Bukefalos 28 år!

Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Sv: Sned?

Var hos massör igår och fick axlarna lossade. Den högra var fixerad i framåtläge och skuldrorna/axlarna/halsen/bröstmuskeln var jättespända osv.
Känner mig som en ny människa =D

Sned rygg och olika långa ben har jag alltid haft, varit på koll i skolan år 1-9, sen slutade de på gymnasiet. Antagligen eftersom att jag aldrig blev sämre
 
Sv: Sned?

Lorelie skrev:
Var hos massör igår och fick axlarna lossade. Den högra var fixerad i framåtläge och skuldrorna/axlarna/halsen/bröstmuskeln var jättespända osv.
Känner mig som en ny människa =D

Sned rygg och olika långa ben har jag alltid haft, varit på koll i skolan år 1-9, sen slutade de på gymnasiet. Antagligen eftersom att jag aldrig blev sämre

Vad bra!!!:)
Massage kan göra underverk, har samma problem som du olika långa ben, och skolios, så krämorna finns lite här och där..
men med massage blir det mycket bättre!!!

Använder du inte iläggs sula, så försök använd det, brukar ochså ge resultat.
 
Sv: Sned?

Efter en ridolycka 1990 där jag låg förlamad har jag rejält med problem rygg/höft. Det har gjort att jag också har problem uppåt och nedåt. Kort sagt: hela kroppen är ett problem om man envisas med att vilja rida.

Efter att ha lagt en förmögenhet på naprapater, kiropaktorer, akupunktörer, massörer och sjukgymnaster har jag nu hemfallit åt Feldenkraispedagogik. Det går långsamt men stadigt framåt.
 
Sv: Sned?

Hej!

Jag är också sne!!! och går regelbundet till en Osteopat! SUPER! Jag vet att åtminstone två av våra allra bästa hoppryttare går till samma Osteopat och har gjort det under en längre tid.

Helt klart något att pröva. Tänker aldrig mer sätta min fot hos en naprapat eller kiropraktor!


kolla här:
http://www.osteopatforbundet.se/index.asp?dir=tabell
 
Sv: Sned?

KL

Jag klämmer mig in här eftersom jag också har blivit fruktansvärt ensidig och sned av mitt jobb.

Kan någon berätta vad som händer i de olika behandlingarna? Vad gör en naprapat/osteopat/kiropraktor? På vilket sätt hjälper de snedhet?
 
Sv: Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Hej!

Finns en kiropraktor i stockholm som är inriktad på häst OCH ryttare! Man får åka dit med häst och får en genomgång av BÅDA!!! Kanske nåt för dej??

Hoppas din rygg blir bättre nu!

Själv har jag en kota som hoppar fram och tillbaka och om jag inte sköter stretchen (och det gör jag ju inte) så hoppar den fel igen.. Rättar man den åt ena hållet hoppar den till andra.. Men jag tror den hoppar tillbaka igen när jag stretchar för då slutar det göra ont..(och då slutar jag stretcha och då kommer det tillbaka igen..:-)

/ Lavinia
 
Sv: Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Jag tycker att du ska vända dig till en osteopat. De ska kolla helheten, muskler, skelett och hela baletten. I o med att de gör det så minskar risken att det sneda kommer tillbaka.
De försöker så att säga hitta pudelns kärna och jobba ut ifrån dem.
 
Sv: Sned?

En osteopat kan jobba på flera olika sätt det är det som jag tycker är det fina. (håller på att utbilda mig till det nu)
Man kan jobba med muskler, leder, inre organ och kraniosakralt för att nämna några sätt. Och oftast så behövs lite av varje teknik för att kroppen ska bli bra.
Det som jag tycker skiljer osteopater från övriga manuellaterapeuter är att de (ska) hitta ursprungsorsaken och jobba utifrån den. Mitt intryck är att andra mer går på kompensationerna, det kan vara därför man behöver så många återbesök för samma problem, både som människa och häst. Detta kan såklart skilja väldigt från teraput till terapeut oavsett titel men det är min uppfattning.

Kan dessutom nämna att naprapatin (eller så var det kiropraktiken eller båda) ursprunger ur osteopatin.
 
Sv: Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Hej Igen
Kul att det går bra med dina pållar än. Jag har oxå blivit behandlat av "vår" equatriker mot snedhet. Mitt ena ben var kortare och han gjorde som med dig tryckte på punkter i ryggslut och på baken. Jag hade kunnat slagit ihjäl honom men vet att det gör gott för kroppen.

JAg tar regelbunden massage av honom när han ändå är ut för hästens skull. Billig är han oxå.

Ta behandling av honom om du kan är mitt råd.

Tessa
 
Sv: Sned?

Lovisaleonora_ skrev:
Efter en ridolycka 1990 där jag låg förlamad har jag rejält med problem rygg/höft. Det har gjort att jag också har problem uppåt och nedåt. Kort sagt: hela kroppen är ett problem om man envisas med att vilja rida.

Efter att ha lagt en förmögenhet på naprapater, kiropaktorer, akupunktörer, massörer och sjukgymnaster har jag nu hemfallit åt Feldenkraispedagogik. Det går långsamt men stadigt framåt.

Jag röstar också för feldenkraismetoden. Om man är fullt frisk men snedbelastar kroppen så tycker jag inte man ska gå till "behandlare" utan man ska lära sig att belasta kroppen rakt och att bli mer liksidig. Feldenkraisträning för en människa är som dressyrträning för hästen, man tränar små, små rörelser för att nå lösgjordhet.

Mer om feldenkrais kan du läsa på:
http://www.feldenkraismetoden.org
www.somatik.se

En fledenkraispedagog som med ryttare och ridning hittar du här:
http://www.christinadrangel.com/

Lycka till!
 
Sv: Sned?

Är det någon som kan ge ett tips om en Bra osteopat i Sthlm, har hört att det finns en hel del som inte är så lyckade tyvärr :crazy:
 
Sv: Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Jag är ny-fledenkrais-frällst, så jag skulle rekomendera det för att få bättre koll på kroppen och därigenom minskat slitage vilket leder till minska smärta. Mer info om feldenkrais finns på www.feldenkraismetoden.org

Lycka till!
 
Sv: Sned?

Sten Bolin är verksam i stockholm och han har jag bara hört gott om, han ska vara väldigt ödmjuk och försiktig.
 
Sv: Sned?

Bengt Elmström på söder har hjälpt mig med en massa problem
 
Sv: Sned?

Jag har olika långa och har varken brutit det eller haft polio.

Jag tror att det är vanligare än vad man tror. Men man måste ju skilja på anatomiskt och funktionellt olika långa. Om man tex ligger ner så kan det ju se ut som att det ena är längre/kortare men det beror oftast på att man är skev i beckenet.
Hur är det måste man röntga för att se om det är anatomiskt kortare eller finns det ngt annat sätt att se det?
 
Sv: Sned?

Funktionellt olika långa ben är en annan sak, då beror problemet inte på att benen är olika långa utan på något annat, t ex att man håller bäckenet snett. Då är problemet muskulärt.

Det finns ett väldigt bra sätt att mäta benlängd: måttband.
 
Sv: Sned?

zaching skrev:
Ja men med ett måttband så får man oftast den funktionella benlängden. Eller?

Nix, den anatomiska.
Mäter man från SIAS (knölen längst fram på bäckenkammen) till nederkanten av den inre fotknölen får man ett bra mått på benlängden. Det är förstås svårt att göra själv, så man får ha hjälp.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ *Ursäkta för mycket privat info* Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 033
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 799
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 836
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 655
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp