Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är ju helt klart bättre, framför sllt efter som kräkningarna lugnat ner sig, kräks mellan 2-3gånger dag. Men jag äter fortfarande tabletter för att dämpa illamåendet. Med dom blir det hanterbart, en jämn nivå av illamående utan de där värsta topparna. Ungefär som att vara väldigt bakis. Jobbig men går att leva med.
Men från att ha kräks typ upp till 30gånger per dygn så får jag nog påstå att det är bättre.
Jag blir så himla imponerad av er som tar er igenom en hel graviditet och samtidigt mår sådär! Jag tycker typ synd om mig själv de få tillfälle av illamående jag har gått igenom.. :o

@Rhinos jag är ju mammaledig sen ett tag tillbaka så ingen extra ledighet här. Sambon kommer nog jobba lite imorgon för att kunna ta ledigt en extra dag när liten har kommit istället. Fredag ska jag träffa en vän ochkolla på hennes föl och lördag har sambon födelsedag så då ska vi bara ta det lugnt och mysa, eventuellt åka en runda till stranden om vädret håller vad det lovar. Fredag måste jag nog hitta en födelsedagspresent till han också, har typ noll idéer så förslag mottages tacksamt!!

Nu har jag städat och våttorkat lägenheten, ska göra mina övningar från förberedelseskursen, äta lunch, ut och se til hästen, få bilen till verkstaden och sen ska vi till andra delen af sjukhuset förberedning. Lite lätt trött idag, tre nätters dålig sömn börjar ta ut sin rätt... :(
 
Här har vi också en sjukt aktiv bebis i magen. Sonen levde inte rövare på samma sätt som den här gör. Undra om hon eller han kommer bli lika full fart på sen på utsidan?!:nailbiting:

Fick i veckan klart allt hos försäkringskassan med graviditetspenning och ändra mina inkomstuppgifter på föräldrapenningen, Så himla skönt! Nu är det bara sista rycket på jobbet.. Och insåg också idag att jag inte ens har 20 pass kvar att jobba:eek: det kommer gå jättefort och sen blir det kvalitetstid med sambo och son fram tills bebis kommer:love: jag går hem strax innan midsommar och sambon kommer att gå hem efter midsommar och vara föräldraledig fram till oktober. Känns betryggande att han också kommer vara hemma första månaden så man hinner landa och komma in i livet som tvåbarnsmorsa innan man ska fixa att rodda allt själv:D
 
Härligt med långhelg! Vi ska fixa hemma, packa upp flyttlådor och fälla lite träd i trädgården. Några kompisar kommer och spanar in huset. Imorgon är det familjedag på galoppen grannkommunen som jag hoppas orka dra med familjen på. Sen ska jag putsa upp vagnarna som ska säljas och lägga ut dem på Blocket. På fredag kommer nya vagnen :)

21 (halva) arbetsdagar kvar!
 
I helgen har vi inte direkt några planer, förutom att svärmor med sambo kommer förbi på middag någon dag. Jag orkar dock inte engagera mig desto mer i det så sambon får ordna med mat osv.

Idag har jag varit in för en kontroll, CTG-kurva, på BB. Måste bara passa på att säga tack till dig @Fritidsryttare , läste att du varit in på en kontroll och blivit väl bemött så som jag förstod det, och det var när jag läste det som jag beslutade mig för att våga ringa in och sedan även åka in då. Det kan låta märkligt, men jag har väldigt svårt för att kontakta vården, har tidigare blivit väldigt dåligt bemött och inte tagen på allvar vilket satt rätt djupa spår i mig. Kände inte av bebis alls idag och gick runt och mådde dåligt och funderade på vad jag skulle göra, men vid 15-tiden vågade jag då ringa in. Blev väldigt trevligt bemött och tillsagd (på ett bra sätt) att jag inte ska vänta så länge med att kontakta dem nästa gång. Fick återigen ligga länge och mäta, ca en timme. Får lite känslan av att de tycker att det är något som är lite oroande (förmodligen de höga hjärtslagen, uppe på 170 ett bra tag) men jag blir ju hemskickad sedan ändå, så förhoppningsvis är det ju okej. Nu under kvällen har bebis varit lite aktiv i alla fall, vilket känts skönt.
 
I helgen har vi inte direkt några planer, förutom att svärmor med sambo kommer förbi på middag någon dag. Jag orkar dock inte engagera mig desto mer i det så sambon får ordna med mat osv.

Idag har jag varit in för en kontroll, CTG-kurva, på BB. Måste bara passa på att säga tack till dig @Fritidsryttare , läste att du varit in på en kontroll och blivit väl bemött så som jag förstod det, och det var när jag läste det som jag beslutade mig för att våga ringa in och sedan även åka in då. Det kan låta märkligt, men jag har väldigt svårt för att kontakta vården, har tidigare blivit väldigt dåligt bemött och inte tagen på allvar vilket satt rätt djupa spår i mig. Kände inte av bebis alls idag och gick runt och mådde dåligt och funderade på vad jag skulle göra, men vid 15-tiden vågade jag då ringa in. Blev väldigt trevligt bemött och tillsagd (på ett bra sätt) att jag inte ska vänta så länge med att kontakta dem nästa gång. Fick återigen ligga länge och mäta, ca en timme. Får lite känslan av att de tycker att det är något som är lite oroande (förmodligen de höga hjärtslagen, uppe på 170 ett bra tag) men jag blir ju hemskickad sedan ändå, så förhoppningsvis är det ju okej. Nu under kvällen har bebis varit lite aktiv i alla fall, vilket känts skönt.
Vad skönt att du ringde! Jag förstår precis hur du känner, tänker likadant själv när det är nåt, jag vill inte vara i vägen osv men i riktlinjerna står ju faktiskt tydligt att man ska kontakta dem ifall rörelserna går ner eller ändras. :)

Min bebis pendlade mellan 70-179 i hjärtslag, nån gång försvann de t.o.m från monitorn. Tydligen ska de variera mycket i frekvens, det är ett tecken på att det är normalt har min kompis sagt. Min CTG tog "bara" 10 minuter, men sköterskan sa att det kan ta upp emot en timme utan att det är något konstigt, det beror på maskinen, vet inte om de sa det till dig också.:)
 
  • Gilla
Reactions: Ray
I går morse hade min bil bara gett upp.
Gick som ett skott hem och sen går den inte att starta:arghh:. Efter lite meck konstaterade en bekant att bilen måste in till Volvo och " kodas om" och på Volvo säger dom att dom har tid en bit in i juni...
Jag behöver min bil!!
Sambon fick åka buss och jag ta den andra bilen.
Kom hem vid nio igårkväll och bara hundarna hemma. Skumt. Vid tio kommer dottern inspringande och skriker "mamma kom och titta på din nya bil"
Jo minsann hade de inte hittat en likadan bil på blocket och köpt den. Min bil har gått 28000 mil, hade paj AC, bromsar som skulle bytas och skulle dessutom besiktas vilket alltid brukar uppdaga mer fel.
Denna bilen har 18000 mil och AC fungerar och den är nybesiktad. Får hålla tummarna för att den tänker hålla ett tag...
 
I går morse hade min bil bara gett upp.
Gick som ett skott hem och sen går den inte att starta:arghh:. Efter lite meck konstaterade en bekant att bilen måste in till Volvo och " kodas om" och på Volvo säger dom att dom har tid en bit in i juni...
Jag behöver min bil!!
Sambon fick åka buss och jag ta den andra bilen.
Kom hem vid nio igårkväll och bara hundarna hemma. Skumt. Vid tio kommer dottern inspringande och skriker "mamma kom och titta på din nya bil"
Jo minsann hade de inte hittat en likadan bil på blocket och köpt den. Min bil har gått 28000 mil, hade paj AC, bromsar som skulle bytas och skulle dessutom besiktas vilket alltid brukar uppdaga mer fel.
Denna bilen har 18000 mil och AC fungerar och den är nybesiktad. Får hålla tummarna för att den tänker hålla ett tag...
Finns inget bättre än nya bilar! :love: Saknar dock min gamle Sven (vi döper våra bilar...), även om Sven 2.0 (precis samma bil men några år yngre och bra många mil fattigare än den förra) axlar ansvaret med bravur.
 
Finns inget bättre än nya bilar! :love: Saknar dock min gamle Sven (vi döper våra bilar...), även om Sven 2.0 (precis samma bil men några år yngre och bra många mil fattigare än den förra) axlar ansvaret med bravur.
Hade inte riktigt bondat med denna. Sörjer fortfarande gamle svarten som jag hade innan. Den mötte oxå skroten... Men den köpte vi med lån en gång i tiden och hade i över 10 år.
Det sved när den gav upp....
 
Hade inte riktigt bondat med denna. Sörjer fortfarande gamle svarten som jag hade innan. Den mötte oxå skroten... Men den köpte vi med lån en gång i tiden och hade i över 10 år.
Det sved när den gav upp....
Vi sålde gamle Sven för nån månad sen. Min sambo var så gullig då för han ville ha bort hästsläpet från uppfarten inför visningarna, folk skulle inte se att vi kört hästsläp med honom, det kunde ju avskräcka köpare. Nu för tiden möter jag gamle Sven rätt ofta, alltid med ett hästsläp kopplat bakom och med en hund i bilen som påminner om min.:p
 
Har hamnat i något slags bak fas. jag bakar och bakar och bakar.
Men jag är inte sugen på att äta det. Men det är så skönt att baka, tar fokus från illamåendet en stund och lägger den på nåt annat.
Sambon klagar på att han kommer gå upp mer än mig den här graviditeten, men det är ju inte mitt fel att han inte kan hålla fingrarna från frysen :angel:
 
Vad skönt att du ringde! Jag förstår precis hur du känner, tänker likadant själv när det är nåt, jag vill inte vara i vägen osv men i riktlinjerna står ju faktiskt tydligt att man ska kontakta dem ifall rörelserna går ner eller ändras. :)

Min bebis pendlade mellan 70-179 i hjärtslag, nån gång försvann de t.o.m från monitorn. Tydligen ska de variera mycket i frekvens, det är ett tecken på att det är normalt har min kompis sagt. Min CTG tog "bara" 10 minuter, men sköterskan sa att det kan ta upp emot en timme utan att det är något konstigt, det beror på maskinen, vet inte om de sa det till dig också.:)

Ja, jag är glad att jag vågade ringa :) Och skönt att få höra att det bara är att ringa dem när som helst och att de inte alls tyckte att det var onödigt att jag kom in, även om det tack och lov såg bra ut med bebis.

Den barnmorska jag träffade sa också det att det ska variera mycket, pendla upp och ner, att det är ett tacken på att bebis mår bra. Min pendlade från ca 120-175, men låg ändå oftast kring 150. Hon sa inget om det att jag fick ligga där en timme, annat än "vi låter det gå en stund till för att få en bra kurva", typ. Jag kan inte helt skaka av mig oron, men jag ställde ju de frågor jag ville och fick bra svar och blev ju hemskickad med orden att det såg normalt ut så jag försöker slappna av nu (dock lättare sagt än gjort).
 
Angående bilar så måste vi verkligen ta tag i det och skaffa en ny som vi kan ha Isofix-basen till babyskyddet i, men känns som en sån tråkig kostnad nu. Vi har två gamla bilar från 90-talet och ingen av dem känns så himla säker att köra runt bebis i. Det oroar mig lite, samtidigt som jag älskar min Östen (ja, vi döper också bilarna) :love:
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Apropå bilar, är det bara jag som inte har någon? Börjar bli liite ängslig kring hur färden till förlossningen ska ske. Vi har en knapp mil dit. Taxi är väl givet så länge taxibolagets policy inte är emot förlossningsresor, men tänk om vi inte får plats på närmaste sjukhus eller blir hemskickade några svängar? :nailbiting:
 
Apropå bilar, är det bara jag som inte har någon? Börjar bli liite ängslig kring hur färden till förlossningen ska ske. Vi har en knapp mil dit. Taxi är väl givet så länge taxibolagets policy inte är emot förlossningsresor, men tänk om vi inte får plats på närmaste sjukhus eller blir hemskickade några svängar? :nailbiting:
Har du ingen vän eller släkting som kan köra?

Här i Stockholm får man ersättning av landstinget för taxi till förlossningen (fast bara när det verkligen är på gång, inte om man blir hemskickad). Kolla upp om det gäller där du bor också.
 
Har du ingen vän eller släkting som kan köra?

Här i Stockholm får man ersättning av landstinget för taxi till förlossningen (fast bara när det verkligen är på gång, inte om man blir hemskickad). Kolla upp om det gäller där du bor också.

Tack för tipset om ersättning! Det ska jag kolla upp. :up:

Min och sambons släkt bor i andra delar av landet (vi har flyttat till "random" ort pga. sambons studier). Våra närmaste vänner har inte heller bilar. Bara bekanta/kollegor i så fall och det känns lite för intimt att ringa om en sådan resa. Möjligtvis grannen aka djurvakten men hon har firmabil. :D

Jag sa till sambon att det troligtvis inte lär gå blixtsnabbt med första barnet så vi hinner kanske hämta ut en hyrbil och en rulle sopsäckar... :angel:
 
Tack för tipset om ersättning! Det ska jag kolla upp. :up:

Min och sambons släkt bor i andra delar av landet (vi har flyttat till "random" ort pga. sambons studier). Våra närmaste vänner har inte heller bilar. Bara bekanta/kollegor i så fall och det känns lite för intimt att ringa om en sådan resa. Möjligtvis grannen aka djurvakten men hon har firmabil. :D

Jag sa till sambon att det troligtvis inte lär gå blixtsnabbt med första barnet så vi hinner kanske hämta ut en hyrbil och en rulle sopsäckar... :angel:
Säg inte det. Med min första tog det 4,5 timmar från värkstart :angel:
 
Tack för tipset om ersättning! Det ska jag kolla upp. :up:

Min och sambons släkt bor i andra delar av landet (vi har flyttat till "random" ort pga. sambons studier). Våra närmaste vänner har inte heller bilar. Bara bekanta/kollegor i så fall och det känns lite för intimt att ringa om en sådan resa. Möjligtvis grannen aka djurvakten men hon har firmabil. :D

Jag sa till sambon att det troligtvis inte lär gå blixtsnabbt med första barnet så vi hinner kanske hämta ut en hyrbil och en rulle sopsäckar... :angel:
Jag får erkänna att jag aldrig levt utan bil sen jag tog körkort. Både i hembyn och senare i livet har det varit ett måste i livet...
Hur klarar man sig utan:nailbiting:
Vi har varsin och när det strular med någon av dom känner jag mig helt låst...
 
Jag får erkänna att jag aldrig levt utan bil sen jag tog körkort. Både i hembyn och senare i livet har det varit ett måste i livet...
Hur klarar man sig utan:nailbiting:
Vi har varsin och när det strular med någon av dom känner jag mig helt låst...

Jag är också smått bilberoende. Jag älskar min bil!
Nu bor vi så till att jag kan gå och lämna sonen på förskolan (1km bort) och jag saknar att ta min bil på morgonen :angel: Men jag behöver den lilla lilla motionen, så jag härdar ut:grin:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 106
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 205
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 605
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp