Bukefalos 28 år!

Sadelångest!

r_freddy

Trådstartare
Japp då var man där igen.

Men har nu ett lite mer angenämt problem. Har redan en köpare till
min Crates Arabian show sadel. Men men problemet då.

Har haft min underbara billy Cook sadel finns inget skönare att rida i, ca 2 år nu. Men Chili har breddat sig sjukt mycket på sista tiden. Och han blir minst sagt grinig men den sadeln. Lägger man på den utan padd ser det ut som om
den ligger perfekt. Sitter som en smäck går knappt att rubba i sidled. Men rider man och han går i form så känner man att den trycker vid bakre delen av bogbladen. Svettavtrycken säger detsamma. :crazy:

Köpte en Crates Arabian på vinst och förlust. Då han rör sig toppen i den. Helt annan häst. Inte grinig när jag lägger på den som han direkt blir med Billy cooken. Nu till det som jag inte förstår? Lägger man på denna utan padd ser det helknasigt ut. Lättar bak men bogbladen har fortfarade luft. När jag rider klämmer det inte vid bogbladen. och tror inte att den lättar bak. Ridit i galopp med hand där och inte kännt någon lättning. Efter en superhård träning förra helgen var svettmärket jämt men precis vid manken var pälsen lite ruggad( låg åt olika håll) inget skav på pälsen eller så. Cratsen har måtten 6, 3/4= 17,15cm i gulleten enligt Crates ( underbar företag som svarade på mina frågor efter 4 timmar på mail:bow:)

Har nu spanat in en Crates Show full quarter. Men så klart finns den på andra sidan landet. Stl på den gulleten är 6, 5/8 = 16,83 cm. Har hört att vanlig Crates bom ska vara rakare i bommen än en Crates Arabian. Och kan det i så fall vara den mer böjda bommen på Arabian sadel som gör att den står upp baktill. Kan inte prova denna sadel utan måste i så fall köpa den och se om den passar. Värsta senariot är att jag säljer Arabian sadeln till min kompis och jag köper Full quarterbommen o den inte passar. Och jag får se henne rida runt varje dag i sadeln som Chili trivdes med :cry:

Uhä snälla hjälp mig spåna vidare.
 
Sv: Sadelångest!

Jag har inte samma sadel och inte samma typ av häst heller MEN, min sadel ligger exakt så som du beskriver på min häst och min häst går jättebra i den.
Det är en Simco med arabbom.

Sadeln ser för svängd ut på stillastående häst eftersom den lättar lite bak men samtidigt har bogarna frihet, men svettmärkena efter en ridtur säger att den ligger an jämnt och bogarna har gott om frihet har jag kännt, inget tryck där inte och den lättar inte heller bak alls när jag rider.

Urmysko, hästen kan ju inte blir mer svängd i ryggen när den jobbar och man känner hur den skjuter upp ryggen?!

Jag planerar att prova fler sadlar till våren men eftersom hästen tycker om den nuvarande trots mysko passform så får han gå med den över vintern också.
 
Sv: Sadelångest!

Crates arabbom ser annorlunda ut än deras quarterbom. Därmed inte sagt att den inte skulle passa men du måste prova först.
 
Sv: Sadelångest!

Jag säger samma som Fozzie, har haft samma erfarenhet- sadeln ser alldeles for svängd ut när han är stillastående, ser inte ut att passa alls egentligen då framdelen av sadeln är inte ens i kontakt med hästen. Men han går jättebra i den och klagar inte alls nar jag sätter på den, som han gjorde med en annan (rakare) sadel som såg ut att passa mycket bättre. Jag får känslan av att bogfriheten, som den här sadeln ger mängder av, är allting för honom även om det betyder en lite mindre viktfordelning annars.

Också- Crates qh bom är inte alls lika svängd som en arabian, så det är inte alls säkert att din häst gillar en med qh bom :(
 
Sv: Sadelångest!

Jo det är underligt. Men ni verkar ju vara flera som har likande problem.
Ser ut som crap när man lägger på sadeln. men rider man i den går hästen superbra :crazy: Så då är vi inte ensamma i varje fall :)

Står nu i valet och kvalet att köpa full quarterbommen också. Men den är
lite dyr just nu innan jag sålt den andra sadeln Billy Cooken. Känner att priset är lite för högt också då sadeln är från 91 eller 93 och de vill ha 13000 för den. Min Crates mycket liknande till utseendet,från samma tid får jag 9000:- för. Kanske att man tar och köper sig en helt ny i så fall i stället. Har butik inte allt för långt bort.
 
Sv: Sadelångest!

Min sadel ligger likadant. Ser för svängd ut när jag sadlar och mycket utrymme fram för bogbladen, ser knappt ut som att den ligger an. Men hästen älskar sadeln och svettmärkena är jämna...:confused:

Så jag kör på med den sadeln sålänge hästen är nöjd, då hon visar tydligt när sadeln inte ligger som den ska genom att hon inte arbetar alls. Med denna jobbar hon i fin form i galoppen på en hand. I den förra (som till synes låg fint) gjorde hon inte det... Jag tror att hon gillar friheten framtill då hon har enorma bogar...

Mvh Domino_s
 
Sv: Sadelångest!

Hästen har en annan hållning när ni rider än när den står på gången. Glöm inte det =)

En vis sadelmakare på Continental sa en gång i tiden till mig att det är helt omöjligt att få en sadel som sitter bra på lugna uteturer i skogen där hästen oftast får gå i fri form, och som även ska passa som ett smäck när man kräver jobb på banan/ridhuset.

Man skulle behöva flera olika sadlar för olika ändamål, men oftast räcker inte plånboken till och därför köper många paddar som går att forma till så sadeln fungerar till olika saker där olika form på hästen krävs =)
 
Sv: Sadelångest!

Desværre er de flest bom som sælges idag alt for svaj til en samlet hest under rytter. For at finde en mere lige bom, skal du væk fra alt dem som laves af Steele.

Når hesten står stille og er under rytter, slapper den af og ryggen bliver mere svaj. Når du får rytter på, strammes og løftes ryggen. Den løftes lidt i skridt, endnu mere i trav, og mest i galop. Er bommen for svaj, vil den forhindre hesten fra at løfte og bruge sin ryg ordentlig.

I denne billed står hesten stille:

bom-staarstille-web.jpg


Her skridter hesten:

bom-iskridt-web.jpg


Alt det fri plads er væk. Og ryggen bliver løftet endnu mere når der er rytter på!!

Med mindre du ønsker at sidde på en stillestående hest, skal du fokusere på hvordan sadlen passer når hesten i bevægelse. Sadlen skal ligge stille når hesten er samlet. Den skal ikke løftes og hoppe eller klappe bagtil. Den skal ikke rulle, vippe, eller glide. Rytter skal sidde i balance.

Hvis sadlen passer rigtig når hesten er samlet og brugt, vil den også passe udmærket når hesten er afslappet på en skovtur. Der vil være mere plads til ryggen end hesten benytter, men det skader ikke noget. Problemer kommer når sadlen forhindre hesten fra at bruge sin ryg ordentlig og samle sig på en naturlig måde.

At læse svedmønster er lidt som at læse fremtiden i en krystal kugle. Det er bedre at mærke hesten igennem for smerte.
 
Sv: Sadelångest!

Tack alla för era svar o hjälp :-D verkar som
Om jag inte är den enda med svår häst.
När det kommer till sadlar. Chili klagar fortfarade
Inte på crates arabian som ser ut att vara för svängd.
Utan går bättre än någonsin :-)

Men i söndags var vi på träning, och fick då
Möjlighet att prova en crates show vanlig full quarter.
Och det ser verkligen ut att sitta sjukt bra.
Så nu kommer jag köpa den som var för långt
För att prova. Och se om det kommer göra någon
Skillnad på hur han går. Han är en riktig
Gringubbe när det kommer till sadlar.
Så det ska bli riktigt spännande ;-)

Hör av mig här med resultatet sedan..
 

Liknande trådar

Western Har kört hårdträning med Chilisen sen i våras. Och ni har han satt riktigt mycket muskler. Tyvärr så mycket att jag ifrågasätter...
Svar
3
· Visningar
5 046
Senast: Digbil
·
Western Änligen har jag hittat en ny sadel som passar hästen. Men nu till det andra problemet, det måste tydligen finnas något alltid ;)...
Svar
7
· Visningar
1 452
Senast: r_freddy
·
Western Jag köpte en ny,begagnad) sadel för ca 3 mån sedan,jag behövde en sadel som var rymligare framtill vid bogbladen. Sadeln är en crates...
2
Svar
29
· Visningar
3 465
Senast: arizona
·
Träning Jag var med en vän till hennes stall där hon har sin foderhäst idag. Jag hjälpte henne med lite sysslor och så. Pratade med lite folk i...
2
Svar
23
· Visningar
3 271
Senast: isabelledanza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp