Sommarföräldrar 2016 del 3

Hur går det för alla bebisar?

Jag jobbar för fullt och känner mig otillräcklig till tusen. Så mycket på jobbet att jag inte orkar med när jag väl är hemma, men snart semester!!

Dagisplats är fixad till slutet av augusti.
Nojjig mamma här för att M ligger efter, inga tänder än och varken står eller går själv. Försöker intala mig att alla utvecklas olika, men tankarna vandrar ändå...

E står eller går inte heller själv. Hon står stadigt när hon håller i något men vågar inte släppa taget än.

Vi har slutat amma förra veckan och sömnen vart så mycket bättre! Hon somnar och sover numera i egen säng, vaknar oftast 1 gång och äter en flaska välling och somnar sen om. Så stor skillnad mot tidigare när hon vaknade typ varannan timme och skulle snutta. Jag känner mig nu utvilad! Även aptiten dagtid vart bättre och nu äter hon massor (just nu iaf lär väl hinna ändras).

Hon hoppar fram på rumpan med en väldig fart, kryper lite ibland. Hon älskar att titta och peka på saker och man ser att hon förstår massor med ord och kan peka ut olika saker. Har inte direkt hört nått ord, mamma har hon sagt någon gång annars är det mest dada.

Jag börjar jobba i augusti och då ska pappan vara hemma, förskola är tänkt att börja i januari.

Och hon är så glad våran lilla tjej man blir helt varm i hjärtat av hennes leende och skratt och iver att upptäcka allt.
 
Vi var inne på 10-månadersbesök förra veckan, hon vägde 9,8 kg och är 71 cm lång. Hon har två tänder nere och en uppe, kryper i en rasande fart och har nyligen börjat ställa sig mot saker.

Hon blev mycket lycklig när hon fick dra sin ponny i luggen när vi var iväg och skodde. Hennes pappa har köpt Peltorlurar åt henne :up:

Nu är hon inne i en period när hon sover sämre, på dagtid så vaknar hon och gnyr tills jag kommer in och lägger en hand på henne. Då somnar hon om.
På kvällen lägger jag henne i spjälsängen men tar upp henne för samsovning när hon vaknar senare på natten.
Får hon sova med mig sover hon lugnt.

Förskola är planerat till årsskiftet.

Jag har köpt solglasögon med uv-skydd åt henne, jättesöta från baby banz. Men precis som med mössorna åker de av lika fort som de kommer på :p
Ja det där med solglasögon är svårt dom sitter inte på många sekunder här heller haha.
 
Sam är 10 och en halv månad nu o går utmed saker o har börjat släppa taget o stå själv korta stunder för att sen drutta på rumpan! Superfrustrerad blir han och har röstresurser som heter duga..

Han har 4 tänder uppe o två nere, vill helst äta konstant... Tex frukost; en och en halv portion gröt, en halv banan och en limpamacka..! Väger 10,3 kg o 76cm.
Sover hela nätter och älskar att leka med sin storasyster!
Både igår o idag lyckades vi pricka morgon kiss&bajset i pottan. Ska försöka hinna potta mer på rutin men han vaknar ju halv fem vissa mornar....:/

Annars e han mest en liten solstråle vår älskade lilla gosse :heart
 
M fyller ett år om en vecka. Helt sinnessjukt, vår lilla bebis! :love: Hon rumphoppar/kryper i en farlig fart. Går med stöd och har börjat resa sig mot saker. Hon pratar oavbrutet, och förutom de ord hon redan kan som hon säger hela tiden så härmar hon oss väldigt medvetet nu när vi pratar med henne, och en kan se att hon försöker forma munnen och få till samma ljud. Så häftigt! Hon och hunden är bästa kompisar och leker och har superkul. Hon är som en orkan som river runt bland grejer överallt och försöker ta sig in i skåp och utför möbler, helt livsfarlig. Hon har haft två tänder väldigt länge men nu äntligen är två till på G - tyvärr har det gjort att vi abrupt fått sluta amma då hon inte förstått sig på hur man ammar med dessa nya tänder, vilket gör att hon biter mig. Hon har vägrat välling förut men nu måste vi komma på nåt för runt 6 vaknar hon och är HUNGRIG men så trött att hon inte orkar äta gröt eller annat substantiellt. Hon har världens sämsta morgonhumör när hon inte fått sova färdigt.

Just nu sover hon också som en kratta, vaknar stup i kvarten, hojtar, gnäller, kryper runt, kastar sig och är allmänt skitjobbig. Hoppas det är tänderna så detta går över snart...

Hon ska skolas in på förskola i slutet av augusti och då gå 15 h i veckan i början, är planen. Sen får vi se. Jag jobbar 60 % nu och går upp till 80 % efter sommarlovet.
 
Känns som att den här mamman kan lugna ner sig. Hon går och står bara hon får nåt att hålla i eller stödja emot, men alla andra bebisar i kretsen är så snabba med allt sånt...
M är en bebis som oftast är väldigt försiktig och eftertänksam, tittar hellre på än leker med andra.

Häromdagen knäckte hon koden med sin ringpyramid och nu staplar hon grejer som hejsan :D
 
Kör en liten uppdatering om M, hon fyllde ett för en vecka sen :love:
Dagarna innan fick hon vaccin och sin första tand :D
Helt plötsligt går hon mellan mamma och pappa, övar på att stå själv och har dom senaste dagarna gått flera steg på egen hand :up:
Men humöret sen vaccin och tand är inte att leka med, minsta lilla som inte passar damen är jordens undergång :nailbiting::meh:
 
Grattis alla nyblivna 1-åringar :banana:

Alltså är det verkligen normalt att det går så här fort? :confused: Vår lillskrutt är absolut ingen bebis längre, herregud han känns så stor! Han fyllde ett förra veckan och det är fullt ös medvetslös. Fullkomligt livsfarlig! :nailbiting: Sover dock bättre än någonsin, han har sovit hela nätter nu sedan en vecka tillbaka - det tackar vi för!

Har era börjat säga några ord ännu? Det är så häftigt. Vi pratar två språk här hemma och han är helt med på noterna. Säger mamma, pappa, titta, farfar, mormor, varsågod, lampa - på svenska när han är med mig och på pappans modersmål när han pratar med sin pappa. Vi är verkligen superkonsekventa och pratar bara "vårt" språk med honom, och han verkar förstå oavsett vilket språk vi pratar :)
 
Grattis alla nyblivna 1-åringar :banana:

Alltså är det verkligen normalt att det går så här fort? :confused: Vår lillskrutt är absolut ingen bebis längre, herregud han känns så stor! Han fyllde ett förra veckan och det är fullt ös medvetslös. Fullkomligt livsfarlig! :nailbiting: Sover dock bättre än någonsin, han har sovit hela nätter nu sedan en vecka tillbaka - det tackar vi för!

Har era börjat säga några ord ännu? Det är så häftigt. Vi pratar två språk här hemma och han är helt med på noterna. Säger mamma, pappa, titta, farfar, mormor, varsågod, lampa - på svenska när han är med mig och på pappans modersmål när han pratar med sin pappa. Vi är verkligen superkonsekventa och pratar bara "vårt" språk med honom, och han verkar förstå oavsett vilket språk vi pratar :)

Ja visst går det fort! :nailbiting: Oj så duktig med alla dom orden. E säger typ mamma ibland annars bara bebisspråk.
 
Grattis alla nyblivna 1-åringar :banana:

Alltså är det verkligen normalt att det går så här fort? :confused: Vår lillskrutt är absolut ingen bebis längre, herregud han känns så stor! Han fyllde ett förra veckan och det är fullt ös medvetslös. Fullkomligt livsfarlig! :nailbiting: Sover dock bättre än någonsin, han har sovit hela nätter nu sedan en vecka tillbaka - det tackar vi för!

Har era börjat säga några ord ännu? Det är så häftigt. Vi pratar två språk här hemma och han är helt med på noterna. Säger mamma, pappa, titta, farfar, mormor, varsågod, lampa - på svenska när han är med mig och på pappans modersmål när han pratar med sin pappa. Vi är verkligen superkonsekventa och pratar bara "vårt" språk med honom, och han verkar förstå oavsett vilket språk vi pratar :)

Miranda snackar oavbrutet. Mamma, pappa, titta, lampa, där, hund, och Samson har hon sagt sen hon var 10 månader. Nu är det nya att härma allt som vi säger, så gott det går. Sanslöst gulligt. Hon förstår ju inte vad vi säger såklart men övar på ljuden. :love:

För övrigt leker hon nu tittut genom att dra tröjan över ögonen eller hålla för med händerna - ibland hamnar dock händerna på kinden eller hakan, men det är inte så noga. Och så tjuter hon "Tittiiiiii" och fnissar som en tok. :D Hon går som ett litet proffs nu men vågar inte riktigt släppa händerna än. Hon står dock utan stöd om hon inte fattar att ingen håller i henne. :)
 
Nu har E vägrat dricka välling 3 kvällar i rad, det har fått till konsekvens att hon sovit mycket bättre. Annars har hon vaknat 30 min eller en timme efter läggning och sedan ett par gånger per natt.
Jag har tidigare testat att byta till mjölkfritt för att se om hon skulle sova bättre, det var likvärdigt med barnamord enligt E..
 
Alltså hur sover era på dag/natt? E verkar tycka det här med sömn är överskattat.

Jag hade hoppats att sömnen skulle bli bättre när jag slutade amma och det blev den ett tag. Då somnade hon i egen säng och sov oftast där hela natten, kom ibland över till vår säng på morgonkvisten och somnade om där en stund. Drack en flaska välling på natten.

Men nu är sömnen katastrof igen. Hon somnar oftast för natten typ 21.30-22 men är hon inte nog trött så tar läggningen lätt en timme då hon snurrar runt i sängen och är pigg. Sen vaknar hon 1-3 ggr varje natt och vill ha välling minst en gång per natt (ibland räcker det att bara stryka på ryggen och vara nära). Hon vill helst sova i vår säng och det får hon om hon behöver det men hon snurrar ju runt och sparkas och har sig så vi kan inte sova.

Och sover hon för länge på dagen eller råkar somna till på eftermiddagen (typ om vi åker bil) så är hon pigg till typ 23-00 på natten.

Om hon sover max en timme på dagen efter lunch kanske vi kan lägga henne i någorlunda tid på kvällen. Men då får jag väcka henne på dagen för hon vill gärna sova 2-3 timmar i vagnen på dagen.

Blir helt slutkörd av all sömnbrist och hon verkar ha oändliga mängder energi!

Så hur ser era rutiner ut?
 
Alltså hur sover era på dag/natt? E verkar tycka det här med sömn är överskattat.

Jag hade hoppats att sömnen skulle bli bättre när jag slutade amma och det blev den ett tag. Då somnade hon i egen säng och sov oftast där hela natten, kom ibland över till vår säng på morgonkvisten och somnade om där en stund. Drack en flaska välling på natten.

Men nu är sömnen katastrof igen. Hon somnar oftast för natten typ 21.30-22 men är hon inte nog trött så tar läggningen lätt en timme då hon snurrar runt i sängen och är pigg. Sen vaknar hon 1-3 ggr varje natt och vill ha välling minst en gång per natt (ibland räcker det att bara stryka på ryggen och vara nära). Hon vill helst sova i vår säng och det får hon om hon behöver det men hon snurrar ju runt och sparkas och har sig så vi kan inte sova.

Och sover hon för länge på dagen eller råkar somna till på eftermiddagen (typ om vi åker bil) så är hon pigg till typ 23-00 på natten.

Om hon sover max en timme på dagen efter lunch kanske vi kan lägga henne i någorlunda tid på kvällen. Men då får jag väcka henne på dagen för hon vill gärna sova 2-3 timmar i vagnen på dagen.

Blir helt slutkörd av all sömnbrist och hon verkar ha oändliga mängder energi!

Så hur ser era rutiner ut?

Jag skulle nog testa att minska ner på sovstunden på dagen för att se om det blir någon skillnad på kvällen. Är ju värt ett försök iaf
Min son sover max 2 gånger 45 minuter under dagen och sen sover han hela nätter, ca 19:30-07:30. Han får middag vid 17 och sen en flaska välling vid läggdags kl 19, ingenting under natten.
 
Ja alla barn har ju verkligen olika sömnbehov o mönster.

Sam sover en stund på fm och en på em. Det kan va allt från 45 min till 2 timmar. Sen somnar han mellan 19.30-20.00 o vaknar nån gång 6-7. Inget på natten o äter middag vid 18-19.
 
Lykke sover en gång på fm och en gång på em. Lägger henne mellan 19-20. Men den senaste veckan har hon vaknat vid 2 och varit jättepigg. Leka, skrika, klättra. Tar minst 1,5 timme innan hon somnar om... Sova en hel natt är ju överskattat, enligt Lykke.
 
Alltså hur sover era på dag/natt? E verkar tycka det här med sömn är överskattat.

Jag hade hoppats att sömnen skulle bli bättre när jag slutade amma och det blev den ett tag. Då somnade hon i egen säng och sov oftast där hela natten, kom ibland över till vår säng på morgonkvisten och somnade om där en stund. Drack en flaska välling på natten.

Men nu är sömnen katastrof igen. Hon somnar oftast för natten typ 21.30-22 men är hon inte nog trött så tar läggningen lätt en timme då hon snurrar runt i sängen och är pigg. Sen vaknar hon 1-3 ggr varje natt och vill ha välling minst en gång per natt (ibland räcker det att bara stryka på ryggen och vara nära). Hon vill helst sova i vår säng och det får hon om hon behöver det men hon snurrar ju runt och sparkas och har sig så vi kan inte sova.

Och sover hon för länge på dagen eller råkar somna till på eftermiddagen (typ om vi åker bil) så är hon pigg till typ 23-00 på natten.

Om hon sover max en timme på dagen efter lunch kanske vi kan lägga henne i någorlunda tid på kvällen. Men då får jag väcka henne på dagen för hon vill gärna sova 2-3 timmar i vagnen på dagen.

Blir helt slutkörd av all sömnbrist och hon verkar ha oändliga mängder energi!

Så hur ser era rutiner ut?

Ja detta med sömn, ett evigt gissel :cautious: Och så tufft när man är mitt i det, sömnbrist är inte att leka med.

Vår ettåring är nog precis i övergången mellan att klara sig på en vila per dag och två. Ibland orkar han vara vaken lite längre på fm, sover istället ett längre pass (2 h) mitt på dagen och så orkar han vara vaken till 20 ungefär. Då går läggningarna som smidigast och han sover bättre på natten. Men ibland (oftast) blir han trött redan vid 10-11, och då måste han få sova ett pass till på em. Det funkar också hyfsat ok, men då somnar han inte förrän vid 21 och med alltid lite mer omständliga läggningar :p Fram till för 2 v sedan har han alltid vaknat för mat på natten, men senaste tiden - peppar peppar - har han faktiskt sovit fram till morgonen utan att äta.

Vi har en liten musikdosa som lyser upp stjärnor i taket, som vi sätter igång om han vaknar på natten. Den får honom att komma till ro mycket fortare. Sen har vi också märkt att de dagar då vi är utomhus och han får röra på sig mycket (han går inte själv, men han promenerar genom att hålla i oss eller i vagnen) så sover han betydligt bättre.
 
Miranda sover en gång per dag, 1,5-3 h i sträck. Sen somnar hon runt 20 på kvällen. En bra natt sover hon till 5, får en flaska välling och sover till 9. Gött! En dålig natt vaknar hon 2-15 ggr innan dess och gnyr, kastar sig och håller på att ramla ur sängen. :cautious:
 
Min sambo har fått svinkoppor och är livrädd att jag och E också smittas.
Han har flyttat in i ett gästrum och håller sig från att ta i E. (Hoppas han blir frisk snart för jag blir tokig av att inte kunna rida.)

E verkar fö ha en ypperlig mammaradar, om jag lämnar henne sovandes för att jag ska rida eller åka iväg så vaknar hon ofelbart så fort jag sätter foten i stigbygeln eller kliver in i bilen.. Hoppas det går över snart.

Hon går med gåvagn och säger häst :D.
 
Alltså hur sover era på dag/natt? E verkar tycka det här med sömn är överskattat.

Jag hade hoppats att sömnen skulle bli bättre när jag slutade amma och det blev den ett tag. Då somnade hon i egen säng och sov oftast där hela natten, kom ibland över till vår säng på morgonkvisten och somnade om där en stund. Drack en flaska välling på natten.

Men nu är sömnen katastrof igen. Hon somnar oftast för natten typ 21.30-22 men är hon inte nog trött så tar läggningen lätt en timme då hon snurrar runt i sängen och är pigg. Sen vaknar hon 1-3 ggr varje natt och vill ha välling minst en gång per natt (ibland räcker det att bara stryka på ryggen och vara nära). Hon vill helst sova i vår säng och det får hon om hon behöver det men hon snurrar ju runt och sparkas och har sig så vi kan inte sova.

Och sover hon för länge på dagen eller råkar somna till på eftermiddagen (typ om vi åker bil) så är hon pigg till typ 23-00 på natten.

Om hon sover max en timme på dagen efter lunch kanske vi kan lägga henne i någorlunda tid på kvällen. Men då får jag väcka henne på dagen för hon vill gärna sova 2-3 timmar i vagnen på dagen.

Blir helt slutkörd av all sömnbrist och hon verkar ha oändliga mängder energi!

Så hur ser era rutiner ut?
Hon brukar somna vid 21-tiden efter en flaska välling. Sover överlag bra, men vaknar till på natten och vill över till vår säng, där hon somnar om och sedan sover hela natten. Jag åker hemifrån innan hon vaknat, men tror att hon vaknar runt 07 kanske?

F.ö. har inskolningen precis börjat (i måndags). E verkar tycka att det är världens roligaste grej. Första dagen hann pappan inte ens ta av sig skorna i hallen innan hon knatat in på avdelningen och börjat leka. Igår drog hon iväg i full fart på gården första gången hon var med ute, hittade sandlådan, sprang uppför en backe till nästa avdelning och följde sedan efter en av pedagogerna in på kontoret och därefter en annan avdelning. Sambon stannade iskallt kvar för att se om hon skulle komma på att han var borta, men efter tio minuter kom E tillbaka på pedagogens arm, glatt snattrandes på sitt rappakaljaspråk... :D

"Hon är rätt kavat den där" som pedagogerna sade... :o Andra reflektioner är att alla kallar henne "han" eftersom hon inte haft ngt rosa fluffigt på sig än, vilket tydligen övriga småflickor har. Dessutom är killarna på avdelningen framåt och lekfulla, flickorna (förutom E) försiktiga iakttagare. Vid 1,5-2 års ålder typ redan (E är 1 och absolut yngst). Sambon var alldeles beklämd men jag hoppas att han överdriver...
 
Hon brukar somna vid 21-tiden efter en flaska välling. Sover överlag bra, men vaknar till på natten och vill över till vår säng, där hon somnar om och sedan sover hela natten. Jag åker hemifrån innan hon vaknat, men tror att hon vaknar runt 07 kanske?

F.ö. har inskolningen precis börjat (i måndags). E verkar tycka att det är världens roligaste grej. Första dagen hann pappan inte ens ta av sig skorna i hallen innan hon knatat in på avdelningen och börjat leka. Igår drog hon iväg i full fart på gården första gången hon var med ute, hittade sandlådan, sprang uppför en backe till nästa avdelning och följde sedan efter en av pedagogerna in på kontoret och därefter en annan avdelning. Sambon stannade iskallt kvar för att se om hon skulle komma på att han var borta, men efter tio minuter kom E tillbaka på pedagogens arm, glatt snattrandes på sitt rappakaljaspråk... :D

Spännande med förskolestart! Fler sommarbarn som börjat?

Vi har inskolning mitten av september. Känns som det borde passa vår nyfikna stolle väldigt väl, men jag börjar bli mer och mer nervös :nailbiting: Han är väldigt framåt och social, men senaste tiden har han blivit lite mer blyg och vill helst hänga med mamma och pappa. Blir nog jag som får ta inskolningen för han är helt galet pappig, blir fullständigt förkrossad om pappa lämnar rummet medan han inte bryr sig lika mycket när det gäller mig :laugh:

Andra reflektioner är att alla kallar henne "han" eftersom hon inte haft ngt rosa fluffigt på sig än, vilket tydligen övriga småflickor har. Dessutom är killarna på avdelningen framåt och lekfulla, flickorna (förutom E) försiktiga iakttagare. Vid 1,5-2 års ålder typ redan (E är 1 och absolut yngst). Sambon var alldeles beklämd men jag hoppas att han överdriver...

Fy vad tråkigt att höra. Jag fasar faktiskt för förskolestarten av den anledningen. Många tror att vår son är en flicka pga långt hår :grin: men jag rättar inte, och undviker i yttersta mån tuffa, coola, mörka kläder så det spär säkert på lite också. Vill hellre att han ska uppfattas som mjuk, go och glad och märker direkt skillnad på hur folk bemöter honom beroende på hur han är klädd :down:
 
Spännande med förskolestart! Fler sommarbarn som börjat?

Vi har inskolning mitten av september. Känns som det borde passa vår nyfikna stolle väldigt väl, men jag börjar bli mer och mer nervös :nailbiting: Han är väldigt framåt och social, men senaste tiden har han blivit lite mer blyg och vill helst hänga med mamma och pappa. Blir nog jag som får ta inskolningen för han är helt galet pappig, blir fullständigt förkrossad om pappa lämnar rummet medan han inte bryr sig lika mycket när det gäller mig :laugh:



Fy vad tråkigt att höra. Jag fasar faktiskt för förskolestarten av den anledningen. Många tror att vår son är en flicka pga långt hår :grin: men jag rättar inte, och undviker i yttersta mån tuffa, coola, mörka kläder så det spär säkert på lite också. Vill hellre att han ska uppfattas som mjuk, go och glad och märker direkt skillnad på hur folk bemöter honom beroende på hur han är klädd :down:
Ja, det känns lite ledsamt, men efter våra besök på öppna förskolan är vi inte jätteförvånade om man säger så. Jag hade liksom hoppats på att vi skulle hinna prägla henne mer innan hon utsattes för det där könsuppdelade, så att hon hade större motståndskraft.
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 307
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 626
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 472
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 674
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp