Sommar, sol - och sexuella trakasserier?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Nu börjar det bli riktigt sommarvarm, iaf i min del av landet. Vilket innebär att åtminstone jag börjar klä mig i lite svalare kläder. Men det är inte utan problem. Ska man åka kollektivtrafik i ridbyxor, ett normalt urringat linne och sportBH får man se och höra mycket - i allt annat än positiv bemärkelse :rage:
Det är folk som sitter och stirrar/slickar sig om munnen, taffsare och folk som "lite diskret" ska påtala för en att man förtjänar att våldtas eller att man är en hora.
Att just jag drabbas förvånar mig inte. Jag är kort, kurvig, "gullig" och med långt Rapunzel-likt hår.
Men, bara för att jag råkar vara skapt med F-kupa och markerade höfter, ska inte jag få åka kollektivtrafik ostört då? :arghh:
Vad tar man sig till?
Häromdagen var det en kille på tåget som gick förbi och la kommentaren "schyssta silikonrattar, bruden" varpå jag fräste tillbaka "Idiot! :rage:" och han svarade på det med "Jävla hora!!". Så att försöka "bemöta" är värdelöst. Polisanmäla, visst, men det känns lite lönlöst och då skulle jag dessutom få rätt fullt upp....
 
Häromdagen var det en kille på tåget som gick förbi och la kommentaren "schyssta silikonrattar, bruden" varpå jag fräste tillbaka "Idiot! :rage:" och han svarade på det med "Jävla hora!!". Så att försöka "bemöta" är värdelöst. Polisanmäla, visst, men det känns lite lönlöst och då skulle jag dessutom få rätt fullt upp....
Fel svar, du skulle kontrat med "nänä grabben, här är det äkta vara så få se vad du har att komma med då?" :devil:

En tjej jag känner, ja hon är inte tjej längre utan medelålders satte sig helt sonika i knät på en dregelgubbe som fällde kommentarer och frågade så hela bussen hörde det "okej, ska vi göra det direkt här på golvet eller?" :devil: Alla garvade och gubben visste inte vad han skulle göra och slank ur bussen vid nästa hållplats som en skamsen hund som just spytt på mattan. :rofl:
 
Fel svar, du skulle kontrat med "nänä grabben, här är det äkta vara så få se vad du har att komma med då?" :devil:

En tjej jag känner, ja hon är inte tjej längre utan medelålders satte sig helt sonika i knät på en dregelgubbe som fällde kommentarer och frågade så hela bussen hörde det "okej, ska vi göra det direkt här på golvet eller?" :devil: Alla garvade och gubben visste inte vad han skulle göra och slank ur bussen vid nästa hållplats som en skamsen hund som just spytt på mattan. :rofl:
Fast så hade jag aldrig vågat göra. Skulle något hända, någon form av fysiskt övergrepp, i en sådan situation så skulle det vara så svårt att komma därifrån likadant skulle det troligen bli svårt i en ev rättegång - "du uppmuntrade mannen" "han trodde sarkasmen/ironin betydde att du ville" osv.
Som kvinna måste man, tyvärr, tänka mer än en och två gånger på hur ens beteende kan uppfattas.

För övrigt har jag inget att tillägga till ts mer än att det är hemskt att det ska vara så. Man känner sig så otroligt utsatt.
 
Men herregud! Vad är det för skumma människor?!?
Nu är jag ju betydligt äldre än dig och säkerligen inte lika fresh, fattar att det förekommer men har aldrig hört ngt så grovt! Får ofta komplimanger (av både kvinnor och män) men oftast trevliga och välmenande. Jag kan ändå tycka att det är lite obekvämt att personer liksom tar sig rätten att kommentera, det är ju en smal gräns där tycker jag. Andras kroppar är ju liksom lite känsligt tycker jag.

När jag var på Jamaica så upplevde jag mer just kroppsrelaterade "komplimanger" dock inte på långa vägar så grova som i trådstarten. Men kulturen där är ju betydligt mer objektifierande (trodde jag iaf)!
 
Senast ändrad av en moderator:
Fel svar, du skulle kontrat med "nänä grabben, här är det äkta vara så få se vad du har att komma med då?" :devil:

En tjej jag känner, ja hon är inte tjej längre utan medelålders satte sig helt sonika i knät på en dregelgubbe som fällde kommentarer och frågade så hela bussen hörde det "okej, ska vi göra det direkt här på golvet eller?" :devil: Alla garvade och gubben visste inte vad han skulle göra och slank ur bussen vid nästa hållplats som en skamsen hund som just spytt på mattan. :rofl:

Men nej, bara nej. Varför ger du dessa råd till en ung utsatt tjej? Att "spela med" och "skoja bort" sexuella övergrepp?
 
Fel svar, du skulle kontrat med "nänä grabben, här är det äkta vara så få se vad du har att komma med då?" :devil:

En tjej jag känner, ja hon är inte tjej längre utan medelålders satte sig helt sonika i knät på en dregelgubbe som fällde kommentarer och frågade så hela bussen hörde det "okej, ska vi göra det direkt här på golvet eller?" :devil: Alla garvade och gubben visste inte vad han skulle göra och slank ur bussen vid nästa hållplats som en skamsen hund som just spytt på mattan. :rofl:
Tycker inget av det där är ett dugg roligt.
 
Nu börjar det bli riktigt sommarvarm, iaf i min del av landet. Vilket innebär att åtminstone jag börjar klä mig i lite svalare kläder. Men det är inte utan problem. Ska man åka kollektivtrafik i ridbyxor, ett normalt urringat linne och sportBH får man se och höra mycket - i allt annat än positiv bemärkelse :rage:
Det är folk som sitter och stirrar/slickar sig om munnen, taffsare och folk som "lite diskret" ska påtala för en att man förtjänar att våldtas eller att man är en hora.
Att just jag drabbas förvånar mig inte. Jag är kort, kurvig, "gullig" och med långt Rapunzel-likt hår.
Men, bara för att jag råkar vara skapt med F-kupa och markerade höfter, ska inte jag få åka kollektivtrafik ostört då? :arghh:
Vad tar man sig till?
Häromdagen var det en kille på tåget som gick förbi och la kommentaren "schyssta silikonrattar, bruden" varpå jag fräste tillbaka "Idiot! :rage:" och han svarade på det med "Jävla hora!!". Så att försöka "bemöta" är värdelöst. Polisanmäla, visst, men det känns lite lönlöst och då skulle jag dessutom få rätt fullt upp....

Helt ärligt så vet jag inte alls vad du ska göra. Jag har aldrig hört talas om någon som drabbas så mycket som du gör. Och då har jag vänner som är helt otroligt snygga! Det måste vara fruktansvärt! Kan bara säga att jag känner med dig som har det såhär.
 
Fel svar, du skulle kontrat med "nänä grabben, här är det äkta vara så få se vad du har att komma med då?" :devil:

En tjej jag känner, ja hon är inte tjej längre utan medelålders satte sig helt sonika i knät på en dregelgubbe som fällde kommentarer och frågade så hela bussen hörde det "okej, ska vi göra det direkt här på golvet eller?" :devil: Alla garvade och gubben visste inte vad han skulle göra och slank ur bussen vid nästa hållplats som en skamsen hund som just spytt på mattan. :rofl:

Kan vara det mest usla och verklighetsfrånvända råd jag någonsin hört utdelas.

Du förstår verkligen inte vad kvinnor utsätts för i det vardagliga livet.
 
Helt ärligt så vet jag inte alls vad du ska göra. Jag har aldrig hört talas om någon som drabbas så mycket som du gör. Och då har jag vänner som är helt otroligt snygga! Det måste vara fruktansvärt! Kan bara säga att jag känner med dig som har det såhär.

Jag har inte heller hört om så grova övergrepp i min närhet, men jag har tyvärr ingen anledning att tvivla :( Blir bara förfärad...
Jag är övertygad om att kass kvinnosyn finns överallt i samhället, ofta i det dolda. Såhär utåtagerande beteende känns lite kulturellt betingat runt avdelningen unga vita low-life snubbar. Kanske därför vi inte upplevt samma? Jag tror inte liknande sker bland en samling medelålders akademiker. MEN observera att den dolda sexismen kan vara väl så farlig i dessa grupper!
 
Jag fick lite déja vu nu. Du har haft en liknande tråd tidigare, då tafsade män på dig i ett köpcenter. Även då var du väldigt fundersam över hur du klär dig och hur du ser ut, jag undrar varför du väger in det så starkt?

Nog för att jag vet att kvinnor är utsatta för både trakasserier och ofredanden. Men jag har nog inte hört om någon som är så utsatt som du i vardagliga situationer.
 
Helt ärligt så vet jag inte alls vad du ska göra. Jag har aldrig hört talas om någon som drabbas så mycket som du gör. Och då har jag vänner som är helt otroligt snygga! Det måste vara fruktansvärt! Kan bara säga att jag känner med dig som har det såhär.
Jag har inte heller varken upplevt det eller hört vänner uppleva det i någon större utsträckning så jag har inga bra svar. Utom att jag tror mer på att väsa "idiot" och få svaret "hora" än att ignorera. Det känns ev lite bättre i alla fall. (ev skulle jag börja argumentera efter det, beroende på humör, eller bara bli så chockad att jag ignorerade tills jag var för långt ifrån för att säga till.)

I andra situationer brukar jag väsa ifrån och det brukar kännas bättre. (dvs folk/ungdomar som säger saker om tja ens cykel eller vad som.).

Tycker inte heller du ska bry dig om din klädsel, jag är också liten och kurvig och inte alltid så påklädd, korta jeansshorts och spagettilinne har jag setts i. (men det värsta jag råkat ut för var en 80- årig man som sa -vad vacker du är, och då tja vad sa jag, tack. Då var jag 25, det är jag inte nu, så det händer mig inte så ofta helt enkelt. Även om man kanske inte får säga det heller på stan egentligen.) Utan det måste väl vara området eller tunnelbanelinjen snarare? Dvs det är dem det är fel på.
 
Senast ändrad:
@Dressyrtjejen_97 Fy fan rent ut sagt. Jag vet inte vad du ska göra, helt ärligt. Och jag förstår att du är helt otroligt less.

Kanske helt fel råd men: funkar det att ha hörlurar med musik i så du i alla fall slipper höra?
 
Nu börjar det bli riktigt sommarvarm, iaf i min del av landet. Vilket innebär att åtminstone jag börjar klä mig i lite svalare kläder. Men det är inte utan problem. Ska man åka kollektivtrafik i ridbyxor, ett normalt urringat linne och sportBH får man se och höra mycket - i allt annat än positiv bemärkelse :rage:
Det är folk som sitter och stirrar/slickar sig om munnen, taffsare och folk som "lite diskret" ska påtala för en att man förtjänar att våldtas eller att man är en hora.
Att just jag drabbas förvånar mig inte. Jag är kort, kurvig, "gullig" och med långt Rapunzel-likt hår.
Men, bara för att jag råkar vara skapt med F-kupa och markerade höfter, ska inte jag få åka kollektivtrafik ostört då? :arghh:
Vad tar man sig till?
Häromdagen var det en kille på tåget som gick förbi och la kommentaren "schyssta silikonrattar, bruden" varpå jag fräste tillbaka "Idiot! :rage:" och han svarade på det med "Jävla hora!!". Så att försöka "bemöta" är värdelöst. Polisanmäla, visst, men det känns lite lönlöst och då skulle jag dessutom få rätt fullt upp....
Usch så vidrigt,
Ja det händer att jag också får kommentarer. Senast för ett par veckor sedan då jag gick förbi ett killgäng så hörde jag hur det pratades och tasslades de sinsemellan.. Så vidrigt.`
Jag vet att det inte är rätt men jag tänker mkt på kläder. Det är idiotiskt men har jag en antydan till urringning blir det mer blickar eller kommentarer.
Jag beundrar de som ändå vågar och som klär sig som de vill.
 
Fel svar, du skulle kontrat med "nänä grabben, här är det äkta vara så få se vad du har att komma med då?" :devil:

En tjej jag känner, ja hon är inte tjej längre utan medelålders satte sig helt sonika i knät på en dregelgubbe som fällde kommentarer och frågade så hela bussen hörde det "okej, ska vi göra det direkt här på golvet eller?" :devil: Alla garvade och gubben visste inte vad han skulle göra och slank ur bussen vid nästa hållplats som en skamsen hund som just spytt på mattan. :rofl:
Fast man kanske bara vill få vara ifred? Man kanske inte orkar hålla på så?
 
Nu börjar det bli riktigt sommarvarm, iaf i min del av landet. Vilket innebär att åtminstone jag börjar klä mig i lite svalare kläder. Men det är inte utan problem. Ska man åka kollektivtrafik i ridbyxor, ett normalt urringat linne och sportBH får man se och höra mycket - i allt annat än positiv bemärkelse :rage:
Det är folk som sitter och stirrar/slickar sig om munnen, taffsare och folk som "lite diskret" ska påtala för en att man förtjänar att våldtas eller att man är en hora.
Att just jag drabbas förvånar mig inte. Jag är kort, kurvig, "gullig" och med långt Rapunzel-likt hår.
Men, bara för att jag råkar vara skapt med F-kupa och markerade höfter, ska inte jag få åka kollektivtrafik ostört då? :arghh:
Vad tar man sig till?
Häromdagen var det en kille på tåget som gick förbi och la kommentaren "schyssta silikonrattar, bruden" varpå jag fräste tillbaka "Idiot! :rage:" och han svarade på det med "Jävla hora!!". Så att försöka "bemöta" är värdelöst. Polisanmäla, visst, men det känns lite lönlöst och då skulle jag dessutom få rätt fullt upp....

Det låter helt förfärligt!

Vad du ska göra vet jag inte men jag hade nog ignorerat det så långt som möjligt. Jag hade inte bemödat mig att svara emot. Är man så ouppfostrad att man fäller såna kommentarer så orkar jag inte lägga energi på dem. Men man undrar ju om samma killar/män hade tyckt att det var ok om deras egen syster fått såna kommentarer på stan?
 
Det här är tyvärr inget nytt. För drygt 20 år sen bodde jag söder om Stockholm och jobbade inne i stan.
Jag var lång, smal, blond och hade/har stora bröst. Det spelade ingen roll vilken tid på dygnet det var utan i stort sett alltid var det någon av manligt kön som antingen hävde ur sig saker eller enkelt kände sig för. Alla åldrar och alla etniciteter.

Jag kunde gå till tåget mitt på dagen, klädd i shorts/jeans och t-shirt, och män stannade bilen och frågade om jag var till salu :yuck:.

Ibland är det så jävla skönt att ha blivit äldre.
 
Senast ändrad:
Fast är det någon som skuldbelagt ts? Det vet jag inte om jag håller med om, men det är som sagt inte första gången som det framställs som att det är något som ts råkar ut för due to utseendet.

Händer nog som jag skrivit tidigare, de flesta kvinnor i varierande utsträckning helt oavsett ålder, kroppsform, utseende och klädsel.

Jag är kort, kurvig, får ofta höra från både män och kvinnor att jag har en snygg kropp och ett vackert ansikte. Det i kombination med naturligt blond borde ju inbjuda till massor av trakasserier, men helt oavsett kläder eller brist på sådana sommartid, så har jag aldrig blivit kallad för hora, aldrig fått nån våldtäktskommentar, aldrig blivit grabbad tag i eller tafsad på.

Att män (och även en del kvinnor) tittar/någon säger att jag är vacker/ger nån annan komplimang, sker tämligen ofta om/när jag vistas bland folk, men det, för mig personligen är inte sexuella trakasserier.

Det är rent ut sagt förjävligt att vissa är så värdelöst uppfostrade att de anser sig ha rätt att ta sig friheter att vara oförskämda, elaka och bara nasty mot andra, det tror jag alla skriver under på, men hur man bemöter dem, när man träffar på dem är nog väldigt individuellt, fast att som motvikt på äckel sätta sig i deras knä och göra sexuella anspelningar känns ju som en synnerligen dålig idé kan jag tycka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp