Bukefalos 28 år!

Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Sv: Sned?

Hej.
Har ställt mig själv precis samma fråga. Men jag har mitt högra stigläder 2 hål längre än det vänstra.
Jag har haft problem med ryggen en längre tid, har gått till läkare och kollat upp det. Och har nu fått diagnosen skolios. (vet inte hur det stavas) + att ryggraden är "vriden" i 7 grader. Det är därför jag har olika långa stigläder har läkaren berättat. Eftersom jag behöver mer stöd på det vänstra benet.
Kanske är värt att gå till en ortoped och kolla upp det? Men det är ju så långa köer..?

Har även hört att det inte är bra för hästen om man sitter så, att den kan bli send i ryggen?
 
Sv: Sned?

Precis som du säger kan en sned rygg ge negativa påföljder på hästen. Men det går att träna! Gå hos en sjukgymnast som kan ge dig ett bra träningsprogram. Och träna upp medvetenheten, sitsen på hästens rygg (longering). Jag har hört att alla smidighets övningar som yoga och pilates är jätte bra, och stärker ryggen också för den delen!
Rid, rid, rid det stärker också ryggen. Balans övningar på hästens rygg och longering som jag nämnt ovan är super gymnastiska övningar!
Jag känner en kompis som också har skolios. och jag vet vad vad jag pratar om. Och skolios är verkligen inte ovanligt!
 
Börjar fundera på om jag kan vara sned?
Hästen skjuter ut rumpan åt höger i båda varven.
Det gör han med mig, men inte när min tränare rider.
Dessutom så åker båda sadlarna över åt höger, så att jag alltid måste trampa ned i vänster stigbygel, men de åker snabbt över till höger igen. Har kollat i spegeln när jag rider och ser tydligt att vänster ben sitter högre upp, alltså att höger är längre ned.
Stiglädrena är på samma hål och hoppsadeln har dessutom otjöbara stigläder.
Min tränare upplever även hon att dressyrsadeln åker över till höger (hon har ej testat hoppsadeln).
Sadlarna borde inte vara sneda i bommarna av olika anledningar.
Hästen är kollad hos en equiterapeut för ca 1,5 månader sen.
Pga att vänster framhov är annorlunda formad mot höger. (Den är mer smal och lång).
Equiterapeuten hittade inget på hästen, han sa tvärtom att det var en mkt väl genomriden och fin häst, inte sned. Den ända anledningen till hoven och att hästen petar ut vänster armbåge i viloläge, var vad han kom på att hästens vänstra framben troligtvis är några millimeter kortare än det andra. Vilket nu är korrigerat med en sula.
Förut när jag red med sporrar på en hopplektion fick hästen skav på vänster sida. Detta var omedvetet från min sida, att jag satt och petade i sprången. Han fick alltså inget på hö sida.

Något mer ni behöver veta för att konstatera att jag är sned eller någon annan anledning till problemet?
Blev lite långt. Men jag hoppas på svar ändå ;) :bow:
 
Sv: Är jag sned?

Jag skulle råda dig till att gå till en kotknackare och kolla ja :idea:
 
Sv: Är jag sned?

Det hade jag också tänkt. Men jag ville höra lite vad alla buke-experter kom fram till först ;)
 
Sv: Är jag sned?

Vad säger din tränare med? Har du bett henne kolla din sits när du rider på medellinjen? Vanligt är att man viker sig i sidan, eller (som det låter när du beskriver det) att man spänner lårmusklerna på ett ben. Kör lite sitsträning den närmaste tiden för att komma på vad du gör. Ett tips är att alltid skritta fram utan stigbyglar, och då tänka på hur du staplar upp ryggraden på bäckenet, att båda benen verkligen hänger ner och att axlarna är avslappnade. Sally Swifts bok skulle kanske kunna hjälpa dig? Lycka till...
 
Sv: Är jag sned?

Hon har kikat bakifrån när jag ridit på volt i högervarvet. Men det var mest för att se om hästen sköt ut rumpan eller ej.
Hon sa då åt mig att luta mig inåt och verkligen trampa ned i vänster stigbygel. Och då kom hästens rumpa på plats.
Om jag rider utan stugbyglar så blir det rakare, men sadlarna åker fortf lite åt höger... :crazy:
Det kan vara så som du säger, att jag viker mig i sidan. Det har hänt förr om man säger så :p
Ska kolla upp boken! Vet du vart man kan köpa den?
 
Sv: Är jag sned?

Den verkar bra! Både den och "ett med hästen" verkar vara bra böcker! Ska se om dom inhandlas ;)
 
Sv: Är jag sned?

Hej! :)

Rakriktning är svårt :crazy: De flesta hästar är sneda på ett eller annat sätt. En skicklig ryttare korrigerar hästen så att sadeln ligger rakt över hästen.

Om både häst och ryttare är "sneda åt samma håll" förvärras felet naturligtvis.

Eftersom ditt problem inte förekommer när din tränare rider, bör denne kunna förklara för dig hur/var hästen är sned, och hur du ska kunna korrigera den. Många duktiga ryttare har dock detta naturligt och kan inte förklara vad de gör, för de vet inte det ;)

Om sadeln glider till höger beror problemet kanske på att hästen tränger med höger bog. Det kan du inte korrigera genom att trampa hårdare i vänster stigbygel, utan du måste rätta in högerbogen istället. Svårt? Ja, det tycker de flesta av oss :angel:

/Cecilia
 
Sv: Är jag sned?

Jag skulle tippa på att dina ben är olika långa och att det är därför det blir så.....
Jag har själv samma problem eftersom mitt ena ben är några cm längre än det andra....ingen har EXAKT lika långa ben, men en del har ett ben som är MÄRKbart längre än det andra...
Om du då har lika långa stibyglar så blir belsatningen oämn och du sitter snett....prova och mät benen så kan du se! Och testa att länga på lädret en liten aning på den sida som du har längre ben....
 
Om jag är sned i kroppen, vem rättar till det då?

Märker att jag är sned och stel överallt, och hästen går därefter också =S Behöver nog bli lite tillrättad...
 
Sv: Sned?

Jag är inte bara sned, mina höfter hakar upp sig och jag kan inte röra mig i mellanåt. Blir nog ett besök hos en kiropraktor snart! Stackars hästarna. :o
 
Sv: Sned?

Lorelie skrev:
Om jag är sned i kroppen, vem rättar till det då?

Märker att jag är sned och stel överallt, och hästen går därefter också =S Behöver nog bli lite tillrättad...

Snedhet kommer nästan alltid från olika långa ben.. detta gör att kroppen snedbelastas, vissa muskler anstränger sig mer än andra, blir korta och stela.
Det påverkar såklart hästen med!!!

Ett tips är att gå till en riktigt bra massör, för att musklerna friska igen och till en läkare så att du kan få en remiss till.. min hjärna la precis av så jag kan inte komma på vad det heter.
En avdelning på större sjukhus, där man tar hand om skelett skador typ, skolios, benbrott osv.
Därifrån kan du få ytterligare en remiss till ett ställe där dom formgjuter skosulor, gratis.
Blev lite krångligt det där..

Men satsa på massör först och främst, det är ju trots allt musklerna som håller ihop hela kroppen..:idea:
 
Som om det inte vore nog att det är en djungel att hitta 'rätt' alternativmänniska till hästarna, det är ju lika illa för 'en själv' med..

(Ang hästarna så för er som inte hängt med så var bägge mina sned, valacken opåverkad men unghästen hade ledinflammationer på ledinflammationer och åkte jojo på kliniken och hann bli utdömd två ggr som tvååring. Kollades regelbundet av duktig equiatriker och sas vara rak. Av diverse anledningar bytte jag i elfte timmen equiatriker som inte bara konstaterade att hon var sne di nacke, bog och bäcken, och valacken var sned i bäcken och bog, utan kunde VISA på snedheten med så jag såg den med egna ögon. Rättades i och sen den dagen har unghästen inte haft ledtrassel *peppar peppar*).

Jag fick en allvarlig ryggskada augusti 1999, flög runt i morfindimmorna på otropedakuten en vecka, sparkades hem och ägnade ett par månader att försöka lära mig gå, stå och sitta ordentligt igen.

Men ryggsmäran har varit min ständiga följeslagare sen dess. Läkarna skrev bara recept på smärtis och remitterade till sjukgymnast, som sa sluta rid och gav mig ett träningsscema och tyckte 'vänj dig vid smärtan'. Sen har jag besökt fysioterapeuter, naprapater, kiropraktorer osv osv. Alla har sagt olika om vad jag bör/inte bör rida (t ex ang ridning, träning, löpning etc etc) och alla har haft olika behandlingar. Det alla varit överens om är att mina muskler i ländryggen dels är permanent skadade (de slets av vid olyckan, och fem ländkotor skadades) dels är våldsamt spända/krampande/förbannade, och att jag har 1 (eller 2, beroende på vem man frågat) kota som är 'sned'. Den har rättats i flera ggr, men har 'åkt tillbaka' ganska snart.

Nästan allt har lindrat för stunden, men inget permanent. Och ingen har egentligen haft någon 'lösning' eller något hopp.

jag har vant mig med smärtan, och accepterat vad den gör vid ridningen etc.

Men när jag sett och konstaterat hur mina hästar påverkades av att vara sneda etc så har jag börjat fundera om inte JAG borde vara sned som bara satan, det skulle förklara en del. Men INGEN har under alla år kollat om jag varit sned eller sagt något om att jag skulle vara sned.

idag kom jag och equiatrikern av en slump att prata om sneda ryttare, och jag passade på att fråga honom vem FAN man egentligen som människa skulle vända sig till för att kolla om man själv var sned?

Varvid equiatrikern tyckte att han kunde kolla lite snabbt sen. Han hade inte bänken med sig så det fick bli provisoriskt, men han skulle ta med sig bänken nästa gång.

Men han konstaterade ju att jag var fasligt sned, vänstersidan var mycket 'kortare'. Så satte han direkt fingret på den ryggkota jag har som gör ONT, tryckte lite och sa 'du har inte ont här va?* och flinade elakt Fick sen stå rakt upp med fötterna och magen mot boxdörren och så tryckte han på två punkter, en nere i ländryggen och en på baken. Det gjorde ont som FAN, och jag konstaterade krasst att 'okej, nu fattar jag varför hästarna hugger efter dig ibland' Sen fick jag lägga mig och så tryckte han 'neråt' mot golvet och det sa KNAK i min rygg. Och efter det så gjorde det inte ont när han tryckte på tidigare onda ryggkotan :bow:. Hittade en till kota där det gjorde ont, gjorde samma sak och det sa KNAK. Sen fick jag ställa mig igen och var enligt uppgift mycket rakare. Och så tillade han, alldeles för glatt, att jag med största sannolikhet skulle hata honom imorgon. Men att om tre dagar borde jag vara smärtfri.

Nu är jag inte övertygad om att det här hjälper, tyvärr har ju sju års 'tillfälligt bättre' gjort mig skeptisk. Och den nedersta av de tv kotorna är rättad massor av ggr för men 'går tillbaka'. Men han är ändock den FÖRSTA som ens sagt ett ljud om sned, och den första som tryckt på de där punkterna som gjorde ont som fasiken. Så kanske, kanske? (Alex drömmer..)

Men jag blir inte bara lite TRÖTT på att efter alla år och alla pengar utlagda på diverse yrkeskategorier så ska det krävas en 'hästbehandlare' för att konstatera att 'men du är ju SNED'.

/Alexandra - som ska drömma om samma mirakulösa förbättring som för Kele ;)
 
Sv: Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Kom du fram till vart man kan vända sig för att kolla hur sned man själv är? Min häst är way to vriden åt höger. Undra varför...:angel:
 
Sv: Snedhetsdjungeln.. Ibland blir jag bara less (fast är glad idag ändå ;))

Kiropraktor.

Fast jag har ju varit till sådan med, så som med allt annat är det väl det där att man ska vända sig tilL RÄTT kiropraktor med.. *suck* Som sagt - det är en djungel =/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ *Ursäkta för mycket privat info* Har blivit så less på konventionella mensskydd att jag snart kroknar och går av på mitten. :wtf: Bindor...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 033
Senast: Tiffanys
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 797
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 836
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 655
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp