Spännande korsningar

Luff

Trådstartare
Har ni träffat på några spännande raskorsningar och hur blev dom som vuxna?
Jag har ju precis köpt mig en ettårig korsning PRE/ardenner. Det är kompisen som fött upp så jag har bara sett honom på kort innan köp och där såg han ganska "kort" ut. Nu vid leverans så klev det ut en väldigt proportionerlig pålle - som en lipizzanerunghäst ungefär. Jag har aldrig träffat på korsning med PRE/kallblod så det ska bli så spännande att se hur han blir.

Har ni kort på korsningar så vill jag se dom.
Den jobbigaste korsning jag ridit var arab/fjording. Hon hade kort grov hals och körde upp näsan i vädret så hennes öron petade en i ansiktet när hon "arabstressade". Men hon var envis som en fjord.
 
Har min andra korsning nu, dock bara 1 år så svårt att sia om egenskaper som vuxen. Frieser/knabstruper och kommer stanna inom ponnymått. Trevligaste unghästen jag mött, så okomplicerad, social och trygg. Tror hon blir en ruskigt fin dressyrponny.
8b4bf9bf18.jpg


Köpte en welsh/varmblodstravare som tvååring, den blev snygg att se på och väldigt ridbar. Hoppar fortfarande det allra mesta på ett bra sätt. Lite lagom humör. En sån hade jag kunnat tänka mig att göra igen. :)
8b432b45d8.jpg
 
Jag har träffat på en fjord/ardenner. Har tyvärr inget kort. Den såg ut som en mörk brunblack extra stor fjording typ. Men trevlig var den inte. Alldeles för mycket egen vilja och tjurighet.
 
Har träffat massa korsningar i mitt liv. Dessvärre har jag inga bra bilder lätt-tillgängliga :(

Men ett axplock av de mest "spännande":
- Nordsvensk/SWB: Såg ut som en nordsvensk i kroppen, men med "blank" och "slät" hårrem samt obefintligt hovskägg. Är dock tveksam till om den hästen verkligen var vad den som denne sas vara. Detta då den hade ett kort, men ovanligt namn, och den enda med det namnet och födelseåret (/närliggande dito) av rimlig ras som dyker upp på Blå Basen är en renrasig svenskfödd ardenner med stam.....

- Connemara/fjording: Min barndoms favorithäst var just detta. Till färgen sett var hon skimmel, men "ljusgul" (tänk vaniljglass) med "kola-färgade" flugskimmel-prickar. Manen kunde inte bli lång, då stod den bara åt alla håll, utan den fick alltid vara stubbad. Hon hade också ett stort och brett huvud, kort hals, lång och väldigt grov kropp samt korta, ganska breda ben. Var 147,5 cm i mkh och född någon gång i slutet av 80- alt. början av 90-talet. Minns inte riktigt tyvärr. Hade okänd stam, men skulle vara född i Sverige och ev. på en ridläger-verksamhet någon mil söder om Vetlanda i Småland.
 
Jag har ju precis köpt mig en ettårig korsning PRE/ardenner.

Min häst påminner lite om din korsning! Hans pappa är lusitano (Urco heter han) och mamman är nordsvensk/paint. Han 3 1/2 så kan inte berätta om hur han är som vuxen, men just nu är han en utav de mest stabila hästarna jag träffat. Han är SÅ social och nyfiken, kan vara ganska envis.Vi håller på med inridningen och det har funkat jättebra. Verkligen en jättetrevlig häst!

Skulle tippa på att han är typ .. 155ish i mkh? Har inte mätt honom nu efter betet. :p

U44FhC.jpg
QPw3Rt.jpg


Bilden till vänster var några dagar efter jag köpt honom (ca 2 1/2 år gammal) och bilden till höger är ifrån någon vecka sedan. :)
 
Har ni träffat på några spännande raskorsningar och hur blev dom som vuxna?
Jag har ju precis köpt mig en ettårig korsning PRE/ardenner. Det är kompisen som fött upp så jag har bara sett honom på kort innan köp och där såg han ganska "kort" ut. Nu vid leverans så klev det ut en väldigt proportionerlig pålle - som en lipizzanerunghäst ungefär. Jag har aldrig träffat på korsning med PRE/kallblod så det ska bli så spännande att se hur han blir.

Har ni kort på korsningar så vill jag se dom.
Den jobbigaste korsning jag ridit var arab/fjording. Hon hade kort grov hals och körde upp näsan i vädret så hennes öron petade en i ansiktet när hon "arabstressade". Men hon var envis som en fjord.
Träffat en shettis/arab. En c-ponny som tävlade msv a i hoppning. En riktig klippa. :)
 
Några intressanta korsningar jag kommer på just nu är finnhäst/pre (har bara sett den på bild, såg trevlig ut), nordsvensk/shettis (också bara sett på bild, såg ut som en mininordsvensk med korta ben) och nordsvensk/arab. Den sista red jag på en uteritt som liten, kommer ihåg att hon var väldigt snäll. Storlek D-ponny tror jag, liknade lite en new forest i typen om jag minns rätt då det ju var i slutet på 90-talet detta.. :)
 
Russ +halvblod och russ + svensk ridponny där ridponny hade mkt arab resp halvblod i kombination m Welsh. Urtrevliga c-ponnier samtliga!
Fast den mest udda kombon jag stött på var islandsston som betäcktes med PRE. Vad man ville uppnå med den kombon vet jag inte och jag har aldrig sett resultatet - kanske ngn som vet?
För övrigt är väl LCRs lilla överraskning häst+åsna helt bedårande!
 
Min första häst var korsning arab/bruksnordis och såg ut som en lättare lipizzaner. Mycket trevlig häst med motor men enormt snäll med nybörjare. Tydligen blir de korsningarna väldigt enhetliga både exteriört och till sättet, jag diskuterade min häst med en arabhästuppfödare som sett många sådana korsningar. Jag skulle absolut kunna tänka mig en till Salome! :heart

En bekant köpte en korsning ardenner x NSV/SWB och det är inget jag kan rekommendera om man inte är väldigt van. Enormt stark från ardennern och alldeles för snabb i reaktioner och humör från andra sidan. Inte en behaglig häst att hantera eller köra (vilket var meningen). Eftersom jag hade mer erfarenhet än ägaren var jag den som red och körde hästen först och jag är glad att det gick bra för det kunde gått käpprätt åt helvete.

Jag har stött på några korsningar arab/fjordhäst och det är ingen korsning jag skulle vilja ha. Tjuriga och envisa med en exteriör som inte passade för något.
 
På landstället så har vi en kvinna som har en gård full med hästar, jätte trevliga och (oftast) fina men jag får en känsla ibland av att hon mest vill ha föl...
Hon har bla en fjording/shettis/fullblods sto vill jag minnas att det är. Den är verkligen skit ful :p, extremt kort rygg, tänk typ en shettis men med fullblods ben och fjordingens huvud och hals. Men jisses vad den kan hoppa och den är extremt trevlig i temperamentet.
Hon har flera korsningar, dotterns ponnys med hennes fullblod, och jag exteriört så är det väl inget att hylla många gånger, men hoppa kan dom och är väldigt väldigt trevliga - vilket jag tror även på miljön och inte bara arv, med tanke på att alla är extremt trevliga och lätta att ha och göra med. Många av dom är riktigt fina barnponnyer :)
 
Jag har haft en islandshäst/welsh-korsning. Riktigt trevlig ponny som jag sålde till en ridskola.
Han såg ganska häftig ut som unghäst då han är en avblekbar gulbrun skimmelskäck. Blåa ögon har han dessutom.
Tydligen hade han (innan jag köpte honom) rymt in till ett travarsto och betäckt. Undrar hur det fölet såg ut? Och hur många gångarter ? :eek: :laugh:

När jag fortfarande red ponny på ridskolan var fjording/welsh en populär kombination.. det verkade vara helt okej hopp-ponnyer. Massa fart, orädda och envisa. Men vackra var dom inte, kort hals, grov kropp och pinnsmala ben.
 
Min unghäst är korsning lusitano/kallblodstravare, köpte honom som tvååring och då såg han väl inte så jätterolig ut men har bra gångarter, är välbalanserad och har lätt att samla sig. Tror lusitanosidan slog igenom rätt mycket på honom. Han var den enda jag kollade på som inte var halvblod men jag tyckte absolut bäst om honom :heart Han är superkänslig och explosiv men samtidigt tuff, hur nu det går ihop. Han var ca 154 cm när han kom, nu har han passerat 160, växte och breddade sig väldigt sent!
Bob1_zps0rvqmdwp.jpg
Bob2_zpsylg19paa.jpg
 
Senast ändrad:
Jag ska ju ha min till körning. Hans mor o far har fantastiskt temperament och det verkar han ha ärvt. Cool kille. Stressar inte upp sig. Kollar o funderar. Höns hade han ju aldrig sett förut så dom har han grunnat på en del men inga överreaktioner.
@Skywalker Ungefär när breddade din sig? Maken rider ju och vi trodde inte det skulle funka med lille Balder för makens höfter tål inte breda hästar men om han inte blir mer lik sin mor så kan det nog funka. Mamma är breeeeed.
Jätteintressant att höra om era exempel. Arab o welsh är ju ofta korsade med lyckat resultat.
 
Har träffat ett gäng bröder Welsh cob-arab som blev riktigt fina äkta allroundhästar och läromästare. Galet trevliga och snälla! (Planerade betäckningar)

En welshcob/arab+nordsvensk, riktigt fin med utstrålning men känslig och med nerv. Maffig från nordsvensken men ädel från araben, proportionerlig. (Tjuvbetäckning)

Welshcob/arab+halvblod/connemara också riktigt trevlig, inte lika mycket känslighet och nerv som ovan (halvsyskon) men det fanns ändå där. Mer ponnyaktig än sin syster, kort och kompakt. Hoppade fint men blev tyvärr inte så gammal. (Tjuvbetäckning)

Welshcob-travare, min nuvarande. Massor med nerv och oerhört känslig. Snäll. Cobaktig med markbundna gångarter. Kommer nog röra sig bättre och hyfsat trevligt med mer styrka och träning vad det lider. Kort och kompakt med endel massa. Blir svår i fel händer då hon är så reaktiv och har pga det lite bagage som fortfarande kommer till ytan ibland.
(Planerad betäckning)

Newforest-travare, min nuvarande. En luring med massa hyss på lut, men snäll och klok. Nätt häst med trevliga gångarter. Ser ut som nån typ av fullblodskorsning. En riktig läromästare, schysst utan att ge något gratis och är välutbildad.
Blir (väldigt) mycket häst i fel händer.
(Tjuvbetäckning)

Alla är små storhästar eller maxade d-ponnys.
 
Jag ska ju ha min till körning. Hans mor o far har fantastiskt temperament och det verkar han ha ärvt. Cool kille. Stressar inte upp sig. Kollar o funderar. Höns hade han ju aldrig sett förut så dom har han grunnat på en del men inga överreaktioner.
@Skywalker Ungefär när breddade din sig? Maken rider ju och vi trodde inte det skulle funka med lille Balder för makens höfter tål inte breda hästar men om han inte blir mer lik sin mor så kan det nog funka. Mamma är breeeeed.
Jätteintressant att höra om era exempel. Arab o welsh är ju ofta korsade med lyckat resultat.
Fin färg din hade föresten, lite gulbrun? Min tokbreddade sig när han var 4. Växte ur sina täcken och jag fick köpa en bomlös sadel. Ser inte jättemycket fram emot att leta efter en "riktig" sadel som ska passa. :D
 
Min förra var Islandshäst - New forest. Han såg ut som en Islänning med NF-bakdel. 4-gångare med mycket Isländsk personlighet.

Har tränat en shettis/Islänning. Det såg ut som en shettis med resligare hals.

Hade en nordis/arab på ridläger. Den såg ut som en nordis med arabhals. Himla märklig modell. Men trevlig!

Mina tränare har en knabstrupper/Lusitano. Mor och far var båda max 155. Den här var 173 och grov som 3-åring. Man hittade först ingen sadel att rida in i IOM grovheten.
 
Fin färg din hade föresten, lite gulbrun? Min tokbreddade sig när han var 4. Växte ur sina täcken och jag fick köpa en bomlös sadel. Ser inte jättemycket fram emot att leta efter en "riktig" sadel som ska passa. :D
Ok så sent allså. Intressant. Jag har en bomlös sadel till ardennern så det slipper jag köpa extra. Färgen kan bli vad som. Jag tror på avblekbar skimmel. Pappa är ju skimmel och mamma är "rödbrunskimmel", hon byter färg efter säsong. Vit på sommaren o brun på vintern.
 
min kompis hade en bruksnordis/gotlandsruss.
22-feb-2008-13_177097257.jpg


Det var en orädd d-ponny som hade nordsvenskarnas styrka och russets "busighet". Den tävlade lite i hoppning och var faktiskt duktig men lite för obrydd. Ibland kunde den få för sig att sticka och då hade man ingen chans :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp