Bukefalos 28 år!

Sommarskor & ev brodd?

Smurfmodesty

Trådstartare
Sommarskor & ev brodd?

Hej allihopa!

Är fundersam över vad jag ska slänga på pållen för skor i sommar.. Har alltid haft vanliga skor utan brodd.
Nu är jag fundersam över om jag ev skulle skaffat skor med brodd fram, typ gräsbrodd för att hästen ska få bättre fäste vid klättring och på gräs.

Hur gör ni andra?
Bak ska han inte ha brodd eftersom vi ska släppa ihop honom med en gammal hagkompis, + en ny på betet. Och vi vill inte riskera sparkskador.

Har haft guldskor runt om i vinter, och är såååå nöjd :love: med dom! Helt underbara! Har hållt hela vintern och broddarna är fortfarande kanonfräscha.
Hatar att tappa broddar och behöva skruva och gänga... :o
Så jag är inne på att ev ha guldskor fram på han i sommar isåfall.

Men som sagt, hur gör ni på somrarna? Åsikter?
Jag är inte nån som tävlar och hoppar på gräs osv. Utan håller mig på ridplan och rider ut i skog och natur.
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

Om jag vore du skulle jag inte ha några broddar alls.
Om du "bara" ska klättra på gräs så spelar det nog inte så stor roll, om du dessutom bara har på framhovarna så kan ju hästen fortfarande halka med bakhovarna.

Jag har hoppat och ridit på gräs utan broddar ett flertal gånger och det har funkat jättebra. Gräs behöver inte alltid vara så halt som man tror, och tar man det lugnt är det nog ingen större fara.

Men vill du ha broddar så tycker jag att du ska ha det :bump: :)
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

Hängde inte riktig med i ditt problem men ändå ;)

Våra hästar går alltid med gängade skor, vanliga eftersom de endast är broddade vid ridnnig på vintern. På sommaren är det likdana skor och vi skruva i gräsbrodd när vi ska terrängträna/hoppa på gräs. Aldrig vid galoppträning eller vanlig dressyr på gräs, ej heller vid klättring. Tar man hänsyn till underlaget, dvs svänger inte snävt i för högt tempo så behövs det inte. Spec klättring tycker jag är läskigt med långa broddar eftersom det oftast trampar om lite grann för att hålla balansen, har aldrig varit med om att hästen "halkat omkull" eller halkat så att den skulle kunna sträcka sig (alla mina hästar har iaf varit mkt bra på att "glida" ned utan att benen eller hästen åker iväg åt fel håll när det varit mkt halt).
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

ha ha ja jag kanske är lite virrig när jag försöker förklara ;)

Grejjen är att förra året upplevde jag det som att det var halt på ställen där vi förut aldrig haft problem som jag kan komma ihåg. Antingen är det min häst (som jag bara haft en sommar tidigare) är ostadigare på benen, eller så ja... var det halare av någon anledning.
Vi rider en hel del på små stigar där det är jord, och endel rötter och backigt... Och det är mest där han har halkat endel.
Egentligen vill jag ju inte ha han broddad. Så jag var lite fundersam över hur andra har sina hästar skodd :)

Hmm men jag tror jag slänger på vanliga. Är det så att det behövs får jag väl köpa nya till nästa skoning antar jag.
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

Min har gått barfota runt om en vecka, men hovslagarn var ut imorse och satte på skor fram för hovarna började spricka + att han blev öm. Han har alltid vart barfota bak. Brukar bara ha brodd på vintern...
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

Varför inte fortsätta med guldskor? finns ju modell med mkt små knappar och ett par med grepp
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

Min pålle har lätt för att bli ömfotad, annars hade han fått gått utan bak. Men eftersom jag kommer rida som vanligt hela sommaren så går det tyvärr inte...
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

Där jag köper mina har dom bara "travhäst varianten" utan skåran för sömmen. Är det såna du menar? Dom får inte in vanliga "vinter"guldskor längre för ridhäsatar :cry: för det såldes för lite av dom...
Jag hoppas hitta någon annan som säljer dom innan nästa vinter, för jag älskar dom verkligen :love:

Vad menar du med "ett par med grepp"?
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

menar du vinter guldskor med färdiga fastsatta broddar ?
Dessa är omöjliga att få tag på, men man kan beställa/köpa dem från Finland för där är de super poppis.. :-)
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

Finns det guldskor för ridhästar, hur ser de isf ut?

Nilema menar nog de guldskor som har lite grepp/fäste. Brukar finnas i butikerna när det inte är vintersko-säsong.
 
Re: Sommarskor & ev brodd?

Ja precis, guldfärgade skor med fastsvetsade broddar (eller hur dom nu är fastsatta :) )
Dom ser ut som vanliga tyngre skor med falsen för sömmen.
På travarnas guldskor är det ingen skåra, vilket jag misstänker gör att sömmen nöts fortare.

Vart kan man beställa dom i finland?
Jag köpte dom sista dom hade på affären där jag handlar. Hade det funnit fler kvar hade jag köpt upp ett lager...
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 794
Senast: Mia_R
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 693
Senast: muslidag
·
Hästvård Hej allihop Jag har ett dilemma. Lång historia kort: Min häst har haft en hålvägg i en hov i flera år. Förra veckan slant hovslagaren...
Svar
4
· Visningar
1 259
Senast: Ace
·
Utrustning Ja så nu kommer vintersäsongen och brodd dilemmat dyker upp återigen.... Förra året hade jag broddar runt om 24/7, och det fungerade...
Svar
11
· Visningar
1 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp