Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Det är kvinnor så då heter det att man hittar kärleken och då är det a-ok.
Jenny Strömstedt har väl sin fulla frihet att tycka vad hon vill i en krönika?

För övrigt skriver hon ”Sedan är det de svenska kvinnorna som på äldre dagar åker till Gambia på semester i en förhoppning att hitta kärleken”. I en förhoppning.

Hon jämför dessutom med män med thailändska flickvänner i texten.
 
Jenny Strömstedt har väl sin fulla frihet att tycka vad hon vill i en krönika?

För övrigt skriver hon ”Sedan är det de svenska kvinnorna som på äldre dagar åker till Gambia på semester i en förhoppning att hitta kärleken”. I en förhoppning.

Hon jämför dessutom med män med thailändska flickvänner i texten.
Det är bara annat val av ord precis som jag påpekade tidigare, det är inte hon som åker eller hur?
 
Var säger hon att det är ok, som du påstår?
"
Bara den hjärtlösa vill krossa andras tro på kärleken.

Men i den utomståendes blick lurar kärlekssveket i en osäker framtid där kulturkrockar, åldersskillnad och växande ekonomisk trygghet viktar om vågskålarna, som i alla relationer. En gång i en annan tid åt jag lunch med en man jag inte hade några andra planer med än att just äta lunch, men som var mycket rik. När han förstod vidden av mitt ointresse brast han ut i bikt. ”Ingen (ung kvinna) vill ha mig eftersom jag är för gammal för fler barn (så att arvet säkras), men för ung för att dö i en hjärtinfarkt inom en rimlig framtid (så att hon kan ärva och gifta om sig). Vill du inte ha en väska åtminstone?”

Det ville jag inte.

Kanske kan de seriösa Gambiakvinnorna mitt i soppan av global fattigdom och ojämlika villkor ändå bidra till att luckra upp någon möglig gammal princip i kärleksmatematiken.

Jag väljer att tro på det."
 
"
Bara den hjärtlösa vill krossa andras tro på kärleken.

Men i den utomståendes blick lurar kärlekssveket i en osäker framtid där kulturkrockar, åldersskillnad och växande ekonomisk trygghet viktar om vågskålarna, som i alla relationer. En gång i en annan tid åt jag lunch med en man jag inte hade några andra planer med än att just äta lunch, men som var mycket rik. När han förstod vidden av mitt ointresse brast han ut i bikt. ”Ingen (ung kvinna) vill ha mig eftersom jag är för gammal för fler barn (så att arvet säkras), men för ung för att dö i en hjärtinfarkt inom en rimlig framtid (så att hon kan ärva och gifta om sig). Vill du inte ha en väska åtminstone?”

Det ville jag inte.

Kanske kan de seriösa Gambiakvinnorna mitt i soppan av global fattigdom och ojämlika villkor ändå bidra till att luckra upp någon möglig gammal princip i kärleksmatematiken.

Jag väljer att tro på det."
Då läser vi väldigt olika.
 
Poängen är hur man framställer situationen.
Men den typen av artiklar som du länkar till där lämnar ju enbart utrymme till att det framställs som de intervjuade beskriver det, eller att man inte skriver alls. Det står ju envar fullständigt fritt att tänka saker utifrån vad de läser. Att 100% av läsarna enbart ser en solskensdränkt kärlekssaga, framstår inte som troligt för mig. (Dessutom kan man ju tänka sig en faktaruta bredvid, som handlar om Gambia, om turism i Gambia, om hiv i Gambia osv osv.)

Men när det gäller Strömstedts krönika, så uppfattar jag din läsart som väldigt underlig. Jag såg helt andra saker i den texten än vad jag uppfattar att du försökte lyfta fram.
 
Men när det gäller Strömstedts krönika, så uppfattar jag din läsart som väldigt underlig. Jag såg helt andra saker i den texten än vad jag uppfattar att du försökte lyfta fram.

Exakt. Hennes resonemang var långt mer komplext än ”Det är kvinnor så då heter det att man hittar kärleken och då är det a-ok.”

Dessutom, vad gäller de här kvinnorna: ett av de säkraste sätten att bli fördömd av maximalt antal personer är nog att vara 50+ och ha en historia i Gambia.
 
Senast ändrad:
Exakt. Hennes resonemang var långt mer kompext än ”Det är kvinnor så då heter det att man hittar kärleken och då är det a-ok.”

Dessutom, vad gäller de här kvinnorna: ett av de säkraste sätten att bli fördömd av maximalt antal personer är nog att vara 50+ och ha en historia i Gambia.
Det skulle jag tro, ja. Jag skulle inte ha helt lätt att hantera om någon av mina ensamstående kvinnliga vänner i min egen ålder kom hem och på en vecka hade blivit upp över öronen kär i någon hälften så gammal i Gambia.
 
Men om jag spånar vidare: Strömstedt har ju rätt i att de kvinnorna utmanar kärleksmatematiken, eller hur hon nu formulerade sig. Men därifrån till "allt är ok och underbart" är det ju en bit.

De kvinnorna visar ju hur ekonomi, etnicitet och kön är olika maktdimensioner, som kan ge lite olika utfall.
 
Att det beskrevs som a-ok var en överdrift från min sida men hon väljer att försöka se något positivt med det istället för bara rent utnyttjande. På samma sätt så finns det säkerligen i många fall positiva sidor till thailandspartners men där väljer man att fokusera på att det är just utnyttjande.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 187
Senast: vallhund
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 367
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 665
Senast: oseriös
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp