Spanska hästar! "Del 4"

pink_angel

Trådstartare
Ja nu är det dags för ny tråd igen :)

Jag inleder med min och Dunas nya hobby: nattridning!
För visst börjar det bli mörkt på kvällarna nu?

Var en tur till ullared i helgen för att hitta lite nya grejer till
mig och den lilla donnan så nu har vi i alla fall en ny och fin
dressyroutfit som ingen ser i mörkret. Köpte även massa reflexer!

Så glöm inte att synas för bilarna nu i vinter :)

Idag blir det träning! Nästa vecka clinic i akademisk ridkonst, KUL!

=) // Pink

20121007364.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åh, Ullared dit skulle jag också vilja åka. Hur var utbudet? Det kan ju variera lite från gång till gång.

Tant häst har sträckt en magmuskel, så hon har fått hoppförbud. Det blir alltså tyvärr ingen hubertusjakt för oss i år. Däremot fick hon ridas som vanligt annars, så vi får satsa på dressyren istället. Jag har dock noterat att tant är något trind om magen, så nu är det bantning som gäller för henne.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Nattridning tillhör vardagen här också. Vi brukar se ut som någon form av kitschig julgran med en väldigt stark pannlampa, när vi ger oss ut. Även om vi normalt sett inte rider på några vägar, så kan man aldrig ha för många reflexer!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Utbudet var lite både och tycker jag.Dåligt med snygga schabrak, men fanns flera olika billiga ländtäcken om man söker det, mitt landade på 139:- och har nu testat att det är 100% vattentätt ;) Bra urval på kläder den här gången tycker jag, mkt goa typ fleece tröjor. Men lite upp och ner vad det gäller grejerna till hästen.

Stackarn, men ni är snart på det igen! En smidig lösning hade ju varit om ni kunde skicka hit lite av magen... nu kommer vintern smygandes och med den försvinner tydligen min häst med :P

-KL-

Idag har jag haft världens roligaste dressyrträning :D

Tränaren tyckte att vi kommit så långt nu att det är dags att steppa upp! Så idag fick vi öva på mycket samling, skolor och... GALOPPOMBYTEN.

I hoppningen byter hon ju glatt men det är ju svårare att få till ett snyggt byte på dressyrbanan där hästen dessutom ska byta för att man tycker det är en bra idé och inte för att den ser poäng med att det är smart beroende vilket hinder man ska till ;) Men vi fick faktiskt till det en 3 gånger. Blev lika lyckliga både jag, hästen och min tränare! Dagens kommentar blir "hon ser ut som en dressyrhäst på 175cm", känns väldigt kul att höra när man sitter på 157cm hopphäst. Kanske borde tävla lite dressyr nu?

:) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Duna får så gärna ta över lite av tants späck, hur tror du man lättast skickar ca 40 kg fett?:p

Vad härligt att det går så bra med dressyren. Jag var på en clinic med Liane Wachtmeister igår, och där kunde man konstatera att flygande byten inte alltid är det lättaste (en av hästarna lackade ur totalt när de tränade på det). Jag tycker definitivt att du ska ut och tävla, så att ni får ett kvitto på all träning. Vågar du dig inte ut på någon riktig tävling, så finns det ju alltid diverse pay and rides. Det är upp till oss att visa vad spanska tanter går för!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Ja det var en bra fråga :P Bussgods kanske?

Tack! Jo det är nog dags nu, hon börjar bli vuxen (efter 9 år :P) och vi börjar kunna lita på varandra. Känner att vi håller en allt mer jämn standrad vilket såklart är underbart kul :)

Hört ryktas om att det ska vara någon klubbtävling nästa månad. Tar max 15 min att åka dit...Kan vi snudda vid medelsvåra rörelser hemma så borde vi ju kunna kravla oss runt en liten klubbdressyr ;) riktigt motiverad! Folk kommer nog få se oss entra banorna i två grenar nästa år.

Vågade ju för 5 år sedan så det är dags för comeback...
dD3.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Lägger en liten fråga här också: Om ni hoppar med era PRE vad har ni för sadel? Känns omöjligt att hitta en som ger bogfrihet och inte blir för lång. var på en sadelföreläsning med ett välkänt namn och han ville inte rekomendera en enda bomsadel till PRE. PRE hade vart han stora bekymmer under alla år:(
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Min hoppsadel är från Ideal, tidigare hade jag en från Morris and Nolan. Båda utprovade av välkända sadelutprovare (den ena tror jag är spanjor), så jag förutsätter att de sitter/satt hyftsat. Tyvärr har sadlarna en ful tendens att glida fram för tillfället, men det tror jag kan bero på att häst tanten är lite väl rund om magen.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Pröva att ha en svanskappa på henne ,Ett av mina ston måste ha det när hon är mullig ;)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Lägger en liten fråga här också: Om ni hoppar med era PRE vad har ni för sadel? Känns omöjligt att hitta en som ger bogfrihet och inte blir för lång. var på en sadelföreläsning med ett välkänt namn och han ville inte rekomendera en enda bomsadel till PRE. PRE hade vart han stora bekymmer under alla år:(

Ursäkta mig, det är inte personligt på något sätt, men det var det dummaste jag har hört hittills om PRE. Jag hade en Prestige Paris som hoppsadel och den låg alldeles utmärkt på våra PRE. Man kan ju inte dra en hel ras över en kam?? Låter mer som om personen ifråga borde byta jobb.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Har en vid stübben sigfried cs, andra PRE jag hoppat har haft prestige och tolga sadlar. Tycker inte det är något större problem att hitta bra hoppsadlar till PRE.

Finns många bra alternativ på marknaden idag :)

-KL-

Förövrigt har vi varit på just hoppträning idag, sist ballade hon ju ur helt men idag var hon som världens mest välskolade lilla häst :love: bara att styra och vänta in sprången. Hoppade inte så högt idag ca 80 -1m... utan det var istället ganska mycket gymnastik och teknik med serier på medelinjen och båda långsidorna.

Vansinnigt nöjd med mitt älskade vilddjur!

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack för tipsen! Lite krasst men inget påhopp:crazy: Kanar din sadel fram så passar den ju inte längre och hämmar hennes rörelser. Svanskappa var ett bra tips tills magen har krympt;) Jag kanske ska förtydliga lite: Han var väldigt pedantisk och väldigt kunnig. Han kunde ju absolut komma ut och hjälpa oss men ville inte rekomendera något på stående fot efter att fått se bild på ryggen och han upplevde att PRE vart de svåraste hästarna för honom genom åren. Svanskappa var det bästa hjälpmedlet generellt. Titta på pre och lippizzaner utomlands. De flesta har det. Men man kan ju inte hoppa i svanskappa.
Hästen jag rider har ganska rak rygg även om det inte ser ut så vid första anblick så det kanske finns några lite rakare sadlar som passar?
En sak är säkert ju mer man lär sig destå svårare blir det. Får väl ta en runda till och låna hem modeller.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Pink- vad spännande med tävling! Jag längtar tills vi ska ge oss ut på tävlingsbanorna :)

I helgen fick vår minsting ekollon-förgiftning... Var hemskt!!!!!! Idag börjar hon bli som vanligt , hon hade koliksymtom först så trodde det var det. Sen var det bara att vänta ut henne, mammas baby!
Nu har jag bestämt att hon ska få vila från ridning. Tänkte gå lite promendet och även börja tömkörning med henne. Ska hitta en tränare som är bra på det bara :))
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag har gelepadd på min! Sådan anti glid som man lägger under schabraket.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

*kl*
Bonic dressyrar i höstsolen.

bonic2.jpg


bonic1.jpg


Är det några i tråden som provat på WE med era P.R.E?
 
  • Gilla
Reactions: chm
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag tycker det ser trevligt ut, men det verkar vara en riktig racer du har.

Jemeni: Jag har faktiskt en sån liggande, men jag har inte vågat använda den eftersom vissa hävdar att de är dåliga för hästens rygg. Vad har du för erfarhet av din? Nu har tant gått så pass i vikt att hoppsadeln ligger still, men dressyrsadel rör fortfarande lite på sig.

Idag har tant blivit tömkörd för första gången på ca ett halvår. Som tur var skötte inte jag tömmarna utan min dressyrtränare, för idag vat tant mer vild än tam. Min i vanliga fall lugna dam for runt och brallade och bockade innan hon kom till ro och kunde tänka sig att arbeta lite, dock kom vi aldrig till ett läge där jag vågade ta över tömmarna. Jag tog några bilder efter det att hon lugnat ner sig.

tmkrning_zps14ffa50f.jpg


Tmkrning4_zps155c0244.jpg


tmkrning2_zps37f1e3a8.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack! Jo det är lite att hålla i shack så att säga... känns dock som om det finns mycket att plocka fram ur henne på hoppbanorna ;) Men det syns ju inte riktigt hur mycket dressyr vi tränar när hon plockar fram racersidan :P bara att träna på och kämpa vidare!

Härliga bilder på din fina tjej!

-KL-
Idag har jag äntligen fått tag i lite tävlingsbilder som sambons mamma fotat i maj. Var verkligen ingen bra dag med världens farligaste våg-plank, men blev ju lite fina bilder iaf...

Lumix120805334.jpg


Lumix120805338.jpg


Lumix120805339.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

2 bilder till...

Vadå överhoppa sig? Det hade ju kunnat vara en osynlig bom ovanför de andra :p
Lumix120805332.jpg


Det hemska våg-planket...
Lumix120805337.jpg


=) // Pink
 
  • Gilla
Reactions: chm
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Underbara bilder! Så fin han är :heart

Har för mig att Iraphel (stavar jag rätt?) testat WE med Girasol om jag inte minns fel. Ringer en klocka någonstans...

=) // Pink
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp