Sommarföräldrar 2017 del2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är den kvar när bebis är ute så kanske det är lättare att säga om det är möjligt att ro ihop det? Tänker att det är svårt innan man vet vilken typ av knodd som kommer ut.
Visst.
Men en 2 åring behöver ju inte mycket tid...
Kan gå kvar på bete till oktober och sen ridas in - typ 3 dar i veckan.
Perfekt egentligen...
 
Visst.
Men en 2 åring behöver ju inte mycket tid...
Kan gå kvar på bete till oktober och sen ridas in - typ 3 dar i veckan.
Perfekt egentligen...
Hehe du frågar fel person...Som sitter och kollar nya avelsston fast jag borde bli av med minst två befintliga först. Hade jag varit i din sits hade jag ju slagit till direkt, men jag vet ju inte alls hur ditt liv ser ut i övrigt.
 
Det vägde min när han föddes. :nailbiting: Nu som 3 v gammal ligger han på 5,1 kg. Känns såå konstigt att se alla vanliga pyttebebisar i väntrummet på BVC. :D
Haha! Men hon har typ ökat sin fördelsevikt med 50 %! :D 300 gram på tre veckor är ju inte mycket, tror vi snittar på ca 250 i veckan :angel:. Men ändå kul att se så olika det kan vara även om alla följer sin egen kurva.
 
Hehe du frågar fel person...Som sitter och kollar nya avelsston fast jag borde bli av med minst två befintliga först. Hade jag varit i din sits hade jag ju slagit till direkt, men jag vet ju inte alls hur ditt liv ser ut i övrigt.
Jag hade ju häst så det är ju kalkylerat med.
Men tycker det är lite läskigt att köpa bara på stammen och hur den springer i hagen...
Rent krasst inser jag ju att med min budget får jag sikta på en 2 åring eller möjligen 3 om den inte är riden. Tycker det är vanvettiga priser nu.
 
Visst bör man exportröntga en 2 åring?
Gjorde ju inte det på min egen uppfödning och hans skada hade man inte sett ändå såklart. Men det är väl det vanliga eller?
 
Visst bör man exportröntga en 2 åring?
Gjorde ju inte det på min egen uppfödning och hans skada hade man inte sett ändå såklart. Men det är väl det vanliga eller?
Beror väl helt på prisklass, tilltänkt nivå som ridhäst osv och om man misstänker att det kan vara nåt avvikande.
Jag har nog ingen åsikt egentligen. Sålde 1,5-åringen utan röntgen. Köpte en 3-åring oinriden utan röntgen men väldigt billigt (hon skadade ett senfäste en vecka senare i hagen, haha).. Kollade igenom tidigare röntgenplåtar med veterinären när jag köpte tysken, han hade besiktigat hästen ett par år tidigare och sett henne förut och kunde jämföra. En 13-åring som gått lite hittar du nästan alltid nåt på. Hon har heller inte haft nåt värre än en sparkskada på hasen sen dess.

Så summa summarum, har inget bra generellt råd att ge. Du kan hitta kliniska fynd som saknar betydelse, likväl som du köper en friröntgad individ som bryter benet i hagen dagen därpå.
 
Beror väl helt på prisklass, tilltänkt nivå som ridhäst osv och om man misstänker att det kan vara nåt avvikande.
Jag har nog ingen åsikt egentligen. Sålde 1,5-åringen utan röntgen. Köpte en 3-åring oinriden utan röntgen men väldigt billigt (hon skadade ett senfäste en vecka senare i hagen, haha).. Kollade igenom tidigare röntgenplåtar med veterinären när jag köpte tysken, han hade besiktigat hästen ett par år tidigare och sett henne förut och kunde jämföra. En 13-åring som gått lite hittar du nästan alltid nåt på. Hon har heller inte haft nåt värre än en sparkskada på hasen sen dess.

Så summa summarum, har inget bra generellt råd att ge. Du kan hitta kliniska fynd som saknar betydelse, likväl som du köper en friröntgad individ som bryter benet i hagen dagen därpå.
Tänker mer att man tar bort ev lösa benbitar innan hästen börjar jobba. Vet att många gör det på rutin.
 
Tänker mer att man tar bort ev lösa benbitar innan hästen börjar jobba. Vet att många gör det på rutin.
Tja, visst, det kan man väl göra, men krävs en hel exportröntgen för det, kan man inte bara köra enskilda plåtar på de leder där OCD är vanligt förekommande? Sen om man hittar nåt avvikande så den vanliga besiktningen så går man in och rotar noggranare där?
 
Tja, visst, det kan man väl göra, men krävs en hel exportröntgen för det, kan man inte bara köra enskilda plåtar på de leder där OCD är vanligt förekommande? Sen om man hittar nåt avvikande så den vanliga besiktningen så går man in och rotar noggranare där?
Precis det jag grunnar över...
Vet inte vad som är brukligt på unghästar så...
 
Precis det jag grunnar över...
Vet inte vad som är brukligt på unghästar så...
Sen är det ju så fantastiskt fiffigt att oavsett hur välförsäkrad hästen är sen tidig ålder så kommer du få betala operationen för borttagandet av lösa benbitar helt ur egen ficka, om hästen inte uppvisar kliniska besvär av dem. Då kan du genast plussa på typ 20 lax som kostnad för titthålsoperationen, förutsatt att det bara är ett ben/led där fynd är påvisade.

Hur försäkringsbolagen resonerar vid köp om du röntgar, hittar lösa benbitar, bestämmer dig för att chansa och låta det vara, och efter 3 år uppvisar hästen besvär av fynden, har jag ingen aning om men jag kan ju anta att det ligger till grund för en friskrivningsklausul från deras håll. :cool: Därför kanske att det är bättre att inte veta alla gånger. Tänker jag
 
Sen är det ju så fantastiskt fiffigt att oavsett hur välförsäkrad hästen är sen tidig ålder så kommer du få betala operationen för borttagandet av lösa benbitar helt ur egen ficka, om hästen inte uppvisar kliniska besvär av dem. Då kan du genast plussa på typ 20 lax som kostnad för titthålsoperationen, förutsatt att det bara är ett ben/led där fynd är påvisade.

Hur försäkringsbolagen resonerar vid köp om du röntgar, hittar lösa benbitar, bestämmer dig för att chansa och låta det vara, och efter 3 år uppvisar hästen besvär av fynden, har jag ingen aning om men jag kan ju anta att det ligger till grund för en friskrivningsklausul från deras håll. :cool: Därför kanske att det är bättre att inte veta alla gånger. Tänker jag
Det visste jag inte. Trodde i min enfald försäkringen täckte det. För om man röntgar och sen försäkrar blir det ju genast reservation även om inte hästen har kliniska symptom.

Vet på äldre hästar att de alltid menar att benfragment uppkommer före 2 år och innan hästen blev försäkrad... Så det beror nog på hur hästen är försäkras idag. Kanske vettigare att kolla det...
 
Det visste jag inte. Trodde i min enfald försäkringen täckte det. För om man röntgar och sen försäkrar blir det ju genast reservation även om inte hästen har kliniska symptom.

Vet på äldre hästar att de alltid menar att benfragment uppkommer före 2 år och innan hästen blev försäkrad... Så det beror nog på hur hästen är försäkras idag. Kanske vettigare att kolla det...
Har en bekant vars fina 3-åring som hon fött upp röntgades "för säkerhets skull" innan inridning och man fann 2 lösa benbitar tror jag det var. Ua på böjning osv.
Det var tvärnej från bolaget, de ersatte icke. Rätt logiskt egentligen att de inte ersätter nåt som inte orsakar problem i dagsläget, men du sitter i en rävsax som hästägare för går det så långt att hästen faktiskt börjar uppvisa symptom på grund av benbitarna så är risken större för förändringar i leden eller annat, då besvärar den ju hästen.

Jag har mina uppfödningar försäkrade sen 45 dygns foster och därefter tecknar jag _allt_ extra när de är ute, Agria Extra och Guld. Jag bryter inget och ändrar absolut inte bolag, och avråder köpare från detsamma. Kan du ta över en sån försäkring borde det inte vara några problem, tänker jag. Men jag hade kollat det noga.

Surt o köpa en 2-åring för typ 50' och lägga 7' i besiktning och + 20' direkt för en operation på nåt som kanske inte ens kommer orsaka problem i framtiden. Då får du plötsligt en rätt fin och mer färdig häst för de pengarna.
 
Har en bekant vars fina 3-åring som hon fött upp röntgades "för säkerhets skull" innan inridning och man fann 2 lösa benbitar tror jag det var. Ua på böjning osv.
Det var tvärnej från bolaget, de ersatte icke. Rätt logiskt egentligen att de inte ersätter nåt som inte orsakar problem i dagsläget, men du sitter i en rävsax som hästägare för går det så långt att hästen faktiskt börjar uppvisa symptom på grund av benbitarna så är risken större för förändringar i leden eller annat, då besvärar den ju hästen.

Jag har mina uppfödningar försäkrade sen 45 dygns foster och därefter tecknar jag _allt_ extra när de är ute, Agria Extra och Guld. Jag bryter inget och ändrar absolut inte bolag, och avråder köpare från detsamma. Kan du ta över en sån försäkring borde det inte vara några problem, tänker jag. Men jag hade kollat det noga.

Surt o köpa en 2-åring för typ 50' och lägga 7' i besiktning och + 20' direkt för en operation på nåt som kanske inte ens kommer orsaka problem i framtiden. Då får du plötsligt en rätt fin och mer färdig häst för de pengarna.
Sant.
Är kanske den änden man ska börja i;)
 
Och om det fanns fragment hoppats att säljaren bekostar det och annars inte köpt?
Beroende på pris vete tusan hur jag hade ställt mig till det som säljare. Kan ju ta exemplet med min åring förra året som skulle säljas. Han låg ute för 50' och säljaren ville ha honom kastrerad. Vi kände bara en kula så risken var att han var klapphingst. De flesta försäkringar täcker inte kastrationskostnaden för det är inget sjukdomstillstånd.
När jag kollade prisuppgifter på Husaby för liggande kastration där kulan inte låg i bukhålan och utan komplikationer, då kom vi upp i nästan 20' med operation och eftervård. Nu slapp jag tack och lov det dilemmat för med hjälp av en duktig veterinär fiskade vi fram den andra kulan och besiktning, borttagning av vargtänder och kastration gick på 5', dessutom hade hans försäkring faktist täckt en klapphingstoperation (undantagsfall och visar på betydelsen av bra försäkring...). Men hade jag fått bekosta hela klapphingstoperationen själv så hade jag fått ut typ 30 000:- för min trevliga och fullstammade åring.
Visst hade jag kunnat lägga ut honom för mer men det visste jag ju inte innan jag annonserade, och jag kan ju inte höja priset med 20' när spekulanten och jag redan kommit överens om att hon ville ha honom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 134
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 242
Gravid - 1år Hej! Vi har ju inga barn, men många funderingar. Lite spinoff på FL-tråden, hur har ni gjort och hur är det vanligast att göra med...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 605
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp