Bukefalos 28 år!

Spinoff Faderskapsintyg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Naturligtvis så gör det skillnad för pappan.
Men han borde vara vuxen nog att kunna vänta denna tiden.

Skillnad kanske för barnets och pappans fortsatta kontakt, också. Vilket i högsta grad borde uppmuntras av myndigheter om nu de flesta är överens om att pappor inte är engagerade nog i barns liv.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Inte_Ung, Mamma till tonåringar - de låter likadant när det inte går enligt "plan".

allvarligt talat, jag hade blivit fly förbannat rasande om jag som vuxen människa av en främmande person fick höra att jag var omogen och behövde uppfostras som en tonåring. Du inser inte att just detta sätt att kommunicera på kan orsaka viss aversion? Apropå din egen tråd om "vuxna som uppfostrar vuxna"...
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Det är jag fullt medveten om.
Dock uppför ni er oerhört olika i en diskussion.
Jag har aldrig kommit på den tanken med dig.

Du diskuterar sak.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Det är jag fullt medveten om.
Dock uppför ni er oerhört olika i en diskussion.
Jag har aldrig kommit på den tanken med dig.

Du diskuterar sak.

Ja, du gör som du vill. Men jag tror att du skulle nå fram mycket bättre om du prövade en mer vuxen dialog.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

KL

Jag har två barn med två olika pappor varav jag har en ny karl med två barn... Lite rörigt va? :angel: Alltså totalt 4 barn och totalt 5 föräldrar är inblandade.

Ingen förälder är mer värd än den andre om barnets välmående går först.

En pappa är lika mycket värd som en mamma.

Min äldstes pappa betedde sig som en skitstövel rent sagt ut när jag var gravid. Bad mig välja mellan honom och barnet, sedan fortsatte vi ändå men då visste ingen från hans sida att vi var tillsammans och det hände en rad förudmjukande sager, som tillsut fick mig att göra slut i sjunde månaden. Trots alla mina sårade känslor så fick pappan komma redan på bb och kolla på sin son.

Jag ställde upp när han än ville och lät han komma och vara med sin son hemma hos mig. Trots att det var jobbigt för mig att gå vidare med mitt liv. Mitt barn kom först, hans rätt till hans pappa.

Jag ställde upp och ändrade planer och donade och tyvärr fick tjata lite för att det skulle bli regelbundet, men det blev det aldrig.

Tillslut så i våras kom det till kritan att jag fick prata med pappan då han inte träffat honom på ett halv år och vi kom överrens om att umgänge inte skulle ske för barnets bästa, då det inte fungerade och för att pojken välmående kom först och pappan inte var sugen på att prioritera pojken.

Men pappan till min andra pojke är guldvärd, han tog äldste sonen under sina vingar och ser honom lika mycket som sin som minstingen. :love: De bor varannan vecka hos minstingens pappa och varannan hos mig och min man.

Det jag egentligen vill ha sagt att barnet har rätt till sin pappa i allra flesta fall om det inte skadar barnet. I det här fallet kan inte jag se att umgänge skulle skada utan endast gagna barnet. En förälder har skydlighet att försöka se till att barnet har två föräldrar om båda är vid liv så länge det inte finns några omständigheter på något av hållen som gör att ena föräldern inte är lämplig.

En mamma är en mamma = förälder

En pappa är en pappa = förälder

Skillnad tja kön men inget annat. Båda har samma känslor oftast om sitt barn. Båda är lika viktiga för barnet.

En mamma är inte viktigare än en pappa. Herregud när ska vi sluta göra könsskillnaer. Dags att kvinnor går ner från tronen som bästa förälder kanske.

Att mamman är sur efter seperationen tja shit happens, det är bara gå vidare, men man får ALDRIG låta ens känslor för den andre föräldern gå ut över barnet.... Det går trots allt att sköta sina känslor och umgänget snyggt. Tyvärr får man svälja ibland, men kan man inte se till barnets bästa kanske man inte var mogen att bli mamma/pappa heller.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Är det du som är mamman till Ts barn? Eller känner du henne privat? Du tar en väldig strid annars för en människa som du inte vet ett skvatt om.

Ts kanske var en usel pojkvänn men det är helt ovesäntligt för det betyder inte att han skulle vara en dålig far. Han kan ha sex med en ny kvinna varje kväll och vara otrogen som en hund så länge han är en god far till sitt barn. Vad han gör när barnet inte är där har ingen, inte ens mamman med att göra.

I mina ögon är det mamman som inte fokuserar på barnet utan på sig själv när hon nekar barnet sin far. Att inte ens erkänna barnets far i folkbokföringen. Det är ett svek mot barnet. Tycker det är oerhört omoget av en vuxen kvinna att sätta sig på tvären pga att karl inte älskar henne längre. Förstår faktiskt inte varför man försvarar ett sådant beteende om det inte är så att man känner personen och vet mer om historien eller är partisk på något annat vis. Nu kommer det väl en harang om hur jag kan försvara pappan och om jag känner honom, men nä...det gör jag inte. Men jag beundrar en man som ställer sig över småaktigheter och via laglig väg försöker göra rätt för barnet. Inte mygla undan papper och bluffa i folkbokföring mm.

Ibland undrar jag hur en del kvinnor är funtade. Bor man ihop så är det ofta självklart att mannen ska bära halva ansvaret, nattvak, blöjbyten och föräldrarledigheten, ekonomin mm. Men om han slutar älska kvinnan så ska han inget ha! Jag säger inte att så här är det alltid. Men om jag nu följer Inte_Ungs resonemang så är det alltså helt ok att fadern ställs utanför och får vänta tills det behagar mamman pga att han valde att bryta upp från henne. Jag antar att om de var gifta/ samboende så tycker Inte_ung att han skulle dela ansvar mm på hälften. Vad är skilnaden nu? Han är ju fortfarande fadern? Om mamman hade valt att bryta upp under samma omständigheter och träffat en ny, skulle barnet då vara hos pappan? Hade mamman begått samma fel och varit lika dum som du nu tycker TS är? Vad hade du sagt till henne?

Om det här att hanen stannar hos honan som bär hans avkomma, vad är det för trams? Det finns flera djurarter (och även kvinnor) som bara ser ut en lämplig hane att para sig med och sen drar. Sen finns det hanar som dödar sina avkommor så de kan få para sig igen och honor som dödar hanen efter parning. Kan du få in detta också i samanhanget? Nä det har väl som sagt ingen som helst förankring här.

När man skaffar barn så är man två om det och den andra parten har man därmed dragit på sig i 18 år eller t.o.m livstid. Det är ens förbaskade skyldighet som förälder att sätta sina egna känslor åt sidan och göra umgänget så smidigt som möjligt för barnet. Sviken eller inte, livet blir inte alltid som man tänkt men det är inte anledning nog att göra barnet "faderslöst".
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Bra skrivet Pernilla_s. Intressant att höra en story från andra sidan.:)
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Varför inte vara den ”större personen” i konflikten och fråga ditt ex om hon vill bo ett par månader hos dig i huset? Då kan hon få lite avlastning och du träffa din dotter och knyta an.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Har inte flyttat in ännu, flyttar in där den 1:e september dessutom vill hon inte att jag kontaktar henne alls längre. Så i dagsläget kan jag bara vänta på faderskapsutredningen ska sätta igång eftersom man inte har någon talan som fader förrän det är bekräftat att man är pappa. Sen får jag se vad det blir för process efter det. Förhoppningsvis är mamman redo att prata igen när det är klart och vi kan komma överens om en plan tillsammans. Annars blir det väl en lång process genom systemet antar jag.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

HAr läst i tråden men inte svarat innan. Vilken soppa!!! Hoppas det löser sig - allra mest för barnets skull, men även för dig o din f d, för en så infekterad relation är ju inget kul att dras med i 18 år, vilket är tiden till flickans myndighetsdag o den tid ni ändå kommer att behöva ha att göra med varandra antingen ni vill eller ej.

Jag tror det klokaste är att du går den "officiella" vägen nu, via myndigheterna, och är så korrekt och påläst du bara kan!

Lycka till!
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

KL

Jag har två barn med två olika pappor varav jag har en ny karl med två barn... Lite rörigt va? :angel: Alltså totalt 4 barn och totalt 5 föräldrar är inblandade.

Ingen förälder är mer värd än den andre om barnets välmående går först.

En pappa är lika mycket värd som en mamma.

Min äldstes pappa betedde sig som en skitstövel rent sagt ut när jag var gravid. Bad mig välja mellan honom och barnet, sedan fortsatte vi ändå men då visste ingen från hans sida att vi var tillsammans och det hände en rad förudmjukande sager, som tillsut fick mig att göra slut i sjunde månaden. Trots alla mina sårade känslor så fick pappan komma redan på bb och kolla på sin son.

Jag ställde upp när han än ville och lät han komma och vara med sin son hemma hos mig. Trots att det var jobbigt för mig att gå vidare med mitt liv. Mitt barn kom först, hans rätt till hans pappa.

Jag ställde upp och ändrade planer och donade och tyvärr fick tjata lite för att det skulle bli regelbundet, men det blev det aldrig.

Tillslut så i våras kom det till kritan att jag fick prata med pappan då han inte träffat honom på ett halv år och vi kom överrens om att umgänge inte skulle ske för barnets bästa, då det inte fungerade och för att pojken välmående kom först och pappan inte var sugen på att prioritera pojken.

Men pappan till min andra pojke är guldvärd, han tog äldste sonen under sina vingar och ser honom lika mycket som sin som minstingen. :love: De bor varannan vecka hos minstingens pappa och varannan hos mig och min man.

Det jag egentligen vill ha sagt att barnet har rätt till sin pappa i allra flesta fall om det inte skadar barnet. I det här fallet kan inte jag se att umgänge skulle skada utan endast gagna barnet. En förälder har skydlighet att försöka se till att barnet har två föräldrar om båda är vid liv så länge det inte finns några omständigheter på något av hållen som gör att ena föräldern inte är lämplig.

En mamma är en mamma = förälder

En pappa är en pappa = förälder

Skillnad tja kön men inget annat. Båda har samma känslor oftast om sitt barn. Båda är lika viktiga för barnet.

En mamma är inte viktigare än en pappa. Herregud när ska vi sluta göra könsskillnaer. Dags att kvinnor går ner från tronen som bästa förälder kanske.

Att mamman är sur efter seperationen tja shit happens, det är bara gå vidare, men man får ALDRIG låta ens känslor för den andre föräldern gå ut över barnet.... Det går trots allt att sköta sina känslor och umgänget snyggt. Tyvärr får man svälja ibland, men kan man inte se till barnets bästa kanske man inte var mogen att bli mamma/pappa heller.

:bow::bow::bow:

Du är så klok :love:
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Är det du som är mamman till Ts barn? Eller känner du henne privat? Du tar en väldig strid annars för en människa som du inte vet ett skvatt om.

Ts kanske var en usel pojkvänn men det är helt ovesäntligt för det betyder inte att han skulle vara en dålig far. Han kan ha sex med en ny kvinna varje kväll och vara otrogen som en hund så länge han är en god far till sitt barn. Vad han gör när barnet inte är där har ingen, inte ens mamman med att göra.

I mina ögon är det mamman som inte fokuserar på barnet utan på sig själv när hon nekar barnet sin far. Att inte ens erkänna barnets far i folkbokföringen. Det är ett svek mot barnet. Tycker det är oerhört omoget av en vuxen kvinna att sätta sig på tvären pga att karl inte älskar henne längre. Förstår faktiskt inte varför man försvarar ett sådant beteende om det inte är så att man känner personen och vet mer om historien eller är partisk på något annat vis. Nu kommer det väl en harang om hur jag kan försvara pappan och om jag känner honom, men nä...det gör jag inte. Men jag beundrar en man som ställer sig över småaktigheter och via laglig väg försöker göra rätt för barnet. Inte mygla undan papper och bluffa i folkbokföring mm.

Ibland undrar jag hur en del kvinnor är funtade. Bor man ihop så är det ofta självklart att mannen ska bära halva ansvaret, nattvak, blöjbyten och föräldrarledigheten, ekonomin mm. Men om han slutar älska kvinnan så ska han inget ha! Jag säger inte att så här är det alltid. Men om jag nu följer Inte_Ungs resonemang så är det alltså helt ok att fadern ställs utanför och får vänta tills det behagar mamman pga att han valde att bryta upp från henne. Jag antar att om de var gifta/ samboende så tycker Inte_ung att han skulle dela ansvar mm på hälften. Vad är skilnaden nu? Han är ju fortfarande fadern? Om mamman hade valt att bryta upp under samma omständigheter och träffat en ny, skulle barnet då vara hos pappan? Hade mamman begått samma fel och varit lika dum som du nu tycker TS är? Vad hade du sagt till henne?

Om det här att hanen stannar hos honan som bär hans avkomma, vad är det för trams? Det finns flera djurarter (och även kvinnor) som bara ser ut en lämplig hane att para sig med och sen drar. Sen finns det hanar som dödar sina avkommor så de kan få para sig igen och honor som dödar hanen efter parning. Kan du få in detta också i samanhanget? Nä det har väl som sagt ingen som helst förankring här.

När man skaffar barn så är man två om det och den andra parten har man därmed dragit på sig i 18 år eller t.o.m livstid. Det är ens förbaskade skyldighet som förälder att sätta sina egna känslor åt sidan och göra umgänget så smidigt som möjligt för barnet. Sviken eller inte, livet blir inte alltid som man tänkt men det är inte anledning nog att göra barnet "faderslöst".

:bow::bow::bow:

Och du är också så himla klok :love:
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Jag håller med dig i sak.

Men man kan aldrig kommendera en annan person att uppföra sig på korrekt sätt.
Man kan bara kontrollera sig själv och på så vis påverka andra i rätt riktning.
Sitt eget beteende är det enda som man har som verktyg i konsten att komma överens i en konflikt.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Ändå sitter du och kommenderar Ts i över 70 inlägg. Trots att han om och om igen ber dig lämna honom ifred. Ditt tyckandebeteende har ju startat en konflikt här.

Vet inte om det är Ts du vill kontrollera i någon riktning?

Hade jag blivit åtgången så i en tråd jag startat och bett om hjälp hade jag inte uppfattat dina inlägg som korrekt uppförande.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Och hur bra tycker du att han hanterar det?

Det är inte jag som lever i en konflikt som jag behöver lösa.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Det kan ju hänga ihop med att om mamman skulle må dåligt så kommer barnet att få sämre vård.
Så att hålla mamman i bra skick är viktigt för barnets bästa.

Om barnet riskerar få sämre vård av sin mor pga hennes psykiska hälsa så behöver hon vård. Det är inte Ts uppgift att krusa henne isf. Skulle nog snarare säga att om ett barn riskerade sämre vård av sin mor pga ohälsa bör fader få en betydande roll i barnets vardag.


Jag tror att det räcker att de finns med från att bebisen är 6 månader och behöver flera personer än mamman att knyta an till.
Och kan inte se vad de första 6 månaderna skulle göra för större skillnad för barnet.


På de två BVC jag tillhört samt på BB så har man poängterat hur viktig fadern är för barnet från första början med att vara nära, känna faders lukt och höra hans röst. Antar att det inte bara gäller samanboende föräldrar.


Alla människor går att påverka i positiv riktning alltid.
Så det räcker för mig att veta att hon är en människa.
Varför kan du i så fall inte se det positiva i något som denna pappa skriver utan mothugger honom i allt han skriver? Du har ju inte varit positiv i varken frågor eller svar i denna tråd. Och inte påverkat Ts positivt heller. Är det inte bra att han inte struntar i sitt barn utan vill vara där och ta fullt ansvar på sin halva föräldraskyldighet? Han är väl också människa som förtjänar din kämparglöd som du nu visat mamman? Vet du att mamman är värd denna kamp du för? Vet du att Ts är värd allt motstånd du ger?


Inte konstigt att kvinnor blir sedda som det svagare könet av vissa när en del tar på oss den där offerrollen när de blir dumpade och sedan börjar å konstra, ljuga och manipulera (i detta fall med papper och myndigheter) Ska vi någonsin få dendär jämställdheten vi tjatar om får vi nog släppa in männen på våra triumfområden med. Dvs i föräldrarrollen. Åter igen. Vi kvinnor äger inte barnen för att vi har fött dem.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Jag säger inte att han har hanterat den här soppan bra från början men han försöker göra rätt nu. Det gör faktiskt inte mamman som inte låter han ta kontakt på något sätt. Kan inte se någonting i hennes beteende som vär värt att försvara.

Även om han inte har agerat på ett exemplariskt sätt så är inte det skäl nog att bryta mellan han och hans dotter.

Nej...det är inte du som lever i en konflikt som du behöver lösa. Men du tar då sannerligen strid som om det vore det. Om du nu inte tycker att du har med det att göra så varför fortsätter du att tjabbla med Ts när han ber dig låta bli? Han vill ju inte ha dina åsikter. Han vill ha råd på hur han ska gå till väga genom instannserna. Det är råd som Görel bäst har kunnat ge. Du har på alla dessa inlägg inte gett honom ett enda råd som han har frågat efter. Snarare fört monologer och svarat och spunnit vidare på dina egna inlägg ibland. Jag får nästan känslan av att någonting i denna tråd har du tagit väldigt personligt. Du pratar väldigt mycket om vad Ts ska fokusera på. Mitt råd till dig är att fokusera på det Ts frågar efter i tråden och svara honom med en hövligt ton. Jusst nu ger du någon som uppenbarligen är ledsen över saknaden av sitt barn mera stryk för han inte uppträtt som du vill.
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Personligen brukar jag hålla mig utanför sådana här trådar eftersom alla väljer att missuppfatta om man ifrågasätter det minsta lilla, vilket gjorts av Inte Ung. Jag har inte på något ställe läst att någon tycker att det är rätt att han inte får träffa sitt barn.

Men om ts inte ville ha negativa inlägg eller kommentarer som inte passar honom, då borde han veta bättre än att skriva ut på ett öppet forum. Sakfrågan är i sig för länge sedan behandlad och det händer i otroligt många trådar att tråden ger sig in på sidoämnen. Inte ett dugg konstigt och är man rädd för det ska man inte överhuvudtaget starta en tråd....

Att gå på Inte Ung (eller vem som helst) för att de ifrågasätter och be dem hålla käften för att de har "fel" åsikter (vilket inte ens är fallet här, om man väljer att fatta henne rätt vill säga) är oerhört lågt, i så fall får väl ts be moderatorn låsa tråden, han har ju trots allt fått svar på det han ville.

Utgå dessutom från att det ALLTID finns två sidor av en historia, skulle inte vara så snabb som er på att dömma ut mamman, det är svårt att förklara sig om man inte ens vet att man är ämne för en öppen diskussion (och förhoppningsvis är hon tillräckligt smart att hålla sig borta om någon av hennes vänner talar om det för henne). Vad vet vi, hon kanske har OTROLIGT goda skäl att göra som hon gör, eller hur?
 
Sv: Spinoff Faderskapsintyg

Naturligtvis finns där alltid två sidor men återigen nu har ni bara min och kan bara utgå från den. Där finns andra som har kritiserat mig i tråden och det har jag tagit utan problem.

Det är personangreppen och antaganden jag vänder mig mot. Sen skriver du "Jag har inte på något ställe läst att någon tycker att det är rätt att han inte får träffa sitt barn."

Inte_Ung
Om man dumpar någon så att den känner sig sårad.
Så kan man räkna med att den någon skiter i vilka rättigheter man sedan har.

Hon har just fött barn.
Hon har gjort detta ensam utan barnets far.
Och nu så tar hon sig rätten att ensam njuta av barnet.

Inte_Ung
Jo men nu har jag svarat i alla fall.
För vilka krav kan man egentligen som Pappa ställa på en Mamma som man har dumpat?

Inga alls enligt min mening.
I det läget så är man på egen hand precis som man själv har valt.

Så jag är inte beredd att hålla med dig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 273
Senast: Destiny_D
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
332
Senast: ryujaneiro
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 308
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 404
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp