Specialidrott RIDNING, behöver hjälp!!

S

sjoohansson

Hej! Jag behöver verkligen få lite tips/råd/hjälp angående mitt indiviuella val som jag snart ska välja. Jag går första året på gymnasiet och jag kombinerar alltså mina studier med mitt ridintresse. Jag brinner verkligen för hästar, men ibland är der svårt att hinna med alla träningar OCH skolan. Jag skulle alltså vilja läsa kursen Specialidrott A (200p)i tvåan+trean som skulle ge mig mer tid och jag skulle kunna utvecklas snabbare under mina två ponnyår som jag har kvar.

MEN, det jag undrar är om det finns ett krav på att man ska rida på elitnivå? Jag tävlar regelbundet (1-2 ggr i månaden) och jag satsar absolut på hoppningen för jag tycker att det är så jäkla kul. Jag har en d-ponny som jag idag tävlar på i L:B hoppning, men har som mål att debutera L:A innan sommaren. Alltså ligger jag inte på några elit eller SM-nivåer... Jag är så himla tacksam om någon ville hjälpa mig! :bump:
 
Sv: Specialidrott RIDNING, behöver hjälp!!

Jag har valt att läsa Specialidrott Ridning i åk. 3 (går i tvåan nu) och jag har aldrig tävlat, så det är väl inga problem för dig ;)
 
Sv: Specialidrott RIDNING, behöver hjälp!!

Åh vad bra! :DMen du tror inte att det är så att det kan vara olika regler på olika skolor? Tycker i sådana fall att det är riktigt dåligt, brinner man för en idrott och verkligen vill kämpa för att bli duktig ska det inte behövas visas upp en massa meriter hit och dit för att få läsa specialidrott...
 
Sv: Specialidrott RIDNING, behöver hjälp!!

Nu var det ett par år sedan jag läste det men om jag inte minns alldeles fel så var det inga krav på elitnivå eller så, däremot skulle man gärna tävla på någon nivå alls. Det räckte liksom inte med att skogsrida utan man skulle träna regelbundet för tränare -som skrev en kommentar om varje träning, och sen skulle man försöka komma ut och tävla nåt också.
Nu skadade sig min häst, men det funkade rätt bra ändå för som min lärare uttryckte det: Även konvalecens och rehab ingår i idrotten.
 
Sv: Specialidrott RIDNING, behöver hjälp!!

Inga meriter nödvändiga på min skola :) Utan det är bara träningstillfälle med egen häst + egen tränare på skoltid.
 
Sv: Specialidrott RIDNING, behöver hjälp!!

kl

nu har inte jag "Rid och häst" som specialidrott utan som individuellt val. dom gjorde om i år eller förra året. skolan ändrade för att det var krav att man skulle visa upp ett LA program och 100 cm hoppning, om det var special idrott. men det var inget krav på att man skulle tävla, men jag tror dom rekomenderade att man skulle ha grönt kort :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp