Bukefalos 28 år!

Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det är ju också något som jag tycker hänger ihop med konsumtionssamhället.
Och ja - jag gillar också fina saker och köper och slänger för mycket. Så jag är inte bättre jag!

Men det där med att man inte vill ha fula men funktionsdugliga saker är ju en miljögrej också. Man köper gärna yta. Och ibland kanske ren skit som inte ens är hållbart. Bara för att det är nytt och fint och man vill ha NUUUU.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag vet ett par ryttare i 20-25 års åldern som åker runt i hästlastbilar för runt 500 000 kronor och när jag av ren nyfikenhit gick in på tävlinsgdatabasen och kollade vad de tävlade i så var det 90-1,10 m hoppningar och de kom inte direkt 1:a i någon av klasserna. Jag undrar då, varför denna SUPERSATSNING med lastbilar och hästar för flera hundra tusen? Yes, jag vet att deras hästar är svindyra och har kapaciteten som krävs.. men när ryttaren på ryggen ej kan leverera mer än att komma på plats 49 av 60 tävlande.. då undrar jag varför man satsar så stenhårt?

Tilläggas kan att jag inte är avundsjuk. Har aldrig haft något direkt intresse för att tävla men är däremot nyfiken på varför dessa ryttare i lättare klasser glider runt på superhästar och åker som elitryttare i stora hästbussar?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Läs igen ? Det är väl ändå inte någons uppgift att störa sig på ngn och anta det du antar ? Utan ngn som helst insatthet runt personerna ?
Om ett nyhetsankare på tv meddelar att Greklands pensionssystem funkar lite knackigt, antar du att den har nåt personligt agg mot grekiska pensionärer då?
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Du behöver bara läsa ursprungsinlägget. Som du uppmanat andra i tråden att göra.
Då ser man att i ursprungsinlägget har TS inte sagt sig störa sig på de som köper fint, har fint, hur de har råd.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Läs själv.

Vem stör sig? Det verkar som du är den enda som är upprörd, vi andra lyckas diskutera utan att dra högre växlar på det. Jag drar ju tvärtom inga som helst slutsatser runt enskilda, utan diskuterar UTESLUTANDE fenomen.

Vilket du ser om du läser.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Man satsar väl stenhårt för att man tycker det är kul och ibland för att man tror att man ska kunna prestera mer iaf i framtiden.

Det ser jag inga problem med. Folk får göra precis vad de vill med sina pengar.

Och det snackas alltid om folk som sticker ut, de som är rika, duktiga, dåliga eller fattiga.. Bara man sticker ut så kommer det snackas.

Jag pratar dock hellre om vad roligt det är om det går bra för någon. Spec om de kämpat för det! Pengar eller ej..
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Självklart får folk göra precis som de vill men det är intressant att diskutera om hur vissa kan, när man vet att de inte tjänar mer än vad någon annan normal inkomsttagare gör. ;)
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Du har ju haft en ingående debatt utan att jag är inblandad ?

Vad Sveriges ekonomi eller hur folk väljer att spendera /placera sina pengar har väl knappast ngn dragning till att ngn startar en tråd om hur folk har råd med bil , släp och häst i högre prisklassen att göra ? Kom igen .

Vad folk spenderar sina pengar på är väl upp till dem? Förstår inte hur folk lägger energi att spekulera på bukefalos .
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Men snälla du, läs hur diskussionen går.

Du verkar mer intresserad av att hugga på alla än att diskuterara runt ämnet.

Det som diskuteras är att det INTE är deras pengar, det är lånade pengar.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Självklart får folk göra precis som de vill men det är intressant att diskutera om hur vissa kan, när man vet att de inte tjänar mer än vad någon annan normal inkomsttagare gör. ;)

Det handlar om prioriteringar ;) ...man väljer bort saker som andra anser viktiga och satsar mer på sina intressen, enkelt sagt...
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det är INTRESSANT att diskutera detta då många förmodligen väljer att äta "vatten och bröd" för att kunna rida sin superdyra häst och ha den uppstallad i ett superdyrt stall. Jag vet många i min närhet som aldrig shoppar eller unnar sig andra saker bara för att ha råd med sina hästar och jag undrar, varför lägger man alla sina pengar på hästarna? Bara intressant att diskutera. Givetvis får folk leva precis som de vill - har aldrig påstått något annat! :p
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

För vissa är ju hästeriet allt. Det är deras liv. Då kan hela familjen gå in och lägga varenda krona på hästandet och snåla på annat.

Jag känner såna familjer. Hästarna får allt. Det kan se flott ut och sticka i en dels ögon.

Jag vet också de som fått arv eller gjort någon bra affär förut. Det har bekostat hästarna.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Håller jag helt med om - om folk kan diskutera rent objektivt och utan att dra på växlar och antaganden om folk och hur dåliga ekonomiska val det helt okända folket antas göra osv ! Helt korrekt !

Svaren men antaganden deluxe är väl det som gör att det blir lite banalt . Så att säga . Det är ju där det drar iväg och inte är objektivt för fem öre ;)

Lovisa : ursäkta ? Var vet du att det är lånade pengar ? Du bör verkligen läsa det jag skrivit .
 
Senast ändrad:
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det är INTRESSANT att diskutera detta då många förmodligen väljer att äta "vatten och bröd" för att kunna rida sin superdyra häst och ha den uppstallad i ett superdyrt stall. Jag vet många i min närhet som aldrig shoppar eller unnar sig andra saker bara för att ha råd med sina hästar och jag undrar, varför lägger man alla sina pengar på hästarna? Bara intressant att diskutera.
Det finns en anledning till att hästeriet kallas för en livsstil, det är mycket dom flesta får ge upp när dom skaffar häst både tid och ekonomiskt. Det finns inte tillräckligt mycket tid över till att gå och shoppa tex iallafall, eller till att resa osv, man lägger hellre dom pengarna på träningar eller liknande.

En livsstil helt enkelt, inte många som har både och.
 
Senast ändrad:
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Det är ju helt rätt, med heltidsjobb och häst finns det inte så mycket tid över för andra förlustelser. Ofta är man ju rätt bunden också, även om man har hästen inackorderad.
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

Jag kan ju svara ur en sån som lägger det mesta på hästarnas synpunkt med.

Jag har 2 boxar på en anläggning som inte direkt är billig.
Jag hade tills i fre 2 hästar(tog bort min gamling då).
Ingen av hästarna har haft så mycket budgetsaker iom att jag gillar kvalitet och fina saker. Dock köper jag inte dyrt bara för att det är just dyrt eller ngt namn på. Det ska också vara kvalitet och funktion.

Att min 30-åriga korsningsponny hade Amerigo-sadel måttad efter honom, Tixerand-gjord, sprenger-bett, märkesschabrak och lindor, rambo-täcken etc stack en del i ögonen. En del tyckte det var kul att jag köpte det just till honom. Att man inte behöver ha det som behov att allt är snyggt. Min ponny var allt annat än tjusig.
Andra tyckte det var idiotiskt att lägga de pengarna på den skithästen.
Att mitt halvblod ar detsamma verkar inte störa lika många eller leda till lika mycket förtjusning.

Jag har finansierat mina hästar genom arv framför allt. Och jag har valt att lägga de pengarna just på hästarna. Det för att hästarna är något jag brinner för. Och det får mig att må bra.

Jag har haft den diskussionen med många i min bekantskapskrets, bla mycket frekvent med min pappa. Han förstår inte alls. Och det är ok. Att man inte förstår är en grej. Men att inte acceptera är en annan sak.

För mig är de här pengarna inte slängda i sjön även om de aldrig kommer tillbaks. De är en investering i min själ. Den är värd det.

Jag har vänner som är som mig och lägger det mesta på hästarna. De har en del snygga bilar som matchar lyxtrailers. Men de mår bra av det och har råd.
Då är jag nöjd och glad för deras skull!
 
Sv: Snygg dragbil, nytt hästsläp och dyr häst

kl

Vi lånar till det vi behöver, inte de löpande kostnaderna, men större saker som vi måste köpa. Vi har pengar, men bundet i gården. Behöver jag ett släp behöver jag det nu och inte om några år. Om jag väljer att betala ränta på det ist för att spara ihop tycker jag är helt OK. Det finns många som fastnar i ett låneträsk, men det är många som klarar det utmärkt också, som vi. Livet är kort och vi väljer att spendera ist för att spara. Fast vi har ändå inte så mycket lån med tanke på vad vår gård är värd när vi säljer, då kan vi betala av våra lån och ändå vara mångmiljonärer:) Om folk fixar sin ekonomi ska väl andra ta och skita i var pengarna kommer ifrån? Så länge man gör rätt för sig och betalar sin del till staten.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 484
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan När ska/kan man skaffa egen häst som vuxen? Jag höll på jättemycket med hästar till ungefär 23-års ålder, har även jobbat med hästar en...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 679
Senast: Wysiwyg
·
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
1 937
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
22 326
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp