Spännande korsningar

Vi hade en ardenner/arab på ridskolan när jag var liten. Lite lättare i kroppen än en ardenner men fortfarande klumpig, envis och väldigt nervig. Gillade inte alls den hästen..
 
Min är korsning connemara/varmblod. Väldigt trevlig häst som ställer upp på det mesta. Är endast hobbyryttare som rider lite allt möjligt, dressyr, hoppning, WE och hon är även inkörd.
I somras blev hon mamma, och pappan till fölet är PRE.
13620973_1374310922586021_1700357499311851109_n.jpg
 
Fast den mest udda kombon jag stött på var islandsston som betäcktes med PRE. Vad man ville uppnå med den kombon vet jag inte och jag har aldrig sett resultatet - kanske ngn som vet?

De säger sig tillverka en helt ny ras genom att kombinera Paso peruano med islandshäst och få en aegidenberger. Måste väl vara hästvärldens motsvarighet till labradoodle? De kanske är något liknande med PRE-korsning?
 
De säger sig tillverka en helt ny ras genom att kombinera Paso peruano med islandshäst och få en aegidenberger. Måste väl vara hästvärldens motsvarighet till labradoodle? De kanske är något liknande med PRE-korsning?
Det har de hållit på med i många år. Blir en trevlig häst.
 
Det har de hållit på med i många år. Blir en trevlig häst.
Den korsningen kan jag förstå i den bemärkelsen att man avlar på hästar med fler än tre gångarter - båda raserna har ju tölt. Men om man korsar islänning med PRE lär väl avkomman väl bara få tre gångarter, eller?
 
Den korsningen kan jag förstå i den bemärkelsen att man avlar på hästar med fler än tre gångarter - båda raserna har ju tölt. Men om man korsar islänning med PRE lär väl avkomman väl bara få tre gångarter, eller?
Inte säkert, jag såg en islandskorsning på min vanliga ridskola som töltade. Jag är inte så säker på att alla såg att det var tölt ;).
 
Det är intressant att vissa raser slår igenom så. Mamma ardenner har även korsningsföl halvblod. Han ser mest ut som ett grovt halvblod och går som stadig ridskolehäst. Jag trodde nog att ardennern skulle synas mer. Äpplerumpa o hovar tex.
 
Mamma tog en Tinkerhingst till sin Fjordingsto och resultatet ser ut som en islänning..
b201001.jpg

b201000.jpg

Som 2-åring
b200999.jpg

Som fyra eller fem-åring.
Mamman är strax över 140 och pappan liten häst. Han är väl nu ca som mamman. Väldigt snäll och mysig häst. Sportigare än mamman men ändå kallblod liksom.. :) Han har även en halvbror som betäcktes samtidigt. Med ett d-ponny sto osäker på ras, men bra sportmodell. Han blev närmare 170 och grov som bara den. Riktigt kallblod som man kunde tro hade shire som pappa typ.. Envis som synden och lat. Kommer ihåg en sommar vi skulle flytta dem från en hage till en annan och han bara la sig ner när min kille skulle gå med honom..

Själv köpte jag mig en lika gammal korsning arab/svenskt halvblod som ett-åring. De hade mycket kul när de växte upp. Inte så konstig korsning tycker jag men väldigt många undrar vad det är för något när vi är ute på tävling och liknande.
b200998.jpg

Här 2 år och vilar efter en morgonbusgalopp i hagen.
b109729.jpg

2 år. Ingen stor häst inte!
b177688.jpg

Skulle gissa på 2.5 alternativt 3 på denna ovanför. väldigt gullig har han alltid varit med litet arabhuvud.
b177695.jpg

Här 5 år.
Var länge tunn och liten. ca 135 när jag köpte honom som 1-åring. Pappan (araben) ponny, mamman ca 165. Nu 6 år och 160 cm. Har blivit mycket maffigare senaste året. Hittade dock ingen bra bild på honom nu.
Kan vara rätt nervös och rädd för saker. Uppmärksam med ett finare ord :p Dock otroligt samarbetsvillig, lättlärd och positiv häst.
 
Fjording/islandshäst:
IMG_0195.jpg



Ingen bra korsning. Jag älskar min lilla häst, men usch vilken dålig korsning! Konstig kroppsform, konstiga gångarter, extremt lättfödd.. Men han är rätt söt, alltid något.
Den korsningen verkar inte vara alltför ovanlig och jag har alltid funderat på vad man vill ha ut av den när man avlar så. Tror inte jag sett någon med en vettig, funktionell ridhästexteriör.

Å andra sidan känns det som mer regel än undantag när man korsar andra raser än såna av "halvblodsmodell", speciellt när man korsar raser avlade för olika syften.
 
Den korsningen verkar inte vara alltför ovanlig och jag har alltid funderat på vad man vill ha ut av den när man avlar så. Tror inte jag sett någon med en vettig, funktionell ridhästexteriör.

Å andra sidan känns det som mer regel än undantag när man korsar andra raser än såna av "halvblodsmodell", speciellt när man korsar raser avlade för olika syften.
ja korsar man halvblods modeller med varandra så är det sällan någon som rycker på näsan, men där vet man kanske mer vad man får.

men att t ex korsa halvblod/ mindre kallblod ser jag ingen mening med, min ena swb häst med fin stam tog fd ägare föl på med en tinker hingst. förstår inte nyttan med det riktigt mer än att man får ett skäck föl. måste ju vara svårt att sälja.
har dock inget problem med korsningar annars, min första ponny var en okänd gatukorsning som var allt annat än fördelaktig i exteriören, shettisen var okänd och då inte renrasig. och medryttarhästen är den fulaste häst jag vet :p både i exteriören och ansiktet men helt :love: att rida okänd import från holland.

är bara mina nuvarande egna hästar som jag har stam på swb.
men nästa häst får gärna vara korsning, främst då jag är hobby ryttare utan ambitioner och korsningar oftast är mycket billigare i inköp än renrasiga.. men annars är en häst alltid en häst :p
 
Min första sköthäst på slutet av 80-talet var korsning mellan morgan (Country Boy, eller Martez som hingsten egentligen hette) och ett nordsvenskt brukssto. Mild, tålmodig men envis :) Han såg ut som en nättare kallblodstravare :heart
 
Nordsvensk/Arab har min ridklubb.
Har ingen helkroppsbild på han, hittade den här som någon tog med min kamera för flera år sen, men han är en rätt ordentligt grov skimmel med ganska fint huvud, hoppar oväntat bra ;)
Tog_mig_friheten_att_redigera_en_bild_som_Busloppiis_har_fotat_med_min_kamera_pa_Cojac_under_en_Pay.jpg

Åh, den ser ut som min Salome fast med mer flugprickar :love: hon hade nästan inga prickar alls :)
 
Fjording/islandshäst:
IMG_0195.jpg



Ingen bra korsning. Jag älskar min lilla häst, men usch vilken dålig korsning! Konstig kroppsform, konstiga gångarter, extremt lättfödd.. Men han är rätt söt, alltid något.
Alltså inte gilla på den konstiga korsningen, men han är ju verkligen söt som socker :love:
 
Den korsningen verkar inte vara alltför ovanlig och jag har alltid funderat på vad man vill ha ut av den när man avlar så. Tror inte jag sett någon med en vettig, funktionell ridhästexteriör.

Oj, träffat många såna? Jag har bara träffat min och hans bror.

Som tur väl är är han inte planerad, så i hans fall ville ägaren inte ha ut någonting särskilt utan hade bara alla hästar av olika kön i samma hage.

Till ponnyns försvar; han är kass som ridhäst men en underbar körhäst! Finns en anledning till att han heter Ferguson (han är en riktig traktor!).
 
Oj, träffat många såna? Jag har bara träffat min och hans bror.

Som tur väl är är han inte planerad, så i hans fall ville ägaren inte ha ut någonting särskilt utan hade bara alla hästar av olika kön i samma hage.

Till ponnyns försvar; han är kass som ridhäst men en underbar körhäst! Finns en anledning till att han heter Ferguson (han är en riktig traktor!).
Många är det nog inte, jag har nog bara lagt mer märke till dem än många andra korsningar. :)
 
Jag har en korsning Irish cob/Arab hemma på foder - en otroligt trevlig både att rida och i den mesta hanteringen om än något överenergisk häst ;) Lite bufflig men är nog mer uppfostran än psyke.
Hon ser mest ut som Irish Cob i kroppen - men ganska smala ben - hovarna är lite mer IC. lite hovskägg. huvudet är lite mer arab - i stort format.

Jag är lite undrande över syftet när man korsar hästraser, känns som det flesta är slump eller "olyckshändelse" i arbetet. I de flesta fall känns det som det redan finns raser som har de egenskaper man vill uppnå?
 
Mina två



Welshcob-travare, min nuvarande. Massor med nerv och oerhört känslig. Snäll. Cobaktig med markbundna gångarter. Kommer nog röra sig bättre och hyfsat trevligt med mer styrka och träning vad det lider. Kort och kompakt med endel massa. Blir svår i fel händer då hon är så reaktiv och har pga det lite bagage som fortfarande kommer till ytan ibland.
(Planerad betäckning)



Newforest-travare, min nuvarande. En luring med massa hyss på lut, men snäll och klok. Nätt häst med trevliga gångarter. Ser ut som nån typ av fullblodskorsning. En riktig läromästare, schysst utan att ge något gratis och är välutbildad.
Blir (väldigt) mycket häst i fel händer.
(Tjuvbetäckning)

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp