Speciella direktiv före hästmassage?

G

glimmie

Får man några speciella direktiv före hästmassören ska komma, eller är det ok att rida samma dag (före) ?
Är det något annat hästmassören blir glad för om man undviker?
 
Min hästmassör vill helst inte att jag rider samma dag (före) massagen, men gärna efteråt alt. löslongerar lite beroende på hur hästen har kännts.
Torr och ren skall hästen vara.

/Malin
 
Enligt min hästmassör är det bara bra om man rider efter massagen eftersom ev slaggprodukter avlägsnas då.
 
Jepps, efter massagen är det bra med rörelse, jag brukar gå en promenad.
Bra också om du lägger på ett varmt täcke efter massagen :)
 
När jag gick massagekurs fick jag lära mig att man helst inte ska anstränga hästen innan massagen. Däremot kan man se till att hästen får röra på sig lite lätt, gå en promenad, löslongera eller så.
Inte rida den svettig eller så den får anstränga sig mkt.

Efter massagen bör man heller anstränga hästen, varken den dagen eller dagen efter. Dagen efter kan de vara lite stela/ha träningsvärk så då kan man rida lite uppmjukande men inte något tungt arbete.

Ren och torr häst vill jag gärna ha men inte rykta för mkt eftersom det blir lite kaka på kaka med både en rejäl ryktomgång och massage. Blöt/svettig häst är nästan omöjligt att massera bra.

Se till att det är lugnt i stallet under massagen, helst ingen som börjar greja med mat osv så att hästen blir störd. Man vill att den ska kunna koppla av.

Efter massagen bör hästen få ett lite varmare täcke än den brukar ha eftersom man lätt blir lite frusen av att få igång blodcirkulationen så mkt nära huden. Sen kan man gärna promenerad den lite eller minst låta den gå i hage. Inte stå stilla i boxen.
 
Det låter lite på vissa som om "det är bara att rida som vanligt efteråt", men så är det inte. Jag vill bara förtydliga:
Det är bra om hästen rör sig lite efter massagen. Med detta menas en promenad vid hand eller uppsutten (om hästen inte har ont i ryggen förstås), eller eventuellt att man longerar/tömkör en liten stund. Man bör alltså inte rida på som om inget har hänt. Dagarna efter kan hästen vara lite öm (ha träningsvärk) och man bör därför inte ha någon tävling eller träning inbokad. Får hästen regelbundet massage så påverkas den inte heller lika mycket och kan jobbas nästan som vanligt. Är det första gången, eller sällan så kan reaktionerna bli rätt stora! Oftast så tar man ju dessutom ut massör för att man upplever att man har någon typ av problem (?), och då bör man ju heller inte rida alltför mycket innan orsaken är utredd.

Mvh/Marie
 
Jag trodde du var hästmassör.. :confused:




Jag vill helst att hästen promeneras efter massage då hästen rör sig friare än under ryttare...

Tycker själv om att följa med under promenaden (i alla fall dom första massage tillfällena) då det ger tillfälle för en avslappnad pratstund med ägeren. Man får tillfälle att se hur ägere o häst fungerar tillsammans och får se hur hästen rör sig efter massagen.
Men det e ju ofta en fråga om tid.
 
Inte nyklippt häst, den korta stubben sticker så i fingrarna :D
 
Jag hann sticka iväg till stallet före jag läste alla era bra svar. Red en liten sväng ca 2 timmar innan massören kom, och hon sa ingenting om att musklerna verkade vara konstiga av den anledning på något sätt.
Däremot så sa hon att jag skulle ta det lugnt idag, men sen var det bara att köra på som vanligt, som någon sa så kan det ju bero på att det var första gången på en lång tid som hon fick massage.
 
Det är inte det att musklerna blir "konstiga", utan eftersom de är varma och uppmjukade så kan de "ljuga" lite om vilken status de är i. Alltså kan en häst som egentligen är rätt spänd, verka mer avslappnad än vad som är fallet, och massören får svårt att göra en korrekt bedömning av läget.
Om musklerna har hunnit kylas ned till normalstatus, så är det inget problem. Men personligen så föredrar jag nog om hästen enbart går i hage samma dag som jag masserar. Då kan inte "dagsformen" störa min bedömning. Om man t.ex. ridit ut och hästen blivit rädd för något (som den inte brukar bli) och ridturen blir en stressad kamp så kommer musklerna att kännas annorlunda mot vad de skulle gjort en "vanlig" dag. Dessutom så tar det ofta längre tid än vad man tror innan musklerna är helt tillbaka till normalläge.

Vilka dirrektiv man får av sin massör, beror ju förstås helt på hur hästen känns i musklerna.

Mvh/Marie
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 103
Senast: movi
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Roheryn
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 933
Senast: Sel
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp