vis av landsvägscykling och slarvig uppvärmning/stretching, och det sitter nu illa till för ridningen, att höften är sned.
Hästen går alltid motställd eller förböjd, trots att jag tycker att hjälperna är korrekta.

Och detta är alltså tack vare att jag passade på att cykelträna 12km ToR till stallet när jag jobbade där... Kopplade inte samman detta förrän nyligen.:o
Numera går jag regelbundet (4 ggr/år eller vid smärta) till min kiropraktor/naprapat och är JÄTTEnöjd!

Hoppas du får ordning på dina ben!
Mina låsningar syntes tydligt på att ena benet var avsevärt längre än det andra, men efter några knak var de lika långa igen!:)
 
Sv: Sned?

ja blev faktiskt när du nu säger det lite kotknackat för ett tag sen av en sån där människa som finns på mitt jobb.

ja var där för ja hade ovanligt ont i ryggen då o han upptäckte låsningar i ryggen o han knäckte o hade sig. men ja tänkte aldrig på det här med ridningen när ja var hos honom, tänkte inte heller på det efteråt så ja kommer inte ihåg om det blev bättre av det faktiskt.

men kanske borde ta ett besök hos en kiropraktor o då söka för mitt problem med ridningen.

när man tänker på hur mycket man avgör i sitt sätt att rida för hur hästen ska gå så blir man egentligen lite mörkrädd.

tänk om det är mitt fel att min häst ofta är öm i ryggen o att han är vänsterställd i kroppen o sånt. det kanske är ja som förvärrat hans egen kropp??? :cry:

ja nä nu blir det nog besök hos kiropraktor efter julen :)
 
Sv: Sned?

Ojoj!
Företagshälsovården lever alltså? Utnyttja det, för även arbetsgivaren är nog intresserad av att du fungerar bra i kroppen och låter bli att sjukskriva dig!

Nämn detta med ridningen för honom nästa gång, både vikten av att vara korrekt liksidig, och hur du upplever hästen (bryt ner det så att en oinvigd människa kan förstå att trots att du inte upplever dig sned, så syns/känns det på hästen som blir dubbelt så sned...).

Visst är det viktigt att ha sin egen kropp i gott skick!
Du kommunicerar ju med din kropp, och ger du då ofrivilligt felaktiga signaler till hästen, som denne följer - och då blir det ju... fel.
Det kan ligga ngt i det du säker att din häst bara 'går åt ett håll'... du kanske, utan att märka det, ber honom att ständigt vika sig till vänster?
Men ingen fara, tjejen! Du har ju själv kommit till insikt att det kan vara ditt fel, och inte att hästen är 'dum' och skev... du vill ju rätta till det här, inte sant? Och har inte hästen säckat ihop ännu, så klarar han nog av att räta upp sig igen när du blivit rak!;)

:idea: Om du inte får gå genom jobbet längre - varför inte önska sig ett kiropraktorbesok i julklapp? :idea:
Hästen kanske också vill gå, om ni varit sneda tillsammans länge...
 
Sv: Sned?

Jag har samma problem, i mina egna sadlar så har jag ett halvt hål längre på höger sida.
Lånar jag en annan häst så måste jag länga höger, annars drar jag sadel snett efter en stund.
Det märks inte lika väl i en hoppsadel som i en dressyrsadel.
 
Sv: Sned?

ja till hästen har ja redan önskat mig ett besök av equiterapeut :) ja tar nog han i första hand o mig sen...
är så dålig på att ta tag i sånt här men det ska nog gå :)
det känns faktiskt också ofta som ja måste rätta till sadeln åt höger...hmm...
när man skriver om sådant här så kommer man på mer o mer saker som nog är ganska fel i sitt ridande..det är bra att ventilera så här både med sig själv o andra
 
Sv: Sned?

CallMeAce skrev:
ja till hästen har ja redan önskat mig ett besök av equiterapeut :) ja tar nog han i första hand o mig sen...
Jaja, men januari-lönen går till DIN kotknackare - lova det! Annars är det ju ingen idé att räta upp hästen om du ska sitta och rida 'till vänster' resten av våren iallafall... :smirk:
Morska upp sig och laga dig själv i någorlunda samma veva iallafall.




CallMeAce skrev:
när man skriver om sådant här så kommer man på mer o mer saker som nog är ganska fel i sitt ridande..det är bra att ventilera så här både med sig själv o andra
Visst är det bra med ett mer eller mindre anonymt bollplank för att få upp ögonen för brister och förtjänster? Ibland behöver man både byta tankebanor och få en spark i röven i rätt riktning! Och här på Buke verkar det förekomma mest konstruktiv kritik, så man lär sig alltid något. Och första steget mot perfektion är väl att inse att det finns brister? Nummer två, är att göra något åt det...

Det här börjar mynna åt en del nyårslöften om förbättring.
Ödmjukheten står högt i tak...:angel:
 
Sv: Sned?

Oftast sitter man lite mer till höger i sadeln...därav känns höger ben längre och då förståss vänster kortare.
Prova att släppa stigbyglarna och flytta hästen några gånger fram och tillbaka för växelvis höger å vänster skänkel...
Upplever du då att det känns som benen är olika långa...??
Flytta hästen ytterligare en gång för vänster skänkel...flytta dig samtidigt i sadeln åt det håll som benet kändes kortare... tills benen känns mer jämlånga.
Många blir glatt överraskade när deras häst plötsligt, mycket mer villigt går undan för vänster skänkel än tidigare.
Jämför också sittbenens position i förhållande till sadeln s mitt.:rofl:
 
Sv: Sned?

Nån som vet om man får knäcka kotorna i ryggen när mn bara är 14??
 
Sv: Sned?

Jag har aldrig varit hos kiropraktor men kikade lite på det häromdagen.

Barn mellan 8 och 16 år ska alltid ha remiss från läkare för att få kiropraktisk behandling i Sverige.

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18202

Naprapat däremot kan titta på mjukdelar men inte knäcka kotor.

Barn mellan 8 och 16 år måste alltid ha remiss från läkare för att få behandlas med manipulation. Däremot kan naprapaten ge mjukdelsbehandling, till exempel massage, till barn mellan 8 och 16 år utan remiss.

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18212

Då kanske han/hon kan se om det är ngt snett?
 
Sv: Sned?

Kolla först om sadeln ligger rätt! Många hästar är lite sneda och framförallt om de inte är musklade (som efter en vila), det gör att hästen själv flyttar sadeln åt något håll. Då känns det som om att man har olika läder.
 
Sv: Sned?

många här inne talar sig varma om kiropraktorer, men den behandlingsform de förespråkar är något jag blivit bestämt avrådd ifrån på flera håll.
jag är också "sned", idrottsmassör misstänkte att jag var skev i bäckenet och har nu fått tid hos naprapat. jag frågade först om kiropraktor men inte heller hon kunde rekommendera detta, utan talade sig varm för naprapat.
vad kan detta grunda sig på? jag är överlag ganska dåligt insatt men har förstått att naprapater använder sig av en mjukare behandling?
 
Sv: Sned?

Alla människor är snea. Min sjukgymnast har så rusikgt snett bäcken att jag inte förstår hur hon klarar gå ens :eek:
Jag har snett bäcken därför känns mitt ena ben längre än det andra, har skadat mig mkt
Det är bra om man har med någon som talar om för en när man sitter fel. Träna även mkt på att vara stabil på båda sidorna.
Jag är så stel i vänstersida att det känns som om jag ska trilla av om jag vrider mig åt det hållet :crazy:
 
Sv: Sned?

Jag har gått till kiropraktor många gånger, men mig har det inte hjälpt.
Det enda jag ser kiroprakti som en bra grej för är när något tillfälligt eller något som inte brukar hoppa snett har gjort det och behöver rättas till. Långvariga och återkommande problem har jag inte sett ngt positivt resultat hos kiropraktor
 
Sv: Sned?

Kolla verkligen upp kiropraktor så att h*n kan sin sak. Min pappa fick en strok (blodpropp) i våras och ALLA läkare som tittade på honom frågade om han hade varit hos en kiropraktor, inte bara en läkare utan alla. Då undrar man ju vad dem håller på med egentligen, om man kan få en propp av deras behandlig.
Då min pappa fortfarande inte kan prata/läsa/skriva ordentligt och kanske aldrig kommer att kunna göra det, kan man ha det i åtanken när man funderar på att gå till en kiropraktor.
Kolla upp med en läkare i första hand, ev kan h*n rekomendera någon.
 
Sv: Sned?

EmmaJo: herregud, det låter ju fruktansvärt (!!!)

vidare funderingar:
- vad gör en kiropraktor åt snedhet? drar ut kotorna i ryggen eller har jag fattat fel?
- vad gör en naprapat åt snedhet? massage?
känner att jag måste få lite mer kött på benen....
 
Sv: Sned?

cipramil skrev:
EmmaJo: herregud, det låter ju fruktansvärt (!!!)

vidare funderingar:
- vad gör en kiropraktor åt snedhet? drar ut kotorna i ryggen eller har jag fattat fel?
- vad gör en naprapat åt snedhet? massage?
känner att jag måste få lite mer kött på benen....

Ja det är helt fruktansvärt, inte ens 50år, röker eller dricker aldrig, jätte fina blodvärden och tränar regelbundet. får en blodpropp som sätter sig på ena sidan halsen och vandrar upp i hjärnan, nu har han haft en jätte "tur", och fick gå tillbaka till jobbet och arbeta 50%, fast inget är som innan stroken...

En kiropraktor drar och rättar till kotor och en naprapat har hand om muskler och kotor (jag kan ha fel men det är så jag minns att min farbror sa som är sjukgymnast) En kiropraktor tror jag har mer kunskap och en längre utbildning än vad en naprapat har (kan ha fel igen...)
 
Sv: Sned?

Har hört att kiropraktorer kan vara "hårdhänta", men vet inte på vilket sätt det menas. Har lite svårt att hålla isär alla namnen:D

Jag går till en osteopat, han manipulerar oxå lederna, men kanske på ett "mjukare" sätt. Får även mycket massage och ibland laser av honom. Har hjälpt mig (och hästen, han behandlar henne oxå) jättemycket! Jag var hur sned som helst innan, och hon sträcker sig och "fastnar" i lederna titt som tätt.
 
Sv: Sned?

Kiropraktorn "lägger rätt" din kropp genom att dra/trycka för att få sakerna att hamna på rätt plats igen. Detta fullföljer han sedan med att massera för att få den översträckta muskeln att slappna av och låta kroppen ligga kvar i det läget kiropraktorn la den. Samtidigt som de översträckta muskeln måste fås att slappan av måste man se till att andra sidan håller emot.

Jag har provat på mängder av kiropraktorer/läkare/sjukgymnaster för att få ordning på min rygg som ger mig ryggskott så fort den snedbelastas. Har lagt timmar och år på rehabilitering och träning men trots jätteseriöst schema har det inte fungerat alls. Den senaste kiropraktorn däremot har fixat mig när jag hade akut ryggskott och det håller fortfarande efter nästan ett år. Har aldrig kännt mig så rak och jämn som jag gör nu men jag tänkte ta en säkerhetskoll ändå om en månad när det gått ett år. Skall väll tillägga att mina lårben ÄR olika långa och det är det som provocerar fram svullnader vid ryggraden som klämmer på nerver och ger ryggskott.

Jag jobbar alltid med att träna liksidigt, sitter upp varannan gång vänster/höger. Tvingar mig att kunna tränsa, skriva och jonglera med vänster och så fort aerobicstränaren missar det allra lilla minsta i sina program påpekar jag att deltagarna vill ha jämna pass. Även kiropraktorn sa att jag var en av de mest liksidigt tränade kunder han haft.

Messar gärna över kiropraktorns namn om det är någon göteborgare som är intresserad.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ *Ursäkta för mycket privat info* Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 033
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 799
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 836
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 655
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp