Bukefalos 28 år!

Söka jobb som man för närvarande inte har möjlighet att ta?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Det låter ju inte riktigt klokt om man ser till rubriken, men jag ska förklara mig:

För tillfället finns det tjänster lediga på två av mina absoluta drömföretag som jag har haft som mål att jobba för i flera år. De är relativt små organisationer och söker därmed väldigt sällan personal, men nu har det som sagt fallit sig så att båda två har en tjänst vardera ledig. Jag vill så in i bomben gärna söka, men kruxet är att båda tjänsterna annonseras med tillträde så snart som möjligt - och jag kommer inte att kunna börja jobba heltid förrän i juli då jag tagit examen från universitetet.

Min ganska enkla fråga är: bör jag söka ändå och chansa på att det kanske kan vara möjligt att lösa? Eller om inte annat så för att ha visat att jag finns och att jag vill? Eller ser det dumt, desperat och dåligt ut att söka ett jobb och skriva att jag tyvärr inte kan börja förrän om 7-8 månader?

Till saken hör också att jag inte matchar ett av deras krav vilket är det att man ska ha 3 års arbetslivsefarenhet inom området. Framstår jag som helt övermodig om jag söker ändå, eller kan det snarare tänkas visa på ambition och självsäkerhet?

(och ja, jag tillhör egentligen ungdom men tänker att ni här på senior är lite mer erfarna och kloka än oss ynglingar)
 
Ja , sök du bara. Ibland tar sådana processer flera månader att lösa och allt möjligt kan hända längs vägen. Hittar man den perfekta kandidaten så väntar man gärna också
 
I och med att du varken har examen eller erfarenhet tycker jag att du ska ringa kontakpersonen och fråga innan de söker. Om de redan då avråder dig från att söka på grund av att meriterna inte räcker till kan du alltid passa på att fråga hur du bäst får in en fot. De kanske tar in traineer eller sommarjobbare.
 
I och med att du varken har examen eller erfarenhet tycker jag att du ska ringa kontakpersonen och fråga innan de söker. Om de redan då avråder dig från att söka på grund av att meriterna inte räcker till kan du alltid passa på att fråga hur du bäst får in en fot. De kanske tar in traineer eller sommarjobbare.
Ja, det kanske kunde vara en idé. Jag uppfyller dock alla de andra kraven med råge och har annan relevant erfarenhet - bara inte i formen av 3 års heltidsjobb... Och min tanke är ju att jag ska ha examen när jag börjar jobba där, men det kanske inte spelar någon roll eftersom att jag inte kan säga att jag har det nu när jag gör ansökan?

Något jag glömde nämna i min text är att framförallt företag nr 1 - vilket är detsamma som ber om 3 års erfarenhet - är väldigt tydliga med att de inte tar emot spontanansökningar. De har heller inga traineeprogram eller liknande, utan bara praktikplatser som måste vara anknutna till en specific utbildning. Det är mycket det här som gör att jag är extra sugen på att söka den här gången; det känns lite som att det är en av väldigt få chanser att visa dem att jag finns.
 
Folk som sitter på andra tjänster har ju uppsägningstid, ibland upp till tre månader; fram till sommaren är inte mycket längre. Det är alltid värt att prova; de kan inte mer än säga nej.
 
Sök! Det kan ta tid för dem att hitta rätt. Vet några tjänster som snart har varit lediga i ett år, utan att arbetsgivaren har hittat rätt person än.
 
@Mineur sök det är en strålande chans att presentera dig för båda företagen och få in ditt CV dit. Du har inget att förlora men allt att vinna. Jag tycker du ska ringa rekryteraren först och då talar du naturligtvis om att du haft ögonen på just deras företag under en längre tid o.s.v. och så kan du fråga vilka egenskaper de ser som viktiga för jobbet o.s.v.
 
Ja ta mig tusan, jag ska söka! Jösses vad peppad jag blev här nu, i helgen ska här skrivas ansökningsbrev så det står härliga till! :bump: :banana:

Jag får dock inte fatt i något telefonnummer till rekryteraren för jobbet där jag inte riktigt har rätt erfarenhet, de går bara ut med mailadress i annonsen. Det hade ju självklart känts bättre att kunna prata med personen "på riktigt" så att säga, men samtidigt får jag ju mer tid att fundera på mina formuleringar i ett mail... :idea:
 
Instämmer med kören :-) Satt själv i en liknande sits för några månader sedan, såg att en organisation hade ett ledigt jobb som skulle passa mig så himla bra och som verkligen bara skrek mitt namn, förutom den peditessen då att man skulle kunna spanska för att få den och att min examen inte är klar. Organisationen är välkänd men har inte så många fasta tjänster, men jag tänkte, jag söker och ber inte om ursäkt. Sökte med ett positivt brev och berättade framtidsmål och så vidare. Blev uppkallad på intervju, kommer inte att få sökta tjänst men däremot en kort projekttjänst åt samma organisation i vår vilket även möjliggör att jag kan stanna längre på den projektresa jag ska göra med utbildningen. En fot in alltså, nästa gång de behöver anställa någon för en liknande tjänst - då finns jag där, redan i organisationen, förhoppningsvis klar och troligen med spanskakunskaper (har lätt att lära språk). Hade jag inte sökt nu hade jag inte kommit in i organisationen.
 
Min kompis var i samma sits, de sökte jobb på hennes hemort där hon hade hus kvar medan vi pluggade på annan ort. De sökte en på en gång men vi tog examen först i juni, de bestämde sig för att vänta på henne. Så hon fick sitt drömjobb precis där hon ville jobba. Det skadar aldrig att söka och visa intresse!
 
Tycker absolut att du skall söka. En kursare från Chalmers sökte ett jobb men hon skulle vara mammaledig ett år innan hon kunde börja.

Företaget förhandlade ner mammaledigheten till 10 månader. Så 10 månader väntade de på henne :D.
 
kruxet är att båda tjänsterna annonseras med tillträde så snart som möjligt

"så snart som möjligt" är inte detsamma som att de kräver att någon kommer i morgon eller ens efter jul! Det är bara ett önskemål/info till sökande att de har för avsikt att tillsätta tjänsten så snart de hittar någon

Som andra skrivit;
  • de med fast anställning har uppsägningstid 1-3 månader, dessutom vill en del passa på att vara "mellanjobblediga". Lägg till det att processen kan ta flera månader, och då är det snart sommar.
  • rätt person är ofta viktigare än att man kan börja på en gång (beror förstås lite på vad det är för jobb)
  • du har inget att förlora på att söka även om du inte uppfyller alla krav/önskemål. Det är inte alls säkert att de får någon som gör det

/mamman som har anställt några genom åren
 
Jag sökte mitt nuvarande jobb i mars hade intervjuer i mars och april fick erbjudande och skrev på i mitten av maj och började i slutet av augusti. Det tar tid att byta jobb.
 
Sen så vill väl alla arbetsgivare ha någon med erfarenhet, här gäller det att lyfta fram det positiva med att vara nybakad.
 
Nu har jag skrivit ihop ett ansökningsbrev som är så bra att till och med jag är lite stolt! :D I mailet när jag skickade in den skrev jag att jag insåg att tidsramen för tjänsten kanske inte är ideal för mig (för det är den inte; det är ett vikariat fram till september 2015 det handlar om) men att jag uppskattar om de överväger min ansökan i alla fall och behåller mitt CV för eventuella framtida vacancies.

Nu ska jag sätta mig och fila på nästa ansökan! One down, one to go...;)
 
Väcker upp den här gamla tråden och hoppas att någon orkar svara på ännu en liknande fråga från mig. Kort och gott: Kan man söka tre olika tjänster inom samma företag under loppet av mindre än 3 månader?

Jag gick, som väntat, inte vidare till intervju för någon av jobben jag skrev om tidigare i tråden men det var ändå bra träning och det känns bra att ha "hamnat i deras böcker" i alla fall. I förra veckan publicerade dock ett av företagen (det där jag tidigare sökte tjänsten med "fel" tidsram) en ny ledig tjänst, och den sökte jag i måndags. Jag anpassade såklart mitt CV lite grann då det var en tjänst med helt andra arbetsuppgifter, och även det personliga brevet ändrade jag mycket, men det var ju liksom ändå samma jag som sökte.

Idag ser jag att de publicerat ännu en ledig tjänst, och det här är typ den bästa hittills... Det här jobbet vill jag verkligen ha - men kan jag skicka in ännu en ansökan till samma lilla företag fast för en annan tjänst?! Jag vill ju liksom inte framstå som helt ofokuserad och desperat, men samtidigt har samtliga jobb varit av samma typ (lite olika arbetsuppgifter, men i slutändan handlar det om att sälja och marknadsföra en destination) och av den typen som jag har både utbildning, erfarenhet och vilja för.

Jag står liksom mellan att vara rädd för att framstå som helt desperat, schizofren och oförmögen att reflektera över min egen kompetens - och att vara rädd för att missa chansen att faktiskt få drömjobbet på drömföretaget i drömstaden.
 
Jag skulle söka. I och med att det är jobb inom ditt område tycker jag mest att det visar att du verkligen vill jobba på det företaget!
 
Jag står liksom mellan att vara rädd för att framstå som helt desperat, schizofren och oförmögen att reflektera över min egen kompetens - och att vara rädd för att missa chansen att faktiskt få drömjobbet på drömföretaget i drömstaden.
Du framstår som mycket intresserad av just det här företaget. För att inte verka onödigt schizofren kan du var noga med att inte ändra allt mellan de olika ansökningarna, så att det märkts att det är samma person som söker ;)

Eftersom du är i slutet av din utbildning så är det ju naturligt att du söker alla jobb som dyker upp. Dessutom kan det ju var så att företaget också tycker att den här nya tjänsten passar dig bäst? Vet du hur många (kvalificerade) ansökningar som de fick förra gången? Var det väldigt många så kan du ha blivit utsorterad så tidigt att de inte ens minns ditt namn (t ex om det fanns flera som kunde börja så snart som möjligt och/eller hade tidigare erfarenhet)
 
Självklart kan du även söka den sist utannonserade tjänsten. Skriv en liten förklaring i brevet; "att du väldigt gärna vill jobba hos dem och att du har sökt båda tjänsterna för att båda låter väldigt lockande", eller nånting sånt. :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har hittat min drömtjänst ute på annons hos en arbetsgivare som idag har cirka 300 personer anställda. Jag har precis den utbildning...
Svar
12
· Visningar
1 258
Skola & Jobb För att försöka göra en väldigt lång historia kort så har jag som 38-åring hitintills aldrig fått det att fungera med en sysselsättning...
2
Svar
35
· Visningar
3 063
Skola & Jobb Jag har lite ångest för hur jag ska göra och tänka. Jag står med en fot på var sida och vet inte vad som är smartast att göra. I juni...
2
Svar
21
· Visningar
2 179
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp