Bukefalos 28 år!

Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Natasja

Trådstartare
Ni som har gjort analyser gällande spårämnen i grovfoder vill ni vara snälla och delge era resultat!

Här är mitt, svaren är per kg TS:
Järn 42 mg
Koppar <5 mg
Mangan 30 mg
Zink 25 mg
Selen vet ej mg
Cobolt vet ej mg
Jod vet ej mg
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Någon form av medelvärden från SLU, värdena är per kg TS:

Järn 130 mg
Koppar 5,95 mg
Mangan 71 mg
Zink 27 mg
Selen 0,01 mg
Cobolt 0,12 mg
Jod 0,24 mg
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Här är mitt:

Järn 124 mg
Zink 20 mg
Koppar 12 mg
Mangan 137 mg

Kanske kan vara intressant att skriva var i landet det kommer i från också och om det är hö eller ensilage? Mitt är från Dalsland, ts 90,6%.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Det finns en ny artikel på TheHorseCom som har lite anknytning till denna tråd:

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=17672

“Focus on Health: The External Horse”.

Artikeln handlat bl.a. om viktiga näringsämnen för hästens hår, päls, hud och hovar. Här följer några korta utdrag från artikeln med kommentarer.

"Maintenance of normal hair cycles and turnover of epidermal skin cells takes a lot of energy, protein, and certain trace elements and minerals."

Dvs. hår (man och svans), päls och hud byts ständigt ut och kräver mycket energi, protein och vissa spårämnen. Vilka dessa spårämnen är anges lite längre fram i artikeln:

“Coat quality relies on appropriate balances of protein and minerals such as zinc, copper, iron, and selenium.”

Pälsens kvalitet beror således i hög grad på en BALANS mellan protein och mineralerna zink, koppar, järn och selen.

Problemet är att spårämnerna aldrig är i balans i ett grovfoder. Det finns alltid för lite zink och koppar och ofta för mycket järn och mangan. För att dessa spårämnen ska vara i balans ska relationen vara Fe:Mn:Zn:Cu = 3:3:3:1.

Om man tittar på SLU:s medelvärden:

Järn 130 mg
Koppar 5,95 mg
Mangan 71 mg
Zink 27 mg
Selen 0,01 mg
Cobolt 0,12 mg
Jod 0,24 mg

så ser man att järninnehållet är högt. Järnbehovet för en 500 kg häst är t.ex. 400 mg. Det räcker att ge hästen 3 kg grovfoder för att täcka behovet av järn. Zinkbehovet för en 500 kg häst är också 400 mg. Man skulle behöva ge 15 kg grovfoder för att täcka minimibehovet av zink. För att få foderstaten i balans måste man tillföra 130 – 27 = 103 mg zink i foderstaten för varje kilo grovfoder man ger! Får hästen t.ex. 10 kg hö så behöver man tillföra 1030 mg zink för att få foderstaten i balans.

Situationen för koppar är liknande. För att få koppar i balans med järnet måste man tillföra 130/3 – 5,95 = 37 mg koppar för varje kilo grovfoder man ger.

Trots att alla foder (inte bara grovfoder) innehåller höga halter järn så fortsätter foderfrabrikanter att ha järn i sina mineraltillskott. Innehållet av zink och koppar är dessutom i princip försumbar i alla färdigblandade mineraltillskott.

Den enda slutsats man kan dra av detta är att vi behöver ett bra zink- och koppartillskott på den svenska marknaden och vi behöver det NU. Man ska inte behöva köpa zink- och koppartillskott från utlandet för att kunna balansera sin foderstat och ge hästen en chans att bygga starkt hår, päls, hud och hovar.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Tänkte det kunde vara intressant att se relationen mellan micro- och macromineraler. Värdena är per kg ts för ganska sent skördat hö av blandvall (fast lucernen hade ett dåligt år) från sydöstra skåne 2010.

Ca 2,4 gram
P 2,2 gram
Mg 0,8 gram
K 18,0 gram
S 1,1 gram
Cu <5,3 mg
Zn 35,0 mg
Fe 57 mg
Mn 43 mg
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Det här var ju nedslående. Jag har mem utgått ifrån att det blir någorlunda balans på spårämnen, mikromineraler.

Hur löser du det här problemet? Köper från utlandet?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Här är mitt, svaren är per kg TS:
Järn 42 mg
Koppar <5 mg
Mangan 30 mg
Zink 25 mg


Du har väldigt låga värden på Fe och Mn. Jag skulle gissa att du kalkar dina marker?

Här är medelvärden för hö taget från samma vall under 5 år (Småland):

Fe = 87 mg/kg Ts
Zn = 26
Cu = 7
Mn = 112
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

från sydöstra skåne 2010.

Ca 2,4 gram
P 2,2 gram
Mg 0,8 gram
K 18,0 gram
S 1,1 gram
Cu <5,3 mg
Zn 35,0 mg
Fe 57 mg
Mn 43 mg

Skåne har kalkrik mark och därför är mangan- och järnhalterna inte så höga som i övriga landet. Jag trodde dock att kalciumhalten skulle vara högre??

De höga järn- och manganhalterna i våra grovfoder beror på försurningen. Här är en bild som visar sambandet mellan markens pH-värde och olika mineralers tillgänglighet för växterna.

http://www.eutechinst.com/tips/ph/15_soil_ph.pdf
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Det är inköpt grovfoder, odlat ca 3 km från oss, det är i norra Västmanland. Vet inte om det kalkats, det är i alla fall inte konstgödslat där på flera år.

Svarar fler!

Makromineralerna / kg TS
Ca 2,9 gr
P 2,2 gr
Mg 1,2 gr
Kalium 19,4 gr
Svavel 1,3 gr

Mikromineraler 7kg TS
Järn 42 mg
Koppar <5 mg
Mangan 30 mg
Zink 25 mg
Selen vet ej mg
Cobolt vet ej mg
Jod vet ej mg

Den här analysen är från 2008!

Tyvärr är det enda gången jag tagit analys med spårämnen, nu har jag köpt hö där säljaren tagit analys, det är en genomsnittsanalys av det hö han har på skullen, det är uttaget med ensilageborr.

Jag har även varit med om analyser där Ca och P varit princip lika, antar att det inte är så vanligt!
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jag har mer P än C..... C 2,54, P 2,65.

Det är ängshö (blandad gräs), undrar om det är ekologisk, har fått det tidigare. Så det gödslas/kalkas förmodligen inte?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Hur är det med spårämnen i havre?

Mängden fosfor och kalcium är ju ganska konstant i havre, hur är det med mikromineralerna är de lika stabila i havre som makromineralerna?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Hur är det med spårämnen i havre?

Det ser ut ungefär som för grovfoder.

Den norska databasen anger t.ex. följande värden för havre:

Fe = 60 mg/kg Ts
Zn = 34
Cu = 5
Mn = 44

Mineralinnehållet kan naturligtvis variera med mark- och växtbetingelser på samma sätt som för grovfoder. Dairy Ones databas anger följande medelvärden för havre:

Fe = 281 mg/kg Ts
Zn = 17
Cu = 5
Mn = 17

I USA har man dock generellt sett ofta extremt höga järnhalter i sina foder. Industrialiseringen och miljöförstörelsen är väl betydligt större där än i Skandinavien.

Ofta ger man så små mängder av övriga foder att man kan försumma innehållet av spårämnen. Enda undantaget är järn som jag ibland tar hänsyn till i en foderstatsberäkning.

Det stora problemet med ett järnöverskott är att det stannar i kroppen. Ett överskott av övriga mineraler kan hästen ganska lätt göra sig av med antingen i urinen eller i träcken.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Låter du alltid analysera mikromineralerna eller kompletterar du utifrån riktvärdena?
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Man måste analysera, annars har man inte en susning. Du ser ju här hur mkt det varierar mellan våra olika höskördar. Det kan i värsta fall vara skadligt att utgå från tabellvärden.
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Jag är också nyfiken på hur man löser det, koppar finns det ju tillskott av har jag hittat, men zink verkar omöjligt?! Finns ju ibland i hovstärkande blandningar men då är det ju ofta rätt låga zink-värden och sjukt dyrt om man ska behöva betala för biotin och annat samtidigt.

Satt och räknade på att undvika färdigt mineralfoder just för att slippa extra järn/mangan, men det blir sjukt dyrt innan jag ens har räknat med zink-tillskott (iom att jag inte hittat något sånt än). Skulle behöva lite extra Ca/P så då blir det dikalciumfosfat, selen/e-vitamin, coppar och zink(?).
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

Tack för tipset! :)
Dock kan jag inte beställa från den tipsade hemsidan, man måste ringa och beställa för att få levererat utrikes. :/ (i värsta fall ringer jag ändå, men det känns lite jobbigt att behöva lämna kreditkortsnummer och grejer över telefon, försöka passa tidszonen utan att veta vad klockan är där, osv, försökte maila men inget svar.)
 
Sv: Spårämnen/mikromineraler i grovfoder!

jag har också mailat utan svar. Får väl ligga på igen. Tror dock att man kan betala via nätet bara det att man får tillägg för frakt, men det är bara som jag tror.

Iota har ju tydligen lyckats beställa därifrån.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 034
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 686
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp