Spanska hästar! "Del 4"

Tack allihop! Inte hört något under helgen och så länge man inte hör något ska det vara stabilt... skulle få veta lite mer idag.

Kramar

usch fyfaaan vilken mardröm :(. Håller alla mina tummar och hoppas av hela mitt hjärta att det slutar så bra det bara kan för er!!! Men somsagt skönt med så bra stallägare och att ni förstod att nåt hänt och stannade direkt. och fått så bra vård och hjälp. Men somsagt styrkekram från mig. och mina tankar och hopp och önskningar går till er!
 
-KL-

Upp som en sol, ner som en pannkaka... så känns livet just nu. Min lilla solstråle Duna befinner sig på Evidensia kliniken i Helsingborg sen i måndags... det var en sådan underbar sommar dag och jag skulle flytta henne från betet till ett annat bete där hon skulle få träffa sina nya hästkompisar i det nya stallet. Jag har äntligen hittat en bra lösdrift åt min fina tjej och jag lovade henne att hon aldrig mer skulle behöva stå på box vilket inte riktigt är hennes grej.

Men vi kom aldrig fram :( man tror inte det är sant att transportgolv kan brista men de kan de. Vårt släp är en modell äldre men vi har ändå lyft på gummimattan emellanåt och kollat över golvet. Trots det hade vi missat ett litet murket område i kanten, något som fick fruktansvärda konsekvenser. Precis när vi skulle svänga in på vägen mot nya stallet brakar det till i släpet. Duna står alltid 100% still vid transport så vi stannade på ett ögonblick. Duna hade parerat svängen genom att bredda bak och hennes vänster bakben hade gått genom golvet och hon satt fast mellan två bjälkar i chassit och det sprutade blod.. Kort där efter släpte golvet ännu mer och hon rasade igenom med benet och höll på att kvävas på frambommen i samma veva. Allt gick väldigt fort! På nolltid fick vi loss bommen, mellanväggen, bakbommarna ja varenda inredning. Duna lade sig ner hjälplöst med huvudet i min famn. Under tiden hade några byggarbetare stannat, de pratade polska så vet inte riktigt vad de sa men tillsammans med min sambo lyckades de bända isär bjälkarna i chassit hon fastnat i och få loss henne sam hissa upp den murkna sidan av släpet med domkraft. Någon annan hade stannat och hjälpte till att lägga ett snabbt tryckförband av palestinasjalar och allt möjligt. Mitt i paniken hade jag lyckats ringa veterinären... mest för att hon skulle få lida kortast möjliga tid... men nu fick jag ringa upp och säga att hästen stod upp och att hon skulle köra till stallet istället. Ett första litet hopp.

De nya stallägarna är helt fantastiska och kom och hämtade oss med lastbil som min älskade underbara häst gick rakt på utan att tveka. Veterinären kom ut och gjorde en första sårtvätt och lade ett bättre förband. Duna var djupt chokad och jag tror det är första gången jag lagt fleecetäcke på en häst en varm sommardag. Sen bar det av 25 långa mil till Helsingborg. Måste än en gång säga att vår nya stallägare är fantastisk som tyckte vi var för chokade för att köra själva och körde lastbil hela vägen dit trots att vi inte var där förrän mitt i natten.

Diagnosen är infekterad hovled och rejält mosad kronrand. Hon opererades i tisdags då det spolade ur leden under narkos och försökte lappa ihop kronranden. Hon får antibiotika intravinöst och pencillin. Benet är gipsat under hoven och upp över knäet... hon är som sagt inte så bra på det där med att stå på box så de tyckte det var lika bra att gipsa för att fixera det. Nu 3 dagar efter operationen har hon peppar peppar ingen feber, haltar inte mer än för gipset och allmäntillståndet är bra. Mitt i allt har vi trots allt otroligt mycket tur med hur fort allt gick och hur bra vård hon har fått. Samtidigt vet jag hur snabbt det kan vända och i ärlighetens namn vågar jag inte hoppas på något alls. Jag vill bara att någon ska säga att allt kommer bli bra :cry::cry::cry::cry: Målet just nu är inte att hon ska bli ridhäst igen utan vi satsar på att hon ska kunna leva ett liv utan smärta. Lyckas de med det är jag oändligt tacksam! Hon är så mycket mer än en häst för mig, efter 9 år tillsammans vet man allt om varandra. Vet inte vart jag ska ta vägen om det här inte slutar bra :cry::cry::cry::cry:

temporary-image1438866696724_55c35cfd9606ee0b5def339c.jpg

temporary-image1438866751418_55c35d312a6b22425e4d882e.jpg

temporary-image1438866724775_55c35d132a6b226d9e931f1e.jpg


Försöker hålla humöret uppe för min prinsessa och hälsa på henne så ofta jag kan, till och med trimmat manen på henne kan inte låta henne stå där och sjunka ihop och se ovårdad ut. Vi måste klara det här!

//Pink

Hur går det för dig och din fina Duna?
 
Hej alla!

Tack allihop :heart :heart :heart

Har varit lite ostadigt med nya infektioner och rötmånad osv tack och lov inte i leden men infektioner är aldrig bra och det saknas rätt mycket vävnad som inte hade börjat återbildas mm. Så varit lite knäckt men jisses vad stark min fina kämpe är! Nu har det vänt och hon var lite lätt crazy idag när jag äntligen fick besöka henne igen. Knöt bland annat upp mina skosnören, bugade sig i hopp om att få något gott m.m. hahah. Så på tisdag ska hon äntligen få komma hem!

Känns hur skönt som helst så hoppas att det håller i sig nu och inte blir några mer svängningar :)

=)// Pink
 
Hej alla!

Tack allihop :heart :heart :heart

Har varit lite ostadigt med nya infektioner och rötmånad osv tack och lov inte i leden men infektioner är aldrig bra och det saknas rätt mycket vävnad som inte hade börjat återbildas mm. Så varit lite knäckt men jisses vad stark min fina kämpe är! Nu har det vänt och hon var lite lätt crazy idag när jag äntligen fick besöka henne igen. Knöt bland annat upp mina skosnören, bugade sig i hopp om att få något gott m.m. hahah. Så på tisdag ska hon äntligen få komma hem!

Känns hur skönt som helst så hoppas att det håller i sig nu och inte blir några mer svängningar :)

=)// Pink
Vad skönt att hon får komma hem! Håller mina tummar för er. Att allt ska gå bra.
 
Fy vilken mardröm!!

Hoppas hon kryar på sig nu och att allt läker ihop fint! Tummar och hovar hålls!

/Lavinia
Hej alla!

Tack allihop :heart :heart :heart

Har varit lite ostadigt med nya infektioner och rötmånad osv tack och lov inte i leden men infektioner är aldrig bra och det saknas rätt mycket vävnad som inte hade börjat återbildas mm. Så varit lite knäckt men jisses vad stark min fina kämpe är! Nu har det vänt och hon var lite lätt crazy idag när jag äntligen fick besöka henne igen. Knöt bland annat upp mina skosnören, bugade sig i hopp om att få något gott m.m. hahah. Så på tisdag ska hon äntligen få komma hem!

Känns hur skönt som helst så hoppas att det håller i sig nu och inte blir några mer svängningar :)

=)// Pink
 
Titta vem som är hemma!!!!! :D:D:D

temporary-image1439992209896_55d489779606ee2804e04d7b.jpg


Aldrig varit lyckligare över att få mocka lite skit och borsta min häst ;) väntar en ganska lång period med boxvila men hon verkar väldigt nöjd med att boxvila hemma och få bli lite extra pysslad med. Finaste vännen, nästan glömt bort hur vacker hon är :heart
 
@pink_angel , hur är det med Duna?
Det går framåt men långsamt, hon har fått vara i sjukhage nu i alla fall och gå ut och beta lite. Nu är väl såret ungefär som två femkronor vilket är en stor förbättring. Så det går ändå väldigt bra, tycker mest väldigt synd om henne då hon helst ser ut att vilja dra en repa i skogen och börjar bli, väldigt, väldigt frusterad av att stå stilla... sen ska vi ta plåtar om några veckor och se hur det gått med leden. Men peppar peppar verkar det bra :)

12038154_10200904685975278_6085110013033802581_n_56008411ddf2b340e1efb60c.jpg

12039177_10200904685695271_5471272212084889297_n_56008411ddf2b340ad8d7e3b.jpg


=) // Pink
 
Det går framåt men långsamt, hon har fått vara i sjukhage nu i alla fall och gå ut och beta lite. Nu är väl såret ungefär som två femkronor vilket är en stor förbättring. Så det går ändå väldigt bra, tycker mest väldigt synd om henne då hon helst ser ut att vilja dra en repa i skogen och börjar bli, väldigt, väldigt frusterad av att stå stilla... sen ska vi ta plåtar om några veckor och se hur det gått med leden. Men peppar peppar verkar det bra :)

12038154_10200904685975278_6085110013033802581_n_56008411ddf2b340e1efb60c.jpg

12039177_10200904685695271_5471272212084889297_n_56008411ddf2b340ad8d7e3b.jpg


=) // Pink

Så härligt att läsa :)
 
I3556276W676H449V20150930T133552Z.jpeg
Det går framåt men långsamt, hon har fått vara i sjukhage nu i alla fall och gå ut och beta lite. Nu är väl såret ungefär som två femkronor vilket är en stor förbättring. Så det går ändå väldigt bra, tycker mest väldigt synd om henne då hon helst ser ut att vilja dra en repa i skogen och börjar bli, väldigt, väldigt frusterad av att stå stilla... sen ska vi ta plåtar om några veckor och se hur det gått med leden. Men peppar peppar verkar det bra :)


=) // Pink
åhh vad skönt att höra, fortsätter att hålla tummarna för er!!! Tänktmycket på er!

Lite fotouppdatering då jag är bortskämd med vännen My som fotar oss (och stöttar, hjälper,syr ridlänningar, och shoppar zebratäcken osv till oss)
I3547462W676H475V20150930T133553Z.jpeg

I3548527W337H507V20150930T133553Z.jpeg

I3549799W676H449V20150930T133552Z.jpeg

I3549801W347H507V20150930T133552Z.jpeg

I3552560W439H507V20150930T133552Z.jpeg

I3554398W676H497V20150930T133552Z.jpeg

I3554403W446H507V20150930T133552Z.jpeg

I3554647W434H507V20150930T133552Z.jpeg

I3555906W676H490V20150930T133552Z.jpeg

I3556280W676H500V20150930T133552Z.jpeg

I3556281W676H454V20150930T133552Z.jpeg

I3556277W676H493V20150930T133552Z.jpeg

Älskade älskade häst :heart
 
Åh vad ni är gulliga allihop! Det värmer mycket :heartheart:heart

Jättefina bilder på er som alltid @Iaraphel :love:

Rider lite olika unghästar just nu och det får mig att inse ännu mer hur fantastisk Duna är henne rider jag med minimal utrustning och är aldrig orolig och hon gör alltid vad jag ber om eller försöker göra vad hon tror jag ber om. Klart hon kan vara busig och studsig men aldrig någon oro. Nu har jag både fått smaka lite grus och känner mig lite frustrerad över att inte rida någon häst där jag bara kan få hoppa upp och njuta lite av ridningen. Tror jag ska höra med min tränare om jag kanske kan låna någon häst där och rida någon lektion snart.

Här är från vår senaste lektion, som jag saknar att jobba med henne :love:
12053326_10200917347091798_1859595495_n_560d22802a6b22a53dd04ad7.jpg


Har lite positivt att rapportera också, såret läker som sagt väldigt bra även om det säkert är 1 månad kvar eller två. Något mer vi gjort under tiden är att plocka av henne alla skor hon har liksom ingen direkt nytta av dem i box och sjukhage och kommer troligen inte sättas igång förrän nästa år. Något Duna har haft problem med en längre tid är höga trakter och förtvinade strålar trots att vi provat olika hovslagare, efter hon kom hem från kliniken hade hon knappt strålar alls de var nästintill obefintliga... då hon egentligen skulle skotts när olyckan skedde. Men nu efter bara 2 veckor barfota har hon faktiskt börjat få lite strålar... de är inte vackra och väldigt flisiga och trasiga men under det där mindre vackra lagret ser man en ny och fin stråle växa fram. Så ska bli spännande att följa utvecklingen av hennes hovar.. det finns inget ont som inte har något gott med sig som man brukar säga.

=) // Pink
 
Dags att presentera "min" lilla spanjor kanske? Har honom på foder och han har bott hos mig i 10 veckor nu. Han är 12 år och har varit i Sverige i ett och ett halvt år. Tyvärr lite trasig i kroppen så det är rehab ridning som gäller. Han är en fantastisk liten häst. Helt underbar, har aldrig träffat en tryggare häst, han är inte rädd för nånting, glad och positiv och han blir bara roligare och roligare, har varit lite trasig i psyket också men kommer ur sitt skal mer och mer för varje dag.
dsc_0734_55c8f8cde087c377b27ec186.jpg

dsc_0828_55cf9d2addf2b33038374a40.jpg

dsc_0840_55cf9c5addf2b3398a0e40a4.jpg

11874127_1027185587305410_486512818_n_55de2099ddf2b32cbc642a0e.jpg

dsc_1134_56007bc0ddf2b33bf05ed633.jpg

dsc_0710_55b8f218e087c33d27f5b97e.jpg

dsc_0359_55a2e4b3e087c3063cc49fd3.jpg
 
Dagens hälsning från Duna :)

temporary-image1443967001028_56112fe7e087c3614e80aa1d.jpg


=) // Pink

Vad roligt att hon sakta men säkert är på väg tillbaka :)
Inte alla hästar som skulle klara av det hon har gått/går igenom med så mycket stillastående.

Dags att presentera "min" lilla spanjor kanske? Har honom på foder och han har bott hos mig i 10 veckor nu. Han är 12 år och har varit i Sverige i ett och ett halvt år. Tyvärr lite trasig i kroppen så det är rehab ridning som gäller. Han är en fantastisk liten häst. Helt underbar, har aldrig träffat en tryggare häst, han är inte rädd för nånting, glad och positiv och han blir bara roligare och roligare, har varit lite trasig i psyket också men kommer ur sitt skal mer och mer för varje dag.
dsc_0734_55c8f8cde087c377b27ec186.jpg

dsc_0828_55cf9d2addf2b33038374a40.jpg

dsc_0840_55cf9c5addf2b3398a0e40a4.jpg

11874127_1027185587305410_486512818_n_55de2099ddf2b32cbc642a0e.jpg

dsc_1134_56007bc0ddf2b33bf05ed633.jpg

dsc_0710_55b8f218e087c33d27f5b97e.jpg

dsc_0359_55a2e4b3e087c3063cc49fd3.jpg

Vilken fin kille, väldigt spansk look :)
Vad är den långsiktiga planen med honom ? Kommer han att hålla för mer träning längre fram ?

Lite bilder på mitt :love:








 
Vilken fin kille, väldigt spansk look :)
Vad är den långsiktiga planen med honom ? Kommer han att hålla för mer träning längre fram ?
Ja det hoppas och tror jag, han blir bara bättre och bättre och mår gott av träning, ju mer han rör sig desto finare blir han, så det ska nog gå vägen.
Någon långsiktig plan vet jag inte om jag har, att han ska må bra och att vi ska ha en massa kul i hop. Förhoppningsvis ska han lära mig en del också då han kan allt, bara han orkar :)
Han har redan visat mig piaff fast det var inte det jag bad om. :D jag ville bara att han skulle skritta på rakt fram på töm. Annars när han inte riktigt förstår så tar han alltid till sin spanska skritt. :D
 
  • Gilla
Reactions: m85
Vad roligt att hon sakta men säkert är på väg tillbaka :)
Inte alla hästar som skulle klara av det hon har gått/går igenom med så mycket stillastående.

Ja hon är fantastisk! Hennes pyske är verkligen guld värt! Tänkt på det många gånger hur lyckligt lottad jag är som har lyckats få tag på en häst som kan vara så explosiv och livlig samtidigt som hon är så klok och trygg, nästan så en bomb skulle kunna slå ned bredvid henne utan att hon reagerade. Ligger nog något i det där tjurfäktningsblodet ;) Hoppas nu bara plåtarna är okej när de ska tas annars får hon nog bli mamma.

Jättefina bilder på din kille, han klär ju riktigt bra i rosa :love:
 
  • Gilla
Reactions: m85
Hej igen alla :) kan uppdatera lite om mig och Fatty igen också. För ca 2 månader sedan märkte jag av att hon var ofräsch när jag hade ut en vän och arbetade från marken med henne. Har väl inte märkt något tydligt innan mer än at jag i efterhand faktiskt kännt av en mindre bjudning och mer ovillighet att sammarbeta.... tänk om man bara var mer uppmärksam...

Ställde av henne för att se hu det utvecklade sig. 3v efter haltade hon på ett bakben (framben först) och bokade då tid på Ultuna för hältutredning. Hon visade sig vara halt hö fram och hö bak. Syntes inte när vi bara sprang, ojämthet och dålig bjudning vid longering men främst vid böjprov. Höger bak visade hon smärta i kotan, en ganska akut så vet inte kunde lägga tryck vid böjning. Vi rönkade kotan vilket inte visade något - och ultraljudet kunde man inte se tydligt då det kommit luft in när vi bedövat kotan. De sa kotledsinflammation som behandlades och frambenet avvaktade vi med. Metacam och vila till ÅB om 3 veckor då vi även skulle kolla frambenet igen och ultraljuda det om det inte blivit bättre.

Vid ÅB så var hon ohalt i fram, vilket kändes skönt. Visade mycket bättre rörlighet och bjudning vid longering. vid böjprov reagerade hon tydligt i bakbenet fortfarande så vi ultraljudade det direkt. Nu kunde de se att ligamentet var skadat och ej fräsch. Så det blev konstaterat ligamentskada i fallangleden (?) om jag inte minns fel, vilket även orsakat kotledsinflammationen. Antagligen har hon vrickat till sig i hagen trodde vet. Uppfattar jag det rätt är det som en senskada i kotan(?) och det kommer ta tid att läka, men de sa inget om dålig prognos så jag antar hon kommer bli helt bra bara hon får vila ut och rehaba ordentligt ::) Så nu fortsätter vi skrittningen och vilan, sen blir det återbesök om 2 månader. Har nu beställt ett par PC skydd för våra skrittpromenader och för igångsättningen sen,tänkte att det kan vara bra med lite stöd om hon skulle hoppa till eller snubbla tills hon är helt frisk. Känns såklart tråkigt att ridning och träning inte blir av ordentligt på kanske ett år, men bara hon blir helt bra känner jag mig inte så ledsen över det.

Hoppas det är bra med era andra och @pink_angel - hoppas Dunas läkning går bra! h
 
Hej igen alla :) kan uppdatera lite om mig och Fatty igen också. För ca 2 månader sedan märkte jag av att hon var ofräsch när jag hade ut en vän och arbetade från marken med henne. Har väl inte märkt något tydligt innan mer än at jag i efterhand faktiskt kännt av en mindre bjudning och mer ovillighet att sammarbeta.... tänk om man bara var mer uppmärksam...

Ställde av henne för att se hu det utvecklade sig. 3v efter haltade hon på ett bakben (framben först) och bokade då tid på Ultuna för hältutredning. Hon visade sig vara halt hö fram och hö bak. Syntes inte när vi bara sprang, ojämthet och dålig bjudning vid longering men främst vid böjprov. Höger bak visade hon smärta i kotan, en ganska akut så vet inte kunde lägga tryck vid böjning. Vi rönkade kotan vilket inte visade något - och ultraljudet kunde man inte se tydligt då det kommit luft in när vi bedövat kotan. De sa kotledsinflammation som behandlades och frambenet avvaktade vi med. Metacam och vila till ÅB om 3 veckor då vi även skulle kolla frambenet igen och ultraljuda det om det inte blivit bättre.

Vid ÅB så var hon ohalt i fram, vilket kändes skönt. Visade mycket bättre rörlighet och bjudning vid longering. vid böjprov reagerade hon tydligt i bakbenet fortfarande så vi ultraljudade det direkt. Nu kunde de se att ligamentet var skadat och ej fräsch. Så det blev konstaterat ligamentskada i fallangleden (?) om jag inte minns fel, vilket även orsakat kotledsinflammationen. Antagligen har hon vrickat till sig i hagen trodde vet. Uppfattar jag det rätt är det som en senskada i kotan(?) och det kommer ta tid att läka, men de sa inget om dålig prognos så jag antar hon kommer bli helt bra bara hon får vila ut och rehaba ordentligt ::) Så nu fortsätter vi skrittningen och vilan, sen blir det återbesök om 2 månader. Har nu beställt ett par PC skydd för våra skrittpromenader och för igångsättningen sen,tänkte att det kan vara bra med lite stöd om hon skulle hoppa till eller snubbla tills hon är helt frisk. Känns såklart tråkigt att ridning och träning inte blir av ordentligt på kanske ett år, men bara hon blir helt bra känner jag mig inte så ledsen över det.

Hoppas det är bra med era andra och @pink_angel - hoppas Dunas läkning går bra! h

Så tråkigt för er men bra att hon kom under behandling och har en bra prognos! Håller tummarna för er :heart

Idag har vi varit på ett av alla återbesök med Duna och det är ganska positivt i alla fall. Leden är hel :up: Dock är skadan på kolloteral ligamentet (heter det så?) vid leden ganska omfattande och det finns även pålagringar däromkring men inte nära någon led så inget de tror kommer störa på sikt. Hon är 2 gradigt halt i trav just nu och planen är att fortsätta med box/sjukhage och promenader i några månader till. Runt nyår hoppas man kunna se en förbättring av hältan. Så vårt hopp om att hon skulle få spendera vintern med de andra i lösdriften är tyvärr borta men det spelar såklart ingen roll så länge hon läker tycker bara synd om henne när hon står där och längtansfullt spanar ut över flocken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp