Sojamjöl, dom lura mej..?!

L

linabergmer

Hejsan!
Jag var på granngården o köpte sojamjöl, då fick jag för pigg o nöt.

Så ska det ju inte vara, men e det någon som använder det till sina hästar?

Eller vad använder ni?
 
Min påse stod det bara sojamjöl på, köpte en mindre på 5 kg. Ring och fråga dem då - jag tror att innehållet kan vara detsamma??
 
Okey, men varför står det att det är för nöt o pigg? Man blir ju lite tveksam, sen har jag hört att pelletsen ska vara söndersmulad, emn dom i denna säcken är hela pellets.
 
Jag kommer inte ihåg vad som stod på min säck, men förmodigen var det något i den stilen. Jag hajade nämligen till eftersom jag aldrig köpt soja tidigare och det var sambon som fick den uppgiften. De på Granngården hade sagt att det var för hästar också.

Men finns det verkligen 5 kg!? Jag fick en jättesäck på 30 kg... Hur man ska lyckas göra av med så mkt på tre månader har jag ingen aning om...
 
På Granngården där jag bor får man köpa på lösvikt om man frågar.. då öppnar de bara en säck som man får ta ur. Jag håller med om att det är svårt att göra av med 30 kg! :D
 
Ja ha, vad bra! Ska tänka på det när min säck är slut om typ tre år... Nej då. Jag tänker använda denna säck till gräset börjar titta fram. Sen blir det helt klart lösvikt!
 
Tänk på att soja har en KORT hållbarhetstid. Det är stämplat på säcken, och har säcken legat lagrad ett tag så kan det bara vara ett par månaders hållbarhetstid kvar.

Nu har jag inte köpt soja sen 2002, men då stod det bara sojamjöl på säcken, och jag kan inte minnas att jag sett att säckarna sett annorlunda ut nu. Däremot så är ju sojamjöl sojamjöl, så sålänge dte inte är något tillsatt så ska det inte göra något att det står nöt & pigg på det.
 
Oki, så ni tror att jag kan ge min häst denna sojan till nöt o pigg? Det står sojamjöl på påsen men varför e det i pellets o inte söndersmulad pellets?
 
Soja i pelletsform? Det har jag nog aldrig sett, utan i små korn (som kattsand fast större!) eller smulade pellets är det jag sett. Men det kanske är i pellets om det är tänkt till kossor?

Såvida det inte står nåt annat än soja på säcken (dvs inga tillsatser, elelr att det står Piggfor eller Nötfor elelr nåt, utan bara till pigg och nöt) så tror jag det är lugnt, då är det nog bara formen som skiljer sig, osja är ju soja liksom?
 
På Granngården här finns bara en sorts soja, och den ligger i vit säck eller lösvikt. Det är smulor, antar att det är heter granulat.
 
Du har fel där ang kort användningstid.
Jag har ju varit i kontakt med alla inom fodertillverkarna som göra sojan.
Det där med datum på påsen fick dom inte ta bort förut. För det var ju lag på att det skulle vara datum på påsarna.
Men dom håller på och förhandlar för att få ta bort datum på påsarna.
Har man det bara rätt lagrat så håller det sig jättelänge. I en mörk tunna eller i påsen försluten och kallt.
 
Javisst, sålänge du inte öppnar påsen/tunnan hela tiden. Och det är där problemet kommer.

Sojan härsknar vid kontakt med luft (efter en viss tid) och om du har soja i en lufttät tunna eller påse kan du lagra den LÄÄÄÄNGE. Men sen öppnar du, släpper in luft och gör dessutom om det varje dag, och då härsknar den till slut.

Jag har oavsiktligt testat det där. Fodrade med soja, köpte en 30 kg säck, hällde den i en tunna med tättslutande lock, öppnade tunnan och tog ett mått soja/dag och stängde tunnan. Gjorde så i tre månader, sen använde jag inte soja mer. Stängde tunnan och där stod den. Helt lufttätt. Efter ytterligare 3 månader kom jag på att jag kanske skulle ta och slänga den där sojan. Men jag slänger inget utan att kolla att det verkligen är dåligt, så jag studerade den noga. Och den SÅG okej ut, men stoppade man ner näsan insåg man snabbt att den inte luktade okej, den luktade inte äckligt men den luktade inte fräscht heller. Och den var HELT fräsch när jag klappade igen locket, men iom att man hela tiden öppnar och stänger lock till tunna etc, så kommer den i kontakt med syre.

Och tunnan är svart och jag har kallstall, så det var både väl förslutet, svalt/kallt (minusgrader under den period jag öppnade/stängde varje dag) och lufttätt.

Så, TILLVERKARNA får säga vad de vill, det är omöjligt att behålla den hygieniska kvaliten när man är där och släpper in luft hela tiden.

Samma sak gäller ju med en hel del mat. Om man tar kräm t ex, sådan som är färdig. I OÖPPNAD förpackning håller den sig superlänge. Öppnad, men i kylskåp, håller den sig en vecka. Samma sak med massa andra grejer, sålänge de är förpackade LUFTTÄTT klarar de sig utmärkt tom i rumstemperatur, men ÖPPNAR du och släpper in LUFT (syre) så startar nedbrytningsprocessen ögonblickningen och det blir dåligt rätt snabbt.
 
När jag sist köpte soja på odal så var det oxå i pelletsform. Säcken var vit med något brunt/beiget på??
Läste inte så noga på den utan smakade på sojan istället och den smakade som det brukar!
 
Det står att den ska användas inom tre månader från tillverkningsdatumet. Och faktiskt gick den ut samma dag som sambon köpte den! Jag struntade i att åka tillbaka med den eftersom jag öppnat säcken. Ville inte ha soja i hela bilen...

Har läst trådar om detta och jag har fattat det som att bäst före-datumet skall förlängas. Hur blir den dålig på för sätt? Den luktar, smakar och ser ut precis som vanligt. Kan tänka mig att de inte garanterar närings- och proteininnehållet efter det datumet. Men jag har svårt att tänka mig att det skulle försämras så mycket att det har någon större betydelse. Jag kan väl ta några gram extra då.
 
Det är ju den HYGIENISKA kvaliten som försämras, den härsknar helt enkelt. Men det märks som sagt när man luktar på den (smakat har jag aldrig *s*).

Jag har nog fodrat soja efter utgångsdatumet med, jag häller ju över i tunnor, och brukar skriva en lapp med bäst före-datumet och sen slänga säcken. Sen tappar jag bort lappen med bäst före datumet :o Men den blir dålig tillslut, och då luktar den inte bra. Så sålänge den luktar och smakar (om man då vill smaka) bra så är den säkert bra, för det är ju inte själva näringen som blir förstörd, utan att det härsknar.

Hur lång tid exakt det tar innan den blir dålig lär ju bero på lagring, men jag ser alltid till att köpa nypackade säckar (så det är mycket kvar tills bäst före datumet går ut) och ovillkorligen så har de varit dåliga efter att ha varit i tunnan en sommar (dvs om jag glömt tippa ut sojan p våren när hästarna går på bete). Ibland har den blivit dålig mitt i säsongen, men svårt att säga hur många månader sen tillverkning det gått då, men det är INTE obegränsad hållbarhet på soja. (Lucern och betfor däremot kan man ha hur många år som helst utan attd et blir dåligt, bara man förvarar det rätt)
 
Ja obegränsad hållbarhet har jag inte menat att det är. Inte dom som håller på med sojan heller. Men att det ska hålla sig i ca 3- 5 månader efter öppnad påse iaf. Även om tiden gick ut samma dag som du öppnar påsen. Men då ska inte stallet bli varmt och kallt. Utan det ska stå i jämn kyla. Jag har också köpt soja som ska gå ut samma vecka. Fast jag har 2 hästar som äter soja så det räcker inte så många månader iaf. Har inte räknat på det men jag tror att det räcker i ca 2 månader efter öppning.
 
Datumet som står på säcken utgår från processdatumet i sverige, när råvaran producerades , dvs oljan extraherades från sojabönorna är det knappast någon som vet.
PL
 
Jo, jag rättade mig och skrev "packdatum" sen i brist på bättre ord, fast då hade jag redan skrivit fel flera gånger :crazy:
 
Okey, men är det någon som fodrar just med pellets sojamjöl från märket lantmännen i en vit säck men grön text(lantmännen)?=?? Som det står till nöt o pigg?
 
Jag kan inte säga vad som stod på våran säck innan jag hällde den i tunnan, men det är samma soja om det står nöt o pigg så oroa dig inte.
PL
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 685
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 732
Senast: lizzie
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
659
Senast: skiesabove
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
809
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp