Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Hu det låter jobbigt @Hjartagna ! Säger som Pilo, finns det någon i er närhet som kan hjälpa?

Vad härligt att han är så framåt @Pilo :love: Ska han opereras nåt mer?

Jag har ringt och jagat sjukhuset som vår dotter är remitterad till för operation. I mars började vi läkarbesöken för att personalen på dagis tyckte att hon snarkade oerhört mycket. Inget vi reflekterat över (har ju inget att jämföra med heller, för oss har det varit normalt) och efter sista läkarbesöket där jag fick fylla i papper och svara på frågor från läkaren insåg jag hur illa det faktiskt är. Tack och lov för att personalen uppmärksammade oss på detta. Hon sover i eget rum sen ett år tillbaka så vi hör ju inte henne heller, men nu är jag mer medveten och hör att hon har svårt att andas, hör hennes andningsuppehåll och hör hur hon kippar efter andan för att hon har så stora mandlar och polyper. Men idag fick vi äntligen en tid, tyvärr inte förrän i september men det är klart bättre än ingen tid alls.
Min nu 12 åring opererades för körteln bakom näsan (polyper) när hon var runt 2 år. Blev hur bra som helst.
 
Så kul att läsa om era tvååringar :)

Vidar härjar på, han är högt och lågt. Klättrar, hoppar, springer - överallt! Han tror att han är sisådär fyra-fem år gammal och kan ALLT :p
Eller ja, allt man gör med kroppen iallafall, för prata gör han verkligen inte.
Otroligt tålig liten grabb, han ramlar och slår sig dagligen (ibland rejält) , gråter en liten liten skvätt, ibland ska det blåsas en snabbis sen är det full rulle igen. För någon dag sedan rasade han rakt ner i betonggolvet med pannan före, det blev världens bula, men efter någon liten tår var det full spring i benen igen.
I samma veva som pann-bulan så rasade han hos mormor och morfar och fick ett rejält blåmärke över ögonbrynet och sen rasade han igen och fick blåmärke i tinningen, han såg ut att ha varit i slagsmål :eek:
Och han har ett jäkla humör.

Som vanligt väldigt mammig, ibland har vi tur och pappa duger men annars så fort han är minsta trött eller hungrig är det väldigt mammigt.

Han har slutat sova lunch, mestadels för min skull för att jag ska orka med läggningarna. Pappan bygger garage om kvällarna nu så det är jag som sköter barnens nattningar. Han brukar ha lite svårt att komma till ro, 1-1½ timme har nattningarna tagit, men nu utan lunchvila så tar det betydligt kortare tid. Somnar kring 18-20 och sover till ca 06-08 någon gång.

Han rosslar och hostar, främst på morgonen, och har gjort så sen april, så nu ska vi åter till Barnkliniken för ny utredning. :yuck:
Jag har ingen lust alls. Så förbannat trött på sjukhus.
Men ska nog skicka iväg en egenremiss till ÖronNäsaHals så de får kolla polyperna igen innan det blir att ge en massa mediciner.

Försöker verkligen få honom att minska på blöjanvändningen. . . Han sitter oftare och oftare på toa vid :turd:. Men kissningen är svårare. Så nu har jag beställt hem den där pottingboken -Oh Crap- @Madick och har ett gäng toalettträningsblöjor vad-de-nu-hette-igen att hämta ut vid posten.:banana:
 
@DarkInNight hoppas den funkar bra för er!

Den här bruden är odödlig, hoppar och springer överallt, utmanar sig själv hela tiden.

De är ju helt otroliga! Vi har köpt en studsmatta för några veckor sedan, första dagen kunde han knappt stå upp på den men nu studsar han runt han med med sina korta små ben, ställer sig med huvudet mot mattan och försöker göra kullerbyttor :love: (nej det går inte så bra, han vickar bara omkull)
 
@supersonic Igår fick vi kallelsen. Den 21/9 ska vi till Uppsala igen. Usch... känns mest skit för att han är ju så mycket mer med nu. Vi planerar så att jag är hemma två veckor innan med honom, eftersom han annars är i barngrupp och september brukar alla sjukdomar börjar bryta ut. Och då jag själv jobbar i småbarnsgrupp med nio inskolningar så vill jag inte dra hem nått som smittar heller. Ska bli skönt när vi är hemma igen, och allt är klart.

Jösses @DarkInNight ! Han påminner om en kille i en barngrupp en gång, supercharmig, full av rörelse, men oj om nått gick fel. Och ständigt med nya sår och blåmärken, varje dag. Vi berättade och föräldrarna suckade, men så var det ju detsamma hemma =)

Annars så är det en till med här i studsmatteligan ;)
 
@supersonic Igår fick vi kallelsen. Den 21/9 ska vi till Uppsala igen. Usch... känns mest skit för att han är ju så mycket mer med nu. Vi planerar så att jag är hemma två veckor innan med honom, eftersom han annars är i barngrupp och september brukar alla sjukdomar börjar bryta ut. Och då jag själv jobbar i småbarnsgrupp med nio inskolningar så vill jag inte dra hem nått som smittar heller. Ska bli skönt när vi är hemma igen, och allt är klart.

Jösses @DarkInNight ! Han påminner om en kille i en barngrupp en gång, supercharmig, full av rörelse, men oj om nått gick fel. Och ständigt med nya sår och blåmärken, varje dag. Vi berättade och föräldrarna suckade, men så var det ju detsamma hemma =)

Annars så är det en till med här i studsmatteligan ;)

Det blir bra ska du se! Smart att vara hemma ett tag innan, de där förkylningarna kan ju sitta i ett bra tag...
 
@supersonic Igår fick vi kallelsen. Den 21/9 ska vi till Uppsala igen. Usch... känns mest skit för att han är ju så mycket mer med nu. Vi planerar så att jag är hemma två veckor innan med honom, eftersom han annars är i barngrupp och september brukar alla sjukdomar börjar bryta ut. Och då jag själv jobbar i småbarnsgrupp med nio inskolningar så vill jag inte dra hem nått som smittar heller. Ska bli skönt när vi är hemma igen, och allt är klart.

Jösses @DarkInNight ! Han påminner om en kille i en barngrupp en gång, supercharmig, full av rörelse, men oj om nått gick fel. Och ständigt med nya sår och blåmärken, varje dag. Vi berättade och föräldrarna suckade, men så var det ju detsamma hemma =)

Annars så är det en till med här i studsmatteligan ;)
Vad var det för operation nu? :)
 
Vad var det för operation nu? :)

Det är hårda gommen nu, om man känner med tungan i munnen så är det först hårt bakom käken, sen mjukt. Mjuka slöt dom för nu 1,5 år sen (guuud så fort det gått) och nu är det hårda. Han måste ha armmanchetter i en vecka efter, och får bara äta slät mat i två veckor. Kan ni bra barnrecept på helt slät mat (soppa/pure) är ni välkomna =)
Killen som älskar mannagrynsgröt till frukost... men det kommer ju bli annorlunda nu. Jag gissar på mycket glass...

Mamma här är just nu supertrött, så efter saga idag i sängen vid lunchtid så gosade en till tröttis ihop med mamma och så somnade vi båda två. Fick minnesbilder från när han var sådär 5-7 månader och ville sova nära :love: Har inte hänt sen han blev 11 mån. Ibland när han sover så ser jag "bäbisen" bara längre ;) Men sen vaknar han och jag får påminna mig om att han är över två.
 
Det är hårda gommen nu, om man känner med tungan i munnen så är det först hårt bakom käken, sen mjukt. Mjuka slöt dom för nu 1,5 år sen (guuud så fort det gått) och nu är det hårda. Han måste ha armmanchetter i en vecka efter, och får bara äta slät mat i två veckor. Kan ni bra barnrecept på helt slät mat (soppa/pure) är ni välkomna =)
Killen som älskar mannagrynsgröt till frukost... men det kommer ju bli annorlunda nu. Jag gissar på mycket glass...

Mamma här är just nu supertrött, så efter saga idag i sängen vid lunchtid så gosade en till tröttis ihop med mamma och så somnade vi båda två. Fick minnesbilder från när han var sådär 5-7 månader och ville sova nära :love: Har inte hänt sen han blev 11 mån. Ibland när han sover så ser jag "bäbisen" bara längre ;) Men sen vaknar han och jag får påminna mig om att han är över två.

Jag hoppas operationen och tiden efter flyter på så bra det bara går :)

Jag är rätt dålig på småbarnsmat ... Ungarna har i princip aldrig ätit pureer utan fått lära sig äta bitar.
Men vi gjorde en morotssoppa med kokosmjölk för några veckor sedan, den var slät, och Vidar smaskade i sig.
 
Jag hoppas operationen och tiden efter flyter på så bra det bara går :)

Jag är rätt dålig på småbarnsmat ... Ungarna har i princip aldrig ätit pureer utan fått lära sig äta bitar.
Men vi gjorde en morotssoppa med kokosmjölk för några veckor sedan, den var slät, och Vidar smaskade i sig.
Vi har samma kasse tror jag :-) jag kokade morötterna för kort tid så den blev grynig, ingen höjdare tyckte någon.
 
På tal om mat - nu när det så sakta närmar sig operation går jag och funderar på bra mat att ge. I papperna vi fick hem står det kall, slät mat. Vad kan man då ge som ändå smakar gott när det är kallt? Det mesta kan man ju mixa ner, men det är långt ifrån allt som smakar bra då (i mitt tycke) och dottern kan vara väldigt petig. Kall gröt kan hon äta, den kan man ju mixa slät (gör egen). Nån typ av smoothie med lite olja i för kalorierna? Hon är ganska smal redan så hon behöver ju helst inte tappa alltför mycket i vikt (är ca 90 lång och väger drygt 12 kg). Input?
 
På tal om mat - nu när det så sakta närmar sig operation går jag och funderar på bra mat att ge. I papperna vi fick hem står det kall, slät mat. Vad kan man då ge som ändå smakar gott när det är kallt? Det mesta kan man ju mixa ner, men det är långt ifrån allt som smakar bra då (i mitt tycke) och dottern kan vara väldigt petig. Kall gröt kan hon äta, den kan man ju mixa slät (gör egen). Nån typ av smoothie med lite olja i för kalorierna? Hon är ganska smal redan så hon behöver ju helst inte tappa alltför mycket i vikt (är ca 90 lång och väger drygt 12 kg). Input?

Jag tänker genast pa joghurt och glass.
 
På sjukhuset ger de ju mycket glass. Frågade om mat i föräldratråden på FB, där sa det flesta att det var mycket yoghurt, glass, nyponsoppa, silad blåbärssoppa första dagarna efter op. Men sen gjorde de flesta mat som vanligt... men mixade och blandade ut med mjölk.
Så mixade pannkakor och mjölk?

Tänker att det blir mycket mixad soppa kanske... Han älskar soppa så hoppas att det går med mixad.

Var på UL idag, v 12. Var så orolig innan, varit många i min närhet som nyligen varit gravida, men där det gått illa av olika skäl. Men det var någon där! Och lilla någon verkar må bra :heart
 
På tal om mat - nu när det så sakta närmar sig operation går jag och funderar på bra mat att ge. I papperna vi fick hem står det kall, slät mat. Vad kan man då ge som ändå smakar gott när det är kallt? Det mesta kan man ju mixa ner, men det är långt ifrån allt som smakar bra då (i mitt tycke) och dottern kan vara väldigt petig. Kall gröt kan hon äta, den kan man ju mixa slät (gör egen). Nån typ av smoothie med lite olja i för kalorierna? Hon är ganska smal redan så hon behöver ju helst inte tappa alltför mycket i vikt (är ca 90 lång och väger drygt 12 kg). Input?

Smoothie som du skrev! Går att variera i det oändliga, går att göra nyttiga och goda :)
Mixa ner nötter, mandlar, cokos etc. Eller kanske riktigt fet yoghurt om det behövs extra kalorier?
 
Här har inskolningen precis börjat och jag går sönder. JAG är inte redo! Jag sörjer att vår tid tillsammans är slut och aldrig kommer igen. Usch :(
 
På tal om mat - nu när det så sakta närmar sig operation går jag och funderar på bra mat att ge. I papperna vi fick hem står det kall, slät mat. Vad kan man då ge som ändå smakar gott när det är kallt? Det mesta kan man ju mixa ner, men det är långt ifrån allt som smakar bra då (i mitt tycke) och dottern kan vara väldigt petig. Kall gröt kan hon äta, den kan man ju mixa slät (gör egen). Nån typ av smoothie med lite olja i för kalorierna? Hon är ganska smal redan så hon behöver ju helst inte tappa alltför mycket i vikt (är ca 90 lång och väger drygt 12 kg). Input?


Har ni haft operation än? Hur har det gått?
Hoppas att allt gått bra :heart
 
Här har inskolningen precis börjat och jag går sönder. JAG är inte redo! Jag sörjer att vår tid tillsammans är slut och aldrig kommer igen. Usch :(

Jag förstår känslan precis! Även om Gabriel trivs så bra på sin förskola och gråter aldrig när han lämnas så känns det i hjärtat varje gång.
Jobbar ni båda heltid?
Och är ni i början av inskolning kan du snart räkna med VAB...
Hoppas att du känner trygghet för hans pedagoger. Det är ju så stor del av det hela.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 338
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag vill med den här tråden egentligen, mest ventilera tror jag. För idag är en dålig dag, en riktig skitdag då jag...
Svar
1
· Visningar
1 315
Senast: nexxa
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 399
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
10 470
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp