Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2015 del 2

Hade det lika jäkligt med mitt förra barn och jag har lovat mig själv att inte fortsätta amningen om det blir likadant igen..det är de inte värt man måste må bra och jag tror inte det hjälper varken bebis eller mamma om det bara är jobbigt och gör ont.
Jag blev med väldigt dålig sist av amning och mjölkstockning så jag blev inlagd, där fick jag världens bästa läkare! Hon hade haft precis samma problem som mig och hon sa att det är DITT val att amma DITT barn och ingen annans, man ska inte ha dåligt samvete, för ersättningen funkar minst lika bra och de får i sig allt vad dem behöver.
Lycka till Thera!

OT
Varför blir man inte varnad för hur jäkla ont det kan göra med amningen? Man blev ju helt tagen på sängen och det gjorde att man mådde ännu sämre tyckte jag?

Tack! :heart

Jo, man blir inte direkt informerad innan vilket h-e det kan vara.
Sen är man ju känslig och hormonell redan som det är och när kroppen liksom sviker en när man ska göra nånting som är så basalt på något vis känner man ju sig som världens sämsta.

Har nog gråtit mer dessa dagarna än jag gjort i hela mitt liv.
Men nu ser vi framåt! :up:
 
@Thera hormoner gör mycket. Jag låg på avdelning några få timmar, kanske typ 3-5 timmar pga vattenavgång och ofixerad bebis med dottern. Resten av tiden spenderades på förlossningen. Totalt 44-45 timmar. Sen slutade bedövningen att ta och energin var slut för att hantera värkarna. 5 cm öppen varav 3 med ballong. Jag ville bara ha ut ungen och vi rullades till operation för snitt. Efteråt kände jag mig dålig. 3-4 månader senare hade dottern knappt ökat i vikt och jag fick börja med ersättning. Återigen känslan av att vara dålig. Utan grund egentligen. Det är inget vi direkt kan påverka. Man får försöka se sina styrkor i stället.

Uppdaterar läget från Gotland. Slemmisen har börjat släppa. Bläääää! Förlossningen säger avvakta, det finns sjukhus på Gotland med om värkarna återvänder. Det ordnar sig. Sen föder jag nog helst en prematur hemma i sthlm men det behöver ju inte betyda nåt. Jag håller tummarna. Första målet är att komma hem på lördag ;) smått med mensvärk sedan jag la mig och äcklad av slembollar i trosorna :p
 
@Thera Tack för tipset, jag har läst lite om Sempers magdroppar och det kan ju inte skada att testa.

Amningen är ingen rolig historia för mig heller. Jag har läckt mjölk sen v18 och mjölk finns så det räcker och blir över. Men eftersom mina bröstvårtor är inverterade får inte A stimulans på sugreflexen i gommen och får inte riktigt grepp. Jag får direkt skavsår och svinont av amningsnappen, även en extra stor som jag beställde hem från Irland. Lösningen för oss är att pumpa, en massa planerande och pysslande med disk osv. Så vi får se hur länge jag håller ut, nätterna är värst, det tar ca 45min varje gång han ska äta, bytas på och brösten pumpas. Så jag får ungefär 2 timmar sömn i sträck. Som väl är somnar han om fort på natten.
 
Igår varBVC här. Hon var överlag trevlig, men det verkar knappt tillåtet att ens nämna ersättning. Jag funderar på att blanda ut bröstmjölken som vi ger via flaska med ersättning. Mest för att slippa sitta så mkt vid pumpen, det börjar bli lite svårt att förse två barn med mjölk. Tänkte amma ena barnet och det andra får då kanske 50% ersättning och 50 % bröstmjölk på flaska. Nästa matning ammas det andra barnet. På så sätt skulle jag halvera tiden vid pumpen och barnen skulle ändå få 75% bröstmjölk. Nej, hon tyckte jag skulle amma oftare istället för att trigga produktionen. Tänker jag inte. Barnen är jättenöjda, sover 3-4 timmar, vaknar och äter bra, byter på dem och sover igen. Om jag håller på och väcker dem skulle de äta sämre (vill inte äta när de är trötta) och de skulle bli helt osynkade. Vi skulle få mata hela dygnet. Ja, ja, hon hade inga synpunkter hur vi matade mer efter vägningen. De hade båda två gått upp över 200 g sen vi lämnade sjukhuset i lördags och väger nu mer än när de föddes. :D
Förutom den biten med matningen hade vi ett bra samtal om hur vi upplevde förlossning, matvanor etc. Så jag är ändå positiv!

@Thera Stackare!!! Min mjölkstockning verkar ha varit en riktig lightversion om man jämför med din! Och då tyckte jag ändå att det var fruktansvärt jobbigt....
 
Det är så många som har så
många åsikter känns det som, jag tycker man går efter magkänslan. Vill man pumpa- pumpa. Vill man ge ersättning - ge ersättning! Är ingen som tackar en för att man kämpar sig igenom såriga bröstvårtor, svett och tårar!

Glad midsommar på er förresten! Är det bara jag nöjd med det regniga vädret? :angel:
Det är ju mindre varmt = mindre svettigt och mindre svullna fötter.
Och..Jag slipper få ångest över att se alla glada midsommarfirande som är påväg motslottsparken här i närheten för att dansa små grodor medans jag håller mig hemma. Vi cyklar dit varje år för picknick med vänner på förmiddagen men får av förklarliga skäl skippa det i år. Att ta bilen dit är icke att tänka, köer från tidiga morgon!
Så jag är rätt så nöjd över att det regnar och jag med gott samvete kan stå inne och baka tårtor till kvällens middag istället! :D
 
Igår varBVC här. Hon var överlag trevlig, men det verkar knappt tillåtet att ens nämna ersättning. Jag funderar på att blanda ut bröstmjölken som vi ger via flaska med ersättning. Mest för att slippa sitta så mkt vid pumpen, det börjar bli lite svårt att förse två barn med mjölk. Tänkte amma ena barnet och det andra får då kanske 50% ersättning och 50 % bröstmjölk på flaska. Nästa matning ammas det andra barnet. På så sätt skulle jag halvera tiden vid pumpen och barnen skulle ändå få 75% bröstmjölk. Nej, hon tyckte jag skulle amma oftare istället för att trigga produktionen. Tänker jag inte. Barnen är jättenöjda, sover 3-4 timmar, vaknar och äter bra, byter på dem och sover igen. Om jag håller på och väcker dem skulle de äta sämre (vill inte äta när de är trötta) och de skulle bli helt osynkade. Vi skulle få mata hela dygnet. Ja, ja, hon hade inga synpunkter hur vi matade mer efter vägningen. De hade båda två gått upp över 200 g sen vi lämnade sjukhuset i lördags och väger nu mer än när de föddes. :D
Förutom den biten med matningen hade vi ett bra samtal om hur vi upplevde förlossning, matvanor etc. Så jag är ändå positiv!

@Thera Stackare!!! Min mjölkstockning verkar ha varit en riktig lightversion om man jämför med din! Och då tyckte jag ändå att det var fruktansvärt jobbigt....

Precis så gjorde ju jag med! Perfekt rutin om ungarna är hyffsat synkade tidsmässigt! Det känns så fruktansvärt förlegat att BVC ska lägga sig om man har hittat en rutin som funkar.
 
Precis så gjorde ju jag med! Perfekt rutin om ungarna är hyffsat synkade tidsmässigt! Det känns så fruktansvärt förlegat att BVC ska lägga sig om man har hittat en rutin som funkar.
Då är det ju en väl beprövad metod. ;) De är nästan löjligt synkade!
Ska försöka införa det. Sambon blev nog lite tveksam till av BVC.....
 
Glad midsommar på er allihop :)

Har blir det en lugn dag med grillning ikväll, bara jag och sambon. Han kommer äntligen hem efter 2 månader hos släkt i Polen. Vi ska premiäräta ute på vår altan (byggd i höstas) och nybyggda utemöbler (av lastpallar). Men först blir det storstädning av huset så det ser representabelt ut när sambon kommer hem om ett par timmar:D
 
Glad midsommar!

Jag har haft mitt livs första besök på Gekås. Vi var där på förmiddagen och det var inte jättemycket folk, men två timmar räckte ändå gott och väl! Nu har vi dock köpt allt som var kvar på listan till bebis så nu är vi redo ;)

Nu ligger jag på soffan och vilar och alla andra i vårt midsommarsällskap har gått iväg för dans runt stång. Jag njuter av lugnet!
 
Min midsommar blev inte alls som jag tänkt mig. Kände mig ganska pigg på morgonen men efter nån timme började jag må så himla illa. Jag och sambon åkte till hans mormor för lite lunch och väl där blir jag helt skakig och bara kräks och kräks. Får kraftig "mensvärk" i ländryggen. Vi får lämna lunchen och åka hem igen.
Så nu ligger jag nedbäddad i soffan, det blir ingen grillmiddag hos vännerna ikväll. Blir hemmakväll för vår del.
Förvärkarna lugnade ner sig...
Lite ledsen eftersom jag sett fram emot jordgubbstårta. Funderar på att göra en ändå, har ändå allt jag behöver hemma..
 
Min midsommar blev inte alls som jag tänkt mig. Kände mig ganska pigg på morgonen men efter nån timme började jag må så himla illa. Jag och sambon åkte till hans mormor för lite lunch och väl där blir jag helt skakig och bara kräks och kräks. Får kraftig "mensvärk" i ländryggen. Vi får lämna lunchen och åka hem igen.
Så nu ligger jag nedbäddad i soffan, det blir ingen grillmiddag hos vännerna ikväll. Blir hemmakväll för vår del.
Förvärkarna lugnade ner sig...
Lite ledsen eftersom jag sett fram emot jordgubbstårta. Funderar på att göra en ändå, har ändå allt jag behöver hemma..
Usch, krya på dig!
 
Det var trevligt att "ses" @Equilina även om jag fegade ur för att gå fram och hälsa :p

Vi sågs vid flera ställen men när din gubbe provade kläder så stod jag två hytter utanför vid eran med min gubbe när han provade.
 
@Amha hur är det? Fortsatt lugnt? Hur långt före kan slemproppen släppa?

Slemproppen kan släppa långt i förväg men den återbildas så det är ingen fara :)

Jag hade bf 2 oktober med tösen men slemproppen började släppa redan i mitten på augusti och det höll på så ända till förlossningen som var bf+8.
Det kom lite slem då och då, ibland mer och ibland mindre. Men själva stora slemproppen släppte på morgonen för förlossningen. Då kunde jag dra ut allihopa för den hängde mellan benen :wtf:
 
@Amha hur är det? Fortsatt lugnt? Hur långt före kan slemproppen släppa?
Det verkar inte vara nåt på g idag i alla fall. Slemproppen kan släppa och återbildas i flera veckor som jag förstår så den i sig är för mig inget stressmoment. Det var mer kombinationen förvärkar som gjorde ont i helgen och slem men förlossningen säger ju is i magen så jag litar på dem :) nu är vi på båten på väg hem. Ska bli skönt att komma hem.
 
Det var trevligt att "ses" @Equilina även om jag fegade ur för att gå fram och hälsa :p

Vi sågs vid flera ställen men när din gubbe provade kläder så stod jag två hytter utanför vid eran med min gubbe när han provade.

Jaha :p Ja nu när du säger det så såg jag ju att det stod en till tjockis där! Jag var dock så fokuserad på att få 4-åringen att antasta så få kunder som möjligt att jag inte hade en tanke på att det kunde vara en kändis :D
 
  • Gilla
Reactions: MM
Annars verkade ju gå på bröllop vara ett fungerande koncept om man ser till vår prinsessa, synd att jag inte är bjuden på något :p
Ja jädra prinsessa att gå på bröllop och se sjukt fräsch ut och sen bara sådär ploppa ut en liten prins! :p
Vet inte heller nåt bröllop, verkar ju bra ett vinnande koncept! :D

Jag ska på bröllop 12 dagar innan BF...30 mil hemifrån (fast det är i min gamla hemstad). Kan bli spännande. :nailbiting:
 
37 nu i v 37+2. Jag började över den övre linjen (har inte siffrorna här) så kurvan har ändå planat ut, nu ligger den väl på den övre linjen om jag inte minns fel.

Jag låg också på den övre linjen vid sista barnmorskebesöket och när sonen föddes i v38+6 så vägde han bara 2590g så sf-mptt och barnets vikt verkar inte korrelera speciellt bra.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 791
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
26 617
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
112 720
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
92 986
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp