Solskyddsmedel

lillamyggan

Trådstartare
Min dotter är ju bara 7 mån och ska inte vara i solen alls. Kläder och solhatt samt att vistas i skuggan blir det såklart. Men det går ju inte att undvika solen helt. Ska man smörja in händer och ansikte eller hur gör man????
 
Sv: Solskyddsmedel

Jason är född i feb-07 och var 4-6 månader under sommaren.
Jag smörjde aldrig honom, han låg i skuggan och utsattes inte för solljus.
Vill du vara på säkra sidan så kan du ju smörja, men välj solsskyddsmedel med omsorg. Många är fulla med kemikalier som inte är alls bra för bebisens känsliga hud.
 
Sv: Solskyddsmedel

Håller med ovanstånde ang kemikalier. Och en annan sak med, solskyddsfaktor med hög faktor kan till och med skydda sämre än de med lägre faktor. Det kan man läsa här http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=14267

Egentligen är väl det absolut bästa skyddet kläder. Fast man måste ju välja med omsorg, tex vilken tröja som helst duger inte. Men då kunde man hålla upp den mot ljuset och om då ljuset strilar igenom tyget så skyddar den dåligt.
 
Sv: Solskyddsmedel

Solhatt med skärm som skuggar ansiktet och långärmat och långbent på så liten tycker jag är absolut bäst. Har för mig att solskyddsfaktor rekommenderas från 1 år, är dock inte helt säker.

Mina barn har jag skyddat långt upp i åldrarna. Idag kom sonen på 9 år hem och var bränd trots detta. Dottern måste skyddas särskilt noga då hennes hud är känsligare än normalt. Hon får ha heltäckande badkläder när det är dags för sånt.
 
Sv: Solskyddsmedel

Solskydd från 1 år och man ska använda de sorterna med fysikaliskt solskydd i (titan- eller zinkoxid) och minst faktor 15. Men som sagt... skugga o kläder är bäst! :)
 
Sv: Solskyddsmedel

Nåt jag har fått lära mig:

Man ska ALDRIG använda solskyddskrämer till barn under 1 år, för deras lever är inte så pass utvecklad så den kan inte bryta ner det som finns i.:bow:

Värt att kolla upp.

Själv har jag aldrig använt solskyddskräm på mina barn just därför.
Tunna långärmat och tunna byxor med ben + solhatt.
Eller vistats i skuggan i den mån man bara kan.

__________________________________________________
Hittade detta:

Praktiska solråd för
Barn under ett år:


*bör ej vistas i direkt solljus
*bör ej heller smörjas med solskyddskräm med kemiska filter då barnets lever ej kan bryta ner dessa ämnen.
*bör skyddas med kläder och vistas i skuggan av stort lövträd eller stort parasoll

Barn över ett år:

*Det är mycket viktigt att undvika akuta smärtsamma brännskador
*Undvik direkt solljus mitt på dagen (kl 11.00-15.00), ger minskad UV-dos med 50%
*Skugga från ett större lövträd ger bra skydd (motsvarande faktor 15)
*Låt barnet gärna leka inomhus mitt på dagen och ät lunch inne
*Vistas på stranden på förmiddagen och senare på eftermiddagen
*Luftiga kläder (ej glest vävda), stor T-shirt, långa shorts är bra som solskydd.
*T-shirt ger solskyddsfaktor 7, jeans faktor 1500.
*Solhatt eller keps bör användas, gärna solglasögon om barnet accepterar detta
*Kronisk överexponering av UV-ljuset är främsta orsaken till synskador (exempelvis starr) när vi blir äldre
*Låt barnet behålla T-shirten på vid bad (vattnet släpper igenom UV-ljuset) och vid lek på stranden

Använd solskyddskräm:

Vattenfast solskyddskräm med UVA- och UVB- skydd bör användas som ett komplement till kläderna på ej täckta hudytor.
Smörj på tjockt, studier har visat att vi i regel smörjer tunnare än fabrikanten har räknat med, varför solskyddsfaktor 15 i praktiken ej blir mer än faktor 2-3, och faktor 30 blir faktor 6-10. Prova att smörja två lager med fem minuters mellanrum. Smörj solstift faktor 20-25 på läpparna

Smörj 30 minuter innan ditt barn går ut, även när det ej vistas vid vattnet. Smörj ytterligare under dagen då svettning, bad, nötning av kläder och handduk gör att krämen behöver förnyas. Smörj även molniga dagar, vanliga moln absorberar ej speciellt mycket UV-ljus varför ditt barn kan bränna sig även en molnig dag.


Lämpliga solskyddskrämer till ditt barn:

Solskyddsmedel med fysikaliska filter bör väljas i första hand. Dessa är baserade på zink och titandioxid som ej är allergiframkallande och verkar genom att reflektera solljuset ut från huden. Kemiska filter absorberar solljuset i huden och ger i sporadiska fall allergier, men är ofta lite mera lättflytande, varför dessa blir mera aktuella när barnen blir äldre och har större krav på att krämen skall vara lätt att smörja in.
Har ditt barn ljus eller rödlätt hudtyp är det viktigt att välja solskyddskräm med riktigt hög solskyddsfaktor. I övrigt rekommenderas medelhög solskyddsfaktor.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
947
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 147
Senast: Hajfisk
·
Gravid - 1år Vi planerar för 3 veckor i stugan och nu när jag ska köpa en liten plaskpool märker jag att det inte finns några UV-badkläder under...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 695
Senast: Anna
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
9
· Visningar
1 752

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp