Bukefalos 28 år!

sommargrisar?

videnlis

Trådstartare
Har någon av er erfarenhet av sommargrisar?
Hur gamla ska som vara om man tar dem på försommaren och föder upp dem till hösten.
Berätta! Hurdan inhängnad behöver dom och hurdat hus?
 
Sv: sommargrisar?

Vi brukade köpa grisarna när de vägde runt 25-30kg, har väldigt bra staket grisar är bra på att rymma. Vet att många har eltråd iaf här eftersom det finns gott om vildsvin som gärna "hälsar på".
Det finns speciellt hyddor man kan köpa om man är osäker men , annars räcker det med tre väggar och ett tak. Se till att ha mycket halm där inne för grisar älskar att böka i halmen.
 
Sv: sommargrisar?

Glömde säga att endel utegrisar kan drabbas av rödsjuka, och det är inte roligt att se. Ett tips är att prata med vetrinären om att vaccinera mot rödjuka.
 
Sv: sommargrisar?

tack!
är det svårt att ha några grisar över sommaren?
luktar dom massor? hur mycket äter dom? klarar dom sej på säd ? vad annat behöver dom förutom alla rester?
vad väger dom vid slakt då?
jag vet inget om grisar, kommer bara ihåg att en kompis hade 3 grisar en sommar och oj vad goda dom var ;)
 
Sv: sommargrisar?

När det gäller lukten så ja viss lukt blir det ju alltid, men lååångt ifrån den lukt som är när de är inne.
Grisar äter allt, är du osäker på vad för mat de ska ha rekommenderar jag dej att åka till granngården de säljer grisfoder. Utöver det för att få det goda smaken på köttet så har vi iaf gjort så att vi kokat potatis o gett dem plus äpplen och annat vi hade hemma.
Vad de väger vid slakt varierar men de jag har varit med om har vägt ca mellan 110-120 kg vid slakt
 
Sv: sommargrisar?

:)
hur skötte ni slakten?
min gubbe meddelade att han INTE tänker ta livet av nån gris. kanske vi får stå över ..
 
Sv: sommargrisar?

Vi slaktade inte heller själva, utan vi körde iväg dem till en gammal slaktare som fixade allting. Så när vi skulle hämta dem var de styckade och klara väldigt smidigt tyckte vi.
Annat förslag om ni inte känner någon slaktare kanske ni känner någon jägare som kan hjälp er att slakta grisarna?
 
Sv: sommargrisar?

Vi har sommar grisar. Förut köpte vi kultingar, vet inte åldern. Men så ett år dog en av två under natten och vi hittade ingen i samma ålder. Bara mindre som vi inte kunde släppa ut. Tills vi hittade en som föder upp slaktsvin på stall. Han hade då två "pellar" som vi fick. Två sura suggor som inte växte som de skulle. Han skulle anars bara ha tagit bort och slängt dem.
Så efter det köper vi av honom. Känns bra att ta tillvaro på de grisar som inte håller måttet, här gör det inget att de tar längre tid på sig och inte håller måttet. Brukar hämta i maj. Och slaktar i oktober.

De går på tre eltrådar. Den understa i trynhöjd, håller sig inne. Ingen jättehage. Hustet är tre väggar med tak. Hålls på plats av stolpar. Tvättho på två meter som matho och vanlig tvättho som vatten balja. Har hållit för grisar i sex år.

Vi tar ut slaktare, som använder el vid avlivningen. Han har tidigare jobbat på scan slakteri.
Sedan har vi en annan som kommer och finstyckar. Den som slaktar kan bara grovstycka. Så det känns bättre att få det finstyckat.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej allihopa! Är spekulant på ett hus som är perfekt på många vis bordet från att vi har ett jordbruk ca 100m bredvid huset. Har sökt...
Svar
16
· Visningar
1 368
Senast: dobbis
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
812
Senast: Fetaost
·
Hemmet Ni med erfarenhet av att hyra ut hus - hur vågar man egentligen kasta sig in i leken och hur ska man förbereda sig? Vi håller mentalt...
2
Svar
38
· Visningar
2 075
Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
438
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp