Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2016 del 3

Vilka rövhattar några av er bor med. Hur i hela friden orkar ni?

Orken börjar ta slut, jag förstår att det är många som separerar när det kommer barn in i bilden. Jag sitter ju så himla fast här med, med familj och vänner 50 mil bort. Hade jag bara kunnat åka iväg en kväll/ dag till ex min syster så han fick vara ensam ett gäng timmar med henne så kanske han fattar. Men det går ju inte i dagsläget. (vi har pratat om detta, men han ger mig the silent treatment när han inte har samma åsikt eller tycker jag är larvig). Få se hur det blir när jag och barnet är borta en vecka från honom och hemmet.

Min man kan laga mat och gör det, inte jätteofta dock. MEN när han väl gör det så är det tusen ingredienser som ska inhandlas och lagas till. Det behöver inte vara en lyxmiddag mitt i veckan när man är trött och vill gå och lägga sig klockan 20 liksom.
 
Orken börjar ta slut, jag förstår att det är många som separerar när det kommer barn in i bilden. Jag sitter ju så himla fast här med, med familj och vänner 50 mil bort. Hade jag bara kunnat åka iväg en kväll/ dag till ex min syster så han fick vara ensam ett gäng timmar med henne så kanske han fattar. Men det går ju inte i dagsläget. (vi har pratat om detta, men han ger mig the silent treatment när han inte har samma åsikt eller tycker jag är larvig). Få se hur det blir när jag och barnet är borta en vecka från honom och hemmet.

Min man kan laga mat och gör det, inte jätteofta dock. MEN när han väl gör det så är det tusen ingredienser som ska inhandlas och lagas till. Det behöver inte vara en lyxmiddag mitt i veckan när man är trött och vill gå och lägga sig klockan 20 liksom.


Men gå på bio med vänner då? Eller han går ut med barnet och du stannar hemma?
Att du ville hem toll familjen och han inte vill har ni väl pratat om länge? Ofta blir ju såna känslor starkare när man får barn, särskilt om man saknar socialt umgänge. Har du vänner där ni bor? Kan du skaffa?
 
Du kan ju alltid fråga om hur han ser på en flytt? Pratar man inte så får man ju tyvärr inget veta. Vart bor ni? Jag vill ha mer vänner om du finns i närheten ;)
Bott här i 6 år nu och har inga vänner på orten alls, umgås mest med sambons syster :)
Men har bara en timme till resten av min familj och trivs super här, så det väger upp!

Det där med intresset och engagemanget är samma sak här hemma. Sen ska det gärna gnällas över hur trött han är, hur mycket det är att göra och att jag har det SÅ bra som är hemma medan han sliter röven av sig :banghead:
Ja för det är ju så härligt att inte ha sovit mer än 4 Tim i ett sträck senaste halvåret (hade problem med sömnen under graviditeten) och det är ju så enkelt att både ta hand om bebis, hålla huset i topp och hinna laga 3 mål mat om dagen (som gärna ska stå klart på bordet när man kommer hem) O_o
När man sen ber om ett blöjbyte en lördagmorgon så är man dum i huvudet :confused:

Får hoppas att lillan brås mer på mig än på sin pappa i vissa avseenden.. :grin:


Ärligt talat låter han som en första klassens skitstövel. Älskar du honom?
 
Men gå på bio med vänner då? Eller han går ut med barnet och du stannar hemma?
Att du ville hem toll familjen och han inte vill har ni väl pratat om länge? Ofta blir ju såna känslor starkare när man får barn, särskilt om man saknar socialt umgänge. Har du vänner där ni bor? Kan du skaffa?

Jag har inte så många vänner här och de flesta verkar vara upptagna på sina håll. Gå ut med barnet och hunden har jag sagt till om, men inget händer. Vi har pratat om det länge och många gånger och vi hade en plan att flytta hem om ett par år, sedan ändrade han sig plötsligt och vill aldrig flytta. Otroligt jobbigt att få det i ansiktet.
 
Jag har inte så många vänner här och de flesta verkar vara upptagna på sina håll. Gå ut med barnet och hunden har jag sagt till om, men inget händer. Vi har pratat om det länge och många gånger och vi hade en plan att flytta hem om ett par år, sedan ändrade han sig plötsligt och vill aldrig flytta. Otroligt jobbigt att få det i ansiktet.

Men gör nåt åt din situation. Antingen satsa på ett liv ihop, eller välj var du vill bo, separera och låt barnet växelbo. Att ha det som ni har det låter allt annat än kul.
 
Ärligt talat låter han som en första klassens skitstövel. Älskar du honom?
Det är faktiskt inte så illa som det låter, var rätt leds imorse när jag skrev mitt inlägg men absolut att han skulle behöva rycka upp sig och vakna till lite..
Hade han inte haft väldigt bra sidor och jag älskat honom hade jag inte stannat kvar faktiskt, det är när gnäller över helt onödiga grejerna och förväntar sig omöjliga saker som jag blir irriterad och ledsen - men det släpper ganska fort och oftast så rycker han upp sig ett tag efter det.
 
Varför? Varför ska du sluta "gnälla" när du har det så bedrövligt hemma?

Jag tycker att det låter fruktansvärt att leva med en sån man, oavsett vad för goda sidor han också har.
Det är faktiskt inte riktigt så bedrövligt, däremot är det skönare att skriva av sig när man är lite nere. Överlag är det väldigt bra, men ibland tryter orken och då blir det diskussioner.
 
Idag har vi varit på barnkalas hos styvkusinen som fyllde ett igår.
Lillan sov sig igenom allt i mitt eller sin pappas knä och alla undrade om hon alltid var såhär tyst och nöjd :D
Jajamen svarade jag, för det är hon! Härliga unge!
Sambons styvbrorsas tjej höll henne en stund och det var hon inte alls nöjd med, är nog första gången hon visat missnöje men så har dom bara setts en gång innan också. Tillbaka till sin pappa igen så var hon hur nöjd som helst igen, så himla läckert att se hur med hon är och att hon redan nu kan visa vart hon vill vara och inte - och hos vem.
 
Men gör nåt åt din situation. Antingen satsa på ett liv ihop, eller välj var du vill bo, separera och låt barnet växelbo. Att ha det som ni har det låter allt annat än kul.

Det ska jag, det är ohållbart just nu. Jag behöver lite distans från honom och hemmet, så den veckan borta kommer förhoppningsvis hjälpa mig ta beslut om framtiden.
Trots sina trista sidor så har han ju bra sidor också, allt är ju inte dåligt även om det är sjukt jobbigt just nu.
 
Överlag är det väldigt bra, men ibland tryter orken och då blir det diskussioner.
Så överlag är det bra men han lagar aldrig mat, förväntar sig att du ska sköta all markservice, tror att du bara glassar runt, vill inte byta blöja en lördagmorgon, släpper sin skit där han står så du får städa efter honom och dessutom kan han inte ens vara tacksam och trevlig för att du gör så mycket?

Sen ska det gärna gnällas över hur trött han är, hur mycket det är att göra och att jag har det SÅ bra som är hemma medan han sliter röven av sig :banghead:

När man sen ber om ett blöjbyte en lördagmorgon så är man dum i huvudet :confused:

Han kommer hem från jobb, och släpper saker där han står för stunden så 1-2 Tim går ju åt att städa upp efter honom :mad:

Tänk vilken chock man skulle få om mannen i huset ställde sig och lagade maten en dag - då skulle jag nog undra om han slagit i huvudet.. det händer aldrig!

ELLER bara säga "vad bra att du gör det, har gjort det, eller bara Gud så bra du är på att ta hand om vårat barn" istället för bara gnäll.
Bedrövligt som sagt.
 
Det ska jag, det är ohållbart just nu. Jag behöver lite distans från honom och hemmet, så den veckan borta kommer förhoppningsvis hjälpa mig ta beslut om framtiden.
Trots sina trista sidor så har han ju bra sidor också, allt är ju inte dåligt även om det är sjukt jobbigt just nu.
Jag tycker att det är starkt av dig att se hur ni har det, fundera över hur du vill ha det och sedan ta upp det på nåt vis med din partner. Så otroligt många bukefalister nöjer sig med att "skriva av sig" och "klaga" lite till och från och så får förhållandet bara rulla på, oavsett hur dåligt eller bra det är.

Njut av att vara hos din mamma! :)
 
Så överlag är det bra men han lagar aldrig mat, förväntar sig att du ska sköta all markservice, tror att du bara glassar runt, vill inte byta blöja en lördagmorgon, släpper sin skit där han står så du får städa efter honom och dessutom kan han inte ens vara tacksam och trevlig för att du gör så mycket?










Bedrövligt som sagt.
Japp, exakt så.
Men vi pratar med varandra så oftast är det bättre - sen när tröttheten är för stor så gnälls det från hans sida och jag blir ledsen eller arg tillbaka. En stund - sen kan vi prata igen.
Och för det mesta så gnälls det inte från hans sida, utan jag kan få hjälp med det jag ber om och han tar lillfröken så jag kan göra mitt när han kommit hem.
Så ja, överlag så är det bra.
Annars hade jag inte suttit i detta förhållande - barn eller inte.
 
Japp, exakt så.
Men vi pratar med varandra så oftast är det bättre - sen när tröttheten är för stor så gnälls det från hans sida och jag blir ledsen eller arg tillbaka. En stund - sen kan vi prata igen.
Och för det mesta så gnälls det inte från hans sida, utan jag kan få hjälp med det jag ber om och han tar lillfröken så jag kan göra mitt när han kommit hem.
Så ja, överlag så är det bra.
Annars hade jag inte suttit i detta förhållande - barn eller inte.

Det är en prövning för alla att bli en familj. Sen är det ingen ursäkt men nånstans måste man få kräka av sig.
Är det här buke är det en lösning det har jag också gjort. Ibland är det hos nära vänner och min mamma.

För jag anser inte att ett förhållande måste vara perfekt, man är två individer (tre efter man fått barn) som ska lära sig att leva ihop och mötas i känslor och agerande!

Fortsätt du gnälla, det behöver man ibland!
Du själv vet hur ni har det över lag, tappa inte dig själv bara för det är ingen värd!
 
Jag tror mycket handlar om att vi mammor måste ta ett steg tillbaka. Ta en helg när gubben är helt utvilad och inte kan klaga på att han är trött efter jobbet,åk iväg några timmar och gör vad som helst, men lämna bebisen hemma.

Många män förstår inte hur upptagen man kan vara med ett närhetstörstande spädbarn och kan faktiskt behöva vakna upp. Min sambo tog med sig båda som stora idag och underhöll dem medans jag och liten var hemma. Just så jag skulle få lugn och ro :)
 
Det är en prövning för alla att bli en familj. Sen är det ingen ursäkt men nånstans måste man få kräka av sig.
Är det här buke är det en lösning det har jag också gjort. Ibland är det hos nära vänner och min mamma.

För jag anser inte att ett förhållande måste vara perfekt, man är två individer (tre efter man fått barn) som ska lära sig att leva ihop och mötas i känslor och agerande!

Fortsätt du gnälla, det behöver man ibland!
Du själv vet hur ni har det över lag, tappa inte dig själv bara för det är ingen värd!


Det är klart att det är tufft ibland, med den dagen min partner säger att jag är dum i huvudet (oavsett orsak) skulle jag antagligen drämma en mortel modell tyngre i huvudet på hen, eller flytta. Det är vansinnigt respektlöst.
Man ska stötta varandra, hjälpas åt och bry sig om, inte sänka den andra.
Jag blir på riktigt rädd över att du kallar det gnäll, skrev jag nåt dylikt skulle det vara kris och katastrof. Det är inte normalt i mina förhållanden att städa efter min partner, ha maten klar och att barnet är endast ens ansvar. Man har för helvete skaffat dem ihop!

Många här verkar ha skaffat barn med män som har empati i klass med vedträn. Jag kände mig bunden av småbarn, men vi gjorde det ihop och hjälptes åt. Det gör vi fortfarande. Och på 9 år har jag aldrig blivit kallad nåt i närheten av dum i huvudet, eller haft förväntningen att middagen ska stå på bordet.
 
Jag tror mycket handlar om att vi mammor måste ta ett steg tillbaka. Ta en helg när gubben är helt utvilad och inte kan klaga på att han är trött efter jobbet,åk iväg några timmar och gör vad som helst, men lämna bebisen hemma.

Många män förstår inte hur upptagen man kan vara med ett närhetstörstande spädbarn och kan faktiskt behöva vakna upp. Min sambo tog med sig båda som stora idag och underhöll dem medans jag och liten var hemma. Just så jag skulle få lugn och ro :)

Eller att män ska kliva fram och vara föräldrar fullt ut. Varför ska jag backa i mitt föräldraskap om vi är två i relationen? Det är min partners jobb att vara en jämbördig förälder.
Plockar hen upp bebis automatiskt, tröstar, bär och byter blöja så är det inget att tjafsa om. Jag vill inte leva med nån jag måste be snällt ta hand om barnet/barnen. Det ska vara helt jävla naturligt att man vill det om man är fullt frisk.
 
Många män förstår inte hur upptagen man kan vara med ett närhetstörstande spädbarn och kan faktiskt behöva vakna upp.

Du är långt ifrån den första som sagt så och jag blir lika fundersam varje gång.

För det första, vad är det som är så svårt att förstå? Att det kan ta upp all ens tid att ta hand om en totalt hjälplös liten varelse känns som en no-brainer. Även om man inte förstår varje aspekt av det, hur låst man kan bli etc, så tycker jag ärligt talat att man är rätt trög om man inte kan begripa att små barn kan ta upp precis all tid.

För det andra, även om ens partner inte förstår så ser jag inte vad det spelar för roll. Jag förväntade mig att min partner litade på mig om jag sa att jag bara hunnit med att ta hand om vårt barn. Skulle han ha ifrågasatt det hade jag sett det som ett stort problem, för jag kan inte leva med nån som inte tror på vad jag säger.
 
Eller att män ska kliva fram och vara föräldrar fullt ut. Varför ska jag backa i mitt föräldraskap om vi är två i relationen? Det är min partners jobb att vara en jämbördig förälder.
Plockar hen upp bebis automatiskt, tröstar, bär och byter blöja så är det inget att tjafsa om. Jag vill inte leva med nån jag måste be snällt ta hand om barnet/barnen. Det ska vara helt jävla naturligt att man vill det om man är fullt frisk.
Håller med om varje stavelse. Kan inte tänka mig något värre än att behöva visa min partner hur man tar ansvar och är förälder... Och att serva med mat och städning- är det 2016?
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 744
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
71 678
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 799
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 647
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp