Sommar, sol - och sexuella trakasserier?

och @Pegasus63 uhm, jag har aldrig ens sett någon eller hört någon kommentera en man eller en kvinna på en strand när de går till solstolen. Var badar ni egentligen? (iofs kanske det är speciella stränder på turistmål där folk visar upp sig?)

Självklart är det inte ok! att kommentera vare sig en man eller en kvinna och det verkar knasigt att slå bort det ena som helt ok för att det andra har skett, åt båda hållen! Det blir absurt.
Jag skrev inte specifikt om stränder, utan att kvinnors kroppar kommenteras mer än mäns. Det borde vara uppenbart för alla?

Och nej, det är inte okej åt något håll men det är ju sanslöst att en man kommer och påstår att kvinnor kommenterar värre än någon man någonsin skulle göra. Tror man det måste man ju bott under en sten.
 
Jag skrev inte specifikt om stränder, utan att kvinnors kroppar kommenteras mer än mäns. Det borde vara uppenbart för alla?

Och nej, det är inte okej åt något håll men det är ju sanslöst att en man kommer och påstår att kvinnor kommenterar värre än någon man någonsin skulle göra. Tror man det måste man ju bott under en sten.
:laugh: ......knappast
 
Jag skrev inte specifikt om stränder, utan att kvinnors kroppar kommenteras mer än mäns. Det borde vara uppenbart för alla?

Och nej, det är inte okej åt något håll men det är ju sanslöst att en man kommer och påstår att kvinnor kommenterar värre än någon man någonsin skulle göra. Tror man det måste man ju bott under en sten.

Enligt landslags och elitserie tjejer i hockey och fotboll som fått se/höra upptag från killarnars "samtal" i omklädningsrummem och gymmet, rör killarna sig på dagisnivå jämförd med snacket och grovheterna i motsvarande damomklädningsrum och gym, vilket kan jämställas med grovporr.

Källa? Något radiosporten inslag för några år sedan på ämnet sexism inom sporten, Leta själv vet jag, för jag orkar fan inte med lättkränkta fruntimmer som anser att en komplimang om hur fin/snygg hon ser ut idag, byte av klädstil eller kommentar om frisyrbyte är sextrackaseri.
 
Senast ändrad:
Leta själv vet jag, för jag orkar fan inte med lättkränkta fruntimmer som anser att en komplimang om hur fin/snygg hon ser ut idag eller kommentar om frisyrbyte är sextrackaseri
Och här tror jag precis att någon slog huvudet på spiken. Lever en med den inställningen och väljer att uttrycka sig på det sättet så är det ju givet att en inte ser hur kvinnor drabbas. För det är ju bara komplimanger :grin: :up:
 
Och här tror jag precis att någon slog huvudet på spiken. Lever en med den inställningen och väljer att uttrycka sig på det sättet så är det ju givet att en inte ser hur kvinnor drabbas. För det är ju bara komplimanger :grin: :up:

Jepp, bättre att säga fy fan vd ful du är i dag ...

Om en tjejkompis säger samma sak som ovan svävar objektet på moln hela dagen, men om en man sgjer det är det plötsligt sextrakaserier ??? get for fuckin real...
 
Enligt landslags och elitserie tjejer i hockey och fotboll som fått se/höra upptag från killarnars "samtal" i omklädningsrummem och gymmet, rör killarna sig på dagisnivå jämförd med snacket och grovheterna i motsvarande damomklädningsrum och gym, vilket kan jämställas med grovporr.

Källa? Något radiosporten inslag för några år sedan på ämnet sexism inom sporten, Leta själv vet jag, för jag orkar fan inte med lättkränkta fruntimmer som anser att en komplimang om hur fin/snygg hon ser ut idag, byte av klädstil eller kommentar om frisyrbyte är sextrackaseri.
Ja, jag säger då det. Det var bättre förr helt enkelt, faktum är att det var så bra att kvinnor inte ens fick sporta!! Och då kunde de ju verkligen inte stå i omklädningsrum och sprida nedsättande kommentarer om de stackars männen utan i stället ta hand om hus och hem. Där de hör hemma. Alltså det här med jämställdhet är nog bra, men det får ju inte gå FÖR långt. Uppenbarligen har det ju gjort det när nu männen behandlas såhär. Ojoj.
 
Leta själv vet jag, för jag orkar fan inte med lättkränkta fruntimmer som anser att en komplimang om hur fin/snygg hon ser ut idag, byte av klädstil eller kommentar om frisyrbyte är sextrackaseri.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaw.

Tröstkram.
Patriarkatet spares no one.
 
Jag skrev inte specifikt om stränder, utan att kvinnors kroppar kommenteras mer än mäns. Det borde vara uppenbart för alla?

Och nej, det är inte okej åt något håll men det är ju sanslöst att en man kommer och påstår att kvinnor kommenterar värre än någon man någonsin skulle göra. Tror man det måste man ju bott under en sten.
Uppfattade inte att han uttryckte sig så men kanske.

Jag har ingen personlig erfarenhet av kommentarer på människors kroppar så jag kan inte säga att det är direkt upplevelsebaserat uppenbart för mig. Däremot har jag ju såklart läst artiklar om att det är ett jätteproblem! Och väldigt vanligt och flera av er upplever det ju.

Men ibland är ju inte allt som är uppenbart för alla det som är det riktiga. Det torde ju vara uppenbart för alla att fler tonårsflickor än tonårspojkar prostituerar sig i Sverige? Men för några år sedan var det rätt och slätt helt tvärtom, fler pojkar som prostituerade sig. Rfsl avfärdade dock detta med att pojkarna sannolikt gillade att ligga och tog chansen att få pengar också, så det gjorde inte så mycket utan problemet var flickorna. Den tanken gjorde mig lite förvånad, åt alla håll. (Är det numera ok att säga att pojkar alltid klarar sig medan flickor alltid är hjälplösa? Är det ok att anta att pojkarna klarar sig bara för att de inte är lika behjärtansvärda och har samma marknadsföringsvärde?)

Så jag tycker snarare att det var förvånande och jätteintressant och ingenting som jag ens visste förekom! att de kommenterade mäns kroppar också. Ett fenomen som jag snarare vill veta mer om än trycka ned i tystnad. Alla aspekter av ett fenomen är ju intressanta för att få veta själva grunden, orsaken och fördjupa kunskapen.
 
Senast ändrad:
Personligen vill jag inte att folk kommenterar mitt utseende alls. Det gör mig bara obekväm, även om det är en "komplimang ".
Håller med, särskilt när det gäller främlingar, kollegor etc. Innebörden blir för mig "Jag bedömer ditt utseende. Idag lyckades du bra." :crazy: Mina vänner brukar ha större fingertoppskänsla än så och vet i regel vilka komplimanger jag skulle uppskatta. T ex kan det vara kul att få uppskattning för saker som jag uppenbarligen valt snarare än är. Säg piffiga kläder med roliga detaljer, där fokus är på hur plagget ser ut och inte på hur det framhäver olika kroppsdelar eller liknande.
 
Personligen vill jag inte att folk kommenterar mitt utseende alls. Det gör mig bara obekväm, även om det är en "komplimang ".

Inte jag heller. Däremot kan komplimanger angående vad jag gjort/åstakommit vara uppskattat. Tex när man ritat något eller lyckats med något på jobbet.
 
Största problemet är väl att efter mobilens intåg på 90 talet går brödsaxen mer eller mindre på högvarv 10-12 timmar pr dag, så ingen vet vad som kommer ur den, innan mobilen hann de flesta i alla fall tänka över vad de skulle säga innan det kom över läpparna ...
Kanske, fast jag trodde det var kommentarer under artiklar och sådant. Ett elände, så himla värdelöst av folk runtomkring -deras vänner, att inte säga till!
 
Något jag verkligen avskyr är folk som ger komplimanger när någon gått ner i vikt.
"Gud så fin du blivit!"

Uschäkta mig?
Personen var för bövelen lika fin innan. :rage:

Smalhetsnormer och patriarkatet liksom. Usch.
Tänk om vi bara kunde ge fan i att kommentera andras kroppar överhuvudtaget.
 
Enligt landslags och elitserie tjejer i hockey och fotboll som fått se/höra upptag från killarnars "samtal" i omklädningsrummem och gymmet, rör killarna sig på dagisnivå jämförd med snacket och grovheterna i motsvarande damomklädningsrum och gym, vilket kan jämställas med grovporr.

Så män* får trakassera och våldta kvinnor för att de pratar sex i omklädningsrum?

*män i allmänhet, inte synnerhet.
 
Källa? Något radiosporten inslag för några år sedan på ämnet sexism inom sporten, Leta själv vet jag, för jag orkar fan inte med lättkränkta fruntimmer som anser att en komplimang om hur fin/snygg hon ser ut idag, byte av klädstil eller kommentar om frisyrbyte är sextrackaseri.

Det är ju faktiskt inte speciellt trevligt att kommentera om någon, man inte känner/bekant/kollega, ser fin/snygg ut (partner, bästa vän däremot). Så man ska inte bli förvånad om någon blir sur eller ledsen. Och det var väl inte meningen att göra någon sur eller ledsen? antar jag? eller var det?

(En gång har jag inte stört mig på det, med flit, och den mannen var 80+ och såg snäll och lite clueless ut -vad vacker du är. Men jag hade fortfarande kortkorta shorts och spagettilinne på mig och var 25 och jag blev fortfarande stressad över att jag var för avklädd... så inte snällt även om han trodde det och jag sa tack.)

Däremot tycker jag allt att man får kommentera ny frisyr eller ny klänning eller ny skjorta och ny kavaj på kollegor och vänner. Jag blir i alla fall lite glad om någon ser nya kläder och de flesta kollegor också, manliga och kvinnliga. Då kommenterar man ju inte innehållet i kläderna eller avsaknaden av dem fläckvis så att säga utan att de finns och är fina och det är ju en prestation att hitta nya kläder.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp