Bukefalos 28 år!

Spansk sadel?

K

Kongur

Jag har hemma en sadel som jag hittat på annons. Det är en spansk sadel, lik högre skolans sadlar. Den är inköpt i Spanien och jag tror inte den varit så dyr i inköp, har inte frågat än. Den har en v stäld bom fram, v:et bildar en liten förhöjning fram, som ett horn nästan. Bak har en den bågformad bom. Däremellan har vi inte lyckats lokalisera någon bom. Den är hör och häpna stoppad med halm/vass. Det är sydda kanaler, längsgående, som är fylda med halm/vass-strån brevid varann. Sittsen är vadderad teddy. Under sadeln är den som en bladsadel, fast bladen är inte fasta utan är ett bommulsfodral som är stoppade med något. De är fasta och jämna och ligger bra mot hästen. Mellan allt detta som är bekrivet är det läder och mjukt skinn. Den är dessutom komplett med stigläder och stigbyglar (spansk modell, i plast), gjord, svanskappa och vojlock.

Tjejen som säljer sadeln har bott i Spanien men är inte så förtjust i sadeln och säljer den därför. Den är använd 4-5 gånger. Meningen är att den ska forma sig efter hästen, vilket den inte gjort än. Hon sa att det tar ca ett år, det hade de sagt till henne när hon köpte sadeln.

Jag har provat sadeln på min häst och den ligger bra, även om det märks att den behöver forma sig lite mer för att ligga perfekt. Han verkar dock inte få tryck någon stans och den ligger an hela vägen. Den är mycket skön att rida i, som att sitta i en soffa. Frågan är bara hur den blir när halmen/vassen smulas sönder? 2000 kr vill de ha för den.

Har någon sett en sådan sadel som jag beskriver och är det någon som vet vad nypriset kan ligga på? Är det smart att köpa den? Jag ska ha den som extra sadel, perfekt till vinterns kalla dagar.

Lägger i det här på Barock också.
 
Sv: Spansk sadel?

Tack. Där ska jag läsa.

Det är en vaquero, fick lite info på Barock också.
 
Sv: Spansk sadel?

Nu har jag läst. Blir lite fundersam på om jag verkligen ska köpa denna sadel. Så mycket kommer jag inte att rida i den så den kommer ju inte att ligga rätt på några år om jag tolkar texten rätt. Om det är en fejk eller inte vet jag ej. Den är köpt i en spansk ridsportbutik av personer som då bodde i Spanien.

Har du ridit i en sådan eller vet någon som har en?
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 667
Senast: Lavinia
·
Utrustning Rak eller svängd rygg? *bilder* Hej! Letar ny dressyrsadel då ponnyn musklat till sig rejält på det året vi ägt han:) Han var...
Svar
6
· Visningar
2 413
Senast: Qosack
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 488
Senast: videnlis
·
Western Japp då var man där igen. Men har nu ett lite mer angenämt problem. Har redan en köpare till min Crates Arabian show sadel. Men men...
Svar
8
· Visningar
1 877
Senast: r_freddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp