Amning och FL/föräldratid

Mia, märkligt då att man rekommenderas att skydda dom extra mycket..

https://www.rikshandboken-bhv.se/am...ja-amning---oversikt/halsoeffekter-av-amning/

https://www.1177.se/Halland/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/amning-och-flaskmatning/amning/
"Stärker barnets immunförsvar
Bröstmjölken innehåller ämnen som stärker barnet immunförsvar, och minskar risken för olika sjukdomar hos barnet. Det är till exempel:

övre luftvägsinfektioner
diarré
öroninflammation
urinvägsinfektion
infektioner i magen och tarmen.
Bröstmjölk minskar även risken för att få fetma och diabetes senare i livet."


Därmed inte sagt att ammade bebisar inte kan bli sjuka. Och mitt äldsta barn har alleriger trots amning i många år. Men hon blev förkyld första gången efter två års ålder. Trots flera förkylningar hos mig. Barn nummer två har hittills duckat två förkylningar trots att jag varit rejält snorig och smittsam. Visst är det anekdotiskt. Men efter vad jag läst verkar det ligga något i det.
Mitt barn blev oxå sjuk första gången runt två. Och duckade alla mina förkylningar jag fick när jag flängde runt hösten efter hon fötts. Min sambo blev oxå sjuk hela tiden, men inte det lilla flaskmatade barnet.
 
För mig handlar jämställdhet om otroligt mycket mer än att barn har en bra relation till båda föräldrarna
Jag tänker att jämställdhet i barnlösa förhållanden ser annorlunda ut, och att den i förhållanden med barn faktiskt vilar väldigt mycket på grunden att föräldrarna är lika starkt knutna till barnen. Det är ju en tydlig trend, att ju sämre anknytning pappan har till sina barn, desto sämre är det med jämställdheten i förhållandet mellan de vuxna.
 
(Sen vill jag tillägga att jag är helt för att varje förälder ska få välja hur man matar sitt barn och att jag vet qtt det i många fall är mer gynnsamt för familjen och barnet med delamning/ersättning.)
 
Alla gör ju så olika. Jag hatade att pumpa, barnen tog inte heller flaska. Jag gav upp och insåg att det är enklare att amma. Barnen ammade bredvid mig i sängen på natten, det var enklast för alla inblandade 😅
 
Det finns ju mycket forskninh som stöder att amning har hälsofördelar för både mamma och barn, vilket också den svenska vårdens och WHOs rekommendationer baseras på. Men du tycker att din personliga erfarenhet bäger tyngre?
Nej det finns det inte :) amning är toppen i länder där det inte finns rent vatten, men den typen av studier som skulle krävas för att säga att det finns stark vetenskap bakom är inte och kommer inte bli gjorda. Det var inte jag som drog upp erfarenhet som en faktor att väga in, men visst kan klinisk erfarenhet vara värt mycket när man värderar olika råd eller för den delen rent medicinska behandlingar där forskningsläget är svagt.
 
Det finns forskning på vad bröstmjölken innehåller. Och jag förstår inte hur det kan vara något konstigt att artegen mjölk har ett innehåll anpassat för arten.

Sen kan ersättning ha andra fördelar för vissa som väger tyngre. Och vill man inte amma, eller kan inte, är det kanon att det finns bra alternativ.
Sen är man per automatik inte en bättre, eller ens en garanterat bra förälder bara för att man ammar. Och barnet är inte garanterad ett frisk lyckligt liv på grund av det. Men själva mjölken i sig är anpassad till människobarn. Och innehåller bland annat immunglobuliner, som hjälper immunförsvaret. Precis som komjölk är anpassad för kalvar, hästmjölk för föl osv.
Det är för mig inget revolutionerande.
https://www.rikshandboken-bhv.se/amning-och-nutrition/brost-och-brostmjolk/brostmjolk/
 
Nej det finns det inte :) amning är toppen i länder där det inte finns rent vatten, men den typen av studier som skulle krävas för att säga att det finns stark vetenskap bakom är inte och kommer inte bli gjorda. Det var inte jag som drog upp erfarenhet som en faktor att väga in, men visst kan klinisk erfarenhet vara värt mycket när man värderar olika råd eller för den delen rent medicinska behandlingar där forskningsläget är svagt.
Jo det gör det, se min länk tidigare i tråden från KI☺️ Vem menar du att det var som drog in erfarenhet om inte du? Jaja let's agree to disagree.
 
Jo det gör det, se min länk tidigare i tråden från KI☺️ Vem menar du att det var som drog in erfarenhet om inte du? Jaja let's agree to disagree.
Jag har läst studierna och det finns många andra aspekter som de själva tar upp som skulle kunna påverka, många är gjorda med få patienter osv osv. Sen får man inte glömma att barn som helammas länge sannolikt inte går på någon typ av förskola vilket i sig påverkar infektionsrisken.. det tar i princip alla studier det länkas till upp som en aspekt att ta hänsyn till.
Det var nog @Linn-Nora som skrev att hennes erfarenhet var att barnen klarade sig från infektioner, men de gör de flesta pyttesmå barnen.
 
Jag har läst studierna och det finns många andra aspekter som de själva tar upp som skulle kunna påverka, många är gjorda med få patienter osv osv. Sen får man inte glömma att barn som helammas länge sannolikt inte går på någon typ av förskola vilket i sig påverkar infektionsrisken.. det tar i princip alla studier det länkas till upp som en aspekt att ta hänsyn till.
Det var nog @Linn-Nora som skrev att hennes erfarenhet var att barnen klarade sig från infektioner, men de gör de flesta pyttesmå barnen.
Jag skrev att mina barn hade klarat sig. Mitt yngsta är dock bara tre månader.
Mitt äldsta barn började på förskola när hon var två.
Känns som att du antar saker.
Helammar gör väl få mer än ett halvår eller ett år?
Självklart finns det många aspekter.
Min äldsta har varit förkyld i snitt fyra gånger per år. Sen om det är amning eller vad det beror på spelar ju ingen roll egentligen. Och jag hävdar inte att det är någon forskning jag bedrivit.
Dock att bröstmjölk innehåller antikroppar. Varför förneka det? Eller fördelen med dessa..
 
Jag skrev att mina barn hade klarat sig. Mitt yngsta är dock bara tre månader.
Mitt äldsta barn började på förskola när hon var två.
Känns som att du antar saker.
Helammar gör väl få mer än ett halvår eller ett år?
Självklart finns det många aspekter.
Min äldsta har varit förkyld i snitt fyra gånger per år. Sen om det är amning eller vad det beror på spelar ju ingen roll egentligen. Och jag hävdar inte att det är någon forskning jag bedrivit.
Dock att bröstmjölk innehåller antikroppar. Varför förneka det? Eller fördelen med dessa..
Det förnekar jag inte, men fördelarna är inte så stora som det ofta framställs då alla barn ändå har mängder med antikroppar från start. Det dyker ofta upp som ett ”argument” för att amma, men det är inte ett speciellt starkt argument.
 
Jag har läst studierna och det finns många andra aspekter som de själva tar upp som skulle kunna påverka, många är gjorda med få patienter osv osv. Sen får man inte glömma att barn som helammas länge sannolikt inte går på någon typ av förskola vilket i sig påverkar infektionsrisken.. det tar i princip alla studier det länkas till upp som en aspekt att ta hänsyn till.
Det var nog @Linn-Nora som skrev att hennes erfarenhet var att barnen klarade sig från infektioner, men de gör de flesta pyttesmå barnen.

Men det är nog väldigt få som helammar längre än 6 månader. Sen äter ju barnet fast föda också och från ett års ålder ger nog de flesta barnet i princip samma mat som resten av familjen äter. De långtidsammar gör väl det utöver den vanliga maten. Det finns alltså ingen motsättning mellan att helamma sin bebis och att barnet sen går på förskolan. Nu känns som att du hittar på en massa för att det ska passa din syn på saken.

Jag helammade min dotter tills hon kunde börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. Jag ammade henne sen parallellt med den riktiga maten tills hon var 7,5 månad och då slutade jag amma henne för hon älskade verkligen det riktiga maten! En kort period fick hon välling vid läggdags men hon föredrog gröt.
 
Men det är nog väldigt få som helammar längre än 6 månader. Sen äter ju barnet fast föda också och från ett års ålder ger nog de flesta barnet i princip samma mat som resten av familjen äter. De långtidsammar gör väl det utöver den vanliga maten. Det finns alltså ingen motsättning mellan att helamma sin bebis och att barnet sen går på förskolan. Nu känns som att du hittar på en massa för att det ska passa din syn på saken.

Jag helammade min dotter tills hon kunde börja med smakportioner vid 4 månaders ålder. Jag ammade henne sen parallellt med den riktiga maten tills hon var 7,5 månad och då slutade jag amma henne för hon älskade verkligen det riktiga maten! En kort period fick hon välling vid läggdags men hon föredrog gröt.
de studier som hänvisas till är inte gjorda i Sverige, dvs barn till föräldrar med hög utbildning och god socioekonomisk status är i princip de enda som kan helammas, det är ju få länder där man kan ha betald ledighet mer än några veckor. Det lyfts som en svaghet i alla de studier som lyfts i tråden.
 
Det förnekar jag inte, men fördelarna är inte så stora som det ofta framställs då alla barn ändå har mängder med antikroppar från start. Det dyker ofta upp som ett ”argument” för att amma, men det är inte ett speciellt starkt argument.
Vi får nog helt enkelt enas om att vi läser råd och forskning olika.
de studier som hänvisas till är inte gjorda i Sverige, dvs barn till föräldrar med hög utbildning och god socioekonomisk status är i princip de enda som kan helammas, det är ju få länder där man kan ha betald ledighet mer än några veckor. Det lyfts som en svaghet i alla de studier som lyfts i tråden.

Och vissa länder är bebisarna med sina mammor hela dagarna trots arbete, om det är förvärv eller i jordbruk.

Själv måste jag ändå erkänna att jag nog mest ammar på grund av lathet och snålhet. Orkar inte mecka med flaskor eller lägga pengar på något som min kropp gör gratis. Sen älskar jag inte att amma och längtar tills barnet slutar
 
Vi får nog helt enkelt enas om att vi läser råd och forskning olika.


Och vissa länder är bebisarna med sina mammor hela dagarna trots arbete, om det är förvärv eller i jordbruk.

Själv måste jag ändå erkänna att jag nog mest ammar på grund av lathet och snålhet. Orkar inte mecka med flaskor eller lägga pengar på något som min kropp gör gratis. Sen älskar jag inte att amma och längtar tills barnet slutar
Tyckte också smidigheten vägde över. Hade inte tänkt amma alls faktiskt så hade det krångla minsta lilla hade jag gett upp. Men allt flöt på skitsmidigt. Kunna sova sig igenom nattamning (körde liggamning) var asgött. Och kände som du, varför ska jag betala för något jag löser gratis 😂
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 357
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Har en 15 åring som just nu driver mig till vansinne. Han har betygsvarning i SEX ämnen nu inför terminsavslutet i 8an och han skiter...
Svar
18
· Visningar
3 284
Senast: Tassa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 457
Senast: Grazing
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 250
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp