Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Den enda som kommenterat det håller med mig, och just sammanhanget gör ju ditt uttalande mycket märkligare. Varför skulle träfäste göra att taket håller mer än vad det är avsett för, det är det du skriver? Materialet (och konstruktionen) är ju det man beräknar hållfastheten utifrån.


Du verkar tolka allt som du vill. I mitt svar till dig (inlägg #10) tyckte i alla fall jag att det var tydligt att jag inte höll med dig.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Ett träfäste gör inte konstruktionen starkare, utan svagare.
Vad som menas är att även om du har järnbalkar så kanske de är fästa med träfästen och har då inte bättre hållbarhet än träbalkar genomgående.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Den enda som kommenterat det håller med mig, och just sammanhanget gör ju ditt uttalande mycket märkligare. Varför skulle träfäste göra att taket håller mer än vad det är avsett för, det är det du skriver? Materialet (och konstruktionen) är ju det man beräknar hållfastheten utifrån.

Men du läser ju som en kratta! LAHSD och Theer127 har svarat och håller med om det jag skrev om, det är DU som missläser och missförstår totalt! Jag har ju skrivit att TRÄFÄSTE GÖR INTE att det håller bara för att resten är stålbalkar. stålbalkarna är fästa i TRÄET och därmed är det inte särskilt hålblart bara för att det är stål med i bilden, om tyngden överstiger det som är menat att hålla för. fattar du?!
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Jo jag vet, men det var ju det du skrev, jag har förstått att du inte menar så men läs din mening en gång till.
 
Senast ändrad:
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Jag har läst min mening och jag ser inte hur det kan misstolkas:

alinas kommentar:

Järnbalkar så känns ju ändå mer tryggt än träbalkar som var på det här i stan på ridskolan som rasade för nåra veckor sen.

mitt svar på alinas kommentar:
Järnbalkarna är även de fästa i trä, så det betyder inte så mycket om tyngden överstiger vad som är avsett.

Men nu skiter vi i det, huvudsaken är ju att du fattat vad jag menar.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Järnbalkarna är även de fästa i trä, så det betyder inte så mycket om tyngden överstiger vad som är avsett.

järnbalkar fästa i trä?
järnbalkar brukar vara svetsade, och sedan bultade i betongfundament...
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

järnbalkar fästa i trä?
järnbalkar brukar vara svetsade, och sedan bultade i betongfundament...


Nu pratar jag om fästena längsmed väggarna. där är järnbalkarna som löper upp från fundamentet, fästade med skruvfästen i träbjälkarna/panelerna, på många ridhus.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

I Kungälv också häromdagen. Som tur var skadades inga människor eller hästar.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

KL

Idag rasade taket på ridhuset vi brukar hyra in oss i.

Man börjar ju undra hur folk tänker.. Med tanke på alla tak som pajar, varför inte se efter sitt eget då? Bra mycket dyrare att laga det nu än att skotta det innan.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

KL
Det ena efter det andra! Usch - och flera håller stängt. Jag hade tänkt starta en tråd om byggnormer för syd/norr - men hittade svaret här. Har inte sett några rubriker om ridhus som säckar ihop i norr. Det blir nog ändring här i syd efter denna vinter. Undrar om det kommer att påverka redan byggda ridhus (?)

Hos oss är snön jättedjup så det går inte att rida ute utom på vissa plogade vägar. Jättejobbigt för det är HÖGA vallar längs vägarna och om det skulle komma ex vis ett snöröjningsfordon finns ingenstans att rida åt sidan.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

ja, de tänker nog kanske, men dessvärre inte längre än näsan räcker.

Tror att de flesta tänker att "Nä mitt tak tål XX antal cm snö, har snözon XX så det håller..." Så länge folk tänker så, så kommer det fortsätta rasa in ridhus tak, speciellt när det så småningom börjar att töa :grin:
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Oså kommer det ännu mera snö nu..

Jag har inte sett någon sån här tråd innan, ta gärna bort den om det redan finns en.

Tänkte kolla lite hur ni andra som har ridhus gör nu när det kommer så mkt snö som lägger sig på ridhus taken? Hur gör ni för att få bort det?

(Trådkap, knapplån, putt eller vad som...)

Undrar också HUR man får bort snö från ett ridhustak, som man inte bör gå på. Tips önskas!! (Hög och bred byggnad - som alla ridhus, ganska flack lutning och flera ventiler/skorstenar på nocken)
 
Senast ändrad:
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

varför får man inte gå på ert tak?
det är svårt att snöröja utan att faktiskt kunna röja..
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

varför får man inte gå på ert tak?
det är svårt att snöröja utan att faktiskt kunna röja..

Jag undrar samma ska. Det måste ju vara felkonstruerat ifall taket är så klent att man inte kan gå på det då det ändå måste vara gjort så att man ska kunna skotta bort snö.

Så jag tror nog att det går att gå på taket. Det är ju en annan sak att man kan tycka det är otäckt att göra det. Fast i så fall är det ju bara att anlita någon som klarar av att göra det. Att strunta i skottning för att man inte vågar göra det är i bästa fall dumsnålt då man inte lär få något på försäkringen ifall det rasar. I värsta fall dör någon i takraset och då borde man ju kunna åtala husägaren för vållande till annans död.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Kan iof vara att antingen takstolarna sitter för glest eller att materialet på ytskicktet inte tål att man går på. Men det kommer nog lösa sig av sig självt när det börjar tina och densiteten i snön ändras och snön faktiskt börjar väga mer... då finns det kanske inget tak kvar:grin:
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Gav ett tips i # 12.

Behöver man komma upp från marken kanske en traktorlastare räcker till? Annars finns ju skylift.

LIA
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Men om taket blivit utdömt efter en inspektion t.ex. så lär det ju vara oerhört dumt att stå på det IFALL det skulle trilla ihop just när man står på det...

Här fick de skotta via en skylift tills det mesta av tyngden var borta och sedan kunde de gå på taket.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 075
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
8
· Visningar
1 017
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 255
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp