Sommarföräldrar 2016 del 3

Hur är det med er alla?
Här flyter allt på, Rasmus är 6,5 månad och ligger aldrig kvar där man lämnade han längre. :laugh:

Ibland skulle jag bara vilja bromsa tiden. Det är ju ingen liten bebis längre utan en unge.:cry::nailbiting::love:
 
Hur är det med er alla?
Här flyter allt på, Rasmus är 6,5 månad och ligger aldrig kvar där man lämnade han längre. :laugh:

Ibland skulle jag bara vilja bromsa tiden. Det är ju ingen liten bebis längre utan en unge.:cry::nailbiting::love:

Samma här, Lykke är 7,5 månad nu, sitter själv stadigt, kryper och pratar på ( ba ba ba ba och illvrål) Mer vilja och envishet! Är nu i Åre sen i torsdags och nätterna här uppe funkar inte alls, så jag får inte sova många timmar. Men i natt ska vi samsova och pappan får sova i egen säng, så det ska nog gå bra :)
 
M är snart 8 månader. Sitter, kravlar, tar saker, och pratar oavbrutet. :D Vår lilla solstråle. Det enda som funkar dåligt är nätterna (fortfarande).
 
Här går det bra E är 7 månader nu.

Vägde in på 9,5 kg och 71 cm förra veckan. Sitter stadigt och fint. Kryper inte än men snurrar runt och drar sig baklänges.
Har fått tre tänder nu och en fjärde är på g.

Vet inte om det är tänderna eller någon fas nu men hon är extremt gnällig och har ett väldans humör samt att hon inte vill äta mat bara amma. Det gick jättebra med smakportioner ett tag men just nu är det totalt stopp hon äter pyttelite sen tappar hon intresset.
 
Här har vi varit på 6-månaderskoll idag, 8345 gr och 69 cm. Allt såg bra ut.

Normalt sett så sover hon 10-11 timmar utan att äta på nätterna, men har under de senaste 2 veckorna vaknat och varit gnällig. Hoppas det är övergående.
 
Här har det ploppat upp hela fem tänder!

Lillan sover som en kratta och jag känner mig som en levande zombie. Blir bråk hela tiden mellan mig och sambon just nu eftersom jag är så trött har jag noll tålamod med saker.

Nåja lillan är glad iaf :heart
 
6 och en halv månad, 70 cm lång och snart 10kg tung :)

2 små tänder i underkäken, sitter halvskapligt men ramlar åt sidorna fortfarande så det går inte att släppa honom än.

Provar oss fram med mat av alla slag. Gröt verkar han få ont i magen av så det undviker vi för tillfället. Tänker att vi provar igen när magen är lite mer inkörd på mat.

Han ålar sig bakåt och åt sidorna och är väldigt intresserad av vad storasyster gör hela tiden :)

Hade några nätter där vi inte behövde amma utan bara stoppa i nappen de ggr han vaknade men inatt var det två-tre amningar igen...
Men det var nog för att jag druckit dåligt under dagen också, märker direkt på mjölkproduktionen!
 
Idag spenderade vi eftermiddagen på Danderyds barnakut. Vi fick åka hem snabbt som tur var!

Det började när jag och min man var i Täby C för att lämna in min telefon på lagning, då spydde hon lite, inte ovanligt att det kan komma upp lite ibland. Sen 10 min senare när jag hade henne i bärselen och vi var inne på Lindex så började hon kaskadspy, två gånger. Över hela sig sig och mig och det rann ner på golvet, oopps! Jag skämdes inte, vi torkade upp så gott det gick och meddelade personalen vad som hade hänt. Hoppade in i bilen och snabbt hem. Trodde hon var magsjuk först och fick i henne lite ersättning. Den kom upp 15 min senare och mannen spolade av henne i duschen. Då såg jag att hon var alldeles rödflammig på magen och ryggen. Facetimade då hem till min mans mamma som jobbar på Astrid Lindgrens barnakut och hon tycker det såg ut som allergiutslag. Sen for jag iväg för att hämta min telefon och när jag ringde hen för att säga att jag hämtat den så var mannen på väg till barnakuten i Danderyd för utslagen började se ut som nässelfeber. Vi fick komma in snabbt och fick betapred? oralt och hon blev bättre snabbt. Lilla tjejen!
Troligtvis är det ägg, trots att hon ätit det innan, fast i typ pannkaka, pasta mm. Men i morse fick hon ett kokat ägg, så det är om satte igång något. Bra gick det iaf, och nu undviker vi ägg fram tills hon är 1 år.

Någon som har/haft äggallergi själv eller sitt barn? Hur presenterades det?
 
Idag spenderade vi eftermiddagen på Danderyds barnakut. Vi fick åka hem snabbt som tur var!

Det började när jag och min man var i Täby C för att lämna in min telefon på lagning, då spydde hon lite, inte ovanligt att det kan komma upp lite ibland. Sen 10 min senare när jag hade henne i bärselen och vi var inne på Lindex så började hon kaskadspy, två gånger. Över hela sig sig och mig och det rann ner på golvet, oopps! Jag skämdes inte, vi torkade upp så gott det gick och meddelade personalen vad som hade hänt. Hoppade in i bilen och snabbt hem. Trodde hon var magsjuk först och fick i henne lite ersättning. Den kom upp 15 min senare och mannen spolade av henne i duschen. Då såg jag att hon var alldeles rödflammig på magen och ryggen. Facetimade då hem till min mans mamma som jobbar på Astrid Lindgrens barnakut och hon tycker det såg ut som allergiutslag. Sen for jag iväg för att hämta min telefon och när jag ringde hen för att säga att jag hämtat den så var mannen på väg till barnakuten i Danderyd för utslagen började se ut som nässelfeber. Vi fick komma in snabbt och fick betapred? oralt och hon blev bättre snabbt. Lilla tjejen!
Troligtvis är det ägg, trots att hon ätit det innan, fast i typ pannkaka, pasta mm. Men i morse fick hon ett kokat ägg, så det är om satte igång något. Bra gick det iaf, och nu undviker vi ägg fram tills hon är 1 år.

Någon som har/haft äggallergi själv eller sitt barn? Hur presenterades det?


Usch vad otäckt.
Hoppas hon klarar ägg sen.
 
Denna veckan påbörjar vi steg 2 på babysimmet. Ska bli så roligt, har saknat det dessa 2 v det har varit uppehåll.

Lille mannen är aldrig still längre, ålkryper och rullar överallt så nu har man fullt upp. Haha. Lite jobbigt men roligt också.
Saknar dock första bebistiden ibland, det känns som han växer för fort.
 
Idag spenderade vi eftermiddagen på Danderyds barnakut. Vi fick åka hem snabbt som tur var!

Det började när jag och min man var i Täby C för att lämna in min telefon på lagning, då spydde hon lite, inte ovanligt att det kan komma upp lite ibland. Sen 10 min senare när jag hade henne i bärselen och vi var inne på Lindex så började hon kaskadspy, två gånger. Över hela sig sig och mig och det rann ner på golvet, oopps! Jag skämdes inte, vi torkade upp så gott det gick och meddelade personalen vad som hade hänt. Hoppade in i bilen och snabbt hem. Trodde hon var magsjuk först och fick i henne lite ersättning. Den kom upp 15 min senare och mannen spolade av henne i duschen. Då såg jag att hon var alldeles rödflammig på magen och ryggen. Facetimade då hem till min mans mamma som jobbar på Astrid Lindgrens barnakut och hon tycker det såg ut som allergiutslag. Sen for jag iväg för att hämta min telefon och när jag ringde hen för att säga att jag hämtat den så var mannen på väg till barnakuten i Danderyd för utslagen började se ut som nässelfeber. Vi fick komma in snabbt och fick betapred? oralt och hon blev bättre snabbt. Lilla tjejen!
Troligtvis är det ägg, trots att hon ätit det innan, fast i typ pannkaka, pasta mm. Men i morse fick hon ett kokat ägg, så det är om satte igång något. Bra gick det iaf, och nu undviker vi ägg fram tills hon är 1 år.

Någon som har/haft äggallergi själv eller sitt barn? Hur presenterades det?

Huuh, läskigt när de blir så dåliga, skönt hon blev bättre snabbt!
 
Denna veckan påbörjar vi steg 2 på babysimmet. Ska bli så roligt, har saknat det dessa 2 v det har varit uppehåll.

Lille mannen är aldrig still längre, ålkryper och rullar överallt så nu har man fullt upp. Haha. Lite jobbigt men roligt också.
Saknar dock första bebistiden ibland, det känns som han växer för fort.

Det är verkligen mysigt med babysim, veckans höjdpunkt här hemma :)

Jag saknar dock inte första tiden alls haha, tänker tillbaka på den med fasa :nailbiting:;) Nu är det så fantastiskt mycket härligare och roligare :love:
 
Hur går det för era små med mat? Hur mycket amning/ersättning vs mat får era nu?

Vi hade hembesök av BVC förra veckan och hon tyckte vi skulle ge bebisen mer mat. Han äter redan ganska mycket vanlig mat, men eftersom han vaknar 1-2 gånger per natt trodde hon att han inte blev riktigt mätt. Jag hade även fått för mig att de bör få bröstmjölk/ersättning som komplement till kosten upp till 1 år, men hon sa till mig att byta ut ersättning dagtid mot varm mat istället. Så nu får han 2 varma mål mat (lunch och em), gröt och yoghurt morgon och kväll samt ägg/avokadoröra/tonfisk/fruktsallad däremellan. Vet inte om det är en tillfällighet, men han har faktiskt inte vaknat för mat nattetid sedan dess.

Dock vägrar han dricka vatten :cautious: Hur ger ni era vatten? I vanlig nappflaska?
 
Hur går det för era små med mat? Hur mycket amning/ersättning vs mat får era nu?

Vi hade hembesök av BVC förra veckan och hon tyckte vi skulle ge bebisen mer mat. Han äter redan ganska mycket vanlig mat, men eftersom han vaknar 1-2 gånger per natt trodde hon att han inte blev riktigt mätt. Jag hade även fått för mig att de bör få bröstmjölk/ersättning som komplement till kosten upp till 1 år, men hon sa till mig att byta ut ersättning dagtid mot varm mat istället. Så nu får han 2 varma mål mat (lunch och em), gröt och yoghurt morgon och kväll samt ägg/avokadoröra/tonfisk/fruktsallad däremellan. Vet inte om det är en tillfällighet, men han har faktiskt inte vaknat för mat nattetid sedan dess.

Dock vägrar han dricka vatten :cautious: Hur ger ni era vatten? I vanlig nappflaska?
Jag började jobba när bebis var 6,5 månader så sen dess har hon fått klara sig utan amning, hon är 8 månader nu.
Välling en gång/natt, gröt morgon och kväll och däremellan plockmat/frukt/klämmis.
Hon vill inte alls ha puréer, om det inte är frukt, vill inte bli matad med annat än gröt. Så hon får det mesta vi äter, modifierat, och får äta själv, brukar avsluta måltider med någon klämmis med grönsaker och frukt.

Sen jag slutade amma på nätterna vaknar hon bara för mat en gång, annars kunde hon äta en gång i timmen :p

Vatten dricks ur pipmugg, sen hon var 4 månader ungefär, det enda hon accepterat att dricka innan vi kunde få in vällingen :) har hon druckit dålig så brukar vi kunna locka henne genom att dricka ur glas, blir tydligen mycket godare då :D

Sist på Bvc hade hon gått upp 40g på 1 månad, lite för lite, så hon behöver äta mer men vi försöker att inte stressa och få henne och känna sig tvingad att äta, tänker att det kommer senare :)
 
E, 7 mån i morgon, äter några teskedar gröt till frukost, ungefär lika mycket puré till lunch och 1-1,5 dl välling på kvällen. Däremellan ammas hon.
Vatten har hon druckit i pipmugg.

Så hon äter inte så mycket än.
 
Hur går det för era små med mat? Hur mycket amning/ersättning vs mat får era nu?

Milton, drygt 7,5 månad gammal, äter en halv eller en hel barnmatsburk till lunch, en halv burk fruktpure till mellanmål och en portion gröt till kvällen. Däremellan ammar han fritt, numer inte så ofta på dagen men på natten blir det fortfarande 3-5 gånger..
 
Här har vi haft lite problem med magen efter vi introducerade gröt så vi fick backa lite med mat ett tag o amma mer igen.
Men nu börjar vi va på banan igen. Sam äter ett eller två mål mat om dagen plus fruktpure, mycket katrinplommon nu:D. Däremellan ammar vi.
Den kvällen vi prickade in att äta mat precis innan läggdags behövde vi inte amma förrän kl 6 på morgonen, såå skönt!
 
Iris är snart 8mån :o Hon är inte stilla många sekunder, kravlar, kryper baklänges, ålar sig och kör rally i gåstolen :D
Ang mat så ska hon smaka på ALLT, gud nåde dig om du äter nåt och hon inte får smaka :devil: Hon får bara ersättning innan hon ska sova och hon brukat sova vid 10-11 och 14-15 och vid 19 somnar hon för kvällen (sen brukar det bli 1gång under natten). Annars får hon sin morgongröt vid 9, varm mat vid 12 och sin kvällsgröt vid 18 :p
Vatten får hon i sin nappflaska, hon har inte fattat pipmuggen än. Fast när vi var på Ikea igår och åt, så hade vi naturligtvis glömt flaskan. Så då fick hon dricka ur mitt glas och det tyckte hon va skitkul!
 
Idag spenderade vi eftermiddagen på Danderyds barnakut. Vi fick åka hem snabbt som tur var!

Det började när jag och min man var i Täby C för att lämna in min telefon på lagning, då spydde hon lite, inte ovanligt att det kan komma upp lite ibland. Sen 10 min senare när jag hade henne i bärselen och vi var inne på Lindex så började hon kaskadspy, två gånger. Över hela sig sig och mig och det rann ner på golvet, oopps! Jag skämdes inte, vi torkade upp så gott det gick och meddelade personalen vad som hade hänt. Hoppade in i bilen och snabbt hem. Trodde hon var magsjuk först och fick i henne lite ersättning. Den kom upp 15 min senare och mannen spolade av henne i duschen. Då såg jag att hon var alldeles rödflammig på magen och ryggen. Facetimade då hem till min mans mamma som jobbar på Astrid Lindgrens barnakut och hon tycker det såg ut som allergiutslag. Sen for jag iväg för att hämta min telefon och när jag ringde hen för att säga att jag hämtat den så var mannen på väg till barnakuten i Danderyd för utslagen började se ut som nässelfeber. Vi fick komma in snabbt och fick betapred? oralt och hon blev bättre snabbt. Lilla tjejen!
Troligtvis är det ägg, trots att hon ätit det innan, fast i typ pannkaka, pasta mm. Men i morse fick hon ett kokat ägg, så det är om satte igång något. Bra gick det iaf, och nu undviker vi ägg fram tills hon är 1 år.

Någon som har/haft äggallergi själv eller sitt barn? Hur presenterades det?

Nä men fy så jobbigt! Hoppas ni får ordning på allergin!
 

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 422
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 901
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 584
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
43 119
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp