Skaffa egen häst som vuxen

Medryttarhäst är verkligen en god idé men jag har inte lyckats hitta någon faktiskt. Och foderhäst vet jag inte om jag är så sugen på heller. Dels verkar utbudet inte vara så bra här där jag bor och sen har jag sett myyyycket strul med foderhästar var gäller ansvarsbiten, kommunikationen mellan ägare och fodervärd, när skador uppkommer etc. Jag har haft sån jättetur tidigare med foderhästar och medryttarhästar som haft vettiga och kloka ägare. Många av dem har jag ju känt på ett eller annat sätt genom att ha varit i "hästsvängen" där jag bodde då en längre tid, på nuvarande orten har jag inte samma kontakter.
Vi var inne på foderhäst, en till barnen och mig, som ett första steg när hästeriet skulle återupptas. Jag har haft flera egna hästar innan jag började plugga.

För fyra år sedan var det alltså dags igen, men ingen lämplig foderhäst fanns att tillgå, däremot "sprang vi på" en ponny som råkade vara till salu.

En vecka senare var han vår.

Jag resonerade då fram och tillbaka.

Slutligen landade vi i att vi hittat en trevlig ponny som vi kunde köpa. I övrigt är kostnaderna samma som för en foderponny, som vi skall klicka med, samt dess ägare. Om nu detta impulsköp är galet, så får vi väl sälja hästen. Inte mer med det.

Jag konstaterade som du, att jag inte längre hade några personliga kontakter, och jag ville inte hamna i någon otrevlig sits med missförstånd eller ansvarsfrågor med barnen emellan.

Jag skulle därför även för mig själv, av den anledningen, vara tveksam till att lämna ut min egen ponny foder. Det är dyra "leksaker" och i takt med pengavärde blir ofta relationer lite mer spända.

Absolut inte alltid så, men jag skulle vilja känna hästens ägare, alternativt ryttare som vill hyra, väl innan jag gick in i ett sådant ansvar.

Så handen på hjärtat, jag sökte inte jätteaktivt en ponny på foder.
 
Senast ändrad:
Såklart du ska köpa en egen häst. Skit i det där med foder och medryttare, det är inte alls samma grej att rida någon annans häst som det är att rida sin egen. Och kan man ha en foderhäst kan man ju ha en egen, vad är skillnaden liksom? De måste ju tas omhand båda två.

Ut och provrid!
 
Jag köpte min häst som vuxen, och gick då från en ridlektion i veckan på ridskolan till egen. Gick bra, hade lite träningsvärk i början bara.

Så gjorde jag också. Och då hade jag bara ridit en termin på ridskolan (har aldrig ridit som barn eller så) :D :nailbiting:

Min medryttarhäst skulle säljas och jag stod bara inte ut med tanken på att förlora henne så jag köpte henne 🥰

Har en bror som är ridlärare och han var ett stort stöd för mig. Sen var jag heller aldrig rädd för att ta hjälp, varken med ridningen eller allt runt omkring. Hittade ett jättebra stall med fantastiska människor, utan dem hade det varit betydligt svårare.
 
Så gjorde jag också. Och då hade jag bara ridit en termin på ridskolan (har aldrig ridit som barn eller så) :D :nailbiting:

Min medryttarhäst skulle säljas och jag stod bara inte ut med tanken på att förlora henne så jag köpte henne 🥰

Har en bror som är ridlärare och han var ett stort stöd för mig. Sen var jag heller aldrig rädd för att ta hjälp, varken med ridningen eller allt runt omkring. Hittade ett jättebra stall med fantastiska människor, utan dem hade det varit betydligt svårare.

Köpte också första hästen efter en termin på ridskolan som vuxen (ej ridit seriöst som barn). Blev kär i gammtanten där som de skulle pensionera. Hade bra stöd och en mentor i verksamhetschefen där så gick hur bra som helst. Står fortfarande i samma stall fast med annan häst nu. Kör på, säger jag! 😁
 
Jag skaffade en foderhäst när jag var nybliven student, typ 19 år gammal. Efter år av nötande på olika ridskolor och tjat om egen häst , alltid med NEJ som svar, insåg jag att jag var fri att göra vad jag ville när jag väl hade flyttat hemifrån till mitt studentrum. Jag utökade ridningen på ridskolan först till två gånger i veckan ,men kände att jag ville mer. Hittade då en foderhäst som jag hade i ett halvår innan jag köpte min alldeles egna häst. Budgetvariant så det blev en 3-årig oriden fjordhäst som var bara MIN! Jag hade honom i tre år tills jag var klar med studierna och jag tyvärr gick ut i arbetslöshet och hade då inte ekonomin att behålla honom. Varvade efter det ridskolelektioner och att vara medryttare några år tills jag fick barn. Återupptog ridningen när barnen var större och också började rida men slutade igen pga tidsbrist (4 barn, heltidsarbete, skjutsningar till fotboll, dans, innebandy, ridning, kompisar tar knäcken på de flesta).

Det har nu gått ca 17 år sedan jag regelbundet red och jag har nyss börjat på ridskola igen. Och suget efter egen häst finns där fortfarande. Jag kollar hästar på hästnet och gårdar och hur man bygger stall. Tanken är att rida på ridskolan ett tag för att komma igång igen och samtidigt spara ihop till en egen tanthäst att rå om. Eventuellt två hästar och egen gård med stall står på önskelistan!
 
Övergav min egen tråd, sorry för det. :D Tack för alla svar!

Jag håller på och velar fortfarande. Sparar pengar och kollar hästnet. Men hästar är ju så in i BÖVELEN dyra! Jag blir snål.. Jag vet ju liksom inte hur det är att ha häst och det är ju svårt att veta utan att faktiskt skaffa en häst, men är jag för snål? Är det så roligt att det är värt pengarna att lägga på det? Är livsstilen för mig? Osv.

Har kommit igång bättre med balans och timing tycker jag och det är ju såååå roligt att rida varje vecka. Så tänker jag att nej men det är för mycket med skoningar och vaccineringar och semesterdagar och jourer och tidiga morgnar. Men sen tänker jag att folk skaffar ju barn utan att ha något tidigare och det är ju på livstid. En häst kan man ju sälja eller i värsta fall ta bort, ett barn är ju verkligen för evigt.
 
Jag skulle bygga en rejäl buffert, hitta ”mitt stall” och sedan börja dammsuga nätet efter MIN häst :)

Har läst igenom den här tråden och kom på en fråga jag inte hade vid dess uppkomst: Hur hittar man sitt stall om man inte är i några stall? Det är ju supersvårt att veta hur man trivs med folket etc om man aldrig varit där annat än att kolla på boxen och hagen typ?
 
Har läst igenom den här tråden och kom på en fråga jag inte hade vid dess uppkomst: Hur hittar man sitt stall om man inte är i några stall? Det är ju supersvårt att veta hur man trivs med folket etc om man aldrig varit där annat än att kolla på boxen och hagen typ?
Sätt ut annonser. Har du någon bekant med häst så kolla om den vet nått eller om den vet någon som vet. Sen när du har varit och tittat på lämpliga platser som verkar bra, kolla om du kan få komma dit och hälsa på lite mer för att checka av läget. Passa på att lära känna folket.
 
Övergav min egen tråd, sorry för det. :D Tack för alla svar!

Jag håller på och velar fortfarande. Sparar pengar och kollar hästnet. Men hästar är ju så in i BÖVELEN dyra! Jag blir snål.. Jag vet ju liksom inte hur det är att ha häst och det är ju svårt att veta utan att faktiskt skaffa en häst, men är jag för snål? Är det så roligt att det är värt pengarna att lägga på det? Är livsstilen för mig? Osv.

Har kommit igång bättre med balans och timing tycker jag och det är ju såååå roligt att rida varje vecka. Så tänker jag att nej men det är för mycket med skoningar och vaccineringar och semesterdagar och jourer och tidiga morgnar. Men sen tänker jag att folk skaffar ju barn utan att ha något tidigare och det är ju på livstid. En häst kan man ju sälja eller i värsta fall ta bort, ett barn är ju verkligen för evigt.

När jag köpte häst för 17 år sen tänkte jag mycket på all tid och alla pengar hon skulle sluka, och visst gjorde hon det men själsligt gav hon mig tillbaka så oändligt mycket mer.

Jag köpte en häst som jag kände sen tidigare och verkligen tyckte om, jag tror att det är mycket viktigt att man verkligen känner något för hästen som individ för att man ska orka med allt runt omkring.
 
Sätt ut annonser. Har du någon bekant med häst så kolla om den vet nått eller om den vet någon som vet. Sen när du har varit och tittat på lämpliga platser som verkar bra, kolla om du kan få komma dit och hälsa på lite mer för att checka av läget. Passa på att lära känna folket.

Har tyvärr inga kompisar med häst i staden jag bor i nu. :(
 
Övergav min egen tråd, sorry för det. :D Tack för alla svar!

Jag håller på och velar fortfarande. Sparar pengar och kollar hästnet. Men hästar är ju så in i BÖVELEN dyra! Jag blir snål.. Jag vet ju liksom inte hur det är att ha häst och det är ju svårt att veta utan att faktiskt skaffa en häst, men är jag för snål? Är det så roligt att det är värt pengarna att lägga på det? Är livsstilen för mig? Osv.

Har kommit igång bättre med balans och timing tycker jag och det är ju såååå roligt att rida varje vecka. Så tänker jag att nej men det är för mycket med skoningar och vaccineringar och semesterdagar och jourer och tidiga morgnar. Men sen tänker jag att folk skaffar ju barn utan att ha något tidigare och det är ju på livstid. En häst kan man ju sälja eller i värsta fall ta bort, ett barn är ju verkligen för evigt.

Om livsstilen är för dig vet du ju om du provar! Och ja, det är svindyrt. Men om du inte planerar att studera mer, eller spara ihop till bostad eller liknande är det väl ett bra läge att prova 🙂 annars vänta tills du är "klar" med andra stora poster som kommer är mitt råd. Beroende på vad du satsar på behöver du ju inte köpa en dyr ras heller. En sjysst och enkel häst är låttsåld oavsett om du inser att det blev för mycket för dig.
 
Beroende på vad du satsar på behöver du ju inte köpa en dyr ras heller. En sjysst och enkel häst är låttsåld oavsett om du inser att det blev för mycket för dig.

Detta är ju ett av problemen.. Jag har inga superstora tävlingsambitioner men vill gärna kunna träna och ev tävla lite smått framöver. Men jag är lång och behöver en hyfsat stor häst varför alla mindre tyvärr går bort. :( Ett halvblod som är i lagom storlek, inriden och inte uppenbart skadad går ju på typ 100-150tkr om den dessutom ska vara schysst. Även unghästar kostar ju runt 100tkr. Och även om jag skulle kunna spara ihop summan vet jag inte om jag vill lägga det på en häst faktiskt..

Har funderat lite på fullblod men jag vet inte riktigt om jag kan nog och är en nog duktig ryttare för att få till det så det i alla fall inte blir hälsovådligt.
 
När jag köpte häst för 17 år sen tänkte jag mycket på all tid och alla pengar hon skulle sluka, och visst gjorde hon det men själsligt gav hon mig tillbaka så oändligt mycket mer.

Jag köpte en häst som jag kände sen tidigare och verkligen tyckte om, jag tror att det är mycket viktigt att man verkligen känner något för hästen som individ för att man ska orka med allt runt omkring.

Låter ju lovande. :D

Jaa jag tänker lite samma. Sista medryttarhästen jag hade var verkligen en sån häst, var så fruktansvärt rolig att rida och så speciell. Kunde nog lätt ta över om man var av den ängsliga typen. Mig gjorde det dock ingenting att hon smågalopperade på stället när hon blev stressad vid uteritter eller alltid var rädd för samma hörn på ridbanan trots att hon bott där i 10 år, jag litade på henne och hon på mig. När hon hade kunnat dra loss stalldörren för att jag (idioten) ledde ut henne med stigbyglarna nere och ena stigbygeln fastnade i dörrhandtaget gjorde hon inte det. Hon stod snäll som ett ljus efter jag rutit till att hon skulle stå just still, trots att jag märkte att stresshjärnan varvade upp. För hon litade på mig också.
 
Detta är ju ett av problemen.. Jag har inga superstora tävlingsambitioner men vill gärna kunna träna och ev tävla lite smått framöver. Men jag är lång och behöver en hyfsat stor häst varför alla mindre tyvärr går bort. :( Ett halvblod som är i lagom storlek, inriden och inte uppenbart skadad går ju på typ 100-150tkr om den dessutom ska vara schysst. Även unghästar kostar ju runt 100tkr. Och även om jag skulle kunna spara ihop summan vet jag inte om jag vill lägga det på en häst faktiskt..

Har funderat lite på fullblod men jag vet inte riktigt om jag kan nog och är en nog duktig ryttare för att få till det så det i alla fall inte blir hälsovådligt.
En inriden och utbildad stor varmblodstravare? Min är pigg och känslig, hoppar bra och rör sig ganska bra. Beror lite på vad som är en stor häst dock, min är 170cm så liten är hon inte. Dock är hon krävande och vill bli aktiverad (inga slöa skritturer) minst sex dagar i veckan. (Hon är även mycket roligare att rida än fullblodet)

Hittar du rätt häst får du mycket häst för pengarna, men att hitta rätt häst är nog inte enkelt. :)
 
En inriden och utbildad stor varmblodstravare? Min är pigg och känslig, hoppar bra och rör sig ganska bra. Beror lite på vad som är en stor häst dock, min är 170cm så liten är hon inte. Dock är hon krävande och vill bli aktiverad (inga slöa skritturer) minst sex dagar i veckan. (Hon är även mycket roligare att rida än fullblodet)

Hittar du rätt häst får du mycket häst för pengarna, men att hitta rätt häst är nog inte enkelt. :)

Det är ju lite samma med varmblodstravare, jag vet inte om jag kan nog för att få till det riktigt bra heller. Och de har ju, inbillar jag mig, oftast ännu lite mer emot sig än fullbloden ridmässigt. Har ridit en del både varm- och kallblodstravare tidigare, både såna som fortfarande tävlade och sådana som var omskolade, och de hade ju mycket emot sig tycker jag. Och det är ju svårt att skola hästar men det är ju ännu svårare att skola om dem ifall någon oskicklig haft dem tidigare. (Säger jag och funderar på att köpa en oskolad häst och skola själv. :D 🙄)

Nää det är inte enkelt..
 
Det är ju lite samma med varmblodstravare, jag vet inte om jag kan nog för att få till det riktigt bra heller. Och de har ju, inbillar jag mig, oftast ännu lite mer emot sig än fullbloden ridmässigt. Har ridit en del både varm- och kallblodstravare tidigare, både såna som fortfarande tävlade och sådana som var omskolade, och de hade ju mycket emot sig tycker jag. Och det är ju svårt att skola hästar men det är ju ännu svårare att skola om dem ifall någon oskicklig haft dem tidigare. (Säger jag och funderar på att köpa en oskolad häst och skola själv. :D 🙄)

Nää det är inte enkelt..
Som sagt, hittar du rätt häst får du mycket häst för pengarna, men det är svårt att hitta den hästen. :)

Har du intresset är det roligt att skola om/ rida in själv så tycker jag att det är roligaste alternativet, men det passar inte alla. Jag fick min för tre år sedan, hon var då tre och gick inte att hantera. Hon har varit allt annat än lätt, men också den bästa hästen jag kunde haft. Nu är hon inte så väldigt svår, men hon är ett sto med åsikter ;).

Jag tycker inte att hon verkar ha mycket emot sig i exteriören, sen har hon inte de fördelarna islandshästen har. Jag väljer dock att se hans fördelar som fördelar och inte hennes som nackdelar. Hon kräver sin ryttare men är också lättpåverkad och inte alls tungriden (som fullblodet) :)
 
@Wysiwyg Någon gång måste man prova utbilda från början, har man inte en riktig stjärna som verkligen bör matchas enligt skolboken är det väl inte hela världen om man får göra om och testa sig fram. Är man bara intresserad av att utvecklas, träna och ödmjuk inför vad man kan är man definitivt redo för en grön häst, tycker jag. Jag är ingen särskilt duktig ryttare men jag har bara haft unghästar, de flesta red jag in själv. Inte en enda gång har jag ridit sönder mina korsningar och ponnyer, så nog går det!
 
Har läst igenom den här tråden och kom på en fråga jag inte hade vid dess uppkomst: Hur hittar man sitt stall om man inte är i några stall? Det är ju supersvårt att veta hur man trivs med folket etc om man aldrig varit där annat än att kolla på boxen och hagen typ?

Jag tycker man får hyfsad känsla vid besök. Men skulle den vara fel går det ju att flytta.
 
@Wysiwyg Någon gång måste man prova utbilda från början, har man inte en riktig stjärna som verkligen bör matchas enligt skolboken är det väl inte hela världen om man får göra om och testa sig fram. Är man bara intresserad av att utvecklas, träna och ödmjuk inför vad man kan är man definitivt redo för en grön häst, tycker jag. Jag är ingen särskilt duktig ryttare men jag har bara haft unghästar, de flesta red jag in själv. Inte en enda gång har jag ridit sönder mina korsningar och ponnyer, så nog går det!

Varför måste man prova att utbilda från början?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 036
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp