Bukefalos 28 år!

Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Nej Petra hävdar att det inte finns mer varken i deras mineraler eller Hippohov.

Man ska nog inte lita på vad en viss person på Svenska Foder säger. Utan att veta sammansättningen av deras mineralfoder är det omöjligt att ens spekulera i hur mycket järn deras mineralfoder kan innehålla. Att inte ange sammansättningen för deras foderprodukter i sin broschyr är ett brott mot paragraf (17) i EUs märkningsregler för fodervaror.

Jag har anmält Krafft, Kvarnbyfoder, Svenska Foder och Equimins till Jordbruksverket för brott mot EUs märkningsregler för fodervaror.

Dessutom har jag krävt att Jordbruksverket ändrar på sin felaktiga översättning av paragraf (17) i märkningsdirektivet och arbetar för att ändra de nuvarande märkningsreglerna som inte är acceptabla ur ett konsumentperspektiv.

Det ska bli intressant att se om och i så fall hur Jordbruksverket kommer att agera. I vilket fall som helst måste de besvara min skrivelse.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Nej, jag skulle inte bli förvånad om det inte stämmer. Hoppas dock att 40 g Hippohov ger mindre obalans än vad normala 80 g krafft har gett typ alla åren tidigare (något av Kraffts brukar alltid passa makro som det räknats på till min häst från 2,5 till nu 9,5 års ålder).
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Hippo Selection Hov bör inte innehålla någon signifikant mängd järn. Den enda foderråvaran som eventuellt kan innehålla järn är det mineraltillskott som de använder för att tillsätta kalcium. Förmodligen använder de kalciumkarbonat som inte brukar innehålla några större mängder järn.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jag har läst dina inlägg och oxå kommit fram till den bra poängen iaf :-D det är i ordning: kalciumkarbonat, förblandning av tillsatser, vetefodermjöl, vegetabiliska fettsyror.

Näringstillsatser: biotin 2000 mg, kelaterad kopparsulfat 2500 mg, kelaterad zinkoxid 15000 mg.

Jag kommer nog ge på gränsen till så mycket än man "får" dock. Får inte överskrida 6 g/kg TS eftersom det räknas som fodertillsatts.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Man ska nog inte lita på vad en viss person på Svenska Foder säger. Utan att veta sammansättningen av deras mineralfoder är det omöjligt att ens spekulera i hur mycket järn deras mineralfoder kan innehålla. Att inte ange sammansättningen för deras foderprodukter i sin broschyr är ett brott mot paragraf (17) i EUs märkningsregler för fodervaror.

Jag har anmält Krafft, Kvarnbyfoder, Svenska Foder och Equimins till Jordbruksverket för brott mot EUs märkningsregler för fodervaror.

Dessutom har jag krävt att Jordbruksverket ändrar på sin felaktiga översättning av paragraf (17) i märkningsdirektivet och arbetar för att ändra de nuvarande märkningsreglerna som inte är acceptabla ur ett konsumentperspektiv.

Det ska bli intressant att se om och i så fall hur Jordbruksverket kommer att agera. I vilket fall som helst måste de besvara min skrivelse.

Håll oss gärna uppdaterade. Krafft svarade ju på sin facebooksida att de "skulle förtydliga" informationen men det har inte hänt ett dugg :rage: Känns som om de inte bryr sig ett dugg :mad:
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Håll oss gärna uppdaterade.

Jag har skapat ett forum på nätet där information om hur det går i detta ärende kommer att publiceras. Vidare kan information om olika foderprodukter och annan nyttig information läggas in där. Jag räknar även med att hästägare som behöver lite hjälp med foderstaten ska kunna få detta på detta forum. Förhoppningsvis är även personer som kan hjälpa till med foderstater villiga att delta.

Alla som är intresserade av detta forum kan skicka mig ett PM.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

kl

Jag har bytt grovfoder, och så här ser mineralerna ut i det nya:

per kg ts (60 %)
kalcium 4,3
fosfor 2,1
magnesium 1,5
kalium 17
natrium 0,63
svavel 1,7

och så mikromineralerna, som av någon anledning anges per kg foder istället:

koppar <5
mangan 83
järn 95
zink 26

Måste jag nu ge koppartillskott då? För jag antar att <5 betyder att det är försumbart? Och vad är i så fall behovet av koppar?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 034
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 685
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp