Bukefalos 28 år!

Spara till barnen?

Jag blir lite förvånad över att många verkar ha så gott om pengar att barnbidraget inte behövs (behovsprövat känns nästan som en bra idé när jag läser här). Dessutom att barnen får pengar i present redan som mycket små

Jag också. Det känns som ett mer eller mindre "måste" - eller norm - att man ska kunna överlämna en större summa pengar vid 18-årsdagen. Och jag tror aldrig att det var tanken att barnbidraget skulle gå till barnen när de är vuxna.

Jag tänker snarare att jag vill använda pengarna när barnen är små för att kunna göra roliga saker tillsammans och kunna spendera mer tid med varandra. Det tror jag i slutändan är mer värt än att få en klumpsumma när man ska flytta hemifrån.
 
Jag blir lite förvånad över att många verkar ha så gott om pengar att barnbidraget inte behövs (behovsprövat känns nästan som en bra idé när jag läser här). Dessutom att barnen får pengar i present redan som mycket små.

Det där har ju diskuterats förut och för många verkar det lite känsligt att man sparar barnbidraget (jag menar inte dig). Om man istället bara säger att man sparar 1000 spänn i månaden, så är det inte lika många som reagerar. Man behöver väl inte ha så himla gott om pengar bara för att man väljer att spara barnbidraget, det handlar ju i många fall om prioriteringar. Vissa väljer att inte spara barnbidraget utan lägger en tusing på cigg varje månad istället, eller använder pengarna till att betala stallhyra, eller lägger tusingen på att betala ränta på bolånet. Så att behovspröva barnbidraget bara för att vissa väljer att spara det...nja...jag vet inte det...
 
Det där har ju diskuterats förut och för många verkar det lite känsligt att man sparar barnbidraget (jag menar inte dig). Om man istället bara säger att man sparar 1000 spänn i månaden, så är det inte lika många som reagerar. Man behöver väl inte ha så himla gott om pengar bara för att man väljer att spara barnbidraget, det handlar ju i många fall om prioriteringar. Vissa väljer att inte spara barnbidraget utan lägger en tusing på cigg varje månad istället, eller använder pengarna till att betala stallhyra, eller lägger tusingen på att betala ränta på bolånet. Så att behovspröva barnbidraget bara för att vissa väljer att spara det...nja...jag vet inte det...

Jag reagerar lika mycket på den som sparar 1000 kronor i månaden - summan spelar ingen roll egentligen. Det är mer det att det verkar finnas så mycket pengar att behovet av bidraget inte finns helt enkelt - det gör det ju inte om de pengarna prioriteras på cigg eller stallhyra heller. Folk för göra hur dom vill nu är ju bidraget en reform som inte är behovsstyrd, men jag tänker i allafall i banorna att det kanske borde vara behovsstyrt trots allt; om pengarna inte går till barnen under tiden de växer upp - jag tror inte det var tänkt som ett statligt finansierat sparande
 
Jag reagerar lika mycket på den som sparar 1000 kronor i månaden - summan spelar ingen roll egentligen. Det är mer det att det verkar finnas så mycket pengar att behovet av bidraget inte finns helt enkelt - det gör det ju inte om de pengarna prioriteras på cigg eller stallhyra heller. Folk för göra hur dom vill nu är ju bidraget en reform som inte är behovsstyrd, men jag tänker i allafall i banorna att det kanske borde vara behovsstyrt trots allt; om pengarna inte går till barnen under tiden de växer upp - jag tror inte det var tänkt som ett statligt finansierat sparande

Och det är det jag menar blir svårt om det ska vara behovsstyrt; hur ska det bedömas? Ska man kontrollera om föräldrarna är rökare, sparar mycket pengar varje månad, har häst, har en dyr bil, har dyra bolån osv?
 
Och det är det jag menar blir svårt om det ska vara behovsstyrt; hur ska det bedömas? Ska man kontrollera om föräldrarna är rökare, sparar mycket pengar varje månad, har häst, har en dyr bil, har dyra bolån osv?
Det enklaste är väl att gå på inkomst som med alla andra bidrag i samhället? Jag förstår faktiskt inte problemet?
Mina egna barn kommer visserligen ha pengar när de fyller 18 år men det är tack vare arv från släktingar som nu sitter på säkra sparalternativ. Barnbidraget ingår i familjens budget och som det ser ut just nu får dottern 500 kr att ha som budget varje månad och då ska hon handlar kläder till sig själv. Dyrare saker som skor/jacka osv är vi med och betalar på. Men hon styr själv över sina pengar och ser även till att ha ett eget sparande för saker hon vill göra, tex så planerar hon och en kompis att åka till Gröna Lund i sommar, de har tagit reda på hur mycket det kostar att åka dit, vad åkband kostar och hur mycket maten kan tänkas kosta och så har de lagt upp ett sparande inför det.
Så jag är inte så orolig för att hon ska sätta sprätt på sina ärvda pengar den dag hon fyller 18 år, hon har redan nu börjat fråga hur man sparar bäst och har blivit lovad att följa med på nästa banksamtal för att få koll på sina fonder och hur det går för dem.
 
Jag reagerar lika mycket på den som sparar 1000 kronor i månaden - summan spelar ingen roll egentligen. Det är mer det att det verkar finnas så mycket pengar att behovet av bidraget inte finns helt enkelt - det gör det ju inte om de pengarna prioriteras på cigg eller stallhyra heller. Folk för göra hur dom vill nu är ju bidraget en reform som inte är behovsstyrd, men jag tänker i allafall i banorna att det kanske borde vara behovsstyrt trots allt; om pengarna inte går till barnen under tiden de växer upp - jag tror inte det var tänkt som ett statligt finansierat sparande

Det kan väl inte vara någon överraskning att vissa inte är i behov av barnbidraget och har råd att spara 1000 kr i månaden åt sina barn?
 
Och det är det jag menar blir svårt om det ska vara behovsstyrt; hur ska det bedömas? Ska man kontrollera om föräldrarna är rökare, sparar mycket pengar varje månad, har häst, har en dyr bil, har dyra bolån osv?

Jag vet att det blir svårt att kontrollera - men en inkonstprövning hade väl varit en väg - och reformen i sig är fantastisk. Men jag tycker det är förvånanande att folk uppenbarligen har råd att spara tusentals kronor åt sina barn varje månad.
 
Det kan väl inte vara någon överraskning att vissa inte är i behov av barnbidraget och har råd att spara 1000 kr i månaden åt sina barn?
Nej såklart det inte är, men jag trodde inte det var så många
Nu är buke kanske inte så representativt, men hittills så har ju alla i tråden svarat att de sparar och det ganska så rejält.
 
Det enklaste är väl att gå på inkomst som med alla andra bidrag i samhället? Jag förstår faktiskt inte problemet?
Mina egna barn kommer visserligen ha pengar när de fyller 18 år men det är tack vare arv från släktingar som nu sitter på säkra sparalternativ. Barnbidraget ingår i familjens budget och som det ser ut just nu får dottern 500 kr att ha som budget varje månad och då ska hon handlar kläder till sig själv. Dyrare saker som skor/jacka osv är vi med och betalar på. Men hon styr själv över sina pengar och ser även till att ha ett eget sparande för saker hon vill göra, tex så planerar hon och en kompis att åka till Gröna Lund i sommar, de har tagit reda på hur mycket det kostar att åka dit, vad åkband kostar och hur mycket maten kan tänkas kosta och så har de lagt upp ett sparande inför det.
Så jag är inte så orolig för att hon ska sätta sprätt på sina ärvda pengar den dag hon fyller 18 år, hon har redan nu börjat fråga hur man sparar bäst och har blivit lovad att följa med på nästa banksamtal för att få koll på sina fonder och hur det går för dem.

Problemet är väl att det inte verkar vara accepterat att man sparar barnbidraget/sparar 1000 kr/sparar till sina barn. Men det största problemet verkar vara hjärnspöken hos de som inte kan spara, att "alla tycker att man SKA spara, men jag kan inte och får så dåligt samvete". Det är väl upp till var och en hur man gör, jag bryr mig inte ett dugg om folk sparar eller använder pengarna efter hand.
 
Problemet är väl att det inte verkar vara accepterat att man sparar barnbidraget/sparar 1000 kr/sparar till sina barn. Men det största problemet verkar vara hjärnspöken hos de som inte kan spara, att "alla tycker att man SKA spara, men jag kan inte och får så dåligt samvete". Det är väl upp till var och en hur man gör, jag bryr mig inte ett dugg om folk sparar eller använder pengarna efter hand.

Jag har inte sett att det inte kulle vara accepterat - var har du stött på det?
Menar du att det är hjärnspöken hos de som inte har råd att spara? Det var väl ändå att förminska någon tycker jag.
 
Problemet är väl att det inte verkar vara accepterat att man sparar barnbidraget/sparar 1000 kr/sparar till sina barn. Men det största problemet verkar vara hjärnspöken hos de som inte kan spara, att "alla tycker att man SKA spara, men jag kan inte och får så dåligt samvete". Det är väl upp till var och en hur man gör, jag bryr mig inte ett dugg om folk sparar eller använder pengarna efter hand.
Problemet tycker jag är att staten ska ge folk pengar som de inte har ett behov av, uppenbarligen...
Jag kunde inte bry mig mindre om hur mycket folk sparar till sina barn, men statsfinanserna intresserar mig mer... Helt plötsligt kanske vi skulle kunna lägga pengarna på skolan istället? Om barnbidraget skulle vara inkomstbaserat så skulle det vara rätt många som inte fick det helt enkelt....
 
Jag har inte sett att det inte kulle vara accepterat - var har du stött på det?
Menar du att det är hjärnspöken hos de som inte har råd att spara? Det var väl ändå att förminska någon tycker jag.

Lite här och där, både på nätet och i verkliga livet, det verkar vara upprörande för många.
Ja, dåligt samvete pga man tror att andra tycker att man är dålig för att man inte spar åt sina barn. Det ska man absolut inte ha, speciellt inte för att man jämför sig med andra som har bättre ekonomi. De flesta gör ju så gott de kan.
 
Ja, pengar alltså.
Gör ni det?

Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?

Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?

Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)

/Tjorven

Vi sparar 300 kr per barn och månad, i fonder. De ska användas till lägenhetsköp, är planen. Så vi kommer behålla dem på vårt konto, men när den dagen kommer att de behöver köpa en lägenhet, så har vi de pengarna redo för att kunna hjälpa till med handpenningen. Sen lär de få ta lån som alla andra, men man behöver ju en grundplåt att lägga in kontant också.
 
Jag vet att det blir svårt att kontrollera - men en inkonstprövning hade väl varit en väg - och reformen i sig är fantastisk. Men jag tycker det är förvånanande att folk uppenbarligen har råd att spara tusentals kronor åt sina barn varje månad.
Håller lite med... Kanske nivån på bidraget skulle anpassas till inkomst? Men samtidigt finns det ju inget som säger att lågavlönade använder barnbidraget vettigare. Många som köper cigg har egentligen inte råd men gör det ändå. Så det är nog svårt att få till...

Vi sparar 200 kr/månad i vårt namn. Presentpengar brukar hamna lite på sparkontot och resten till inköp av det som behövs! Själv hade jag släkt som sparat till körkortet- men det räckte bara till.halva. Sen sparade jag själv från sommarjobb och helgjobb så jag hade en liten buffert när jag flyttade hemifrån.
 
Jag blir lite förvånad över att många verkar ha så gott om pengar att barnbidraget inte behövs (behovsprövat känns nästan som en bra idé när jag läser här). Dessutom att barnen får pengar i present redan som mycket små

Jag verkar ju helt annorlunda här. Vi har aldrig lagt undan pengar till barnen förutom om de fått pengar explicit, vilket bara skett när de varit stora nog att önska sig pengar och då har de förstås själva fått sina hundralappar att förvalta - inget tvång på att det ska in på konto eller så.

Ingen av mina barn har svårt att hålla i pengar och vi har hittills hjälpt en av dom med bostad - dvs hon fick låna till kontantinsatsen på får fastihget och på så vis slapp hon hög ränta. Detta kommer vi göra för dom andra två också när det blir dags.

Körkort har de två som har betalat själva delvis, vi har hjälpt till med några lektioner och framförallt så har vi övningskört med dom en hel massa. Så blir det för den tredje också.

Morföräldrarna sätter av lite varje månad till BARNET, då var det bra med ett konto.
Under föräldraledigheten behövde vi varenda krona och då sparades inget, nu finns ett litet överskott och då sparar jag lite till mig och lite till BARNET.
En buffert är aldrig fel.
 
Jag blir lite förvånad över att många verkar ha så gott om pengar att barnbidraget inte behövs (behovsprövat känns nästan som en bra idé när jag läser här). Dessutom att barnen får pengar i present redan som mycket små.

Vi har explicit bett våra släktingar om att ge pengar om de absolut vill ge något "men inte vet vad". Barnet är två år gammalt och behöver inte få mängder av presenter.

Vad det gäller sparande så lever vi på två CSN-lån men har råd att spara ett par tusen varje månad (till oss och barnet). Sannolikt för att vi t ex har valt bort bil. Betyder det att vi inte borde få barnbidrag?
 
Jag sparar minst 1500 i månaden åt mig själv som är buffert för mig och djuren.
Sedan sparar jag barnets underhåll från pappan, de rör jag inte förrän dagen de upphör att komma.
Pappan säger själv att han har betalt över en miljon i underhåll, men enligt kontot är det inte uppe i en tiondel ännu. ;)
Vad de pengarna skall användas till har jag inte bestämt än. Är boende på tapeten kan det bli ett bidrag.
Eller så blir det en längre resa för oss två.
Men jag har inget sparande i barnets namn. Man vet ju inte vad som händer och då kan det vara bra med en buffert?
Jag kan spara ganska mycket. Var student i så många år att när jag började arbeta så fortsatte jag i princip med det tänket. Jag fick ju nästan lika mycket pengar in på lönekontot varje månad, som jag gjorde av med på en termin som student!
Men visst, jag skulle lätt kunna leva flådigare och inte kunna spara en krona heller.
 
Vi kommer inte kunna spara något alls i början. Min sambo lever på existensminimum och jag kommer leva på föräldrapenning så... Barnbidraget kommer användas om vi säger så. Blir det pengar över är det väl klart att vi inte festar upp dem utan jag har ett separat konto. Men jag har aldrig kommit över 15 000 kr på det kontot innan något akut händer (bilen går sönder, hunden går sönder, något annat går sönder).

Barnet har dock en rik farfarsfar, så om farfar och pappan kan hålla lite i sina pengar så kan det bli ett trevligt arv av det. Från min sida blir det förmodligen inte en krona i arv förutom det jag eventuellt lyckas spara ihop av min månadslön. Jag har svårt att se att jag någonsin kommer kunna spara ihop till en egen insats i en bostad och jag har inga arv av betydelse att vänta.

Eftersom jag aldrig fått någon större summa av mina föräldrar att använda till körkort, bil eller insats i lägenhet så har jag ett önskemål att göra detta för mitt barn. Jag tror att det kommer hjälpa mitt barn till en bättre position i samhället. Framför allt hoppas jag kunna hjälpa mitt barn till att kunna köpa sin egen bostad på ett eller annat sätt.
 
Nej såklart det inte är, men jag trodde inte det var så många
Nu är buke kanske inte så representativt, men hittills så har ju alla i tråden svarat att de sparar och det ganska så rejält.
Ja, enligt den här tråden verkar de flesta ungar ha 250 000 när de fyller 18. Helt jädra sanslöst.

Jag känner mig som Oliver Twist i jämförelse med bukefalisternas femåringar.
 
Eftersom jag aldrig fått någon större summa av mina föräldrar att använda till körkort, bil eller insats i lägenhet så har jag ett önskemål att göra detta för mitt barn. Jag tror att det kommer hjälpa mitt barn till en bättre position i samhället. Framför allt hoppas jag kunna hjälpa mitt barn till att kunna köpa sin egen bostad på ett eller annat sätt.

Det kan nog många göra utan att spara 250.000 i 18 år, i synnerhet om man äger sitt eget boende och amorterar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 601
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 932
Senast: Anna
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
Svar
14
· Visningar
356
Senast: Lingon
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp