Bukefalos 28 år!

Sonen kryper inte..

Status
Stängd för vidare inlägg.

TBT

Trådstartare
Var på kyrkans barntimmar idag o upptäckte att alla barn som var i gossens ålder kröp omkring och tillomed reste sig upp :o . Min guldklimp :love: satt så stadigt på rumpan och tittade mest på dom andra vildingarna. Dom flesta småttingar i våran föräldrargrupp kryper och är mer aktiva än min son och det har fått mig att bli lite orolig :crazy: Han är mer framåt hemma men när vi är någonstans där det är stimmigt o många barn så sitter han mest o tittar...
Jag vet att jag inte ska jämföra men man gör det ändå.

Enligt bvc så är han helt normalt utvecklad för sin ålder (det är tydligen "normalt" att börja krypa vid 10 månaders ålder) men då måste ju alla andras ungar i min närhet vara ovanligt tidiga eller...

När började era ungar krypa o sätta /ställa sig upp??
 
Sv: Sonen kryper inte..

Kryper han hemma? Eller är på G?

Gör han det så kanske det bara är att han har så fullt upp att titta på och registrera vad som händer omkring honom att han inte hinner med att krypa själv. Och en del barn är ju senare än andra med!!

Detta var min spontana tanke bara, vet egentligen inte så mycket om det hela mer än att det är väldigt individuellt. Men är du orolig så tycker jag att du ska kolla upp det!!
 
Sv: Sonen kryper inte..

Min son kröp vid elva månader, gick vid 12. Det blev väldigt stor kontrast mot hans två månader äldre kusin, som gick (!) vid åtta månaders ålder.

Men det blev folk av honom också, han är tolv år nu.
 
Sv: Sonen kryper inte..

Sonen kröp, satt och kunde stå (med stöd) när han var 6 månader. Han gick, när han var 9 månader. Döttrarna kröp och satt vid 8 månader och började dra sig upp till stående runt 10 månader och båda gick hyfsat vid 11-12 månaders ålder.
Hur gammal är din ??
 
Sv: Sonen kryper inte..

Min yngsta son satt också helt stilla tills han var drygt 11 månader. Han gjorde inte ens en liten tendes till att krypa, men han reste sig och gick dagarna innan han fyllde 1 år, så det kan gå väldigt fort. Jag hade också bekanta som hade ungar som kröp när de var 7 månader och gick när de var 9, vilket gjorde mig lite stressad. Eftersom han inte rörde sig något var han tjock som en tunna, men det försvann på nolltid när han började gå.
Jag har hört att de som inte är så fysiskt aktiva ofta har bättre finmotorik och kan sitta och pyssla med småsaker som de mer rörliga inte har tid att bry sig om, tex stoppa ner klossar i rätt hål, pussla o dyl.
Min son är nu 12 år och har väldigt bra fysik och är väldigt duktig i idrott av alla slag, så var inte orolig.
 
Sv: Sonen kryper inte..

Min dotter gjorde inga försök till att krypa överhuvudtaget, däremot började hon gå innan hon var 10 mån, först efter att hon lärt sig gå började hon krypa. Sonen gjorde ihärdiga försök att åla sig fram redan när han var fem månader o sedan dess har jag inte gjort annat än att jaga den ungen... Han började gå när han var nio månader. Båda två satt utan stöd när de var fyra månader. Mina barn var ganska tidiga, men en kompis son varken gick eller kröp förrän han var 19 mån, utan att det var något fel på honom för det. Barn är olika, men i treårsåldern är de flesta ganska jämbördiga oavsett om de var tidiga eller sena som bebisar. Ta´t lugnt :D
 
Sv: Sonen kryper inte..

Min son satt stadigt sent tror han va 7 mån minst gick första stegen vid 9 mån och stadigt vid 10 kröp gjorde han först efter han gick stadigt :smirk:
 
Sv: Sonen kryper inte..

Strax efter 10 månader började han, och gick när han var mellan 13-14 månader.
Sluta att jämföra med andras barn, så länge han verkar normal och utvecklas i en takt som verkar normal så är det ingen fara. Säger dessutom bvc att det är ok så ska du inte oroa dig!!
Tror att det värsta man kan göra är att börja jämföra med andras barn...
Sen kommer vissa börja prata tidigt, andra knappt alls.
Vissa blir bra att rita tidigt, eller sjunga, eller nått annat, meddans den andra bara leker.
Vissa barn lär sig läsa och räkna redan i 4 års åldern, andra verkar olärbara ;) fram tills skolåldern.
och alla är de normala :) !
När barnet kommer upp just runt 5-6 sen, så har du egentligen ingen aning om vilket barn som kröp först, stod först, pratade mest eller tvärs om. :D
 
Sv: Sonen kryper inte..

När ett barn kryper om den ens någonsin kryper är olika från barn till barn. Min dotter gick utan stöd vid 11 månaders ålder och kröp inte innan dess. Hon kunde dock hasa sig fram sedan hon var 6 månader och har aldrig haft orsak till att lära sig att krypa.
Hon tom klättrade upp i soffan (låg soffa och stor dotter) innan hon kröp :D
Dotterns kompis kom inte ur fläcken innan hon lärde sig att gå och då var hon 14 månader gammal ungefär. Krypandet hoppade hon över totalt.
Dotterns kompis i sin tur hade snabbare språkutveckling och pratade mycket tidigare.
Idag kan man varken se att kompisens dotter var senare med att gå och aldrig kröp eller att min dotter var senare i tal än dotterns kompis (båda 8 år med 2 månaders åldersskillnad).
10 månader är inte ovanligt att barn fortfarande inte går eller för den delen kryper/hasar eller hoppar på rumpan fram. Varje år får man in barn på förskolan som är runt 1 år och som inte kan gå ännu och vissa kan heller inte ta sig fram för egen maskin på något sätt.
Är din son runt 2 år kanske det börjar bli dax att fundera men annars så ha lite tålamod för han kanske skippar kryparstadiet helt och börjar med att gå istället.
Han är säkert upptagen med att lära sig andra saker och var sak tar sin tid.
 
Sv: Sonen kryper inte..

Jag själv var sen med både krypandet och gåendet när jag var liten. Dumt av mig så valde jag en pappa till mitt barn som också hade varit sen med det. Så gissa hur det blev för vårt stackars barn då :) När han fyllde ett så kröp han inte, däremot var han redan då väldigt verbal. Och gick gjorde han nog inte förräns han var närmare 17 månader!! Och första åren var han ostadig och klarade inte av alls att klättra och ha sig utan att trilla och slå sig.

Idag är sonen 4 år och ingen skillnad märks längre mellan honom och de som var supertidiga.
 
Sv: Sonen kryper inte..

Hej.

Min lillgrabb började krypa för ca 2 veckor sedan, var då 9 månader.Jag trodde inte att han skulle börja krypa alls för han drog sig fram på mage sedan ca 7½ månaders ålder.
Ställa sig upp började han vid 8½ månaders ålder.
Sätta sig upp vid 6½ månad hände då och då, kom på tekniken så att säga vid 7 3/4 månad.
 
Sv: Sonen kryper inte..

Tusen tack för era svar :bow: Min kille (8månader är han nu) gör små försök till att krypa med benen men han lyfter inte kroppen alls med armarna. Det var någon som nämde något om att vissa barn är bättre med finmotoriken det stämmer in på gossen, han är fin fin med att använda tumme och pekfinger när det ska plockas upp något.

Det är så svårt att låta bli att jämföra då alla barn som man träffar verkar så himla tidiga :crazy: . Det känns nästan lite jobbigt att gå på alla aktiviteter när det bara är min älskling som inte tar sig fram som dom andra. Man är väl lite känslig för sånt här när det är det första barnet.

Ska försöka bättra mig. För hur ska det annars bli i framtiden med allt som dom ska kunna :eek:
 
Sv: Sonen kryper inte..

Oroa dig inte!

Min dotter kröp vid 6 månader, men gick inte förrän hon var 14 månader!!!
Min kompis gosse kröp inte alls - han tog sig inte ens fram förrän han började gå vi 13 månaders ålder.
 
Sv: Sonen kryper inte..

Inga av mina två barn har krypit, den första började gå direkt vid 13 månader och den andra vid 14 månader. Krypa började de göra kanske i två-årsåldern :)
 
Sv: Sonen kryper inte..

TBT skrev:
Var på kyrkans barntimmar idag o upptäckte att alla barn som var i gossens ålder kröp omkring och tillomed reste sig upp :o . Min guldklimp :love: satt så stadigt på rumpan och tittade mest på dom andra vildingarna. Dom flesta småttingar i våran föräldrargrupp kryper och är mer aktiva än min son och det har fått mig att bli lite orolig :crazy: Han är mer framåt hemma men när vi är någonstans där det är stimmigt o många barn så sitter han mest o tittar...
Jag vet att jag inte ska jämföra men man gör det ändå.

Enligt bvc så är han helt normalt utvecklad för sin ålder (det är tydligen "normalt" att börja krypa vid 10 månaders ålder) men då måste ju alla andras ungar i min närhet vara ovanligt tidiga eller...

När började era ungar krypa o sätta /ställa sig upp??

Min dotter kryper fortfarande inte.. hon är 18. :D
Hon satt däremot och hoppade på rumpan. Sen en dag bara reste hon sej och gick som om hon alltid gått. Hon trillade inte en gång.

Var lugn! Allt har sin tid..
 
Sv: Sonen kryper inte..

Min son hasade sig fram. Det var bara utomhus han försökte krypa. Då var han 10 månader. När han var 13 månader gick han.
Han var tidig med viss ord.
Många trodde att han skulle prata tidigt.
Men nu är han 4 år och har fått en remiss till en logoped för att han är efter i talet.

Jag vet hur det är att jämföra med andra. Man ska låta bli men det är inte så lätt.
Nu gillar folk dessutom att påpeka för mig att alla andra 4-åringar pratar mycket bättre än han.
 
Sv: Sonen kryper inte..

Relax!

och njuuuuuuuuuuuut av varje dag som han håller sig där du placerat honom :D ;)

Tids nog får du jaga bebis varje vaken minut....

Min Eskil 9 mån är blixtsnabb men kryper inte på riktigt, han har magen i golvet och paddlar sig fram med armar och ben. Och ställer sig plötsligt upp mot något och trillar baklänges :o Här är det ständig beredskap och brandkårsutryckningar efter snabb bebis, tur vi är tre som turas om....
 
Sv: Sonen kryper inte..

Son nr 1 kröp när han var 7 månader och gick när han var 13 månader.
Son nr 2 kröp när han var 10 månader och gick när han var 12,5 månader. Han var faktiskt lite sen med allt annat också; tänder, sitta, vända sig, stå, prata osv. BVC höll med mig om att han var sent utvecklad och skcikade oss till läkare för att undersöka varför han var det. Honom träffade vi några gånger och vid första besöket tyckte han att han var väldigt sen och ville ha ganska täta besök en tid. Det gick två månader till nästa besök och då hade sonen lärt sig krypa och började stå upp. Två månader senare igen så gick han ju och då tyckte läkaren att han var fullständigt normal, dock något sent utvecklad. Jag tyckte fortfarande att han var sen i utvecklingen tills för några månader sedan då han gjorde ett jätteryck framåt!:D Nu gör han allt storebror gör och lite till, han härmar alla och pratar massor. Han blev 2 år i september och jag skulel väl kalla honom en helt normal tvååring:D:D
 
Sv: Sonen kryper inte..

Min son har varit sen med det mesta. Gick sent (15 månader), minns ej när han började krypa...det ÄR jobbigt då man jämför med andra och ser allt de kan och märker att ens egna barn kan väldigt litet...han var sen med talet också.

Mustasukka skrev:
Många trodde att han skulle prata tidigt.
Men nu är han 4 år och har fått en remiss till en logoped för att han är efter i talet.

Jag vet hur det är att jämföra med andra. Man ska låta bli men det är inte så lätt.
Nu gillar folk dessutom att påpeka för mig att alla andra 4-åringar pratar mycket bättre än han.

Ja, det behöver man ju inte få veta av andra, det vet man ju så bra själv redan :smirk: . Min son hade försenad artikulationsutveckling (uttala det ordet den som kan ;) )och pratade jättedåligt ännu året före skolan. Men han började nu i skolan som 7-åring iaf och har fått bra hjälp där. Förra veckan började han säga rrrrr, sista ljudet som fattades!!! Han är nu alltså på tvåan. I övrigt är han helt "normalbegåvad" dvs att de är sena så har inte nåt med intelligensen att göra!

Men jag vet hur det är att oroa sig!!!!! Kramar åt er båda, TBT och svarta strumpan!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 551
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 517
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 146
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 040
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp