Bukefalos 28 år!

Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Det stämmer som pink_angel skriver att jag & Girasol har tävlat endel WE, endel placeringar och ritter upp till LA.

Dock ingen start i år, dels pga mig (skada -sjukdom) men också "lite protest" mot ridsportsförbundets licenshöjningar, med krav på hästlicens redan på lokalt (och eftersom medryttaren också åker med med ponnyn så skulle vi behöva slutmäta o ta ställning till om han ska gå som häst eller ponny i min ägo) + mkt högre ryttarlicenser, blir rätt dyrt om man bara tävlar WE och det bara är max 3 tävlingar i småland/år. även om man bara skulle lösas endagarslicens så ansåg vi det kostade mer än det smakar, tyvärr.
så har hållt oss till klubbtävlingar (som dessutom bar ahar teknik-delen) men i år har det fått bli halvblodet för min del.

förutom WE har vi tävlat i hopp, dressyr och bruksridning (DM).
klubb-westerntrail. så funderar på att testa ngn "lite" större trail i framtiden.

Angående hoppsadel så hade jag en hubertus till honom, men såld enär vi slutade hoppa och de gånge rvi småskuttar om vi inte gör dte i dressyren så kan han ha både ponyns wintec close contakt och halvblodets jacson celine santa cruz, den sistnämnda är väl vad många rekomendera till "raka ryggar/runda hästar", personligen har jag mer problem att hitta sadel som passar mitt halvblod än min spanjor (men så kanske ingen av dem är så rastypisk).
sadelutprovare sa att min tekna dressyr låg som "gjord för hans rygg" och de sa dte var längesen de såg en sadel ligga så perfekt, den är ju lite mer svängd och lite mer för takformade ryggar än t.ex. jacson och isabell. men giras har iaf en sådan och en wintec isabell werth, den ligger inte 100 perfekt (lite förrak) men han trivs bättre i den, går bättre i den och jag rider bättre i den.

hmm lite foton som My tagit senaste dagarna
I3365651W373H507V20121012T174047Z.jpeg

I3365653W676H449V20121012T174047Z.jpeg

I3365743W676H495V20121012T174047Z.jpeg

I3365748W346H507V20121012T174047Z.jpeg

I3367210W676H503V20121012T193259Z.jpeg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

-KL-

Min ståtliga lilla Duna och jag på AR kurs :)
20121018409.jpg


Hoppas vi kan få några uppsuttna bilder imorgon. Hon har varit så duktig och gjort massa fina skolor :love:

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

KL
Kan ni hjälpa mig. Jag sitter och försöker utföra ett ägarbyte på hästen jag köpte igår. Är det bara ett ägarbyte jag måste ansöka om eller är det fler blanketter som skall fyllas i? Ägarnummer? Ägarkort?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Maila eller ring till Jane Fredin (P.R.E föreningen). Hon har stenkoll på det mesta :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åh vad fina ni är. tack för hoppsadel tips. vi letar fortfarande. Men det ska ju helst vara en för den lilla pengen då dressyrsadeln åt upp spargrisen. Vi hoppar ju max 1 ggr i veckan.

Min lilla knatte 2.5 har blivit överjävlig igen vad det gäller att tugga grimskaft tömmar och allt som kommer i närheten. Snappar gärna efter jackärmar men jag har inga blåmärken än så länge. Vill ju inte banka på min lilla ängel så hur i hela friden blir vi av med detta? jag som tyckte att han hade slutat helt så tar det fart igen x 10:confused: Någon med unghingt som kan tipsa? jag tycker ändå han har bra respekt i övrigt.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

+ malin123: Tack :) Fast det är pållehästen och fotografens förtjänst (fast jag som fått My fotointresserad)

o malin: kan du tänka dig att rida i annat än läder så är ju både wintec och numera tekna (deras hopp har jag dock ingen erfarenhet av men är ju för mer svängd/rakformad rygg än wintec som är för rakare) i mkt bra prisklass. hästen känner ju inte skillnad om du har en wintec eller bates :p
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Två bilder från AR-kursen idag :) lite tråkigt att man ska åka hem imorgon :P

bild3.jpg

bild2.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Har hästen ett ägarkort redan? I så fall ska detta fyllas i av säljaren och ni båda ska skriva under detta , sedan ska du som köpare sända in detta till avelsföreningen, Ska du ha hästen i avel så är det ett uppfödar nummer du ska ansöka om , Annars bara ett ägarnummer ;)

tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kl...
Slänger in en bild på mig och skrutten efter km i dag :)
Han skötte sig riktigt bra och vi skrapade ihop 71.85%..:love: extra roligt eftersom det var en godkänd dommare.
DSC_0039.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack jag är jättenöjd :D
Vi har nosat på 68% på officiella tävlingar men alltid haft nån miss eller bock eller annat hyss. Nu var vi jämnare och dommaren verkade tycka om oss :love:
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Gosh vad roligt :D Alltid kul att se lite PRE ute på banorna, grattis än en gång! Önskar att jag inte var så rädd och mesig för det där med dressyrtävlingar :p

-KL-
Ledsen att jag bildbombar tråden lite... men kunde inte låta bli när pappa gjort en så fin bild på oss från gårdagens AR-träning ;) Tycker man ser lite utveckling sen dagen innan...

grey.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Grattis! Vad red du för klass?

Pink_angel: Vad roligt med en träningshelg. Har kursen varit givande?

Tant har varit hos veterinären för vaccinering och hälsokoll tidigare i veckan. Hälsokollen gick bra bara några hakar på tänderna som behöde raspas, tyvärr regerade hon på vaccinet och fick feber så hon har fått vila några dagar. Idag fick tant en ny boxgranne, hon regerade ungefär såhär på det hela :eek: :mad:, hästtanter..
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Kursen har varit grymt givande! Framförallt för min sits har en dålig ovana att typ låsa höften och midjan vilket resulterar i spänd rygg = spänd hästrygg. Så jobbat mycket med det. Samt lärt mig lite hur jag kan jobba med henne nerifrån marken vid hand med skolorna samt jobbat mycket skolor uppsuttet. Så nu har jag en hög med läxor till nästa gång. Ville verkligen inte åka hem, så nu genomsöker jag kalandern för nya datum ;)

Haha ja hästtanter kan vara så roliga ibland :P Duna lyckades lirka över ett hönät från sin tillfälliga granne i helgen haha tror inte han blev så lycklig... Men många ston har en för härlig personlighet. Hoppas hon är bra från febern nu din lilla tant :)

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Grattis!

KL

Lite bilder från idag på mig och lussebullen. Inte vårt bästa pass, men inte heller det sämsta.

525103_286114364841058_1036498761_n.jpg


197492_286114468174381_1873759098_n.jpg


395123_286114524841042_945063376_n.jpg


282351_286114444841050_660102596_n.jpg


247734_286114411507720_990385652_n.jpg


318824_286114494841045_1665802948_n.jpg


565047_286114501507711_1580134546_n.jpg


602628_286114511507710_1027244822_n.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Härligt med alla era fina bilder och inlägg!:)

Jag kom själv hem från Malaga idag där jag varit och hälsat på min häst.
Har ju inte sett honom sedan augusti och det blev ett kärt återseende ;)



Han har vuxit mentalt hos sin tränare och blivit medveten om att han är en spanjor :D



Vår inriktning är ju AR och jag är en total nybörjare på området men lyckligtvis får vi god hjälp på vägen:

[URL=http://s1069.photobucket.com/albums/u465/harmaahurstin/?action=view&current=027_zps98f5a8ae.mp4]
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Åh vad roligt att du fått träffa din häst igen! Han ser helmysig ut :love: kul att vi är fler som sysslar med AR :)

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tycker mig se en väldigt fin lussebulle som ser ut som en riktigt trevlig häst ;)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jäklar, vilken hals! :eek: :love:
Det går inte att missa vilket kön det är på den hästen. När får du hem honom?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp