Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

nosludd

Trådstartare
Oså kommer det ännu mera snö nu..

Jag har inte sett någon sån här tråd innan, ta gärna bort den om det redan finns en.

Tänkte kolla lite hur ni andra som har ridhus gör nu när det kommer så mkt snö som lägger sig på ridhus taken? Hur gör ni för att få bort det?
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

det viktigast är att veta vad taket tål. vad takstolarna är beräknade att klara i vikt. Om man sedan bedömmer att snömängden utgör en påfrestning på konstruktionen skulle jag kontakta något av alla företag som just sysslar med snörröjning av tak:idea:
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Nu har det ju varit ganska många fall där tak rasat som inte borde göra det om man hade byggt helt rätt. Så risken är ju att även ifall det inte är någon fara enligt ritningarna så ska man nog se till att ha god marginal.

En enkel grundregel är ju att ifall man börjar oroa sig är det nog dags att få taket skottat. Bara tanken på att man oroat sig och inte gjort något åt det och taket sen rasar in och krossar några hästar med ryttare skulle få mig att fixa takskottning på en gång.

Så eftersom du startat den här tråden (det lär väl betyda att du är lite orolig) tycker jag att du ser till att få taket skottat alternativt stänger ridhuset tills faran är över.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Har hört om 2 rätt nya ridhus här i Sthlm som vid kontroll hade "förändringar" på takstolarna pga all snö som nu ligger. smartast är nog att låta proffs skotta taken, det är ju ett båda farligt och tungt jobb.
Hörde även i dag om att taken på hästtransporter har börjat böja sig.:o Kommer ju inte bli bättre när det i morgon ska komma upp till 3 dm. Får nog ta med mig stege och skotta av transporten..... blä.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Vi har kollat vårat ordentligt idag.
Pratat med dom som byggde det.

När vi kollade på det såg det ut som balkarna var något sneda, men detta var när vi klättrade upp för att kolla, bara en synville.

Är uträknat att vårt tag ska hålla för 60 snö ungefär. Järnbalkar så känns ju ändå mer tryggt än träbalkar som var på det här i stan på ridskolan som rasade för nåra veckor sen.

Men är nog bra om man håller koll å tar bort vad man kan!
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Även om man har ett tak som är rejält och ska hålla finns det ändå risker och fler ridhustak lär nog trilla in dessvärre..
Anledningen till att jag skapade tråden var att mitt taks plåtar hade böjt sig (trots att det är rejält och rätt byggt) och ridhuset stängdes, och jag ville veta hur andra gör. Nu är faran över för min del eftersom det blev skottat snabbt..:)
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Vårat ridhustak skottades för några veckor sedan, innan det blir några eventuella problem. :)
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Järnbalkarna är även de fästa i trä, så det betyder inte så mycket om tyngden överstiger vad som är avsett.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Järnbalkarna är även de fästa i trä, så det betyder inte så mycket om tyngden överstiger vad som är avsett.

??? Varför skulle det faktum att järnbalkarna är fästa i trä göra att taket tål mer än det är konstruerat för????
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

??? Varför skulle det faktum att järnbalkarna är fästa i trä göra att taket tål mer än det är konstruerat för????

Jag tolkade det som tvärtom. Att man snarare inte skulle lita på järnbalkarnas hållfasthet eftersom de var fästa i trä. Typ ingen kedja är starkare än svagaste länken.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Närmar sig vikten vad byggnaden är konstruerad för, spelar materialet ingen roll. Risken för kollaps är nära!

*Kl*
Beroende på hur konstruktion och omgivning ser ut, är ett tips att skaffa en raka på ett långt rör eller dylikt och från marken dra ner snön. Lite bökigt i början men man lär sig tekniken snabbt.

LIA
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Lobelia får nog läsa en gång till som sagt : )

Eller så får du förklara dig, det finns inte mycket tolkningsutrymme i "Järnbalkarna är även de fästa i trä, så det betyder inte så mycket om tyngden överstiger vad som är avsett."

Varför skulle materialet i fästet påverka här? Det har givetvis betydelse för vad taket tål, men om taket tål mer än beräknat så har man räknat fel eller haft stora marginaler.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

*kl*

Vi skottar alla våra tak här nu. Inte ridhustak men fabriksbyggnader med liknande konstruktion. I ridhuset i onsdags kom det på tal och den ena tjejen där som har anläggning hade fått veta att försäkringsbolaget inte täcker nåt om det rasar och det har varit mer än 30 cm snö på taket. Så kan bli både en tråkig och dyr historia om man inte skottar.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

det viktigast är att veta vad taket tål. vad takstolarna är beräknade att klara i vikt. Om man sedan bedömmer att snömängden utgör en påfrestning på konstruktionen skulle jag kontakta något av alla företag som just sysslar med snörröjning av tak:idea:

Tänkvärt! Dessutom är många privata ridhus byggda som "maskinhall" och då är det en klenare dimension (billigare) är vad ridhusen är klassade som (eftersom det är människor i ridhus). Dessutom behöver man ju veta vilken snözon det är dimensionerat för och blir det mer snö än det brukar vara är det ju helt klart intressant med att hålla bort mycket snö.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Är uträknat att vårt tag ska hålla för 60 snö ungefär. Järnbalkar så känns ju ändå mer tryggt än träbalkar som var på det här i stan på ridskolan som rasade för nåra veckor sen.

60 cm snö? Det kan skilja otroligt mycket i vikt på 60 cm pudersnö eller 60 cm blötsnö! Pudersnön tar dessutom upp massor med fukt om det blir hög luftfuktighet. Densiteten kan variera med flera 100%.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Ja självklart skiljer det och beror helt på hur det är packat. Men med 60 cm skulle jag gissa på att det är vid ett å samma tillfälle eller vad man ska säga.

Hur som är det ingen fara ännu, mkt blåste bort igår när det yrde snö överallt. Dock snöar det nu, men blåser inte på samma sätt...
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Läste igår en tidningsartikel där det framkom att de flesta tak söderut är dimensionerade för typ 100 kg per kvadrat medan det i norr beräknas för 500 kg och att det ibland kan bli uppemot 1000 kgs tryck när snön är blöt osv.

Nu hittar jag inte igen artikeln på nätet (kuriren.nu) men den var intressant. Jag har ibland läst i trådar där man frågar vad ett enkelt ridhus kan kosta i Skåne. Priserna var billiga om man jämför med kompisens enkla ridhus som byggdes för (8-10?) år sedan för 1,3 . Högre kostnad just för att klara mer tryck.
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Eller så får du förklara dig, det finns inte mycket tolkningsutrymme i "Järnbalkarna är även de fästa i trä, så det betyder inte så mycket om tyngden överstiger vad som är avsett."

Varför skulle materialet i fästet påverka här? Det har givetvis betydelse för vad taket tål, men om taket tål mer än beräknat så har man räknat fel eller haft stora marginaler.

Men du - om du läser VEM och VAD mitt svar var riktat till, så fattar du det alla andra verkar ha fattat. Mitt svar var ett direkt svar till påståendet att "vi har järnbalkar, så jag oroar mig inte".
 
Sv: Snö på ridhustak? - Hur gör ni?

Den enda som kommenterat det håller med mig, och just sammanhanget gör ju ditt uttalande mycket märkligare. Varför skulle träfäste göra att taket håller mer än vad det är avsett för, det är det du skriver? Materialet (och konstruktionen) är ju det man beräknar hållfastheten utifrån.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 075
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
8
· Visningar
1 015
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 254
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp