Bukefalos 28 år!

Snö sulor?

J

jessicajosefsson

Hej.
vet att inlägget kanske kom lite fel nu?
men jag undrar .. hjälper det med snö sulor?
ska snart få hit hovslagaren och måste verkligen veta.. nu går det ju inte rida pga att de blir så mkt snö under.. som stora klackar typ,
har ni något förslag på något som hjälper?
jätte tacksam för svar!
//Jessica
 
Sv: Snö sulor?

snösulor är guldvärda, dom funkar super bra och det fastnar inget:laugh:
jag skulle aldrig klara mig utan dom under vinter halv året:)
 
Sv: Snö sulor?

Ja, det hjälper. Ett exempel för att förtydliga:

Min pålle med nyinsatta sulor på alla fyra, stallkompis med häst utan sulor. Vi red ut tillsammans häromdagen, jag kunde rida på utan problem, både på vägen och ute i djupsnön i skogen. Kompisen däremot fick sitta av stup i kvarten och kratsa hovarna eftersom pållen hennes fick styltor på flera centimeter.
 
Sv: Snö sulor?

Min pålle har bara fram och det är definitivt skillnad på hur mycket snö det är i fram- och bakhovarna ;)
 
Sv: Snö sulor?

snö sulor är *tummen upp* men om man inte har det (eller planerar lika dåligt som jag:D ) så kan man ta och olja hoven och skon. du kan tillexempel använda Hovolja eller varnlig matolja /rapsolja. Men se till att olja ordentligt På strålen och allt. Det är ju inte lika bra som snö sulor men det är bätre än inget. jo en sak som jag inte har provat men som kan hjälpa är hov tjära.
 
Sv: Snö sulor?

ja det lutar åt att jag oxå får sätta på snö sulor.. Jag har läst på ett annat forum att man kan smörja hoven med hov fett innan ridning och att det då inga styltor blir .. nån som hört eller vet om detta
 
Sv: Snö sulor?

Tack ALLA för svar!
de blir snösulor för mig! :) hopplöst att rida ut nu utan iaf :O
 
Sv: Snö sulor?

jag ogillar snösulor av olika andledningar:
- Dels får jag inte en önskvärd effekt, jag har alltså inte märkt någon skillnad. Båda mina hästar, ponny och häst har snö i hoven i allafall
- Dessutom kan du inte hålla koll på hoven lika lätt. Det blir dessutom större infektionsrisk och försämrad hovkvalité
- Skorna sitter sämre och sömmarna fäster inte lika bra

Det finns bättre alternativ, som t.ex. att inte kratsa hovarna innan du rider eller att smörja dem med vaselin
 
Sv: Snö sulor?

Både olja & tjära fungerar jättebra på "torra" hovar. Brukar ta in hästen från hagen direkt då jag ska rida & under den tiden hästen görs klar, hinner inte hovarna torka.
Men rider man ut på tidiga mornar el. har hästen i stall där dom står mest inne, så fungerar det jättebra.
Snösulor har jag blandade åsikter om.Ibland är dom bra, ibland inte. Det beror helt på snötypen.
Funderar på dom där Polar padsen som man sticker under skon & fäster med broddarna.............men dom är dyra. Känns som att dom lätt kan tappa dom.
 
Sv: Snö sulor?

jag red jätte länge utan sulor (ca 8 år) och fick för mig förra vintern att prova och jag säger bara aldrig mer en vinter utan sulor :d det är sån stor skillnad och min fick massa styltor nu innan vinter skor åkte på och efter att sulorna åkte på inte en enda gång när han kommer in att han har haft styltor. vist det är ju lite snö i skon men inte så att jag behöver oroa mig för att han ska halka och fläka upp sig
 
Sv: Snö sulor?

Snösulor är ett måste när det är snö ute.
(har man hästen oskodd kan man som sagt olja in hovarna)

Tänk på att hästen får styltor och kan vricka sig jättelätt även ute i hagen!
 
Sv: Snö sulor?

Vet inte vad du har för häst (hovkvalitet) men på fullblodshovar kan det bli problem med sulor - skorna sitter inte kvar när det sviktar mellan hoven och skon.

Nu har vi ju massor med snö i år - men en normal mellansvensk lervinter så är det lätt att få hovproblem.

Sulor är strålande. På rätt häst och en snöig vinter. Tyvärr är det ju lite svårt att sätta på och ta av i takt med termometern...
 
Sv: Snö sulor?

*KL*

Jag provar ju en helt ny typ av sulor nu. 'Funktionssulor' typ, knappt någon hejd på de positiva effekter de påstås ha ;) Hursom, jag tror skarpt på iden, det är hela sulor men speciell design vid strålen och kan dels röra sig lite där, och så är det förhöjt så att det blir markkontakt med skor med, det är som räfflade lameller där.

Nu sattes de på vid lunch, så kan inte säga så mycket än, men det fungerar helt klart bättre än vanliga, hela plastsulor och huf grip i det väder som är nu ivf. För det fanns knappt en snöflinga i hovarna när jag tog in, och 'normalt' skulle det varit mellan packad snö och låga isstyltor. Vi har dock massor med snö och KALLT (minus 19) så det är inte värsta snöklampsvädret. Men tillräckligt, den oskodda hade lite styltor som lätt slogs ut med sig in.

Jag hoppas, hoppas de verkligen funkar så bra som 'reklamen' säger, då har jag fått jackpot. Kan få ha hel sula, inga styltor, strålen mår bättre än med hel sula, och det är inga problem ha dem i lera. Hoppas hoppas... (Funkar de får han ha dem fram året om)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 073
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 114
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp