Spinoff från "dejttråden", Skaffa partner från exempelvis Thailand, är man ett äckel då?

Och tvärtom, va?. Eller har du helt missat artikelserien i Expressen förra veckan?
Mig gör det inget att kärringarna hämtar en loverboy från Gambia, men ska du kalla män för gubbar som hämtar småflickor så får du tillbaka passningen.

Det är väl ingen som missat det iom att det avhandlats i tråden upprepade gånger. Och att man framhållit att det är vidrigt med utnyttjande av fattiga/utsatta oavsett ålder och kön på den som utnyttjar.

Har du inte sett att det står på en massa ställen i tråden?
 
Och tvärtom, va?. Eller har du helt missat artikelserien i Expressen förra veckan?
Mig gör det inget att kärringarna hämtar en loverboy från Gambia, men ska du kalla män för gubbar som hämtar småflickor så får du tillbaka passningen.
Nej, jag har inte missat den och inte heller att det är >10 gånger vanligare att kvinnor från Thailand kommer till Sverige än män från Gambia, jag har heller inte missat de här gubbarna som inte gillar att deras unga flickor pratar med andra, oavsett kön, om de själva inte övervakar samtalet. Om du hade läst tråden hade du sett att jag redan kommenterat det.

Right back at you.
 
Jag är mest skeptisk till att den absolut vanligaste anledningen är att man vill ha någon sorts slav. Jag tror att det även är väldigt vanligt att männen helt enkelt inte kan hitta kärlek hemma i Sverige och man på så sätt kan hitta någon som ger en kärlek eller tycks göra det. Om det sedan är för att personen är fattig och endast gör det för att överleva är även det möjligt.

Jag vill inte tro att det är så mycket ondhet som ligger bakom det mesta utan oftare en naiv inställning till vad det är som gör dessa män attraktiva för kvinnorna.
 
Jag är mest skeptisk till att den absolut vanligaste anledningen är att man vill ha någon sorts slav. Jag tror att det även är väldigt vanligt att männen helt enkelt inte kan hitta kärlek hemma i Sverige och man på så sätt kan hitta någon som ger en kärlek eller tycks göra det. Om det sedan är för att personen är fattig och endast gör det för att överleva är även det möjligt.

Jag vill inte tro att det är så mycket ondhet som ligger bakom det mesta utan oftare en naiv inställning till vad det är som gör dessa män attraktiva för kvinnorna.
Jag tror att bägge parter hoppas på ett bättre om än många gånger helt orealistiskt liv, inte att det ska bli sämre och för dem som lyckas är det ju fantastiskt och underbart. Det som jag ser som tragiskt är alla de som verkligen gör det av desperation och vars drömmar och förhoppningar smulas sönder allt för fort när verkligheten kommer ikapp. Jag tror att väldigt få förhållanden överlever i livslånga, lyckliga relationer när de oftast börjar så snedfördelat och efter så kort bekantskap. När någon flyr från ett miserabelt liv i hopplöshet istället för att hitta den personen de vill dela med- och motgångar med utan hugger första bästa väg bort. Varken den som tror att mirakel sker genom att åka till annat land för att ragga på fattiga människor eller den som hoppas på undkomma fattigdom och få ett liv som ger dem mat, kläder, ett boende och ett mänskligt bemötande lär få behålla sina drömmar särskilt länge.

Jag har så svårt att tro att någon, oavsett härkomst, väljer en ibland mer än dubbelt så gammal partner om det inte vore för vad de tror de kan vinna på det. Hur många kvinnor i fertil ålder skulle välja en gammal gubbe som PG Gyllenhammar, 82 år, att skaffa barn med om det inte vore för vinning skull? Var har vi en fattigpensionär i en hyrd förortstvåa med ett 25-årigt kuttersmycke på armen?
 
Jag är mest skeptisk till att den absolut vanligaste anledningen är att man vill ha någon sorts slav. Jag tror att det även är väldigt vanligt att männen helt enkelt inte kan hitta kärlek hemma i Sverige och man på så sätt kan hitta någon som ger en kärlek eller tycks göra det. Om det sedan är för att personen är fattig och endast gör det för att överleva är även det möjligt.

Jag vill inte tro att det är så mycket ondhet som ligger bakom det mesta utan oftare en naiv inställning till vad det är som gör dessa män attraktiva för kvinnorna.
Jag rekommenderar dig att se de två dokumemtärerma som nämndes tidigare i tråden. :)
Själv har mött par som är lyckliga och köra men också de där jag kan tycka det är problematiskt dvs när endera parten säger att man väljer en nationalitet "för de är enklare , inte lika självständiga och inte så gnälliga som svenska kvinnor"
 
@kryddelydd att hämta en kurdisk fru är lika illa, men jag Ser inte det på samma sätt som när Åke 67 och tjej 27 från Thailand kommer. Där SYNS ojämlikheten mer, den kurdiska tjejen är troligen gift med en kurdisk man och då ser jag inte det.

Ja, den kurdiska tjejen är troligen gift med en kurdisk man.
Jag ser unga tjejer, knappt 20 år gamla, som kommer till Sverige som nygifta och gravida. Mannen är oftast i och för sig i liknande ålder.
Och jag ser kvinnor i 35-årsåldern som kommer som nygifta till Sverige. De som är i 35årsåldern är många gånger analfabeter. Även där är de ofta(st) gifta med en man i något så när samma ålder.
Men nog sjutton innebär det en "ojämställd" tillvaro.

Jag har tidigare varit lika hårt dömande som många i den här tråden är, lika svartvit.
Men ju fler "importfruar" jag sett, desto mindre dömande blir jag faktiskt.
Eftersom jag ju ser att det många gånger är ett tydligt "uppköp" även för "importfrun".

Vi har så lätt att döma och fördöma.
Utifrån vår väldigt privilegierade situation.
Vi har möjligheten att välja, här i Sverige.
Och då är det lätt att döma helt utifrån våra möjligheter.

@Wysiwyg har kommenterat att hon inte dömer kvinnans val utan mannens beteende.
För svenska män får inte bete sig på ett ojämställt sätt.
eller något liknande.

Jag är dock mer och mer benägen att tänka att "OK, om både mannen och kvinnan är nöjda med det hela, så ska jag låta bli att döma".
Faktiskt.

Det finns många människor som gör val som jag själv aldrig skulle ha gjort, och som leder till problem för individerna. Exempelvis människor som någon gång valt att prova knark, och som sedan blir beroende. Deras val drabbar också både dem själva och andra människor. Men att förakta dem eller döma dem är inte OK ändå. Faktiskt.

Ja, jämställdhet är viktigt.
Och här i Sverige har vi offentliga strömningar som förbättrar jämställdheten.
Å andra sidan har vi andra faktorer som på ett väldigt uttalat sätt försämrar/minskar jämställdheten i samhället och där är "importfruar" en faktor.
Jag skulle gissa att antalet "importfruar" från kurdistan är större än antalet "importfruar" från Thailand.
Problemet blir ju att det är enkelt och okomplicerat att döma de "vita" männen som hämtar fru i Thailand.
Men om man blir lika hårdhänt i uttryck gällande svenska män med kurdiskt ursprung som hämtar fru i Kurdistan, ja då blir det ju främlingsfientlighet av det hela. Eller?
 
Ja, den kurdiska tjejen är troligen gift med en kurdisk man.
Jag ser unga tjejer, knappt 20 år gamla, som kommer till Sverige som nygifta och gravida. Mannen är oftast i och för sig i liknande ålder.
Och jag ser kvinnor i 35-årsåldern som kommer som nygifta till Sverige. De som är i 35årsåldern är många gånger analfabeter. Även där är de ofta(st) gifta med en man i något så när samma ålder.
Men nog sjutton innebär det en "ojämställd" tillvaro.

Jag har tidigare varit lika hårt dömande som många i den här tråden är, lika svartvit.
Men ju fler "importfruar" jag sett, desto mindre dömande blir jag faktiskt.
Eftersom jag ju ser att det många gånger är ett tydligt "uppköp" även för "importfrun".

Vi har så lätt att döma och fördöma.
Utifrån vår väldigt privilegierade situation.
Vi har möjligheten att välja, här i Sverige.
Och då är det lätt att döma helt utifrån våra möjligheter.

@Wysiwyg har kommenterat att hon inte dömer kvinnans val utan mannens beteende.
För svenska män får inte bete sig på ett ojämställt sätt.
eller något liknande.

Jag är dock mer och mer benägen att tänka att "OK, om både mannen och kvinnan är nöjda med det hela, så ska jag låta bli att döma".
Faktiskt.

Det finns många människor som gör val som jag själv aldrig skulle ha gjort, och som leder till problem för individerna. Exempelvis människor som någon gång valt att prova knark, och som sedan blir beroende. Deras val drabbar också både dem själva och andra människor. Men att förakta dem eller döma dem är inte OK ändå. Faktiskt.

Ja, jämställdhet är viktigt.
Och här i Sverige har vi offentliga strömningar som förbättrar jämställdheten.
Å andra sidan har vi andra faktorer som på ett väldigt uttalat sätt försämrar/minskar jämställdheten i samhället och där är "importfruar" en faktor.
Jag skulle gissa att antalet "importfruar" från kurdistan är större än antalet "importfruar" från Thailand.
Problemet blir ju att det är enkelt och okomplicerat att döma de "vita" männen som hämtar fru i Thailand.
Men om man blir lika hårdhänt i uttryck gällande svenska män med kurdiskt ursprung som hämtar fru i Kurdistan, ja då blir det ju främlingsfientlighet av det hela. Eller?
Jag tror inte heller att verkligheten är lika svart och vit utan att det finns nyanser helt klart.
Angående sista stycket kan jag tänka mig att det dels kan missuppfattas som främlingsfientlighet därför är det lättare att inte disskutera det alls fast det egentligen även gäller dem lika mycket som någon annan.
En del kanske även tänker att svenska män borde ha bättre förstånd än att "importera" någon. Så kanske man inte tänker om män från andra nationaliteter på samma dömande sätt?
 
Jag tror inte heller att verkligheten är lika svart och vit utan att det finns nyanser helt klart.
Angående sista stycket kan jag tänka mig att det dels kan missuppfattas som främlingsfientlighet därför är det lättare att inte disskutera det alls fast det egentligen även gäller dem lika mycket som någon annan.
En del kanske även tänker att svenska män borde ha bättre förstånd än att "importera" någon. Så kanske man inte tänker om män från andra nationaliteter på samma dömande sätt?
Eller så är skillnaden att de svenskkurdiska männen gifter sig med någon de har egen kultur med (hur svenska de än må ha blivit) och då har man överseende med det medan, som någon uttryckte det tidigare i tråden, en svensk man bör söka hjälp för sina bristande förmågor så han kan hitta en kvinna från sin egen kultur...
 
Jag rekommenderar dig att se de två dokumemtärerma som nämndes tidigare i tråden. :)
Själv har mött par som är lyckliga och köra men också de där jag kan tycka det är problematiskt dvs när endera parten säger att man väljer en nationalitet "för de är enklare , inte lika självständiga och inte så gnälliga som svenska kvinnor"
Även i de teoretiskt sett möjliga fall där mannen via en semesterresa eller via broschyr har hittat sig en blivande fru från Thailand, med hänvisning till att thailändska kvinnor är lättare att leva med än svenska OCH där det hela förbättrar hennes livsvillkor OCH där båda är hyfsat nöjda - så ÄR det problematiskt.

Det är inte så enkelt som att relativ nöjdhet förintar det problematiska här.

Mannen har ÄNDÅ utnyttjat sin position som relativt sett rikare, och han HAR valt utifrån att slippa krav på jämställdhet och sådant.

Han utnyttjar att det finns kvinnor som har så taskiga livsvillkor att ett äktenskap med honom - som inte vill ha en jämställd relation - är den karriär de ser som tillgänglig.

Nöjdhet med utfallet, kan inte utplåna det utgångsläget.
 
Ledsen men för att jag inte delar din åsikt att alla relationer är miserabla blundar jag inte för verkligheten.
Du har alltså fortfarande inte förstått vilken halmdocka "alla relationer är miserabla" är? Eller hur kan du liksom fortsätta skriva samma irrelevanta sak om och om igen trots att folk säger till dig att lägga ner? Då dör nog diskussionen ut här.
 
Du har alltså fortfarande inte förstått vilken halmdocka "alla relationer är miserabla" är? Eller hur kan du liksom fortsätta skriva samma irrelevanta sak om och om igen trots att folk säger till dig att lägga ner? Då dör nog diskussionen ut här.
Ska du fortsätta diskutera själv? Jag kommer alltid svara om du diskuterar för jag inte håller med dig helt enkelt.
 
Du har liksom inte ALLS fattat vad som diskuteras. Vem pratar om att det måste vara någon ur samma kultur??? Det är fortfarande inte det som är problemet.
Det var inte jag som skrev det här. Många verkar vara av min åsikt dessutom i tråden. Det här var ett svar varför det är accepterat att t.ex kurder importerar fruar från fattiga samhällen från Kurdistan trots att det i grund och botten är samma sak. Argumentet har använts tidigt i tråden att svenska män borde ta tag i sina brister istället.
 
Även i de teoretiskt sett möjliga fall där mannen via en semesterresa eller via broschyr har hittat sig en blivande fru från Thailand, med hänvisning till att thailändska kvinnor är lättare att leva med än svenska OCH där det hela förbättrar hennes livsvillkor OCH där båda är hyfsat nöjda - så ÄR det problematiskt.

Det är inte så enkelt som att relativ nöjdhet förintar det problematiska här.

Mannen har ÄNDÅ utnyttjat sin position som relativt sett rikare, och han HAR valt utifrån att slippa krav på jämställdhet och sådant.

Han utnyttjar att det finns kvinnor som har så taskiga livsvillkor att ett äktenskap med honom - som inte vill ha en jämställd relation - är den karriär de ser som tillgänglig.

Nöjdhet med utfallet, kan inte utplåna det utgångsläget.
Sen är det intressant när ”äkta kärlek” verkar vara det som ställs emot ”importen”. Man skulle kunna problematisera ”äkta kärlek” till månen ungefär och jag tror mig egentligen inget ha emot relationer som baseras på något slags förnuft i stället för romantisk kärlek (så länge de är ömsesidigt frivilliga).

Men det vi pratar om i tråden är ju män som rekryterar i Thailand för att de misslyckats hemma och för att thailändskorna inte ställer samma krav på t ex jämställdhet. Ofta verkar de ju få en hårt arbetande hushållerska på köpet. Girlie från Filippinerna i den kanadensiska filmen, som visade sig långt under de förmodade 23 när hon blev ihop med 73-åringen - jag har för mig att hon t o m berättade att hon ändå velat bli sjuksköterska så att ta hand om den krasslige gamlingen var inget konstigt för henne.
 
Det finns många människor som gör val som jag själv aldrig skulle ha gjort, och som leder till problem för individerna. Exempelvis människor som någon gång valt att prova knark, och som sedan blir beroende. Deras val drabbar också både dem själva och andra människor. Men att förakta dem eller döma dem är inte OK ändå. Faktiskt.
...
Problemet blir ju att det är enkelt och okomplicerat att döma de "vita" männen som hämtar fru i Thailand.
Du kan ju inte ens hålla isär dina egna åsikter - din första liknelse handlar ju om att döma offer, alltså kvinnorna. Du kan inte ha missat alla inlägg i tråden där folk överpedagogiskt och uttryckligen förklarar att och varför det är männen som ska fördömas.

Men om man blir lika hårdhänt i uttryck gällande svenska män med kurdiskt ursprung som hämtar fru i Kurdistan, ja då blir det ju främlingsfientlighet av det hela. Eller?
Du klagar på att folk är svartvita, och sen skriver du det här otrologit onyanserade och ogenomtänkta. Självklart handlar det inte om männens etnicitet eller nationalitet i sig, utan att de är just män med pengar och makt som behandlar just kvinnor utan detta illa.
 
Dom flesta jag känner här har jobb många har körkort flera har byggt hus i Thailand. Dom som träffat en men som inte sköter sig byter helt enkelt efter ett tag . Har man en thai tjej så får man i regel stå för underhåll till hennes föräldrar då dom inte har samma system som här då barnen måste försörja sina föräldrar på ålderns höst . Så dom som bor häromkring verkar ha det bra och inte blir utnyttjad
 
Ska du fortsätta diskutera själv? Jag kommer alltid svara om du diskuterar för jag inte håller med dig helt enkelt.
Kan du då svara på riktigt på: "Du har alltså fortfarande inte förstått vilken halmdocka "alla relationer är miserabla" är? Eller hur kan du liksom fortsätta skriva samma irrelevanta sak om och om igen trots att folk säger till dig att lägga ner?"
Jag har aldrig sett på maken att så många varit så drivande i att skapa en fantasidiskussion förut.
 
Kan du då svara på riktigt på: "Du har alltså fortfarande inte förstått vilken halmdocka "alla relationer är miserabla" är? Eller hur kan du liksom fortsätta skriva samma irrelevanta sak om och om igen trots att folk säger till dig att lägga ner?"
Jag har aldrig sett på maken att så många varit så drivande i att skapa en fantasidiskussion förut.
Jag tycker att det var en relevant koppling från början ja. Och jag diskuterar det ts vill diskutera - Om ALLA män som skaffar sig en thailändsk fru är avskum. Återigen jag ser problemet jag är kluven och jag tycker inte att man är ett avskum automatiskt för det.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: vallhund
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 382
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Västgötska Brukskarlsklubben :devil: :devil: :devil: :devil: Till dig som tänkt skaffa karl...
Svar
7
· Visningar
1 722
Senast: oseriös
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 182

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp