Bukefalos 28 år!

Spara till barnen?

Tjorven

Trådstartare
Ja, pengar alltså.
Gör ni det?

Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?

Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?

Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)

/Tjorven
 
Ja, pengar alltså.
Gör ni det?

Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?

Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?

Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)

/Tjorven

Vi sparar hela barnbidraget och tänker väl göra det tills bebis blir vuxen :) dvs 1050/mån sparar vi. Nu har ju hon bara fått två barnbidrag pga att hon bara är 8 veckor gammal så hela 2100 har det hunnit bli ;) sparat på vanligt sparkonto just nu men kommer nog ändra det framöver. Bebis har också fått guld för ett värde av 40k av sin farfar. Det kan ju både stiga och minska i värde antar jag. Förhoppningvis iaf behålla sitt värde.

Sen kommer vi väl stoppa in mer sparpengar utöver barnbidraget. Iaf några tusenlappar utöver det per år.

Vad det ska användas till har vi inte bestämt. Kanske insats till lgh, kanske en bil. Kanske vill hon läsa tre år på college i USA eller ngt. Hon får vara med och bestämma i framtiden :)
 
Vi "behöver" inte spara till J, som fyller ett år nästa helg, han har släktingar som gör det :o

En släkting sätter in 5000 i julklapp och i födelsedagspresent på ett konto som står i barnets namn och som vi föräldrar inte kan röra. En annan släkting har en kapitalförsäkring med barnet som förmånstagare, där hamnar det minst 5000 om året.

Vi föräldrar köper Better Globe-träd nu under de första åren i hans liv, det förhoppningsvis blir en bra bonus :)
 
Dels så sätts alla större presentpengar in på en kapitalförsäkring och sen har dottern sitt arv efter sin pappa uppdelat på en livförsäkring och en kapitalförsäkring. Allt det kommer ge såpass mycket pengar när hon blir 18 så jag tar resterande pengar och lever för dem istället :up:
 
Ja, pengar alltså.
Gör ni det?

Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?

Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?

Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)

/Tjorven

Ja, BARNET har ett fondkonto, kallat Terapikontot. Petar in några hundra varje månad plus eventuella födelsedagspengar. Pengarna får väl gå till terapi, resa, körkort eller typ vad som helst utom knark och kläder. För att kunna reglera detta står kontot i mitt namn.
 
Jaa.. Presentpengar går in till barnen direkt. Även månadsspar på 450-500. Äldsta blir 3 i april och har spräckt 30'-gränsen.

Blir väl till studier, körkort, bostad osv kanske?
 
Japp vi spar i nån sparform jag inte minns vad de heter. Hon har ca 20' nu, är 9 månader så ca 2000 i månaden. Dock sparar vi inte månadsvis utan sätter in lite mer åt ggn istället.
 
Vi sparar barnbidraget och presentpengar på ett ISK. Vad pengarna ska användas till får framtiden utvisa.:)
 
Tack för alla svar! :)
Här sparas det tyvärr ingenting (förutom presentpengar); har ett ständigt dåligt samvete för det och börjar känna att det nog är dags att ta itu med det (barnen är 5 och 2 nu :o). Jätteintressant att höra hur ni gör och tänker! Tar det med mig och hoppas att jag kan styra upp något som blir bra för oss!

Tack! /Tjorven
 
Dotter har ett sparkonto med 4% ränta med pengar hon fick av farmor och farfar när hon föddes, de sa att hon får de pengarna när hon blir 16, vi tänker spara lite på de kontot vi med. Sedan har mina föräldrar en kapitalförsäkring de betalar in på månadsvis och jag tror hon får tillgång till den när hon fyller 18.
Pengarna kommer förhoppningsvis gå till utbildning, boende eller körkort, neror på vad dottern vill men de ska användas völ och inte spenderas på onödiga saker eller en resa till Ibiza typ
 
Vi sparar inget just nu, men när ekonomin får rättat till sig är tanken att spara en slant varje månad.

Min tanke med sparandet är inte så grandiost som lägenhet eller collage utomlands, utan mer till aktiviteter medan han växer upp. Typ ridläger eller hockeyutrustning, eller vad han nu utvecklar för intresse, och kunna ge honom möjlighet att utöva det intresset så långt han vill.
 
Ja, pengar alltså.
Gör ni det?

Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?

Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?

Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)

/Tjorven

Vi har inte fått barn än men går o väntar.
Vår tanke är att spara 200:- /månad o barn + extra som vid födelsedagar, om man får mycket pengar över osv.
Det blir en rätt stor summa när det är dags för körkort o bil hade vi tänkt :)
Kommer att spara på ett vanligt sparkonto i våra namn, så barnen får inte automatiskt pengarna när dom blir 18.
 
Vi sparar 100:- vardera varje månad på vanligt sparkonto, kanske blir det lite mer när vi får två löner igen (föräldraledig) men 42 papp tycker jag är en bra grundplåt ändå. Kommer köpa aktier för 10-15 000 de närmsta åren som får växa till 18årsdagen. Då får han tillgång till pengarna. :) Det känns lyxigt att kunna spara redan nu, jag hade bara min första lön på kontot när jag fyllde 18 och flyttade hemifrån. Det var lärorikt det med!
 
Tack för alla svar! :)
Här sparas det tyvärr ingenting (förutom presentpengar); har ett ständigt dåligt samvete för det och börjar känna att det nog är dags att ta itu med det (barnen är 5 och 2 nu :o). Jätteintressant att höra hur ni gör och tänker! Tar det med mig och hoppas att jag kan styra upp något som blir bra för oss!

Tack! /Tjorven

Jag tycker verkligen inte att du ska ha dåligt samvete. Sådana här trådar attraherar alltid svar från just de som är "duktiga" och avsätter summor till sin barn – inte sällan känns det lite som en tävling i vem som kan lägga undan mest. Men faktum är att mängder av människor inte sparar alls, vare sig till sig själva eller barnen, för att de helt enkelt knappt får ihop månaden ekonomiskt. Personligen sparar jag ingenting, utan jag tror att mina barn kommer att lösa sina liv ändå. Och skulle de absolut inte kunna det har jag troligen via arv och eget kapital pengar nog att låna eller skänka bort. Jag har heller aldrig förstått varför man som förälder ska spara pengar till körtkort, exempelvis. Vem säger att barnen behöver ha körkort? Vi kanske inte ens behöver ha körkort till bilarna i framtiden. Eller egna bilar. Bostäder är ett gissel i storstäderna just nu, men det kan ändra sig. Och man måste inte bo i Stockholm.

Jag försöker spara till mig, eller i alla fall investera de pengar jag har någorlunda klokt. Det är prio 1. Inte barnens ev framtida ekonomi.
 
Om jag lyckas klämma ut mig en unge är planen att sätta undan barnbidraget. Så räknar aldrig med de pengarna när jag räknar FP osv.
 
Ja, pengar alltså.
Gör ni det?

Hur mycket isåfall? Och vilken sparform?

Vad tänker ni att pengarna ska användas till? Och när kommer barnet/barnen att få tillgång till pengarna?

Är nyfiken på hur andra familjer ser på det här! :)

/Tjorven


Jag har inga barn ännu men när jag får så är tanken att man sparar barnbidraget på 1050kr varje månad tills barnen är 18 år. På de åren blir det 226 800kr och det räcker ju en bit till typ insats till lägenhet eller studier utomlands.

Sen vet jag att mina föräldrar kommer att ha fonder till barnen för att mina far och morföräldrar haft det till mig.

Presentpengar osv tänker jag att man sparar enskilt tills barnet är typ 12-13 och kan börja shoppa lite själv på klassresor osv! :)
 
Vi spar bara födelsedagspengar.

Jag pluggar och sambon jobbar deltid. Vi prioriterar tiden tillsammans mer än pengar medan barnen är små. Det blir väl lite mer sparande när jag börjar jobba och sambon går upp i tid igen.
 
Jag sparar 500 kr i månaden i ett fondsparande. Har hitills gått uselt men tänker att det bättrar sig med tiden.

Sedan har min man ett fondkonto med en större summa som han satte in i samband med att han sålde huset han och hans ex hade. De pengarna kommer delas lika mellan alla hans 4 barn när de blir 18.

Alla konton står i våra namn så vi kan vara med och påverka vad som händer med pengarna
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 453
Småbarn Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter...
2
Svar
22
· Visningar
1 830
Senast: Anna
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 400
Senast: Manji
·
Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 104
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp