Spännande korsningar

Jag hade en sommarponny för typ 13 år sedan som var korsning shettis/arab. B-ponny, skäck, lång i ryggen och kanske lite väl gracila ben till det samt trång i bogen men sött ansikte och även trevligt ansatt hals vill jag minnas. Uppenbarligen även snäll som barnponny. Köpte en ridponny som var exteriört betydligt med tveksam när jag hade lämnat tillbaka honom :), svankig, abnormt lågt ansatt hals med manke som såg ut som en halv asstor frisbee typ även när han var i god form, uttåad på alla ben, fransysk osv osv. den senare ponnyn är trots detta 27 nu och still going strong
 
Kan inte minnas några udda korsningar för tillfället men den absolut vackraste jag sett var islänning/New Forest. Helt kolsvart med massa blänk i pälsen, "islandsman" och uttrycksfulla gångarter med mycket knälyft. Dock vet jag inte om den hade fler än tre. Hoppa kunde den också :p
 
Lipizzaner och camargue. Det blev en gräsligt ful, grisrosa albino. Den var så ful att den påminde mer om Lucky Lukes tecknade häst än någon faktisk hästras. Men den hade underbart psyke, stabil som en klippa och oändligt snäll.

Galerie_JollyJumper.gif
 
På ridskolan jag red när jag var liten hade de en shettis/fjording/ardenner och något mer, möjligt islandshäst(?). kommentarerna om honom var allt från ful som stryk till söt som socker :D
Han blev c-ponny, riktigt grov och snäll! en klippa på handikapplektionerna :)
 
När jag var liten och tävlade hoppning hade vi en fjording/welsh cob/swb i vårt lag. Hon såg ut som en väldigt ädel fjording, var en fantastisk läromästare och hoppade allt.
 
kom på ett par korsningar som vi hade på ridskolan där jag red för snart 20 år sen.
en korsning halvblod/ardenner. ganska så grov liten häst. var nog någonstans mellan 148-155cm. skäck.
en fjording/russ. modell fjording i russtorlek. brunblackskäck. b-ponny.
 
@Nepenthe Blev illa tvungen att sälja henne då jag flyttat till gård så gick det inte ha 1 sto och 3 hingstar på samma ställe :(

Jaha, ja då förstår jag! Hoppas du hittade en bra köpare :)
Jag tittade på henne när jag skulle köpa Allis men backade pga hennes hovar men sen fick du ordning på det har jag för mig. Riktigt fin är hon
 
Jag betäckte gamla hästen på vets inrådan med SWB. Själv var hon Nordsvensk bruks men såg mer ut som halvblod av den äldre modellen/ för hög New Forest. Tyvärr kastade hon fölet :( Det hade varit oerhört roligt att se vad det blev av det. (skulle vara till mig själv bara).

Själv var hon 156cm och vägde när hon gick som mest 460kg. Hoppade 140cm med ryttare och 150cm utan, vände på en femöring. Blev helt tokig när hon såg hinder. Lärde sig nya dressyrmoment snabbt som attan men var väldigt markbunden och tröttnade fort så inte direkt någon dressyrstjärna. Inte visste hon var bromsen satt heller :p

En helt underbar individ med stort hjärta, mycket hjärna och en väldans massa energi. Krävdes 2-3 timmars ordentlig ridning om dagen för att hon skulle må bra. Vet förordade SWB för att det inte fanns Nordisar som kunde bidra med något positivt i en avkomma (jag ville ha en ridhäst som var minst som henne).

Lite roligt med just Nordsvenskar är att det i många fall ligger en del Engelska fullblod i deras stam om man går tillbaka till tidigt 1900-tal. På vissa individer märktes det mer än andra. (Släktforskade på Tussi och visst var där en hel del engelska namn i den stamtavlan).
 
Lipizzaner och camargue. Det blev en gräsligt ful, grisrosa albino. Den var så ful att den påminde mer om Lucky Lukes tecknade häst än någon faktisk hästras. Men den hade underbart psyke, stabil som en klippa och oändligt snäll.

Galerie_JollyJumper.gif

Låter mysko. Finns ens gulanlaget på dessa raser?
 
På ridskolan jag jobbade på för ca 30 år sedan, hade vi en fantastisk lektionsponny, korsning new forest/ ardenner. Hoppade super och var ankare i vårt allsvenska ponnylag i hoppning, var efter Ashurst Wonder om jag minns rätt.
 
Det fanns en fantastiskt korsning fjording/nordsvensk travare på ridskolan där jag var som liten.
Såg ut som en stor väldigt reslig fjordning med kraftigt yvigt tagel.
Underbar att rida, lätta fina rörelser med bra resning.
 
Hittade en halvbror till min lille på Tingsryds ridskola. Krasse som han heter är 168 cm hög - ojojoj, så stor häst vill jag inte ha. Men han är tydligen cool och stadig. Pappa är halvblod.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp