Bukefalos 28 år!

Solsemester med spädbarn?

Vi ska flyga drygt 5 timmar med ett barn som kommer vara ca 22 månader senare i vår. Resan är för att fira en släkting.

Jag är övertygad om att barnet kommer att ha sjukt kul på resmålet, hen älskar vatten, att bada och framförallt alla släktingar som ska med.

Vi har varit, och är, väldigt oroliga för själva flygresan för det här är ett barn som är dålig på att sitta still och dålig på att vara tyst. Hen brukar inte skrika på ett ledset sätt men kommer förmodligen att bli förbannad över att inte få röra på sig och säkert ledsen när hen blir trött.
Vi kommer att ta alla till buds stående medel för att hålla ungen lugn, inklusive surfplatta som vi försöker undvika annars.

Jag kommer mest troligt att vara flygsjuk och sitta med en påse som jag försöker låta bli att kräkas i, samtidigt som jag ska försöka att inte föra över min flygrädsla på barnet (kommer säkert gå jättebra ...)

Vi hade nog inte valt att betala för den här resan själva men nu ska vi iväg vilket vi ser fram emot, trots oron för flyget.

Jag skulle vilja tacka den här tråden för att ha fått mig att inse att det är OK att barn existerar på en flygresa, tack!
Med vår piggelin sprang vi i gången upp och ned i en timme eller så, det gick ju det med ;)
 
hur tänker ni kring det? Hur tidigt skulle ni kunna tänka er att ta med er unge till typ
1. Kroatien?
2. Mexiko?

Min svärmor är av den mer oroliga sorten (resistenta bakterier, bli sjuk utomlands etc etc) och nu har hon skrämt upp mig. När jag googlade är det dessutom mycket sjukvårdspersonal som i artiklar avråder från att åka med barn under två år. Hur tänker ni?

http://www.svd.se/allt-fler-reser-med-barn-trots-risker

//gravid och sugen på semester efter kräkhelvetet

Vi var på Teneriffa när han var femton månader. Det var inga problem, vare sig med resan i stort eller med flyget. Mest synd var det om mig som var förkyld och spenderade två timmar med ont i öronen :p
 
Min snart 2 åring har flugit många gånger, 30+ flyg, och aldrig har aldrig skrikigt eller varit ledsen, men less på att resa. Vi har minst 2 flyg för att komma till mormor och morfar, ibland 3, det tar hela dagen så jag förstår att hon blir less, men hon stör sällan någon utsn vii har lösningar för att hon ska ha underhållning och humöret uppe.
Visst att barn kan bli ledsen, ha ont, förbannad eller skrika av annan anledning på ett flyg precis som i en bil, buss, tåg what ever. Bara för att man flyger betyder inte det att barnet skriker pga det.
Att man ska hålla sej hemma eller på körvstånd för att man har småbarn är uteslutet, man får bara anpassa sej efter barnets behov. Det är som att jag ska va hemma med min trotsiga 2 åring bara för att hon får ett utbrott på affären.

Nä ut och resa om ni vill det men anpassa er efter de små säger jag.
Min lilla flyger ju som sagt en hel del, flera ggr om året, vi åker buss och tåg. Hon hänger med ut med båten och fiskar, vi har bara anpassat allt runt liten.
 
För det första: barnet har ingen som helst glädje av semester.
Med det resonemanget är alltså den svenska sommaren hel poänglös för små barn. Att slippa massa kläder, kunna gräva i sanden, bada ute osv osv.
Mina barn, då 1 och 4, älskade vår vecka på Gran Canaria.
 
Med det resonemanget är alltså den svenska sommaren hel poänglös för små barn. Att slippa massa kläder, kunna gräva i sanden, bada ute osv osv.
Mina barn, då 1 och 4, älskade vår vecka på Gran Canaria.

Barn som är 1 år och 4 år är inte spädbarn längre. Det tråden handlar om är spädbarn. En ettåring är inte längre ett spädbarn och en 4åring är det definitivt inte.
 
Barn som är 1 år och 4 år är inte spädbarn längre. Det tråden handlar om är spädbarn. En ettåring är inte längre ett spädbarn och en 4åring är det definitivt inte.
Med det resonemanget är alltså den svenska sommaren hel poänglös för små barn. Att slippa massa kläder, kunna gräva i sanden, bada ute osv osv.
Mina barn, då 1 och 4, älskade vår vecka på Gran Canaria.

Tack, @Lingon .
@SaraXX jag uppfattade att tråden handlar om spädbarn.
Jag tror också att en ettåring är lika glad över att leka i sanden i Sverige som utomlands.
Med fördelen för ettåringen att slippa en lång flygresa, och få den lite mer gynnsamma, inte lika effektiva solen som är i Sverige.
Och med normal risk för hepatitA och andra mag/tarmåkommor som ju inte är helt ovanligt på olika "solsemesterorter".
HepatitA, som ju smittar via födan, ingår inte i vanliga BVC-vaccinationerna så det är ju injektioner att komplettera med, om barnet ska ha ett skydd.

Slippa massa kläder och vara ute i solen är inget man ska utsätta småbarn för.
Under ett års ålder ska man dessutom inte använda solskyddsmedel utan det är KLÄDER som ska till.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Tack, @Lingon .
@SaraXX jag uppfattade att tråden handlar om spädbarn.
Jag tror också att en ettåring är lika glad över att leka i sanden i Sverige som utomlands.
Med fördelen för ettåringen att slippa en lång flygresa, och få den lite mer gynnsamma, inte lika effektiva solen som är i Sverige.
Och med normal risk för hepatitA och andra mag/tarmåkommor som ju inte är helt ovanligt på olika "solsemesterorter".
HepatitA, som ju smittar via födan, ingår inte i vanliga BVC-vaccinationerna så det är ju injektioner att komplettera med, om barnet ska ha ett skydd.

Slippa massa kläder och vara ute i solen är inget man ska utsätta småbarn för.
Under ett års ålder ska man dessutom inte använda solskyddsmedel utan det är KLÄDER som ska till.
Jag menade att det kan vara helt underbart för en liten, som knappt kan ta sig fram ute i Sverige på vintern, att få en stunds sommar i ett annat land. Jag skulle inte säga att ett mycket litet barn inte har någon som helst glädje av semester.
Det var min poäng.
 
Aldrig någonsin haft en berusad på flyget. Vi kanske flyger med väldigt olika bolag.

Om jag betalar 1500kr för mitt flyg så stör det mig väldigt då hela flyget blir förstört av en skrikande unge. Finns inga hörlurar i världen som kan stänga det ute.
Lägg på en 0a eller 2 så klarar du dig undan skrikande bebisar.
 
Nu flyger inte jag långa sträckor utan lite över en timme. Jag bokar alltid plats längst bak för säkerhet plus att det det är riktigt obehagligt att ha folk bakom mig. Ofta sitter barn någonstans i mitten mot bak.
Eftersom mina flyg är så korta så är det nästan bara stigning sen landa. Så barnet har ingen chans att lugna sig :(

Dagens tips, ta 07 flyget till London med Norwegian. Inte en bebis så långt ögat når, bara affärsmänniskor.

jag har aldrig hört skrikande barn på ett flyg, förutom vid typ landning/paus. De har lugnat sig så fort mamman kunnat knäppa loss sig.

Jag åkte tåg till skåne från sthlm när bebis var 5 mån. Det är hitills, ett år senare, enda gångn mitt barn skrikit så rosenrasande. Hade aldrig hört honom så innan och blev riktigt förvånad. Han hade svårt att finna ro pga ljudnivån och blev övertrött.
Shit happens, jag ammade och det löste sig så småningom. jag åkte tåg 2 mån senare, då gick det finfint. man vet inte hur de reagerar.
 
När vi flög hem från Gran Canaria med en 4-åring och 2-åring hade vi våra händer fulla med den lille och kämpade hårt med att han skulle vara lugn. När vi skulle kliva av efter ca 6,5h flyg kommenterade den äldre damen och herren som satt längst ut på våra två rader (vi satt två och två bakom varandra) vilket fantastiskt tålamod vår 2-åring hade och HUR duktig han varit och vi såg ut som fågelholkar och funderade om de suttit med på samma plan som oss :-D Vad en upplever som störning är så olika från person till person! Jag har inga problem med barn som lever om (mer än att jag tycker väldigt synd om deras föräldrar) MEN har ytterst svårt för rökstank och fulla människor... Kan jag slippa dem vore jag glad.

Flyger man charter kan man alltid välja premiumclass för ngn tusenlapp till där får inga under 2 år sitta.
 
Jag har väl aldrig försökt läxa upp nån, nu får du ge dig.

Jag har skrivit mina åsikter. Alltså, barn stör omgivningen, barn är säkert rädda på flyg, föräldrar tycker det är jobbigt om barna skriker. Är det då värt att åka 10h ist för 2h när allt är jobbigt för alla inblandade?

Men visst, vrid och vänd på vad jag skriver igen:banghead:

Jag har varit med om en gång på en långflygning att ett barn grät nästan nonstop (och fö det sker på tåg också, det stör mig när jag reser i jobbet ngt extremt mkt mer än de gånger det hänt på flyg att ha skrikande barn i närheten, men som du säger, det är mitt problem och jag har inte sett ngn här skriva nåt om att barn inte ska åka tåg. Vill jag förvissa mig om att jobba ostört kan jag boka tyst vagn el 1kl) Barnet mådde ju självklart inte dåligt pga flygningen utan av andra orsaker. Och föräldrarna (stackarna) förklarade för alla i omgivningen varför de var tvungna att resa (en klart godtagbar förklaring, oavsett om den behövdes..). barnskrik stör ganska lite, det finns öronproppar och hörlurar.

Då störs jag betydligt mer av pratande, vuxna.grannar vilket drabbar mig betydligt mer ofta (senaste året flugit ungefär 1 x månad, korta inrikes flyg). Sist på kvällsflyget sto-gbg där jag trots extremt tunga ögonlocket och många försök till att avsluta och få blunda ngn timme satt och nickade, hummade och lyssnade på en äldre (vad jag förstår rätt ensam) mans livshistoria.. Sånt är svårare att sålla ut liksom.

TS, åk för sjuttton.
 
Tack, @Lingon .
@SaraXX jag uppfattade att tråden handlar om spädbarn.
Jag tror också att en ettåring är lika glad över att leka i sanden i Sverige som utomlands.
Med fördelen för ettåringen att slippa en lång flygresa, och få den lite mer gynnsamma, inte lika effektiva solen som är i Sverige.
Och med normal risk för hepatitA och andra mag/tarmåkommor som ju inte är helt ovanligt på olika "solsemesterorter".
HepatitA, som ju smittar via födan, ingår inte i vanliga BVC-vaccinationerna så det är ju injektioner att komplettera med, om barnet ska ha ett skydd.

Slippa massa kläder och vara ute i solen är inget man ska utsätta småbarn för.
Under ett års ålder ska man dessutom inte använda solskyddsmedel utan det är KLÄDER som ska till.

Nog är det skillnad på en vinteroverall och en UV-dräkt alltid?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp