sova på magen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
...har min lilla skruttlisa börjat med nu (hon är nästan 7 månader) och sover som en stock... hon somnar på rygg/sidan men rullar över på mage i sömnen och sover som sagt hur bra som helst - ammade bara en gång i natt :banana:


men det är väl OK att dom små fröna sover på magen när dom själva rullar eller? hon kommer väl inte dö i PSD eller nåt va? lugna mig nu!!!(ja, ja jag är hysterisk - låg halvvaken på nätterna i säkert en månad när sonen började sova på mage och försökte rulla över honom på rygg igen för att BVC sa att risken för PSD inte var över innan ett års ålder)
 
Sv: sova på magen...

emma74 skrev:
...har min lilla skruttlisa börjat med nu (hon är nästan 7 månader) och sover som en stock... hon somnar på rygg/sidan men rullar över på mage i sömnen och sover som sagt hur bra som helst - ammade bara en gång i natt :banana:


men det är väl OK att dom små fröna sover på magen när dom själva rullar eller? hon kommer väl inte dö i PSD eller nåt va? lugna mig nu!!!(ja, ja jag är hysterisk - låg halvvaken på nätterna i säkert en månad när sonen började sova på mage och försökte rulla över honom på rygg igen för att BVC sa att risken för PSD inte var över innan ett års ålder)

Till mig sa BVC att risken är över när de är 5 månader. Eller när de kan rulla över själv. Undrar vilket som stämmer?
 
Sv: sova på magen...

ditt BVC har nog rätt - verkar ju opraktiskt att det skulle vara farligt för dom att sova på magen när dom är så stora att dom rullar själv...
 
Sv: sova på magen...

Jag har hört att det inte är farligt när de själva börjar att rulla över på magen :)
 
Sv: sova på magen...

Eskil är sju månader och rullar också runt.

Men vi har ett andningslarm i hans säng så jag sover gott ändå :)

Helt klart värt investeringen och vi tänker ha det i ett år enl rekommendationerna. PSD är vanligast vid 1-4 mån men KAN förekomma upp till 1 års ålder.

Det har löst ut en gång, när det var jättevarmt på Gran Canaria. Det började tjuta på småtimmarna och jag studsade upp och slet upp och väckte bebin som snurrat in sig under täcket.

Om det var han som hade haft ett andningsuppehåll eller larmet som klickade i värmen kommer jag aldrig att få reda på.

Man blir ganska ödmjuk efter en sådan händelse :crazy:
 
Sv: sova på magen...

Silverkedjan skrev:
Eskil är sju månader och rullar också runt.

Men vi har ett andningslarm i hans säng så jag sover gott ändå :)

Helt klart värt investeringen och vi tänker ha det i ett år enl rekommendationerna. PSD är vanligast vid 1-4 mån men KAN förekomma upp till 1 års ålder.

Det har löst ut en gång, när det var jättevarmt på Gran Canaria. Det började tjuta på småtimmarna och jag studsade upp och slet upp och väckte bebin som snurrat in sig under täcket.

Om det var han som hade haft ett andningsuppehåll eller larmet som klickade i värmen kommer jag aldrig att få reda på.

Man blir ganska ödmjuk efter en sådan händelse :crazy:

Hur fungerar ett sådant larm? BVC talade om för oss att det var onödigt, så vi köpte aldrig ett, men jag minns inte varför hon tyckte att det var onödigt.
 
Sv: sova på magen...

Min son gjorde det samma och jag höll på och vände på honom hela nätterna, till slut frågade jag på bvc vad sjutton jag skulle göra.. jag orkade ju inte hålla på så hela nätterna igenom.
Min bvc-sköterska skrattade lätt åt mig och sa "låt honom sova där då, kan han ta sig dit kan han ta sig tillbaka, och vad ska du göra åt saken.. tänk om han vänder sig precis när du somnat" :smirk:
Kände mig lite dum...
MEN de sa i alla fall att visst föredrog de att barnen sov på rygg, men vänder de sig själva i sömnen så kan man inte göra så mycket åt det ju... de kommer ju vända sig tillbaka bara du vänder ryggen till :smirk: ... så det var ingen större fara när de var såpass stora!
 
Sv: sova på magen...

Ja det är ju onödigt ifall ens barn INTE får andningsuppehåll, vilket de flesta inte får.

Men det dör ändå ett antal barn per år i PSD och jag kan inte se annat än att det är oerhört cyniskt av BVC-personal att uttala sig på det viset. De menar att det är en onödig utgift eftersom man inte VET ifall just ens eget barn tänker dö i PSD, och de flesta har larmet i "onödan". Precis som de flesta har bilstolar i "onödan" för de inte krockar :smirk:

Men detta är ju något man kan förebygga för en tusenlapp och då funderar jag på hur folk är funtade som hellre lägger de pengarna på en ny barnvagn. :confused:
 
Sv: sova på magen...

Silverkedjan skrev:
Ja det är ju onödigt ifall ens barn INTE får andningsuppehåll, vilket de flesta inte får.

Men det dör ändå ett antal barn per år i PSD och jag kan inte se annat än att det är oerhört cyniskt av BVC-personal att uttala sig på det viset. De menar att det är en onödig utgift eftersom man inte VET ifall just ens eget barn tänker dö i PSD, och de flesta har larmet i "onödan". Precis som de flesta har bilstolar i "onödan" för de inte krockar :smirk:

Men detta är ju något man kan förebygga för en tusenlapp och då funderar jag på hur folk är funtade som hellre lägger de pengarna på en ny barnvagn. :confused:
Man litar väl på de som borde veta? För som nybliven mamma vill man gärna ha stöd och jag valde att lita på henne.

Hur fungerar det nu då? Att det larmar när barnet slutar andas förstod jag, men hur vet det att barnet inte andas?
 
Sv: sova på magen...

Ja tiderna förändras ,när jag fick min älsta flicka nu 19 år så skulle hon säkert kvävas av kräk pga att hon vägrade sova på mage som alla bebisar skulle göra då ,allt en Bvc o alla förstå sig påare. Sova ute var också rekommenderat. Hade henne med i stallet ofta o det var en kall vinter ,hon sov gott o var aldrig sjuk. Nr 2 föddes knappt två år senare o då skulle dom inte sova ute pga ökad risk för PSD. När nr 3 föddes började det bli modernt med sova på sidan ev rygg och absolut inte mage på fårskinn för det skulle öka risken ,detta barn ville givetvis sova på mage.Alla tre mår utmärkt så ta du det lugnt o låt henne sova som hon vill. Man ska givetvis inte nonchalera risken för PSD o det är absolut inte min mening att peka finger åt alla oroliga mammor bara visa på att det varit olika bud genom mina år som småbarnsmamma o det är inte lätt att veta vad man ska lita på.
Jag arbetade för ett antal år sen på Neonatalavd som SSk o där hade alla barn andningslarm men rekommenderades inte att ha hemma pga dessa larmade väldigt ofta utan orsak o skapade mer oro än utan. Idag finns säkert mkt bättre larm o såklart ska man ha det om man vill utan dumma kommentarer från BVC .Allt som gör en tryggare o lugnare o sover bättre mm är ju bra för alla.
 
Sv: sova på magen...

Vårt larm är jättebra och hur smidigt som helst. LÄNK

Extremt praktiskt att bara snegla upp på den lilla gröna lampan som blinkar i takt med bebins andetag istället för att i tid och otid dyka ned i sängen och se till bebben.

Jag tycker absolut det är en säkerhetsdetalj som är värd pengarna.

Det dör många fler barn i PSD än i andra saker som man tar för givet att man ska förebygga (tex alla barnsäkerhetsdetaljer som fönsterlås, trappgrindar etc).

Det är ett himla tjat (med rätta förstås) om att barn ska sitta bakåtvänt i rätt bilstolar tex, men jag kan inte tänka mig att mer än 40 barn per år i Sverige dör för att de suttit åt fel håll. Däremot dör 40 barn per år i Sverige för att man inte märker när de slutar andas. Det skulle man dock inte behöva skydda sig mot ???

I allmänhet så kan man ju inte GÖRA så mkt åt dödsfall pga sjukdom så det lönar sig inte att gå ut med förebyggande åtgärder. Men här handlar det ju bara om att VÄCKA barnet, något man inte behöver utbildning för.

Jag tycker det är oerhört nonchalant av BVC att säga att det är onödigt. Det tycker nog inte de familjer som drabbats.

Tim
(som får hål i magen av tanken på det lilla svårväckta 4-månadersbarnet på kanarieöarna, visst hade han kunnat komma igång och andats själv men tänk om INTE :eek: :eek: :eek: Är det inte värt lika mkt som en bilstol kostar att få bevakning mot det???)
 
Sv: sova på magen...

men hur funkar det om man sover i samma säng? då påverkas väl larmets sensor av mina rörelser eller hur? fast det skulle ju ändå ha effekt när hon sover själv på dagen...
 
Sv: sova på magen...

emma74 skrev:
men hur funkar det om man sover i samma säng? då påverkas väl larmets sensor av mina rörelser eller hur? fast det skulle ju ändå ha effekt när hon sover själv på dagen...

Hihi det funkar bara i barnets egen säng.

Det är en liten platta som bebin inte får rulla bort ifrån så det krävs en säng som inte är större än en spjälsäng, typ. Och ingen annan som andas på den :p

Nu påstår expertisen dock att PSD inte förekommer när bebin ligger så nära föräldern att den hålls ifrån den djupaste sömnen av att känna förälderns rörelser/andning etc. De dödsfall som varit då anses bero på att barnet kvävts istället :crazy: Men då tror jag det varit berusade eller på annat sätt påverkade vuxna som varit inblandade.
 
Sv: sova på magen...

Kul att läsa ny info även om jag varken har småbarn eller arbetar med dem längre skadar det ju inte att hålla sig uppdaterad. Det är en helt annan variant av larm än de som fanns för 15 år sen . Dom skulle sättas fast med en liten klister elektrod på bebisens buk så du kan ju själv tänka dig hur bra det var på en rörlig bebis.Ditt verkar ju vara en billig försäkring mot PDS . Hade säkert haft ett sånt om jag haft bebis idag.Jag tror ju att det är andra mekanismer än hur barnet sover ligger bakom ,vad jag vet är det ganska oförändrat antal genom åren med olika varianter på hur bebisarna ska sova.
Ang BVC så skulle jag kunna skriva flera sidor om deras tilltag men det är ju ett helt annat ämne för en ny tråd kanske.
 
Sv: sova på magen...

nä då är det kört... Emma gör nämligen som sin storebror gjorde - sover i HELA dubbelsängen... kom upp igår på eftermiddan när jag hörde en ilsken stämma i babylyssnaren och tänkte "var 17 har ungen tagit vägen?!" hittade henne i spjälsängen (jo vi har en sån med en långsida borttagen fastkilad mellan sängen och väggen) liggandes på ett gäng hårda klossar (inte undra på att hon var sur) tuggandes på min bok... och om ni undrar så är den som sover oftast i spjälisen Pip, våran katt :angel:
men jag ska fixa så madrassen kommer i samma höjd som våran så ska nog Emma sova där - hon behöver ju bara rulla ett varv till mot dom senaste nätterna så hamnar hon ju där av sig själv liksom...

är inte orolig att lägga mig på henne - har sovit med hundar eller barn i sängen i större delen av mitt liv så jag är van att ligga stilla i zicksack och sova, däremot ligger jag mellan maken och henne och sover för han är orolig att han ska kväva henne - dels sover han så djupt och dels är han ganska så "vild" när han sover...

Är Emma förresten det enda barn som fullständig struntar i att "morgonamma"? Trots att hon har sovit bra många timmar i stäck utan att äta så ratar hon tutten på morgonen utan väntar hellre någon timme, hon vill hellre ha macka... fick pumpa ur mitt "dollypartonbröst" i morse (fast det är ju bara praktiskt att ha lite sparad mjölk i frysen när jag ska operera för gallsten i höst)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 505
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 930
Senast: Madalitso
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 410
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Vår dotter är 6 månader gammal nu och sover i spjälsäng i samma rum som vi. Just nu är vi hos mina svärföräldrar och vi planerar att ha...
2
Svar
31
· Visningar
3 752
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Hage
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp