"Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Lillflickan

Trådstartare
I TR står det ju att "speciella svårigheter" ska märkas ut och att det ska finnas en alternativ väg.
För mig som ännu inte kommit iväg på någon tävling än undrar jag vad som kan räknas/vara speciella svårigheter?
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Ett vad eller ett hinder har varit speciella svårigheter på tävlingar jag ridit.
// Linda
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Jag har bara varit med om en speciell svårighet, och det var på nån Ekenäsritt för länge sen, då man hade ett vattenpassage på en fälttävlansbana. Det är inte särskilt vanligt, faktiskt.
Jag skulle tycka det var jättekul om det är nån speciell svårighet på upploppet.
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

KL
Kanske ingen "speciell" svårighet, men tillräckligt svår tycker jag nog att den smala träbron in och ut från akademistallets område på Uppsalaritten är. Ska i sig inte ställa till det för mera rutinerade ekipage men för pp och cr kan det vara svårt att ta sig över.
Det är heller inte så roligt för ett ekipage på väg mot mål och spurt som måste vänta på att lilla mulle som aldrig sett en sån bro förut skall ta sig över.
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Den tycker jag också borde vara en speciell svårighet. Dock så tror jag att det verkligen inte finns nån alternativ väg som är möjlig?

Första året jag red där tror jag att jag red fram och tillbaka 3 eller 4 gånger för att locka med en annan häst. Fick ge upp, men jag tror hästen var godkänd i mål, så den måste väl ha gått över till slut?
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Finns det ngn som har en bild på träbron på Uppsalaritten?
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Gärna "speciella svårigheter" men upplopp innebär nog så stor risk för skador på hästarna. Spurt, som det ofta är efter snabba 12 och 16 mil, där tycker jag inte man ska lägga in särskilda svårigheter.
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Finns det ngn som har en bild på träbron på Uppsalaritten?

Haaga.png


Bild från www.4trail.se
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Sådana broar är det på Dackeritten också. Det är fyra broar tror jag inom de första km på första slingan, varav den sista är som den på bilden ovan.
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Gärna "speciella svårigheter" men upplopp innebär nog så stor risk för skador på hästarna. Spurt, som det ofta är efter snabba 12 och 16 mil, där tycker jag inte man ska lägga in särskilda svårigheter.


Skador? Beror väl på.
Jag skulle gilla om det tex var ett vatten att plumsa igenom på "upploppet". Väljer man att rida runt så får man några hundra meter tillägg.
Tänk vad kul att se hur ryttarna lägger upp det.

Dra på i ledning tidigt på sista slingan för att ha tid att rida omvägen?
Låstas vara ointresserad av seger, men kila om på upploppet, eftersom man vet att hästen som leder vägrar gå i vatten?
Ligga tätt bakom och chansa på att ens häst går i, med den andra som draghjälp, och sen hinna rida om?

Jättespännande tycker jag.

Den speciellt svårigheten behöver ju inte vara ett fast hinder på 120, där kan jag också se en skaderisk på ett upplopp.
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Den är inte så läskig i verkligheten. :p Men vi tänkte åka förbi den i juli och tjuvträna, så då får du haka på. :D
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Nääh, nu blev jag lite "sjuk". Vilken härlig bro! :love: (Ja, jag har haft lite dille på att rida över broar av diverse slag. Tycker att det är kanon miljöträning!)
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

KL och OT
Har oxå tänkt ta en tur i det området och över bron, Vi kan väl slå följe! :idea:
Roligt att rida i "nästan" nya marker även när det inte är tävling.

Back on topic.
Slalombacken i rättvik är häftig, men iaf jag tyckte det var svårt att ta sig mellan ungkorna i hagen på ena sidan, medans liften till rodelbanan var igång på andra sidan... Hästen blev så rädd för ljudet och rörelsen från knappliften så han försökte dra gärnet uppför, men eftersom det fanns ekipage framför som skrittade så blev det så att han bokade sig uppför hela vägen istället. Hade det kommit en rodellåkare oxå så hade nog min häst fallit död ner på stället.
 
Senast ändrad:
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Speciella svårigheter... (frågan ej riktad direkt till TS) Angående bron på Uppsalaritten.... Eftersom den verkar ligga i anslutning till start/mål så är min fråga: Får man leda sin häst över denna bro? Jag vill inte gärna blockera andra ekipage från att passera, skada bron i sig, mig eller min häst i försöket att gå över just denna bro för första gången :(.

Visst kan jag miljöträna min häst, men broar som den på bilden är inte så vanliga :)
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Den ligger en bit innan mål. Klart du får leda över ifall du vill! du har ingen möjlighet att åka dit innan och prova? Såg att du bor i uppsala.
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Det är bara över start och mållinjen som du behöver sitta på. Du kan rent tekniskt alltså hoppa upp en meter innan, rida över, och hoppa av igen, åt båda hållen.
 
Sv: "Speciella svårigheter" - någon som har exempel?

Fast tänk på din säkerhet om du ska leda hästen över en så pass smal och lång bro...om hästen blir rädd mitt på tex är det stor risk att den springer omkull dig.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 594
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 144
Senast: escodobe
·
IT & mobiler Har en pocketbook touch HD 3 och ska byta läsplatta då den börjar bli svår att ladda och knappen som man sätter på den med behöver...
Svar
0
· Visningar
292
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 927
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp