Bukefalos 28 år!

Snö, staket, jordning, polarkoppling: En massa frågor!

via

Trådstartare
Vi har som många andra problem med staketen för tillfället.
Vår största hästflock går i en stor hage som mestadels är stängslad med trästaket med tråd innanför. Då den stora hagen innan har bestått av flera mindre, finns det flera grindöppningar. Där började hästarna att gå igenom.
Vi har nu spikat igen grindöppningarna med brädor, och dragit polarkoppling på den staketsträcka som där de har sprängt staketet innan.
Det har nu varit lugnt med rymningar ett tag, till de nu har kommit på att de kan ta sig ut på den staketdelen där det inte finns något trästaket, utan bara eltråd. Jag håller nu på att ta ner all eltråd för att byta ut den.
Frågan är nu bara: Ska vi göra polarkoppling (alltså jordningen på en tråd som går parallellt med övertråden, eller lägga vårt krut på att göra en ny och bättre jordning i marken? Går det att få lika bra ström i en polarkoppling?
Går det att koppla jorden på BÅDE markspett och "jordtråd"/polarkoppling, eller blir det galet?

*via-elidiot*
 
Sv: Snö, staket, jordning, polarkoppling: En massa frågor!

Vi har polar koppling i vinter hagen. Där går det 10 000 volt i staketet.
Tror att om man kopplar jordspett på polarkopplingen så förstör man hela grejen med jordtråden...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan finns det något man kan göra åt det? Förutom att bygga trästaket då? Vilket det får bli till våren när tjälen gått ur jorden. Men hur...
Svar
16
· Visningar
2 733
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Får hem en minishettis och i alla mina hagar har jag elstaket,där det ibland är fungerande tråd och i vissa hagar inte,samt att det är 2...
Svar
5
· Visningar
1 445
Senast: Pudlan
·
Hästmänniskan Nu skapar jag en tråd för detta med utegående hästar på vintern. Vi hade en incident i stallet för några dagar sedan där många hästar...
2
Svar
36
· Visningar
8 344
Senast: Fannih
·
Ekonomi & Juridik Grannen har får. Väldigt, väldigt många får (flera hundra). Vad han däremot inte har är stängsel som håller hans väldigt många får inne...
Svar
9
· Visningar
1 821
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp