Bukefalos 28 år!

Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack:) Det visste jag inte, har inte lyckats hitta något om stammen på honom.
Eftersom det var så dyrt och eftersom han ändå inte är godkänd för PRE-avel har jag inte gjort ägarbytet, såg ingen anledning till det?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

varför är han inte godkänd för avel ? Om du inte vill skriva här så kan du ta det i PM , Alla PRE som är inskrivna i stamboken måste man göra ägarbyte på, Just så att ANCCE vet var alla hästar tar vägen, det är också så att vi här i sverige har ett ganska så stort mörker tal på PRE i sverige och som ras förening vill man ju veta hur många individer vi har i sverige
'
Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Han är inte godkänd av den enkla anledningen att jag inte har åkt och fått honom godkänd, har alltså inget med hästen att göra, utan beror på den enkla anledningen att vi bor långt ifrån alla platser där sådant anordnas och jag har inget körkort.

Om jag nu kommer igång och kan tävla honom lite blir det mer aktuellt att kanske åka iväg för att få honom godkänd.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

oki! Vi har ju varje år i helsingborgs trakten och även sörmland,
Tänk bara på att om du inte skaffar ägar kort på honom så får du inte avelskora eller ställa ut honom ;)
Sen om det finns flera PRE i närheten där du bor , så kan man ordna korningar där ,men det är ju svårt som sagt att veta var alla PRE hästar är , Det krävs att man anmäler sin häst så vet föreningen vilka platser man ska köra till :)

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

- KL -

Då var det dags för klippmaskinen att komma fram. Insåg efter träningen i onsdags att vi inte kan fortsätta så hela vintern så nu fick det bli lite mindre päls. Men har bara spårklippt, känns onödigt att klippa mer än vad som behövs rent funktionellt, är ändå sällan vi visar upp oss ^^ Hur fluffiga blir era spanjorer? Brukar ni behöva klippa på vintrarna?

soethest.jpg


Klippt.jpg


=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Min börjar sätta päls redan på sommaren och ser till slut ut som en riktigt raggig islandshäst.
I år åkte allt. Från öronspets ända ner till hovarna. Vanligtvis lämnar jag halva huvud och halva ben men nu tränar jag mer och täckar hellre på ordentligt.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Min brukar inte bli så farligt luden, så hon slipper bli klippt. Till och med vintermustaschen får vara kvar.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Där ser man, jag som tyckte min var fluffig :p är lyckligt lottad med andra ord.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vad skönt :) brukar låta vilddjuret gå oklippt men tycker hon fluffat till det lite extra i år.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jap, han är en mysig kille och det var härligt att få träffa honom igen. :)

Framförallt är jag så glad över att hans utbildares träningsfilosofi och att han har så fin hand med hästen som vuxit både mentalt och fysiskt under den korta tid Juan haft honom i träning.:)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Han är mycket barock i typen, inte helt olik morganhästen av gamla blodslinjer (min förra häst var en morganhingst) med runda linjer och kraftig hals. Jag gillar den typen av häst men jag kan även uppskatta de moderna och mer eleganta med större steg.

Kornelio stannar kvar i Spanien tills vidare har jag bestämt mig, så jag kan inte säga när han kommer till Sverige i dagsläget. Jag vill gärna utnyttja den möjlighet jag nu att ha honom på träning hos en duktig AR-utbildare. Så jag kommer att åka till Spanien med jämna mellanrum och få lektioner på hästen och under tiden utbildas han vidare.;)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hur hade ni gjort med ett 4årigt sto som är rädd för allt, inte kan vara själv i stallet eller hagen? Hon skenar när vi ska rida ut själva, stegrar sig när man tar henne från hagen, alltså tar henne ifrån hennes bästis i hagen. Hon är livrädd för allt, skogen, grusvägar, grusvägar som svänger, träd i skogen, stenmurar, grusvägar som delar sig, stora stenar, bäckar och ja, en massa mer. :(( hon har varit sådan sen hon kom men nu börjar det bli riktigt riktigt jobbigt. Var meningen att en nybörjare skulle kunna rida henne i skogen och hade en nybörjare suttit upp så hade det gått riktigt riktigt illa.. Var ju inte detta som var sagt om henne tyvärr..
Tips på hur man ska hantera henne? Longera henne och jobba på gårdsplanen går bra när den andra hästen är i stallet men så fort man ska gå från gården börjas det, hon sliter sönder kroppen på mig!!
Hon är endast riden i ridhus förutom en gång om jag förstått det rätt innan hon kom till oss.
Tips mottages gärna för detta går inte, den tränaren som personen vi köpt henne av rekommenderar har tyvärr väldigt dåligt rykte i trakten, tränarens ena häst stod i en 4x4 hage bakom en ödegård en bit från oss och rymde givetvis till oss bl à på midsommar, tyvärr även tränarens partner har grymt dåligt rykte så känner att jag inte vill ta hjälp av dem,
Plus att det skulle egentligen inte ha behövt om hästen hade varit som sagts...
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hur hade ni gjort med ett 4årigt sto som är rädd för allt, inte kan vara själv i stallet eller hagen? Hon skenar när vi ska rida ut själva, stegrar sig när man tar henne från hagen, alltså tar henne ifrån hennes bästis i hagen. Hon är livrädd för allt, skogen, grusvägar, grusvägar som svänger, träd i skogen, stenmurar, grusvägar som delar sig, stora stenar, bäckar och ja, en massa mer. :(( hon har varit sådan sen hon kom men nu börjar det bli riktigt riktigt jobbigt. Var meningen att en nybörjare skulle kunna rida henne i skogen och hade en nybörjare suttit upp så hade det gått riktigt riktigt illa.. Var ju inte detta som var sagt om henne tyvärr..
Tips på hur man ska hantera henne? Longera henne och jobba på gårdsplanen går bra när den andra hästen är i stallet men så fort man ska gå från gården börjas det, hon sliter sönder kroppen på mig!!
Hon är endast riden i ridhus förutom en gång om jag förstått det rätt innan hon kom till oss.
Tips mottages gärna för detta går inte, den tränaren som personen vi köpt henne av rekommenderar har tyvärr väldigt dåligt rykte i trakten, tränarens ena häst stod i en 4x4 hage bakom en ödegård en bit från oss och rymde givetvis till oss bl à på midsommar, tyvärr även tränarens partner har grymt dåligt rykte så känner att jag inte vill ta hjälp av dem,
Plus att det skulle egentligen inte ha behövt om hästen hade varit som sagts...

Hej! Ni har massa jobb, tid och kärlek framför er(tänk på att hon bara är 4 år). Har ni kollat allt veterinär mässigt? Hon kanske ser dåligt om hon skyggar för allt? Jag skulle nog låta bara EN person jobba med hästen så hon kan få full tillit till den, kanske träna NH eller annan aktivitet som ökar tillit och avslappning. Det är ju jätteviktigt att man är fullt avslappnad själv. I början innan hon litar på människor skulle jag ha med en gammal trygg häst som är ranghög innan jag gav mig ut i skogen. (Kan hon gå som handhäst? om det är ryttare på ryggen som gör henne nervös?) Eller hur beter hon sig i sällskap? är det samma veva?
Det verkar ju som ni haft henne ett tag(?) så hon borde ju gjort sig hemmastadd vid det här laget. Ston kan bli jätte jobbiga när de hittar "bästisar". Vi hade jätteproblem med det och vi fick helt enkelt dela på dem så de fick nya kompisar.
Försök hitta en tränare som ni litar på och som ni ser kan ge hästen den tid den behöver och inte stressar fram resultat.
kanske inte lösningen på problemen men detta var mina spontana tankar. Lycka till!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

men kära nån! Stackars dig och lilla hästen :cry: Hur länge har hon stått i Sverige vet du det ? När blev hon inriden ? PRE mognar väldigt sent ! Så du kanske ska gå back to basic . det skulle jag gjort , Denna lilla häst låter väldigt otrygg och känslig , Ställ av henne låt henne vila ett tag släåå kraven som ridhäst , Låt henne vara häst bara , och hantera henne massor från marken, ut och promenera och mys , Få hennes förtroende . Bygg upp henne sakta igen !
Förstår inte varför man ska skynda på inridning med mera på dessa hästar ? (alltså ingen kritik till dig utan den du köpt av ) Dom mognar senare en andra .

PRE hästar är ofta väldigt flock bundna av sig ,Men tar man det sakta från början så ser jag inga problem med detta , I bland när jag fått ungston från spanien som varit lite osäkra med allt det nya så får dom bara gå i flocken och stabilisera sig i 2 månader, Under tiden så pysslar jag otroligt mycket med i boxen och i hagen , Sen så småningom så börjar vi att gå ut i ridhuset bara hon och jag , Massa gos och lite godis , Så mitt råd är back to basic med den lilla
lycka Till Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hon har varit i Sverige strax över ett år om jag förstått det rätt, hon är senare inriden och fick vila iom att hon växte så mycket och behövde tiden, jag tycker vi har myst, borstat, promenerat men hon stegrar och vill tillbaka till det andra stoet även om man går, när vi ridit ( inte många gånger, mer promenad och markarbete än ridning) så skenar hon bara rakt fram, alltså inte mot gården, detta är efter att man fått kämpa när hon snurrat rundor och stått på bakbenen för att komma till gården. Jag har berömt heeela tiden när hon gjort något bra, vi trodde ju först att detta var just för att hon behövde tid att vänja sig men blir ju bara värre och hon smittar ner dom andra med stress känns det som.
Hon är rädd även när andra hästar är tillsammans med henne, som i går kväll när jag gick från hagen med henne bara exploderade hon och man hänger som en vante efter henne! Hon är ju en stor dam på 169..
Vi beslutade för ett tag sedan att bara jag skulle hantera henne men ingen skillnad.
I ridhuset var hon ju hur bra som helst!
Men vi har ju inte tillgång till ridhus hemma och lastningen går inget bra alls så det är träna på det som gäller.
Tillgång till ridbana 10 min skritt från oss men jag kommer inte dit med henne om jag inte har någon annan med mig.
Det var inte detta vi skulle ha! Jag har ju treåringen som tyvärr är riktigt sjuk att tänka på just nu,
Och känns som det priset ägaren satt är hon absolut inte värd, finns inte en chans att vi hade sagt ja om vi vetat hur dan hon är!!!
Efter att hon sparka och gjorde utfall nu sist mot mig så vill inte sambon att hon stannar då hon nu är farlig, hon sliter sönder armar på mig då hon plötsligt kastar sig :(
Usch gråtfärdig!!!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Fy vad jobbigt :( Förstår dig att du tycker det är hemskt. En liten vild chansning nu kanske men jag känner igen mig lite på mina ston, speciellt ett. Nu är hon dock värst när hon har föl vid sidan.
Men hur står hon uppstallad? Står hon på box? Isf (väldigt vågat dock) att prova ha henne på lösdrift ett tag och bara ha en mys stund med din häst.
Mina ston blir som energi bomber, speciellt nu på hösten när de står på box.

När var hur gör hon dessa attacker? Mina som jag får känsla av är också just i boxen, de känner sig trängda och kan inte fly, så då vänder de och blir arga istället.
Jag hoppas du får hjälp, och får tillbaka den goa rara PREn som säkerligen finns där :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Sara _18 alla mina ston står på box ;-) (sorry var bara tvungen ) du fattar skojet va :heart:heart
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Självklart :) Tar bara av egna erfarenheter, jag lyckas alltid få de lite underligga hästarna :devil: den ena är alltid värre än de andra.
Givetvis behöver det inte bero på att de är på box såklart, var bara en tanke. Mitt ena sto mår mkt bättre nu och är på lösdrift, på box va de skit svårt att hantera henne osv. Konstigt men så va hon :) Sedan var hon MKT värre med föl vid sidan och rentav farlig, speciellt i en trång box, ute gick bra men inte inne.
Dessa hästar har ju sina idéer.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Usch stackare :cry: Många Styrkekramar till er!

Jag skulle nog fundera på att testa NH, säger inte att det är någon universalmetod men vet hur mycket det hjälpt mig och Duna i vår tillit till varandra.

En annan sak jag funderar på är mängden aktivitet? Då menar jag nödvändigtvis inte ridning utan mer hur aktivt hästens liv är? Precis som att olika hundar kräver olika mycket aktivering av sina ägare tror jag att det är detsamma med hästar. Något jag märkt med min egen knashäst som jag ofta jämför med en border collie är att hon kräver väldigt mycket aktivering och har därför saker att leka med i boxen, mycket utevistelse tillsammans med kompis och sen rids hon väldigt mycket och rider jag inte gör jag nästan alltid något annat, tex. NH tränar, promenaerar eller ger henne en extra lång ryktning. Svårt att ge något konkret råd när man inte sett och upplevt situationen själv och sen är ju inte jag någon kvalificerad hästmänniska överhuvudtaget. Men utgår bara från mig själv och resan med min egen häst.

Sen mognar de som sagt sent precis som Tesora skrev.

LYCKA TILL!
=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

-KL-

Hittade lite riktigt gamla bilder :) så tänkte göra ett litet utvecklingsinlägg...

Dunaunghaumlst.jpg


Tiden går fort när man har roligt...
Dunaidag.jpg


Film på Duna som helvild unghäst och jag som ung och dum ponnyryttare (inget jag är stolt över):
http://s148.beta.photobucket.com/user/pink_a_ngel/media/Horses/Duna80cm_snabbt.mp4.html

Duna i år:
http://s148.beta.photobucket.com/user/pink_a_ngel/media/Horses/video-2012-04-07-12-23-48.mp4.html

Fantastiskt ändå vilken resa vi har fått vara med på :) från en ängslig tonåring med en galen unghäst till bästa vänner.

=) // Pink
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp