Spara på saker som inte används ?

DarkInNight

Trådstartare
Känns helt absurt nu när jag tänker på det :crazy: .. Men just nu har jag tre dressyrsadlar och tre hoppsadlar varav enbart en används något, men den har blivit för smal. Så sex sadlar till två hästar varav ingen hoppsadel passar optimalt och dressyr inte är aktuellt ännu...

Känns det igen eller är jag ensam om att spara på utrustning med förhoppningen om att den kanske kommer passa senare?
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Jag gör likadant! Gör även så med egna kläder och eftersom jag gått up och ner en del i vikt har jag många garderober fulla hemma med sånt som inte använd
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Jag sparade på alldeles för mycket tidigare, tänkte att det kan vara bra att ha någon gång. Men numera försöker jag sälja av eller ge bort sånt som inte används, och inte ha kvar saker för att de eventuellt kan behövas senare. Mycket skönare att inte ha massa gamla saker liggande, köper hellre nytt när/om jag väl behöver något.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Jag sparade förut också en hel del av hästsaker "för att det kanske kan användas senare" men jag har lagt av.

Det finns inte plats för det, sjukt jobbigt om man behöver flytta, alla stall erbjuder inte hur mycket förvaring som helst som inhyrd osv.

Så jag kör i stället på: Det som inte använts under ett helt år = skänka, sälja eller slänga bort och köpa nytt den dagen det verkligen behövs.

Har man en till två hästar så behöver man inte så fasligt mycket utrustning faktiskt :)
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Förr sparade jag på allt till mina hästar och denna gången när jag köpte häst så blev det en ponny, som hade två storlekar mindre i träns och fyra storlekar mindre i täcken=allt gammalt rök.

Nu bestämde jag mig för att inte köpa på mig en massa onödigt. Inte ha tusen träns, schabrak, täcken och lindor.
Det lyckades ju så bra :p

Men nu rensade jag prylarna senast igår och fick bort två täcken och ett träns.
Jag har faktiskt inte överdrivet mycket saker till hästen denna gången. Förrförra hästen hade ca 20 schabrak och nu har jag 4. Visserligen tre träns men ett ska skänkas till första bästa som vill ha det.
Nu blir det troligtvis shopping till hästen nästa vecka eftersom jag ska passa på att besöka en ridsportsbutik i Tyskland för att kolla in deras sortiment när jag ändå är där. Ska försöka att inte överdriva shoppingen :p

Så, det som inte används ska bort på ett eller annat vis. Det ligger bara och tar plats.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Snor sista!

Just smågrejerna, täcken, grimmor, träns etc har jag också minskat markant med se senaste åren, främst när vi flyttade. Gjort mig av med massor av syntetgrimmor och satsat på färre grimmor i läder, sålt en hel massa träns och täcken och behåller bara de jag använder mest. Lite så att jag bytt ut kvantitet mot kvalitet.

Men sadlarna... de verkar bara samlas på hög :) "Ja men den kanske K kan ha när hon ska ridas in".. "den kanske P kan ha när vi kommit lite längre på väg"... etc

Var på god väg att få ena dressyrsadeln såld, men då insåg jag i vilket fint skick den var i och att jag aldrig skulle kunna få en lika fin för samma pengar så då behöll jag den istället ^^ .
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Räknade ihop lite snabbt över några saker som inte används varav två sadlar, räknade lågt på begagnatvärde och fick ihop 20´000 :eek:

Fina pengar jag faktiskt behöver ha i plånboken och inte undanhängda månad efter månad. Kanske värt att chansa på att unghästen inte kan ha ena sadeln när hon blir stor :D

Men då ska man orka sätta ut på annons och få dem sålda också :meh:
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Mina föräldrar har alltid haft flera storhästar men av olika anledningar finns det bara 1 häst kvar, min ponny. Mamma och pappa har samlat på sig alla möjliga bra saker genom åren, som 30 täcken (regntäcke, vintertäcke, fleecetäcke, ylletäcke, innetäcke, alla möjliga) Och massor annat såklart. Det är väldigt synd att slänga det eftersom jag kommer ha storhäst i framtiden och det är bra kvalitétsgrejer det handlar om. Om man samlar ihop alla täcken, träns, dressyrsadeln, och ett helt skåp med fina prylar, typ 30 bett så blir det nog tillräckligt mycket pengar för att köpa en ny häst :) Inget jag har lust att slänga! Vi har 5 skåp med saker så det är en hel del, tur att garage finns och att bilen inte kommer in i det ;)
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

jag försöker att inte spara på saker längre, tidigare så sparade jag på allt ifrån grimmor till gamla burkar och spreyflaskor. fast på den tiden så hade jag bara ett träns, en sadel och 2 schabrak till min ponny. det enda som köptes till ponnyn var nya grimmor med matchande grimskaft.
nuvarande hästen har 3 träns, 2 sadlar, 18 schabrak, 5 uppsättningar skydd, 8 täcken, lindor osv. osv. tydligen så behöver man mer saker nuförtiden O_o.

har dock alltid tyckt bättre om begagnade saker än att köpa nytt, så blir inte lika mycket shopping till hästen förutom när det är ngt som gått sönder och behöver ersättas. saker som inte behövs försöker jag sälja, är det ngt helt värdelöst som jag inte vill ha nära en häst så slängs det. t ex så slängde jag ett nytt täcke från ÖB då det inte skyddade mot regn och hästen blev sjöblöt i det efter 10min även när det inte regnade :O. är det ngt o sälj eller slängbart så behåller jag det hellre. och när det legat länge nog så ger jag bort det eller slänger det.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Jag har varit sån,men när jag flyttade från ena stallet till lösdrift så sålde jag bort en hel del. Tyvär funkade inte lösdriften för oss,och som snabblösning fick pållen åka iväg på utbildning,och jag fick ta hem grejerna till förrådet, tyvär är det litet och ganska fullpackat,så fick bli en rejäl rensning! Nu när jag fått stallplats och åkte dit och packade upp mina saker insåg jag att "Herregud,har jag inte mer än så här!!!!" :D

Lite skräckblandad förtjusning att "bara" ha en överfylld ikeasäck med pryttlar. Dock så är ju sadel/träns,2 täcken och ryktborstarna med pållen,men allt annat får jag plats med i en ynka ikeasäck.... Dock så pass packad att jag på snudd kan bära den,men endå! ;)

Nu är jag dock på jakt efter dressyrsadel,så det lär väll fyllas på lite med den också! ;)
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Förr sparade jag på allt men aldrig mer!
Tar en massa plats och snacka om kapitalförstöring!
Som ex benskydd eller schabrak, passar dem inte så sälj fort som attan så man får någonting för det.
Om typ en kvart har det kommit nya färger och modeller så då får man vara glad om man lyckas sälja de för 20spänn använda typ 2 ggr och ett nypris på en tusenlapp :mad:

Sadlar har också riktigt trist värdeminskning, och jag kan lova att sparar du dem kommer de inte passa iaf.

Nu har jag bara det jag använder vilket är 2 träns, hopp + dressyrsadel, benskydd för 3 olika grenar, 8 schabrak ink tävlingsschabrak, de täcken som behövs, rykthinken och lite småprylar som får plats i en bra att ha låda och används lite nu och då.
Jag har två träns och en grimma undanhängt som minnesgrejer efter tidigare hästar och de passar även nuvarande och mest troligt nästa häst också om jag vill använda dem igen.
Jag har kommit på att jag hellre har få kvalitetsgrejer som jag älskar än ha mängder med kvantitets prylar.

Har precis gjort en utrensning och ska se till att sälja bort det jag inte behöver för att jag är tämligen övertygad om att det inte kommer att passa nästa häst iaf.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Gamla schabrak är ju toppenbra att använda till underlägg i transportburarna till katt eller kanin :)
Även som underlägg i vanliga kaninburen, det ligger stilla och är mjukt att ligga på. Så jag spar faktiskt på alla schabrak, inte värt att försöka sälja.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Har också minnesgrejer sparade efter bortgångna hästar. Två träns och två lädergrimmor. Har inte hjärta att slänga men än så länge klarar jag inte av att låta någon annan häst använda dem heller.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Det är bra när man kan återanvända :)

Själv har jag varken katt eller kanin så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med oönskade schabrak annat än att sälja eller ge bort.
Å jag måste säga att jag tycker det är otroligt skönt att inte ha så mycket prylar längre.
Vare sig hemma eller i stallet.
Man klarar sig alldeles utmärkt utan en massa onödigt bjäfs hur fint det än är :D

Dock tycker jag det är helt och fullt rimligt att spara lite minnessaker från tex speciella hästar oavsett om det kommer att användas igen.
Jag kom på nu att jag faktiskt har min första lädergrimma hemma också, den kommer nog aldrig att användas igen trots att den är både fin och i fint skick och rätt storlek.
Men det är så starka minnen till min gamla ponny ihop med den.
Medan tränsen har jag redan haft till flera hästar och jag älskar dem så de kommer nog att användas i framtiden.
Minnen på olika sätt helt enkelt.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Jag gjorde så förr. Sen slutade jag och är nu väldigt bra på att ha rotation på grejerna och avyttra det som inte används/inte passar.

Ibland kan jag svära lite och tycka att om jag bara sparat, när man X år senare står där med en häst som det kanske passat på. Men i det stora hela, så har jag nog gått plus ekonomiskt på att ha rotation.

Men till syvene och sist beror det väl på två saker - hur mycket utrymme man har och hur mycket pengar man har råd att låsa in tillsvidare.

Just sadlar är ju lite extra komplicerat. På ett sätt är det en värdeförstöring att låta de hänga i x år. På ett vis så kan man oftast inte om x år få en lika fin sadel för samma pengar som man en gång i tiden gav för den ursprungliga. Men att försöka bedöma huruvida den kommer passa eller ej är vanskligt. Så ska man sälja och minska värdeförstöringen här och nu, eller ska man spara och förhoppningsvis spara pengar någon gång i framtiden?

För mig har frågan ovan löst sig lite automatiskt. Från början sparade jag, men efter 5 år och flera hästar och ingen som ens var i närheten att kunna ha sadeln sålde jag den. Sen har det i många år varit så täta sadelbyten att allt annat än att byta in skulle varit idioti. Att få 1500 kr prisavdrag i inbyte (avdrag från nypris) för en ett år gammal sadel, det är ett pris den privata begagnatmarknaden aldrig kan matcha. Och att ha en sadel för 15 000 kr hängande om utifall att är idioti. Om den så inte är rörd på tre år, så den sjunker i pris för vart år.

En begagnad sadel, eller en sadel i den lägre prisklassen, den står sig ju ganska mycket bättre i pris. Men det är även där en avvägning, sadlar går in och ut i mode märkesmässigt, ibland dränks begagnatmarknaden i en viss modell osv. Så förhållandevis nya sadlar försöker jag omsätta. Däremot en sadel som hade ett lågt pris men har egenskaper som inte är lätta att hitta skulle jag vara mer benägen att spara. T ex unghästens sadel. Den är vid, sjukt vid, och har KORT anläggningsyta, jättekort. Dvs den är högvilt på begagnatmarknaden. Jag har köpt den ny men med ganska bra rabatt (demoex). Jag får tillbaka pengarna om jag säljer den om ett år - men jag har inte mycket annat med samma egenskaper att välja på. Så om det inte vore för att jag åtminstone än inte riktigt tycker om den för egen del (för lite stöd), så skulle jag spara på den.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Å jag måste säga att jag tycker det är otroligt skönt att inte ha så mycket prylar längre.
Vare sig hemma eller i stallet.
Man klarar sig alldeles utmärkt utan en massa onödigt bjäfs hur fint det än är :D

Håller med!
Det hade jag inte gjort för fem-tio år sedan, då sparade jag ALLT :D
Kommer från en familj där både mamma och pappa sparat på allt möjligt, så jag är uppvuxen med det och det tar lite tid att vänja sig vid tanken.

Men nu säljer jag av rätt mycket istället för att det bara ska stå ivägen eller inte användas. Tyvärr tycker jag det är skitdrygt att sälja saker, och för snål att inte göra det, så det tar lite tid att bli av med allt onödigt jag sparat på mig ^^

Men det kommer nog bli rätt mycket hästsaker kvar ändå. Lösdriftshästar varav den ena lite 'känsligare' så det behövs en del täcken för olika väder, tror jag har två garderober med täcken.
Tömkörningssele, lädertöm, syntettöm, inspänning. Vanlig travsele med alla tillbehör och rockard. Sadlarna... Sadeltillbehören; tio schabrak, olika stigläder, massor av olika stigbyglar.
Ett par träns med säkert femton olika bett och olika tyglar.
En garderob med sårskötsel, lindor etc. Liten bod med alla stängselstolp och tråd. Vattenvagn, Hösilagebalvagn.
Mm... Suck vad mycket grejor det blir till slut.
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Det är svårt med sadlar. Har en ny med nypris 10'000 kr. Jag får den inte såld ens för 5000. Så där tror jag inte priset minskar så mycket mer om den hänger ett år :p, men nu lämnar jag in den till försäljning istället :)
 
Sv: Spara på saker som inte används ?

Tidigare sparade jag på allt som fick plats i skåpet. Numera har jag ledsnat big time på att ha ett ton prylar liggande och försöker att raida hästens garderob regelbundet. Dessutom håller inte min studentekonomi för det i längden. Sådant som inte används säljer jag av. Stigbyglar tenderar dock att bli liggande, eftersom ingen är intresserad av att betala för frakten för ett par äldre, vanliga stigbyglar i stål. Det är dock sådana som jag fått med vid köp av begagnade sadlar och liknande, så det är inget jag betalat något för från början.
Ett tag hade jag en hel drös sadlar hängandes här hemma - så kan det gå när en flyttar hemifrån.. :cautious: Jag är dessutom sadelnörd av stora mått, och köpte ett tag på mig lite av varje (dock inte femtioelva vanliga sadlar - sådana blev det ändå då hästen breddade sig ur dem :p ). Jag tog mig dock i kragen och sålde av alla som inte användes. Nu flyttar jag snart till mindre boende om någon månad = inte plats för hur mycket som helst :D

Vissa saker blir dock liggande ändå, och det är sådant som jag gör själv. Obs, inte fiske efter jobb - har lyckats sätta mig med jobb för minst ett-två år framöver.Jag studerar till sadelmakare sedan ca 1½år, och det har därmed blivit en del grejjor. Och det som gjordes just i början är inget jag vill sälja till någon annan - inte för att grejerna inte håller för ordentlig användning, men det finns en del saker på dem som jag inte är överdrivet nöjd med :p . Det allra allra mesta är sådant som används mer eller mindre regelbundet, dock, med undantag för ett träns och ett par tyglar som är svarta = fel färg.

Jag medger dock öppet att jag är lat: jag kör ett träns per bett, för att slippa stå och byta innan ridning..
Distansutrustning (i biothane) som är i rätt färg och passar hästen blir liggande, eftersom det inte är helt lätt att få tag i alla gånger. Det är inga mängder grejer, utan i dagsläget en martingal och ett par tyglar - inget väldigt skrymmande, så det känns värt att ha kvar för framtiden.

Generellt försöker jag att vara lite duktig och inte köpa på mig tokmycket, utan hålla mig till att köpa sådant som faktiskt behövs. Till de båda bladsadlarna finns det totalt 3st paddar. Hoppsadeln har 2st schabrak som används + ett i reserv (sparat av sentimentala skäl - köptes till vad jag trodde skulle bli min sista ritt på hästen, då jag var tonåring. Idag är jag inte så förtjust i dess utseende :p Broderat med hästens namn, så det är inte säljbart i vilket fall.), dressyrsadeln har 5st, skolsadeln har 2st. Överväger att gå över till läderschabrak till vardags - kostar som 3-4 i tyg men det behövs bara ett till varje sadel istället (hästen kan göra av med ett schabrak per pass sommartid..svett..).

//Liten, som just kommit på att vakuumpåsar är grymt bra täckesförvaring - och så ser det inte lika mycket ut heller :D
 
Senast ändrad:
Sv: Spara på saker som inte används ?

Håller med!
Det hade jag inte gjort för fem-tio år sedan, då sparade jag ALLT :D
Kommer från en familj där både mamma och pappa sparat på allt möjligt, så jag är uppvuxen med det och det tar lite tid att vänja sig vid tanken.

Men nu säljer jag av rätt mycket istället för att det bara ska stå ivägen eller inte användas. Tyvärr tycker jag det är skitdrygt att sälja saker, och för snål att inte göra det, så det tar lite tid att bli av med allt onödigt jag sparat på mig ^^

Men det kommer nog bli rätt mycket hästsaker kvar ändå. Lösdriftshästar varav den ena lite 'känsligare' så det behövs en del täcken för olika väder, tror jag har två garderober med täcken.
Tömkörningssele, lädertöm, syntettöm, inspänning. Vanlig travsele med alla tillbehör och rockard. Sadlarna... Sadeltillbehören; tio schabrak, olika stigläder, massor av olika stigbyglar.
Ett par träns med säkert femton olika bett och olika tyglar.
En garderob med sårskötsel, lindor etc. Liten bod med alla stängselstolp och tråd. Vattenvagn, Hösilagebalvagn.
Mm... Suck vad mycket grejor det blir till slut.

Jag håller med, det är pest att försöka sälja häst grejer :(
Men samtidigt känns det ju lite värdelöst om de bara tar plats och inte används när någon annan har nytta av det och man själv kanske kan få några slantar tillbaka iaf.

Hehe jo alltså som hästmänniska behövs ju ändå en del prylar, framförallt om man sysslar med lite allt möjligt .
Men varje sadel behöver inte 10 schabrak, en häst behöver inte mer än 2 sadlar.
Ett par resevstigläder kan man väl ha men massor av stigbyglar?
Vissa saker har jag reserv av som tex tyglar, typ 3 uppsättningar med benlindor men man behöver ju inte flera i reserv av allt eller all utrustning i regnbågens alla färger.
 

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 523
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 270
Senast: MML
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 900

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp