Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Jag tror inte att t.ex. blåst gör att det blåser bort så mycket snö. Risken är väl att det packas och är lika tungt fast det ser lägre ut.
Jodå, det kan blåsa bort stora mängder snö från tak. Mycket beror på vindriktning, takutformning etc. Vi blev av med nästan all snö från ett av våra tak vid senaste blåsvädret.

LIA
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Ifall man har otur kan det ju bli drivbildningar på taket när det blåser. Och då kan det lätt bli mer snö än vad taket håller för på ganska kort tid.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Vi har samma problem! Vi har löst det med en diesel luftvärmare som fick gå ett dygn inne i vårt oisolerad ridhus. Snön hasade av själv:) Vårt ridhus är 20x40 och har plåttak. Lite hjälp hade vi också av att det var nollgradigt. Snacka om att elda för kråkorna och miljövänligt är det ju inte direkt.... Men väldigt skönt för ryggen och att slippa oroa sig för ras.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

(Trådkap, knapplån, putt eller vad som...)

Undrar också HUR man får bort snö från ett ridhustak, som man inte bör gå på. Tips önskas!! (Hög och bred byggnad - som alla ridhus, ganska flack lutning och flera ventiler/skorstenar på nocken)

Man kan använda speciell typ av järntråd och skära snön på taken! Hur det exakta tillvägagångssättet är beror ju på flera yttre omständigheter.

Kicki :laugh:
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

*KL*

Nån som vet hur högt upp i Sverige som det har rasat ridhustak?
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Vårt ridhus har varit stängt i helgen, frö att det skulle skotta taket. Hoppas att det är klart nu....
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 074
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 250
Senast: Lobelia
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 693
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp