Bukefalos 28 år!

Sommarföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börjar likna krig på mitt jobb nu.
Dom försöker med alla kryphål och alla medel att hålla mig kvar så länge som möjligt pga personalbrist. Så nu är jag förbannad och vill istället gå hem så fort som möjligt.

Min arbetsgivare påstår att dom kan hindra mig att gå hem tidigare än 7 veckor (49 dagar) före beräknad fl. Vad gäller egentligen? Jag har läst att man har rätt att gå hem 60 dagar dagar innan.

Man kan ju även gå ner i arbetstid som ni skrev innan men det kan tydligen arbetsgivaren neka.

Hur gör jag för att få gå hem??

Så länge du meddelar i tid (2, ibland 3, månader innan ledighetens start) kan du inte nekas ledighet. Det gäller både 60-"mammadagar" och föräldraledighet när barnet är fött.

Det handlar inte ens om att få ledigheten godkänd som t ex semester, utan du meddelar i tid när du ska vara ledig och sen är du ledig. För att arbetsgivaren ska kunna säga något om det ska det råda riktigt särskilda omständigheter vill jag minnas - och jag har svårt att se de omständigheterna någonsin väga tyngre än en havandes rätt att vara ledig.

Tillägg: jag är väldigt säker på att facket också måste kontaktas av arbetsgivaren om de tänker dra "påtagligt försvårar"-kortet.
 
Tvättar kläder, 50-56 samt några 62-68. En del nya, de flesta bättre begagnade.
Tänkte börja packa förlossningsväskan lite smått och framförallt våga vika in kläderna i lådor vid skötbordet. Känns som jag utmanar ödet, men vill heller inte ha allt kvar till dagen då det drar igång.
 
Jag får stå över en konsert med min mamma och syster ikväll och ligga på soffan istället. Byxorna jag hade idag satt nog för hårt och med för bred resår mot magen så jag fick rejäl molvärk och sammandragningar på tåget på vägen hem från jobbet. Två alvedon och 45min liggande i sängen hjälpte inte riktigt och fogarna blev bara jättearga. Hade inte varit kul att sitta på konsert nu, men så surt :mad:
 
Börjar likna krig på mitt jobb nu.
Dom försöker med alla kryphål och alla medel att hålla mig kvar så länge som möjligt pga personalbrist. Så nu är jag förbannad och vill istället gå hem så fort som möjligt.

Min arbetsgivare påstår att dom kan hindra mig att gå hem tidigare än 7 veckor (49 dagar) före beräknad fl. Vad gäller egentligen? Jag har läst att man har rätt att gå hem 60 dagar dagar innan.

Man kan ju även gå ner i arbetstid som ni skrev innan men det kan tydligen arbetsgivaren neka.

Hur gör jag för att få gå hem??

Vilken tråkig inställning från deras sida! Man kan ju undra om de vill ha tillbaka dig efter föräldraledigheten?
 
Första barnmorskebesöket sedan inskrivningen före jul! Allt såg bra ut och magmåttet va typ mitt på medelkurvan.

Hon hade lite svårt att hitta bebisens hjärtljud men jag blev inte nervös eftersom jag kände den röra sig precis innan. Men till slut hittade hon och de låg på 140 slag/minut. Så nu gissar jag på en liten pojke där inne! :D De ska ju tydligen ha lite lägre vilket har stämt jättebra på våra barn. Dottern hade alltid 150-160 och sonen runt 140 när de låg i magen. Ska bli såå spännande att se om det stämmer!
 
Tvättar kläder, 50-56 samt några 62-68. En del nya, de flesta bättre begagnade.
Tänkte börja packa förlossningsväskan lite smått och framförallt våga vika in kläderna i lådor vid skötbordet. Känns som jag utmanar ödet, men vill heller inte ha allt kvar till dagen då det drar igång.
Jag ska börja tvätta i helgen och möblera färdigt barnkammaren. Väska tänkte jag ha redo från maj, man vet ju aldrig. Vill också ha så mycket klart innan förlossningen som det går. Igår hade jag en massa energi är jag kom hem och ville boa färdigt nuuuuu! Gick först en promenad i rask takt och sen tog energin slut :p
 
Jag ska börja tvätta i helgen och möblera färdigt barnkammaren. Väska tänkte jag ha redo från maj, man vet ju aldrig. Vill också ha så mycket klart innan förlossningen som det går. Igår hade jag en massa energi är jag kom hem och ville boa färdigt nuuuuu! Gick först en promenad i rask takt och sen tog energin slut :p
Typiskt det där när man vill en massa, gör en sak och så är orken slut och kroppen behöver vila.
 
Positivt överraskad och lättad! Var in på försäkringskassans sida och skulle ansöka om vidare sjukpenning baserat på senaste sjukintyget. Då har dom redan godkänt den, utan att jag en ansökt. Och jag som har nojat över att dom inte skulle godkänna intyget IOM att jag går över den magiska gränsen 180 dagar.
Så en sak mindre att vara orolig över :up:.
 
Extra madrass i barnvagn? Det ingår ju nån tunn variant. Brukar man ha bara den eller nån mer? Hur bäddar man i vagn? Lakan underst, sen tunn filt (tänker sen vår/tidig sommar, dvs månadsskiftet maj-juni)?
 
Extra madrass i barnvagn? Det ingår ju nån tunn variant. Brukar man ha bara den eller nån mer? Hur bäddar man i vagn? Lakan underst, sen tunn filt (tänker sen vår/tidig sommar, dvs månadsskiftet maj-juni)?

Med vinterbaby hade vi vagnens madrass, tunnare sovpåse och overall på sonen. Inga filtar eller täcke. Nu blir de nog ett lakan och en filt på
 
Våran tjej här hemma kom i augusti -16.
Vi hade lakan på madrassen, men använde även babynest i vagnen tills hon växte ur det. Använde det rätt länge då vagnen vi hade då var väldigt rymlig i liggdelen. Hon hade alltid tunn body och tunna byxor. En tunn filt på sig om det var kyligare eller bredvid sig om det var varmt.
 
Extra madrass i barnvagn? Det ingår ju nån tunn variant. Brukar man ha bara den eller nån mer? Hur bäddar man i vagn? Lakan underst, sen tunn filt (tänker sen vår/tidig sommar, dvs månadsskiftet maj-juni)?

Vi hade bara vagnens madrass och en tunn liten kudde. Minns inte om vi hade lakan. Men så hade vi en bebis som bajsade varje gång han ätit, så ryggbajs existerade inte. Kräktes gjorde han inte heller direkt.
Hade jag fått en bebis som smutsade ner mer omkring sig hade jag lagt plastad frotte i botten och sen lakan. Speciellt bajs kan ge trista fläckar som är svåra att få bort.

Filtar i olika tjocklekar är bra att ha även på sommaren, kvällar och regninga dagar kan vara rätt kalla.
 
Extra madrass i barnvagn? Det ingår ju nån tunn variant. Brukar man ha bara den eller nån mer? Hur bäddar man i vagn? Lakan underst, sen tunn filt (tänker sen vår/tidig sommar, dvs månadsskiftet maj-juni)?
Jag undrar om vi inte hade lammskinnet i vagnen även på sommaren... Enligt devisen att ull såväl värmer som kyler. Jag måste höra med sambon!
 
Jag undrar om vi inte hade lammskinnet i vagnen även på sommaren... Enligt devisen att ull såväl värmer som kyler. Jag måste höra med sambon!
Har hört nåt liknande, fast vi äger i nuläget inget skinn. Eller jo, nåt, men vet inte om det är fusk eller äkta då det är köpt på nån butik.
 
Stressar över att stress ev kan starta en förlossning i förtid. Sket sig med bostaden vi hade fixat så nu är vi utan igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Nu när det börjar lacka mot jul så tänkte jag att det i hög tid för en adventskalendertråd! Har hittills fått något mejl från...
68 69 70
Svar
1 383
· Visningar
67 237
Senast: Blyger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
519
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861
Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
528
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp